Índex Tornar Què estudia? Independència Bases fisiològiques de la personalitat Aprenentatge Escoles de Psicologia Conductisme Psicoanálisi Psicologia evolutiva Psicologia cognitiva Psicologia humanista Intel·ligència Biografies Control Memòria
| |
Videos
YOUTUBE
Maslow. Piràmides. Repsol
http://es.youtube.com/watch?v=WBAd99v9mn4
Escala de necesidades Maslow
http://fr.youtube.com/watch?v=A3I9SN3gWg0&NR=1
CARL ROGERS. EJEMPLO ENTREVISTA
http://es.youtube.com/watch?v=gDcddA_JHHI
ENFOQUE CENTRADO EN LA PERSONA DE ROGERS
http://es.youtube.com/watch?v=ebjSY0rZuW4&feature=related
GESTALT. Frits Perls i la Gestalt
http://fr.youtube.com/watch?v=2mKg4jleQ7k&feature=related
GESTALT. Sé como tu eres.
http://fr.youtube.com/watch?v=Kqm7NJAk-V8&NR=1
GESTALT. Be as you are. Perls (en
anglès)
http://fr.youtube.com/watch?v=Hg1A5YIdsg8&feature=related
MITOS Y REALIDADES SOBRE LA TERAPIA GESTALT
http://fr.youtube.com/watch?v=QBwZNn5dh74&feature=related
http://fr.youtube.com/watch?v=nFrc9fbkZ6E&feature=related
http://fr.youtube.com/watch?v=cj0k4MtqWNM&feature=related
http://fr.youtube.com/watch?v=JQK9lsj57B8&feature=related
CLAUDIO NARANJO EN REDES
http://fr.youtube.com/watch?v=GLJTBct5pZ0&feature=related
http://fr.youtube.com/watch?v=nFrooBH85Xs&feature=related
CLAUDIO NARANJO. EL SENTIDO DE LA VIDA
http://fr.youtube.com/watch?v=uEPrS4VBJcc&feature=related
CLAUDIO NARANJO. LA EDUCACIÓN
http://fr.youtube.com/watch?v=L3dK17QPNTM&feature=related
LA GESTALT Y LA EDUCACIÓN
http://fr.youtube.com/watch?v=0eA45_dvKGQ&feature=related
Psicologia humanista/Gestalt - Albertrams
Qué es lo que cura en PSICOTERAPIA
http://es.youtube.com/watch?v=8nycwReSkDQ&feature=related
Por qué te hiciste TERAPEUTA
http://fr.youtube.com/watch?v=t1ylRHcrfBc&NR=1
Sobre la conciencia de la muerte
http://fr.youtube.com/watch?v=Z5ExnLgIsvc&NR=1
ESE VIAJE HACIA LA NADA
http://fr.youtube.com/watch?v=Z5ExnLgIsvc&NR=1
ABRIR EL CORAZÓN1:GRATITUD Y VERGÜENZA
http://fr.youtube.com/watch?v=wBvU8ERpzRM&NR=1
ABRIR EL CORAZÓN: DOLOR Y ENFERMEDAD
http://fr.youtube.com/watch?v=zkMT0oeD4LA&feature=related
SOBRE EL SILENCIA EN “MI” TERAPIA GESTALT
http://fr.youtube.com/watch?v=A-17N0WHvM4&NR=1
MI GESTALT
http://fr.youtube.com/watch?v=rgzgMvQPNoM&feature=related
LENTITUTD SIOLENCIO RESPIRACION
http://fr.youtube.com/watch?v=crZUdMDaGSs&feature=related
El lenguaje del cuerpo
http://fr.youtube.com/watch?v=1_bVtmtZcU8&feature=related
ESQUEMA
EUA: anys 50 i 60, com alternativa a la psicologia conductista i
a la psicoanàlisi ortodoxa. (tercera via)
- Autors: Abraham Maslow (1908-1970); Carl Rogers (1902-1987)
Teoria de les motivacions segons Maslow
Per què les persones fan el que fan?
Quins són els motius que provoquen la conducta de les persones?
Humans: naturalesa bona, marcada per necessitats que cal
satisfer.
- Necessitats deficitàries:
Necessitats fisiològiques: menjar, beure, dormir, sexe, etc.
Necessitats de protecció i seguretat: sentir-se segur, fora de
perills.
Necessitats d’estimació i acceptació (ser estimats pels altres i
pertànyer a un grup)
Necessitats de valoració (Recerca de l’autoestima i un
autoconcepte positiu
Necessitats de creixement.
- Necessitats d’autorrealització (necessitat de viure en
plenitud)
- Les experiències-cim.
El procés de convertir-se en persona segons Rogers.
Quines són les conductes de les persones que són realment elles
mateixes.
Deixar d’utilitzar màscares
Deixar de sentir els “has de...”
Deixar de satisfer expectatives imposades
Deixar d’esforçar-se per agradar als altres.
Començar a autoorientar-se
Començar a ser un procés
Començar a acceptar la seva complexitat
Començar a obrir-se a l’experiència
Començar a acceptar els altres
Començar a confiar en un mateix
CONCEPTES FONAMENTALS DE
LA PSICOLOGIA HUMANISTA
La psicologia humanista es desenvolupa en els anys cinquanta i
seixanta com una alternativa a la psicologia conductista i a la
psicoanàlisi ortodoxa. De et, es proposa com una mena de tercer
camí entre els dos grans corrents de la psicologia: el
conductisme i la psicoanàlisi. Entre els autors humanistes
destaquen Goldsetein, Fromm, Homey, Allport, Maslow i Rogers.
