Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Què estudia?
Independència
Bases fisiològiques de la personalitat
Aprenentatge
Escoles de Psicologia
Conductisme
Psicoanálisi
Psicologia evolutiva
Psicologia cognitiva
Psicologia humanista
Intel·ligència
Biografies
Control

 

Enllaços

ESCOLES PSICOLÒGIQUES

Esquema


- Psicoanàlisi
- Conductisme
- P. Evolutiva
- P. Cognitiva
- P. Humanista


TEORIA PSICOANALÍTICA
- Sigmund Freud (1856-1939)
- Teoria de la personalitat i mecanismes de defensa.
- Les relacions entre el jo, l’allò i el superjò (principi realitat i de plaer)
- Teoria dels instints
- La nova teoria dels instints: eros i thànatos.
- Teoria de la sexualitat
- Fase oral, anal, fàl·lica (complex d’Èdip), de latència, pubertat.
- Els somnis.
- Teoria de la cultura.

EL CONDUCTISME.
- Ivan Petrovitx Pavlov (1849-1936)
- Treballs sobre fisiologia
- Reflex condicionat
- Adquisició del reflex condicionat, extinció del RC, generalització i discriminació d’estímuls.
- J.B. Watson (1878-1958)
- Fundador del conductisme. La psicologia només pot tractar del que és observable: ciència de la conducta. Cal establir les lleis de funcionament d’un orgnaisme a partir de la seva conducta.
- Edward Lee Thorndike (1874-1949)
- Llei de l’efecte
- Els animals i les persones actuen per mitjà de l’assaig i l’error. C- R
- Burrhus Frederik Skinner (1904-1990)
- Descobrir les lleis que regeixen l’aprenentatge.
- Tipus de condicionament instrumental: reforçament positiu, càstig, omissió, reforçament negatiu.
- Càstig i proporcionalitat.
- Programes parcials de reforç: els de raó, els d’interval.

PSICOLOGIA EVOLUTIVA.
- Jean Piaget (1896-1980). Intel·ligència i psicologia infantil.
- Les etapes del desenvolupament:
- Primer període (intel·ligència sensorio-motriu (2 primers anys de vida)
- 2n, Les opracions preoperatives (2-7 anys)
- 3r, Les operacions concretes (7-12 anys)
- 4t, Les operacions formals (12-16 anys)

PSICOLOGIA COGNITIVA. EUA, 1956.
- Crítica al pensament conductivsta: no explica el funcionament de la ment humana.
- Influència revolució informàtica i dels estudis de neurofisiologia.
- Definició: estudi dels processos intel·lectuals, des dels més simples als més complexos: percepció, atenció, memòria, llenguatge, raonament.
- Com pensem? La metàfora de l’ordinador.:
- Hardware (cervell i circuits neuronals)
- Software (estructures mentals que organitzen la informació)
- Memòria RAM
- Memòria ROM memòria sensitiva, memòria a curt termini i a llarg termini

PSICOLOGIA HUMANISTA
- EUA, anys 50 i 60, com alternativa a la psicologia conductista i a la psicoanàlisi ortodoxa (tercera via).
- Autors: Abraham Maslow (1908-1970) i Carl Rogers (1902-1987)
- Teoria de les motivacions segons Maslow.
- Per què les persones fan el que fan?
- Quins són els motius que provoquen la conducta de les persones?
- Humans: naturalesa bona, marcada per necessitats que cal satisfer.
- Necessitats deficitàries:
- Fisiològiques: menjar, beure, dormir, sexe, etc.
- De protecció i seguretat: sentir-se segur, fora de perills.
- D’estimació i acceptació: ser estimats pels altres i pertànyer a un grup.
- De valoració: recerca de l’autoestima i un autoconcepte positiu.
- Necessitats de creixement.
- Necessitats de viure en plenitud.
- Les experiències-cim.
- El procés de convertir-se en persona segons Rogers.
- Quines són les conductes de les persones que són realment elles mateixes?:
     - Deixar d’utilitzar màscares.
     - Deixar de sentir els “has de... “
     - Deixar de satisfer expectatives imposades.
     - Deixar d’esforçar-se per agradar als altres.
     - Començar a autoorientar-se
     - Començar a ser un procés.
     - Començar a acceptar la seva complexitat.
     - Començar a obrir-se a l’experiència.
     - Començar a acceptar els altres.
     - Començar a confiar en un mateix.


 

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es