ESCOLES PSICOLÒGIQUES
Esquema
- Psicoanàlisi
- Conductisme
- P. Evolutiva
- P. Cognitiva
- P. Humanista
TEORIA PSICOANALÍTICA
- Sigmund Freud (1856-1939)
- Teoria de la personalitat i mecanismes de defensa.
- Les relacions entre el jo, l’allò i el superjò (principi realitat i de plaer)
- Teoria dels instints
- La nova teoria dels instints: eros i thànatos.
- Teoria de la sexualitat
- Fase oral, anal, fàl·lica (complex d’Èdip), de latència, pubertat.
- Els somnis.
- Teoria de la cultura.
EL CONDUCTISME.
- Ivan Petrovitx Pavlov (1849-1936)
- Treballs sobre fisiologia
- Reflex condicionat
- Adquisició del reflex condicionat, extinció del RC, generalització i
discriminació d’estímuls.
- J.B. Watson (1878-1958)
- Fundador del conductisme. La psicologia només pot tractar del que és
observable: ciència de la conducta. Cal establir les lleis de funcionament d’un orgnaisme a partir de la seva conducta.
- Edward Lee Thorndike (1874-1949)
- Llei de l’efecte
- Els animals i les persones actuen per mitjà de l’assaig i l’error. C- R
- Burrhus Frederik Skinner (1904-1990)
- Descobrir les lleis que regeixen l’aprenentatge.
- Tipus de condicionament instrumental: reforçament positiu, càstig, omissió,
reforçament negatiu.
- Càstig i proporcionalitat.
- Programes parcials de reforç: els de raó, els d’interval.
PSICOLOGIA EVOLUTIVA.
- Jean Piaget (1896-1980). Intel·ligència i psicologia infantil.
- Les etapes del desenvolupament:
- Primer període (intel·ligència sensorio-motriu (2 primers anys de vida)
- 2n, Les opracions preoperatives (2-7 anys)
- 3r, Les operacions concretes (7-12 anys)
- 4t, Les operacions formals (12-16 anys)
PSICOLOGIA COGNITIVA. EUA, 1956.
- Crítica al pensament conductivsta: no explica el funcionament de la ment
humana.
- Influència revolució informàtica i dels estudis de neurofisiologia.
- Definició: estudi dels processos intel·lectuals, des dels més simples als més
complexos: percepció, atenció, memòria, llenguatge, raonament.
- Com pensem? La metàfora de l’ordinador.:
- Hardware (cervell i circuits neuronals)
- Software (estructures mentals que organitzen la informació)
- Memòria RAM
- Memòria ROM memòria sensitiva, memòria a curt termini i a llarg termini
PSICOLOGIA HUMANISTA
- EUA, anys 50 i 60, com alternativa a la psicologia conductista i a la
psicoanàlisi ortodoxa (tercera via).
- Autors: Abraham Maslow (1908-1970) i Carl Rogers (1902-1987)
- Teoria de les motivacions segons Maslow.
- Per què les persones fan el que fan?
- Quins són els motius que provoquen la conducta de les persones?
- Humans: naturalesa bona, marcada per necessitats que cal satisfer.
- Necessitats deficitàries:
- Fisiològiques: menjar, beure, dormir, sexe, etc.
- De protecció i seguretat: sentir-se segur, fora de perills.
- D’estimació i acceptació: ser estimats pels altres i pertànyer a un grup.
- De valoració: recerca de l’autoestima i un autoconcepte positiu.
- Necessitats de creixement.
- Necessitats de viure en plenitud.
- Les experiències-cim.
- El procés de convertir-se en persona segons Rogers.
- Quines són les conductes de les persones que són realment elles mateixes?:
- Deixar d’utilitzar màscares.
- Deixar de sentir els “has de... “
- Deixar de satisfer expectatives imposades.
- Deixar d’esforçar-se per agradar als altres.
- Començar a autoorientar-se
- Començar a ser un procés.
- Començar a acceptar la seva complexitat.
- Començar a obrir-se a l’experiència.
- Començar a acceptar els altres.
- Començar a confiar en un mateix.
|