Informació o audiència. El paper de l'empresa

Qui paga, mana

En el llibre de Xavier Bosch, SE SABRÀ TOT ( Ed Proa) apareixen un seguit de frases que poden ajudar a reflexionar.

"La informació és un negoci" p 38.

"Del contingut del diari només hi havia dues grans preocupacions. La primera, que no es publiqués cap notícia que pogués molestar cap dels anunciants del diari. La segona, que tampoc no s'escrivís res que pogués empipar algun possible anunciant que, en aquells dies, el departament comercial -quatre venedors a comissió- mirava de convèncer perquè s'anunciés al diari (...)" p 40.

Què en penseu d'aquests dos fragments? Hi estaríeu d'acord?

Quines creieu que han de ser les preocupacions d'un diari?

Justifiqueu les vostres respostes.

Les empreses que es dediquen a la informació han d'elaborar un producte (programes, diaris) per a uns usuaris/es (espectadors/es, oients, lectors/es). Per poder dur a terme la seva tasca, necessiten diners que obtenen de la publicitat. Quants més usuaris/es (audiència) tinguin, hi haurà més empreses interessades a anunciar-s'hi, per tant, podran disposar de més recursos econòmics. D'aquesta manera, qui determina la qualitat del producte és l'audiència, convertint-se, de fet, en el veritable producte.

Els periodistes i les pel·lícules

Hi ha un bon nombre de pel·lícules que intenten retratar el món dels periodistes i de tot el que es relaciona amb la informació.

La pel·lícula En tierra de nadie de Danis Tanovic (2000) explica la situació viscuda per dos soldats, un serbi i l'altre bosnià, que queden atrapats entre els dos bàndols. Els mitjans de comunicació converteixen aquest fet en un espectacle mediàtic que té com objectiu augmentar l'audiència.

Fitxa tècnica de la pel·lícula.

Mireu la pel·lícula En Tierra de nadie.

Comenteu els aspectes tècnics de la pel·lícula i el context en què es produeixen els fets que s'hi relaten, entre tota la classe.

Ompliu aquest document.

Si voleu aprofundir en el món de les notícies i el cinema, podeu mirar aquestes dues pel·lícules:

La cortina de humo de Barry Levinson. (S'inventen una notícia per tapar-ne una altra). En podeu veure algunes imatges a: http://www.youtube.com/watch?v=QvfiN_7D3Ho

Buenas noches, y buena suerte de George Clooney. (McCarthy i la seva caça de comunistes).

Tot per l'audiència!

Aquesta afirmació segur que us és familiar. La pel·lícula En tierra de nadie, n'és un clar exemple.

A la televisió, el pes de l'audiència és tan fort, que el programa que no arriva als nivells d'audiència previstos, és fàcil que desaparegui ben aviat de la graella de programació.

No és difícil trobar programes que el seu contingut deixa molt que desitjar i que es justifiquen únicament per l'audiència. Són programes que juguen, sobretot, amb l'aspecte emocional dels telespectadors.

En els telenotícies també es busca aconseguir augmentar l'audiència.

Els elements gràfics, la careta, les cortinetes, el decorat, els colors, la sintonia, la posada en escena dels presentadors, l'estructura del telenotícies, la tria de notícies, el què i com ho explica, tant el text com les imatges són elements que juguen un paper important en la fidelització de l'audiència i per captar-ne de nova.

Recordeu alguna notícia, que pel tractament que li han donat els mitjans, ens indica clarament que l'audiència hi ha jugat un paper important? Justifiqueu la vostra resposta.

Poseu-vos en la situació d'haver de fer la tria d'una imatge pel diari. El director del diari s'ha proposat augmentar la venda de diaris. La notícia que us toca il·lustrar és la de l'atemptat al metro de Moscú per part de dues terroristes suïcides. Quina de les tres imatges (totes tres pertanyen a aquesta notícia) us sembla que complirà millor els propòsits del director. Justifiqueu-ho. Imatge 1, Imatge 2, Imatge 3. (El País, 3 d'abril de 2010)

Entreu en els diaris digitals:

El País, ABC, El Mundo, La Razón, El Periódico, La Vanguardia, Avui/El Punt i VilaWeb.

Aneu a la secció d'esports. En aquesta secció es veu molt clarament quin és el ‘target’(població a qui va destinat el producte) del diari: publicant notícies d'escàs valor informatiu; pel tractament que els hi dóna exagerant alguns aspectes, donant importància a la notícia; l'absència de determinades informacions; ... deixant de manifest les simpaties del diari.

Busqueu notícies en aquests diaris digitals (podeu mirar diferents edicions) que considereu que la principal raó de la seva publicació és l'audiència. Ompliu el document i poseu-los en comú.