Estructures cooperatives. Exemples: Grups clàssics.

1. La professora de 4t d'ESO està treballant amb l'alumnat el crèdit Els sistemes naturals . Ara mateix estan fent la unitat Impactes de les activitats humanes . Ho està fent a partir del treball en grup. Ha fet 6 grups de 4 alumnes. Ha fet una agrupació dels alumnes segons el que li van explicar en un curs de treball cooperatiu. S'ha basat en el tipus de motivació que ha considerat en cada noi i noia. Ha intentat categoritzar d'acord amb els següents tipus:

•  motivació acadèmica –les notes-,
•  motivació funcional –la utilitat del que s'aprèn-,
•  motivació interna –interès pel coneixement-,
•  desmotivació –bloqueig per la pròpia inseguretat i autoestima o absència d'interès per altres causes-

2. Tot i que és molt difícil i un xic artificial col·locar a cada alumne en un tipus motivacional, considera que l'esforç ha estat útil, els grups són força heterogenis i el funcionament intern positiu. Ha decidit que cada grup faci els mateixos temes, però que cada integrant dins el grup faci una feina diferent, tingui la seva responsabilitat (excepte en alguns casos que ha assignat una parella a fer la mateixa feina –perquè creia que un dels dos no se'n sortiria sol, els anomena adjunts -). Cada grup analitza les mateixes problemàtiques actuals, però de cadascuna se n'encarrega un o una component (ho decideixen en el grup) :

•  Tendències en l'ús de l'energia (importància i relació del tema amb els sistemes naturals, equilibri en l'ús de recursos no renovables i renovables, expectatives de futur),
•  Tendències sanitàries i socials (el creixement de la població, importància ambiental del tema, les malalties “ambientals” que afecten l'espècie humana),
•  Tendències ambientals (anàlisi de l'evolució d'alguns paràmetres –residus tòxics, pèrdua forestal -, causes i conseqüències)
•  Tendències atmosfèriques (emissions de carboni i evolució de la temperatura, CFCs i forat a la capa d'ozó, previsions de futur).

3.  Es treballa a partir dels documents que ella ha elaborat, fotocòpies d'una adaptació dels capítols corresponents de L'estat del món i Signes vitals –ambdues edicions de l'any 2003- i l' i nforme sobre el desenvolupament humà del 2002. Ha demanat que cada grup elabori una mena de pauta de treball per dirigir la recerca d'informació que fa cada component. La pauta ha de concretar que es responguin les qüestions següents:

A) Problemes
Hi ha algun problema? Quin? Com es manifesta? Per què és un problema?

B) Causes i tendències
Quines són les causes del problema? Per què ho són? Com està evolucionant el problema? Per què? Quina és la valoració que es fa d'aquesta evolució?

C) Mesures
Quines mesures a nivell mundial s'han pres per reduir els impactes o solucionar el problema? Com hi poden col·laborar les persones?

4.  Cada alumne està responent les qüestions i haurà de preparar l'explicació per a la resta d'integrants del grup (es troba en aquest punt). Quan un alumne expliqui, la resta disposarà de la pauta que ell va haver d'omplir (i ara l'ompliran a partir de les seves explicacions). Aquest cicle es repetirà 4 vegades en cada grup. Ella va intervenint quan li demanen ajuda. Va anotant els dubtes per incloure'ls en una classe magistral que farà al final. Entre tots, en cada grup, elaboraran un “informe únic” de l'estat ambiental.

5.  Un cop acabada la feina, quan cada grup consideri que se sap el qüestionari (els 4 qüestionaris), passarà una prova d'autoavaluació (encara la té a mitges!) que se la corregiran dins el grup i faran un informe oral a la professora. Llavors, coneguts els resultats d'aquesta prova en tots els grups, farà una classe magistral de síntesi però a partir dels punts difícils que pensa que detectarà de cada tema i de les preguntes de l'alumnat.

6.  Porten 2 dies estudiant els documents i responent la pauta. El proper dia acabaran i l'endemà iniciaran el torn d'explicació. Preveu 2 apartats per dia (2 dies, pensa que n'hi haurà de sobres), un dia per l'autoavaluació i per comentar-se els resultats de la prova i la classe magistral. Finalment, examen. Total: 7 dies!

7.  Ha pensat avaluar els següents aspectes :

a) nota de revisió dels qüestionaris i conclusions (informe), (40%)
b) nota de les preguntes d'examen sobre l'apartat treballat personalment, (20%),
c) nota sobre les preguntes d'examen d'apartats treballats per altres persones (40%).

Afavorint la interacció / Interdependència positiva / Responsabilitat individual / Interacció cara a cara / Destreses socials / Consideracions / Estructures cooperatives / INICI

About Us | | Mapa del lloc | | Contacta| ©2006 Ramon Grau