3.2.6 > DHARANA: CONCENTREM LES FORCES COM EL LÀSER

La ment: un ordinador que s’embala :

1. La nostra societat produeix una estimulació excessiva que provoca un dels principals problemes que dificulten l’aprenentatge: la dispersió mental.
  2. La dispersió mental altera el cor i trasbalsa  tots els òrgans.
  3. Aprendre és molt difícil si no se sap escoltar o concentrar-se.
  4. El fracàs escolar sovint està relacionat amb la incapacitat de controlar els mecanismes cerebrals favorables a l’equilibri de la persona.
  5. El ioga ens proporciona les condicions essencials per mantenir la concentració.

Com un raig làser:

1. La concentració no és possible si no s’aconsegueix unificar les tendències dispersades de la ment envers un objectiu precís i sol.
  2. L’objectiu és concentrar tots els rajos percebuts per diferents camps sensorials i focalitzar-los en un punt central. Com un raig lluminós i coherent capaç d’exercir una força excepcional que pot travessar el mur més opac, aquesta és la força de la concentració. Com la del làser.

Enregistrar els coneixements, en “alta fidelitat”. La qualitat de la gravació determina la qualitat de la reproducció:

1. Cal conèixer bé els mecanismes d’assimilació interna dels coneixements per tal d’ensenyar els/les alumnes a aprendre de debò.
  2. Es tracta de mantenir la consciència durant l’acte d’aprenentatge per tal de poder reproduir interiorment, de la manera que es vulgui, les sensacions o els conceptes.
  3. Si aconseguim “RECENTRAR” la ment dels/de les alumnes aconseguirem també que aprenguin els continguts que els volem ensenyar.

Com aconseguir-ho?

1. Practicant “Dharana”, mot sànscrit que més enllà del significat de “concentració” denomina “l’evocació mental d’una impressió sensorial”. Això vol dir ensenyar a reproduir interiorment les impressions viscudes. D’aquesta manera els continguts que s’ ensenyin no es quedaran en lletra morta sinó que esdevindran un saber viu. Els/les alumnes podran reproduir millor, però també inventar de nou a partir de l’experiència sensorial subtil.

Ser “tot ulls” o “tot orelles ”
A cadascú/una el seu mitjà d’enregistrament:

1. No tothom té les mateixes capacitats sensorials, hi ha persones més sensibles al sistema auditiu, d’altres al visual, d’altres al motor. Tanmateix aquestes observacions no  han de servir per classificar els/les alumnes, sinó per tenir-les present, per ajudar a desenvolupar les altres de manera que es pugui evitar el desequilibri.

L’aliança entre la distensió i l’atenció:

1. Sovint relacionem l’atenció amb la tensió, però al contrari sembla ser que una activitat és eficaç quan es porta a terme amb una actitud d’atenció distesa.
  2. Pedagògicament, els factors favorables per a l’estudi serien un cert grau d’atenció associat a la distensió.
  3. L’avantatge d’aquest estat d’atenció tranquil·la és que recrea el plaer d’aprendre.

EXERCICIS :

3.2.6.1> El vent que s'emporta els núvols