Estructures cooperatives. Exemples: Grups d'experts.

1. A 1r d'ESO acabem de fer els Vertebrats. Ho hem fet treballant en grup cooperatiu. Varem començar veiem un vídeo sobre el Serengetti (IMAX). Tot i que se centra, sobre tot, en Mamífers, Aus i Rèptils dóna molt de joc, permet iniciar la discussió prèvia i uniformitzar una mica els coneixements. Tot seguit vaig explicar la feina que havíem de fer (una presentació Power Point sobre els animals Vertebrats) i la forma en què ho anàvem a treballar.

2.  Els grups (5 de 5 alumnes) els van fer els propis alumnes, però com sempre jo els vaig supervisar. Vaig haver de fer un parell de canvis el primer dia (!) ja que era previsible alguna interacció negativa (de poca feina i molta xàxara ). Ho vaig parlar i varem quedar que si aquest cop anava bé com jo proposava, la propera provaríem com ells deien.

3.  Aquesta vegada cada grup ha hagut de desenvolupar el mateix tema Els animals Vertebrats , però vaig pensar que cada component del grup podia fer una part diferent (Peixos, Amfibis, Rèptil, Aus i Mamífers). Per això cada grup tenia un peix , un amfibi , un rèptil ..., l'alumne responsable del seu estudi.

4.  Perquè no haguessin de fer feina sòls, tots els peixos es reunien per a treballar junts; el mateix feien els amfibis, els rèptils, etc. A cada grup d' animals els vaig donar una fitxa , una pauta de treball amb les informacions que volia que trobessin i amb els conceptes que havien de saber explicar (a partir dels recursos que jo proporciono: el CD Enciclopèdia Animal el dia d'informàtica, i els llibres que porto a classe l'altre dia). La pauta era una taula, una mica diferent en cada grup, però preguntava sobre el medi de vida , les cobertes externes , el tipus de reproducció , la forma de respirar , etc. aspectes bàsics de la morfologia i fisiologia animal. Els conceptes escollits per a cada grup també eren diferents. El dia d'informàtica van poder imprimir algunes imatges per usar quan haguessin d'explicar a la resta del seu grup natural les informacions recollides.

5.  A l'aula d'informàtica, com només hi ha 10 ordinadors, vaig haver de distribuir 2 ordinadors per cada grup d'animals. Tot i que l'activitat funciona força bé i sempre hi ha qui té iniciativa de cercar més informació a internet, cada any hi ha una mica d'embolic, perquè alguns alumnes no tenen una feina concreta: m'hi he de barallar.

6.  A continuació sempre dediquem una sessió a omplir la taula i a aclarir aquells significats que no han acabat d'entendre. El darrer quart d`hora, discuteixen sobre com presentaran la informació al seu grup (què diran, quines fotografies faran servir, quins exemples posaran, ...).

7.  Així doncs després de treballar en el grup d' animals , amb les informacions recollides, els dubtes aclarits i mig preparada l'exposició, cada alumne ha hagut d'explicar la fitxa a la resta de companys i companyes del grup natural. Hem dedicat dos dies a fer-ho. Mentre un alumne explica els resultats de la feina, la resta d'integrants del grup omple una fitxa molt semblant a la que va elaborar el grup d'animals corresponent. En aquesta fase sempre hi ha problemes (és que no ho explica bé!; no s'entén, profe). He hagut d'intervenir en algun grup, bàsicament per fer-los conscients del que estava passant i facilitar la resolució d'algun conflicte. Al final els he passat un full d'avaluació, perquè valorin la feina de cada company.

8.  Tot seguit hem discutit sobre uns mapes conceptuals que tinc elaborats i que resumeixen la informació clau de cada grup de vertebrats. A partir d'aquí han elaborat una presentació Power Point (les imatges les hi vaig subministrar jo mateix d'un CD que ja tinc preparat de l'any passat). Vaig haver de reservar l'aula d'informàtica durant tota la setmana. Com que eren 25 alumnes (5 grups) i hi havia 10 ordinadors, vaig assignar 2 ordinadors a cada grup i ells mateixos es van organitzar la feina.

9. Cada grup ha presentat una classe de Vertebrats (5 grups, 5 classes). Ho han fet a partir de la presentació Power Point. He escollit jo al portaveu que ha fet la presentació (els vaig avisar el dia abans) i he deixat que quan acabés, els altres del grup poguessin completar. Quan acabaven els altres companys i companyes podien fer preguntes.

10.  El dia següent varem anar al laboratori a fer la dissecció del verat. Seguim una pauta de treball que lliga molt amb la informació que han treballat sobre els peixos.

11. He avaluat el grup i a cada alumne

a) avaluació de grup (50%)
- nota del contingut de l'exposició oral (exposició, intervencions i respostes a les preguntes),
- nota de la presentació Power Point

b) avaluació alumne (30%)
- nota de l'examen

c) avaluació mútua entre l'alumnat (20%)
- mitjana de les notes que proposa cada company.

Afavorint la interacció / Interdependència positiva / Responsabilitat individual / Interacció cara a cara / Destreses socials / Consideracions / Estructures cooperatives / INICI

About Us | | Mapa del lloc | | Contacta| ©2006 Ramon Grau