PLATÓ Ètica i Política (mini diccionari)
La filosofia de Plató està dirigida a solucionar els problemes ètics i polítics del seu temps, tal com explica a la Carta VII:
"No sé per quin atzar, certs homes poderosos van dur Sòcrates,
l'amic de qui us parlava, davant els tribunals, fent-li retret de
la més injusta acusació: la que , de totes menys
podria aplicar-se a Sòcrates; és per impietat que
uns el dugueren davant de la justícia i uns altres el
condemnaren, i feren morir l'home que no havia volgut participar
en l'arrest injust d'un dels seus amics (...)
Lleis i costums estaven tan corromputs que jo, que m`havia sentit
ple d'il.lusió per treballar per la cosa pública,
veient aquestes coses i constatant que tot anava a la deriva,
vaig acabar marejat; i no deixava de mirar de quina manera podria
algun dia produir-se una millora en aquestes circumstàncies
en el règim polític en general, mentre esperava
sempre el moment oportú per a actuar."
Sòcrates prenent el verí.
Aquests problemes són : La condemna de Sòcrates; el relativisme
dels valors morals (defensat pels Sofistes), que va provocar un gran
desconcert : "Tot s'hi val" ; i ,per últim, el desordre polític
de finals del s.V amb la guerra del Peloponès.
És, precisament, per solucionar aquests problemes que Plató
construeix la seva teoria de les idees, que servirà de fonament
a la seva teoria ètica i política. L'Ètica de Plató
és preocupa per establir uns principis morals que ajudin a reconstruir
l'ordre polític i social , a més ha d'ajudar a viure bé
i ser feliç.
Com s'ha de viure per ser feliç? S'ha de viure d'acord amb la
Virtut (areté): això vol dir que s'ha de viure d'acord
amb la saviesa (saber de les idees i la més important serà
la idea de Bé, ja que quan un sap el que és el bé
actuarà correctament), purificant l'ànima de les males
influències del cos, establint una harmonia entre les diferents
parts de l'ànima (justícia o dike).
On s'ha de viure per ser feliç? On es pot actuar virtuosament?
Només és possible en la Polis. En la vida en comunitat.
L'home és un ésser polític o social per naturalesa.
Per aquesta raó l'Ètica no es pot separar de la Política.
La Teoria Política de Plató es troba exposada en La República
(Politeia). En aquest diàleg es tracten els temes de la Justícia,
les Lleis, l'estructura de la societat i del Rei Filòsof.
Com ha de ser la ciutat o Polis? Ha de ser justa. Per Plató
el projecte d'un Estat just suposa o exigeix la desigualtat social,
perquè tots els homes no són iguals. Cadascú ha
nascut amb unes facultats determinades que s'han de potenciar i desenvolupar
per al bé col·lectiu. D'aquesta manera, per a que l'Estat
sigui just cal que tothom compleixi la seva funció.
S'ha de dividir la societat en tres classes socials:
- la dels governants (en ells domina la part racional de l'ànima
i són els filòsofs);
- els guerrers o guardians (en ells domina la part irascible) ;
- els comerciants (part concupiscible).
Plató justifica la importància del filòsof com
a governant en el Mite de la caverna on explica com el filòsof
és aquell que alliberant-se de les cadenes dels sentits aconsegueix
sortir de la foscor i contemplar la llum de la veritat; també,
és el filòsof, qui ha de tornar per ajudar als altres
homes a veure-hi clar.
Quin ha de ser el regim polític a seguir?
Tots els règims polítics són corruptes: Timocràcia
(militars), Oligarquia (rics), Democràcia (poble),
Tirania (Tirà).
El regim correcte és l'Aristocràcia (Aristos: els millors),
forma més antiga de govern. I el millor governant serà
el Rei-Filòsof. Les lleis d'aquest règim seran aquelles
que millor ajudin a regular les tasques socials.
TEXTOS
"-I, possiblement, ens hem posat d'acord que les
mateixes classes que hi ha a la ciutat estan també en l'ànima
de cadascun, i en nombre igual.
-Així és.
-No és també necessari,
doncs, que de la mateixa manera que era sàvia (justa) la ciutat,
i pel mateix principi que ho era, així mateix, i pel mateix principi,
sigui savi (just) també l`individu?
-Per què no? (...)
-I, per tant, Glaucó, direm
que un home és just de la mateixa manera que dèiem que
era justa la ciutat.
-També això és
totalment necessari." PLATÓ,
República IV
"Sòcrates: Com podrà,
per tant, ésser res allò que mai no roman igual? Perquè
si roman igual un moment, durant aquest temps és ben clar que
no es desplaça, i si roman igual i és el mateix, com podria
canviar o moure's sense sortir gens de la seva forma?
Cràtil:
De cap manera.
Sòcrates:
Ni tampoc no fóra conegut de ningú. Car tot just se li
acostés algú per conèixer-lo, ja fóra un
altre i d'una altra mena, talment que no es podria ja conèixer
què és ni com és. Cap coneixement, en efecte, no
coneix si allò que coneix no té cap manera d'ésser.
Cràtil
: és com tu dius.
Sòcrates
: Ni escau d'afirmar que hi ha coneixement, Cràtil, si totes
les coses es transformen i res no roman." Plató, Cràtil 439e-440a
"- Primer és
necessari, vaig dir, que ens posem d'acord i us recordo el que ja s'ha
dit tantes vegades.
- I què
és? , va preguntar.
- Hi ha moltes
coses belles, i moltes de bones, i igualment altres l'existència
de les quals afirmem i que diferenciem a través del llenguatge.
- Si, en efecte.
- Afirmem també
l'existència d'allò bell en si, i igualment, per a totes
les coses que diem múltiples afirmem que a cadascuna li correspon
una idea que és única i que anomenem la seva essència.
- És
veritat.
- I diem de
les coses múltiples que són l'objecte dels sentits,i no
de l'esperit, mentres que les idees són l'objecte de l'esperit,i
no pas dels sentits.
- Perfectament."
República, 507 a-c.