Interdependència positiva.

La intenció d'organitzar l'alumnat per a que treballi cooperativament és promoure un tipus d'aprenentatge diferent del que es dóna tradicionalment en les aules on la gestió se centra en l'activitat del professorat i en el seu control absolut sobre els processos que s'hi donen. Lluny d'estimular aprenentatges estrictament individuals fruit de la interacció entre l'alumne i el docent (o els recursos que aquest proporcioni), el treball cooperatiu busca aprenentatges nascuts de la interacció entre els nois i noies que constitueixen un veritable equip de treball. S'usa el terme interdependència positiva per definir aquella situació en què l'aprenentatge dels diferents components del grup depèn de les accions que realitzi cadascun dels membres de l'equip. Així cada noi, cada noia, és conscient que el seu aprenentatge depèn de l'aprenentatge dels demés integrants i, a l'hora, que l'aprenentatge de la resta de companys depèn del seu propi aprenentatge.

Per estructurar sòlidament la interdependència positiva s'ha de posar atenció en què els esforços de cada component siguin indispensables per a l'èxit del grup: necessito allò que estan fent els altres, necessiten això que jo estic fent. El professorat pot promoure la interdependència positiva des de dues perspectives diferents:

• l'organització de la feina : s'encarrega una feina diferent a cada component de l'equip. Així cada integrant haurà d'aprendre un contingut per tal de poder ensenyar a la resta de companys i companyes del seu grup. L'aprenentatge individual serveix als demés, a l'hora que cada individu aprèn de l'aportació individual dels altres components.
  • el sistema de qualificació : en tot procés que contempli el treball cooperatiu, la qualificació ha de ser el resultat d'una combinació de la valoració de la feina individual i de la feina del grup. Entre d'altres fórmules, una manera d'afavorir la interdependència positiva des del sistema de qualificació es basa en la designació d'un integrant de l'equip per realitzar una exposició oral (per a valorar la feina del grup) que inclou continguts apresos a partir de la feina de companys i companyes.

Afavorint la interacció / Responsabilitat individual / Interacció cara a cara / Destreses socials / Consideracions / Estructures cooperatives / INICI