Estructures cooperatives. Exemples: Grups d'investigació.

1. A 3r B comencem la setmana que ve el sistema endocrí, glàndules i hormones.   El primer dia començarem comentant un document que tenen al llibre de text. Tracta de totes les coses que passen al cos quan tenim un ensurt (pèls de punta, quedar-se blanc, taquicàrdia, increment ritme respiratori, ...). Parlarem de l'adrenalina, de què és, d'on es produeix, de perquè serveix (perquè ens passa tot allò?). Introduirem el concepte de glàndula i hormona. A partir d'aquí intentarem veure què més saben sobre 3 temes:

•  Què són les hormones sexuals?
•  Què és l'EPO?
•  Què és la diabetis?

2. Farem grups de 4, els mateixos de tot el trimestre (per proximitat a la classe). Com en aquesta classe no surten els comptes, 2 grups seran de 5 (total 6 grups: 2 de 5 i 4 de 4). Cada grup escollirà el tema que vol estudiar dels 3 que han sortit a l'activitat inicial, al final faran un treball a la seva llibreta (poden enganxar fotocòpies dels fulls elaborats en grup).

3. El treball ha de tenir per a tots els grups una part comuna :
•  Un dibuix del perfil del cos humà amb les principals glàndules endocrines situades.
•  Una explicació del que és una glàndula endocrina i una hormona i la seva relació.
•  El nom de cada glàndula i l'hormona principal que produeix, amb una breu descripció de la funció que fa (dues línies) i de com i on actua.

Per fer aquesta part faran servir el llibre de text. Els proposaré que es reparteixin les feines i després s'expliquin els resultat del treball que han fet.

4.  El treball té una part diferenciada que consisteix en l'explicació del tema escollit. Cal desenvolupar la pregunta central del tema. Per això hauran d'elaborar un breu guió que expliqui com volen estructurar el tema, quin material han de fer servir i quins passos seguiran, així com quin és el repartiment de tasques i com faran la síntesi final. Hauran de presentar-me'l i el negociarem. Com ja estan ensinistrats en aquest tipus de treball imagino que voldran anar a informàtica, també hauré de tenir preparats els atlas d'anatomia i l'enciclopèdia de la salut. Podran portar el material complementari que vulguin. Acabat el treball, hauran de fer una presentació oral. S'hauran d'organitzar perquè tothom expliqui una part. Podran preparar transparències.

5.  Després de les presentacions, discutirem sobre el que és important d'aquesta unitat i elaborarem un formulari amb les preguntes clau. Treballaran el formulari, primer individualment i després en parelles per tal d'ajudar-se amb els dubtes. Els posaré un exercici de comprensió individual (no sé si els faré fer un mapa o escriure allò que han après en la unitat) i me l'enduré a casa per corregir-lo. L'endemà parlarem sobre les errades més comunes en l'exercici. També avançarem com s'imaginen que serà l'examen. No caurà cap definició!

6.  Calculo que dedicarem un dia a la situació inicial, a les preguntes, a escollir tema i a decidir recursos. En 3 dies hem d'acabar els treballs i la feina corresponent. No em puc estar més d'un dia per a les exposicions. Un altre dia pel formulari i l'exercici i el darrer dia per les correccions, repàs i preparació de l'examen. 7 dies i examen.

7.  Tindrem una nota de la presentació de cada alumne, una nota del treball i una nota de l'examen. Mitjana i nota global ...

Afavorint la interacció / Interdependència positiva / Responsabilitat individual / Interacció cara a cara / Destreses socials / Consideracions / Estructures cooperatives / INICI

About Us | | Mapa del lloc | | Contacta| ©2006 Ramon Grau