Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Què estudia?
Independència
Bases fisiològiques de la personalitat
Aprenentatge
Escoles de Psicologia
Conductisme
Psicoanálisi
Psicologia evolutiva
Psicologia cognitiva
Psicologia humanista
Intel·ligència
Biografies
Control
Memòria

CLASSES D’APRENENTATGE 

Enllaços

Videos YOUTUBE

Ivan Pavlov. Condicionament responent o clàssic
http://es.youtube.com/watch?v=F-1eUjZVvb4&feature=related

John Watson - Teoria do Behaviorismo
http://es.youtube.com/watch?v=vMVaxktVJz4&feature=related

Conductismo 1. http://es.youtube.com/watch?v=zVKdJ6CoqOQ&feature=related
Conductismo 2. http://es.youtube.com/watch?v=TMivqOIeF2M&feature=related
Conductismo 3  .http://es.youtube.com/watch?v=CRTt37OaM3g&feature=related
Máquina d’educar http://es.youtube.com/watch?v=vMVaxktVJz4&feature=related




Els estudis més importants sobre aprenentatge s’han fet amb animals.
Amb tot, tenen una gran aplicació en el cas de l’ésser humà.

Comencem amb tres exemples (trets de Davidoff)


1. A l’oest dels EUA, els coiots són una greu amenaça per als ramats d’ovelles. Però eliminar-los crea problemes ecològics, ja que també devoren talps, esquirols i conills. Aleshores dos psicòlegs intentaren ensenyar-los a avorrir les ovelles. A uns coiots els donaren a menjar carn d’ovella (embolicada amb pell fresca del mateix animal) amb clorur de liti, fàrmac que provoca nàusees i vòmit; després se’ls donà ocasió d’atacar una ovella: en lloc de fer-ho, els animals començaren a basquejar. És clar, el problema consisteix a ensenyar així tots els coiots. Però l’experiència és interessant. Aquest és un exemple d’aprenentatge per condicionament responent o clàssic (aprenentatge d’avorriment, en aquest cas).
 


2. Marc, un nen d’edat preescolar, era malapte per als jocs d’activitat física, motiu pel qual passava gairebé tota l’estona sol. Els seus professors n’estaven preocupats i empraren aquest mètode senzill d’aprenentatge: cada vegada que en Marc s’acostava al lloc on jugaven els seus companys, els professors el premiaven dedicant-li una especial atenció, parlant-li i somrient-li. La recompensa a una conducta crea major freqüència de la dita conducta. El nen començà a acostar-s’hi cada cop més i, a poc a poc, va anar participant en els jocs. Cada cop que ho feia, la seva conducta es veia recompensada amb un premi nou. Finalment, arribà a participar-hi d’una manera normal. Aquest és un cas d’aprenentatge per condicionament operant.
 


3. Ara es tracta de dotze nens que tenen problemes de retraïment. El psicòleg els divideix en dos grups de sis. Al primer grup li fa veure una pel·lícula sobre dofins i al segon, una pel·lícula en què es veu com un nen tímid a poc a poc va participant en els jocs dels seus companys (com en l’exemple anterior). El resultat fou el següent: els nens del primer grup continuaven retraient-se; en canvi, el del segon grup milloraren notablement quant a llur participació en jocs. Aquesta és una experiència d’aprenentatge per observació.


 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es