El motor elèctric, ascensor en la maquesta del monument a Cristòfor Colom

EL PROJECTE A TREBALLAR pels alumnes de 4t ESO:

-Aplicació de fusteria/marqueteria.
-Iniciació i consolidació de l'electricitat.
-Aplicació de l'electricitat.
-Iniciació i consolidació de la mecànica.
-Aplicació de mecànica.

En el projecte "El motor elèctric: realització de l'ascensor en la maqueta del monument a Cristòfor Colom" s'ha fet una breu introducció i estudi de la mecànica per tal de conèixer el funcionament dels operadors mecànics, estudiant un conjunt d'operadors didàctics que corresponen a quatre sistemes de transmissió del moviment entre dos eixos paral.lels: transmissió per politges, transmissió per engranatge recte, transmissió per engranatge recte i cadena, transmissió per engranantge recte intermedi.

L'ascensor funciona mitjançant un motor elèctric fix, situat a l'extrem superior del recorregut accionant un cable, el moviment circular del motor es transforma en moviment

rectilini gràcies a la transmissió a càrrec del cable. L'ascensor disposa, d'un contrapès de plom, d'indicadors de pujada i de baixada, ... i tot treballat i pensat amb unir funcionalitat i estètica en el seu disseny. Cal que l'alumne/a esbrini el pes màxim que és capaç d'enlairar l'ascensor, el qual se li aplica un contrapès, estudiant així la transferència d'energia. El motor, en aquest projecte, també forma part d'un circuit elèctric amb pila de 4.5 V, en aquest treball el circuit elèctric de l'ascensor disposa d'un interruptor, i a cada extrem del trajecte de l'ascensor s'hi col.loquen uns microinterruptors que funcionen com a clau d'encreuament (per tal d'invertir la marxa), quan l'ascensor arriba a l'extrem del recorregut, acciona la palanqueta del microinterruptor que l'atura, invertint la marxa quan s'accioni de nou l'interruptor.

S'han proposat activitats que poden realitzar-se de manera autònoma i amb independència les unes de les altres, amb la intenció d'incidir especialment en les necessitats plantejades a principi de curs.

Es valorarà el bon acabament en les peces i materials elaborats i la verificació d'un correcte funcionament.