Videos YOUTUBE
Ivan Pavlov. Condicionament
responent o clàssic
http://es.youtube.com/watch?v=F-1eUjZVvb4&feature=related
John
Watson - Teoria do Behaviorismo
http://es.youtube.com/watch?v=vMVaxktVJz4&feature=related
Conductismo 1.
http://es.youtube.com/watch?v=zVKdJ6CoqOQ&feature=related
Conductismo 2.
http://es.youtube.com/watch?v=TMivqOIeF2M&feature=related
Conductismo 3
.http://es.youtube.com/watch?v=CRTt37OaM3g&feature=related
Máquina d’educar
http://es.youtube.com/watch?v=vMVaxktVJz4&feature=related
Els estudis més importants sobre aprenentatge s’han fet amb animals.
Amb tot, tenen una gran aplicació en el cas de l’ésser humà.
Comencem amb tres exemples (trets de Davidoff)
1. A l’oest dels EUA, els coiots són una greu amenaça per als ramats d’ovelles.
Però eliminar-los crea problemes ecològics, ja que també devoren talps,
esquirols i conills. Aleshores dos psicòlegs intentaren ensenyar-los a avorrir
les ovelles. A uns coiots els donaren a menjar carn d’ovella (embolicada amb
pell fresca del mateix animal) amb clorur de liti, fàrmac que provoca nàusees i
vòmit; després se’ls donà ocasió d’atacar una ovella: en lloc de fer-ho, els
animals començaren a basquejar. És clar, el problema consisteix a ensenyar així
tots els coiots. Però l’experiència és interessant. Aquest és un exemple
d’aprenentatge per condicionament responent o clàssic (aprenentatge
d’avorriment, en aquest cas).
2. Marc, un nen d’edat preescolar, era malapte per als jocs d’activitat física,
motiu pel qual passava gairebé tota l’estona sol. Els seus professors n’estaven
preocupats i empraren aquest mètode senzill d’aprenentatge: cada vegada que en
Marc s’acostava al lloc on jugaven els seus companys, els professors el
premiaven dedicant-li una especial atenció, parlant-li i somrient-li. La
recompensa a una conducta crea major freqüència de la dita conducta. El nen
començà a acostar-s’hi cada cop més i, a poc a poc, va anar participant en els
jocs. Cada cop que ho feia, la seva conducta es veia recompensada amb un premi
nou. Finalment, arribà a participar-hi d’una manera normal. Aquest és un cas
d’aprenentatge per condicionament operant.
3. Ara es tracta de dotze nens que tenen problemes de retraïment. El psicòleg
els divideix en dos grups de sis. Al primer grup li fa veure una pel·lícula
sobre dofins i al segon, una pel·lícula en què es veu com un nen tímid a poc a
poc va participant en els jocs dels seus companys (com en l’exemple anterior).
El resultat fou el següent: els nens del primer grup continuaven retraient-se;
en canvi, el del segon grup milloraren notablement quant a llur participació en
jocs. Aquesta és una experiència d’aprenentatge per observació.
|