Què explica el so?

Què se sent?

La banda sonora d' una notícia la configura la veu del periodista, el so ambiental o efectes especials i els silencis.

El so ambiental ajuda a donar credibilitat a la notícia, a situar-nos.

Escolteu un TN i anoteu els elements que configuren la banda sonora en una notícia de les seccions:

• Catalunya.
  • Internacional.
  • Esports.

Feu-ne un llistat entre tots.

Imatges sonores

Els sons ambientals aporten informació i ajuden a donar més credibilitat a allò que s'explica.

Si mentre un reporter/a explica un accident, se senten sirenes d'ambulàncies de fons, es deduirà, fàcilment, que es troba al lloc dels fets.

La intensitat del so (fort/fluix) ajuda a situar en la distància. Com més a prop, més fort ho se sentirà (en un primer pla). Si s'allunya, cada vegada anirà perdent intensitat.

En funció de les experiències viscudes, es va construint un imaginari de sons que s'associen a diferents accions.

Teniu 4 notícies tretes del 3cat24 del dia 6 d'agost de 2010. Cada notícia pertany a una secció diferent:

Creeu una imatge sonora per a cada notícia. No podeu utilitzar la paraula.

Podeu buscar els sons al Banc d'imatges i sons o, enregistrar-los vosaltres mateixos.

Per editar-los, podeu utilitzar l'Audacity.

El mateix text, diferent significat

A l'hora d'explicar una notícia a la ràdio o a la televisió cal fer-ho amb naturalitat. No s'ha de notar que es llegeix, ni ha de semblar que s'ha memoritzat el text.

L'entonació, la intensitat de la veu i les pauses, s'han d'utilitzar correctament per tal que s'entengui el missatge i es mantingui l'atenció del públic.

Els silencis, sempre que no s'exageri, serveixen per captar l'atenció. Poden indicar un canvi de tema, un esdeveniment inesperat, la gravetat d'allò que s'està explicant, ...

Agafeu un llibre que us agradi i trieu-ne un fragment.

Prepareu aquest fragment i feu-ne lectures amb diferent intencionalitat:

• Espantar
  • Divertir
  • Entristir
  • Informar

Seria convenient que enregistréssiu les vostres lectures i les escoltéssiu per fer-ne una valoració personal.