Consideracions sobre el treball cooperatiu.

1. El tema s'ha de poder dividir en parts, per tal de poder assignar responsabilitats individuals. No és indispensable que les parts siguin equivalents.

2. Cal tenir un criteri per tal de constituir els grups (rendiment, motivació, afinitat, ...), que han de resultar el més heterogenis que ens sigui possible.

3. Es poden fer propostes al grup de treball (sobre el contingut, sobre el repartiment de tasques, sobre les accions a realitzar, sobre els recursos a utilitzar, sobre la forma de treballar, sobre el producte final que s'espera de la feina individual i col·lectiva). El grau de concreció de les propostes dependrà del grau d'autonomia en què treballa l'alumnat. No es pot oblidar l'elaboració d'una pauta/guió de la feina que s'ha de fer.

4. Sempre caldrà comptar amb espais de discussió sobre la feina individual. En aquests espais cal que cada persona expliqui allò que ha après a la resta de companys, sigui objecte de preguntes i hagi de reformular les seves explicacions. Tots els companys depenen uns dels altres per aprendre (interdependència positiva, interacció cara a cara, habilitats socials).

5. Val la pena programar una activitat final en la que cada grup, a través del mètode que el professorat proposi, hagi de presentar la feina feta. Estimula la interdependència positiva el fet que es designi qui presentarà la feina en el darrer moment.

6. També afavoreix la interdependència positiva el fet de valorar les feines del grup (dossiers, murals, altra mena de presentacions, ...) en el moment de la qualificació.

 

Afavorint la interacció / Interdependència positiva / Responsabilitat individual / Interacció cara a cara / Destreses socials / Estructures cooperatives / INICI


 

About Us | | Mapa del lloc | | Contacta| ©2006 Ramon Grau