Alguns dels seus conceptes i idees fonamentals han estat
exposats, entre d’altres psicòlegs, per Abraham Maslow i Carl
Rogers. En aquesta exposició de la teoria de la psicologia
humanista es tractaran els temes següents:
1. TEORIA DE LES
MOTIVACIONS SEGONS MASLOW
Una de les preguntes bàsiques i eternes que es fan els psicòlegs
és: “Per què les persones fan el que fan?” És a dir, “Quins són
ells motius que provoquen la conducta de les persones?”. Maslow
elabora una teoria molt completa sobre les motivacions de les
persones. Aquesta teoria va lligada a la seva teoria de la
personalitat.
Maslow és molt optimista pel que fa a la naturalesa de les
persones i afirma que tots els éssers humans tenen una
naturalesa bona. Però aquesta naturalesa està marcada per una
sèrie de necessitats que cal satisfer. Si una persona té
satisfetes les necessitats, aleshores estarà sana i feliç. Per
tant, allò que motiva les persones és la recerca de l’equilibri
entre la necessitat i la seva satisfacció.
Les persones tenen dos tipus de necessitats: les necessitats
deficitàries i les necessitats de creixement. Les necessitats
deficitàries són les següents:
- Necessitats fisiològiques: menjar, beure, dormir, relacions
sexuals, etc.
- Necessitats de protecció i seguretat.
- Necessitats d’estimació i acceptació.
- Necessitats de valoració.
Les necessitats de creixement són les pròpies de
l’autorealització.
Maslow afirma que aquestes necessitats estan ordenades de forma
jeràrquica, és a dir que les primeres s’han de satisfer abans
que la resta. L’escalonament de les necessitats implica una
teoria dinàmica de les motivacions e les persones. Això vol dir
que una persona no es queda aturada quan ha satisfet una
necessitat, sinó que immediatament desitja satisfer la
necessitat següent i així successivament. Enfront de les teories
de l’equilibri o homeòstasi, Maslow defensa la teoria del
desenvolupament, de tal manera que hom mai no està satisfet del
tot, i sempre vol anar més enllà. Aquesta teoria culmina amb les
necessitats de creixement, que no tenen límit.
Les necessitats deficitàries són pròpies de tota l’espècie
humana i, en alguns aspectes, també dels animals. Satisfer les
necessitats deficitàries ens permet evitar la malaltia física i
psíquica. Satisfer les necessitats de creixement ens permet
autorealitzar-nos amb total plenitud.
Les necessitats fisiològiques són la base de la piràmide de les
motivacions. Són necessitats que compartim amb els animals i són
clarament imprescindibles per a la supervivència. Són
necessitats purament físiques, sense elements de tipus psíquic.
En aquest cas, el mecanisme de funcionament és clarament
homeostàtic, és a dir, de recerca d’un equilibri. Quan tinc gana
(necessitat fisiològica) inicio una conducta (buscar menjar per
la nevera) per tal de satisfer-la. Quan ja estic tip, desapareix
la necessitat i aconsegueixo un estat d’equilibri (homeòstasi).
Aquest mecanisme és similar en les altres necessitats
fisiològiques: tensió-satisfacció-equilibri. En situacions límit,
les persones han demostrat que la satisfacció de les necessitats
fisiològiques és prioritària, com per exemple en el context
d’una guerra. D’altra banda, es poden produir algunes excepcions,
com ara les persones que fan vaga de fam com a reivindicació
política.
Les necessitats de protecció i seguretat fan referència a la
protecció de perills tant físics com psíquics. Són necessitats
fonamentals durant la infància i durant tot el procés de
creixement. Maslow destaca la gran importància de donar
seguretat a l’infant i les implicacions futures que tindrà això
en la seva autoestima. Aquesta necessitat és la segona en
l0escala de Maslow. Això significa que les persones, una vegada
ben tipes i ben adormides, busquen la seguretat com a segon
motiu que regula la seva conducta. També fa referència a les
conductes per evitar perills de tot tipus. Aquesta conducta
també és, en part, característica dels animals.
Les necessitats d’estimació i acceptació són un grau superior
que explica els motius de les conductes humanes. Ser estimat
pels altres i pertànyer a un grup són aspectes que Maslow
considera fonamentals per poder autorealitzarse. La pertinença a
un grup fa referència al fet de considerar-se inclòs en un col•lectiu:
la família, els amics, la classe, un equip d’esport, una entitat
cultural, etc. Això explicaria el motiu de les conductes socials
de les persones i de la seva necessitat d’identificar-se amb
algun grup, sigui el que sigui. Maslow adverteix, però, del risc
de dependre massa dels altres, de l’ambient exterior, per
satisfer aquestes necessitats. Per això les classifica entre les
deficitàries.
Les necessitats de valoració són les que fan referència a la
recerca de l’autoestima i per tant al concepte positiu d’un
mateix. L’autoestima comporta unes relacions més satisfactòries
amb els altres. L’autoestima és una mena de fonament bàsic per a
la supervivència psíquica. La valoració també té a veure amb els
judicis de valor que emeten els altres sobre nosaltres mateixos.
Un cop satisfetes totes aquestes necessitats deficitàries o
bàsiques, la persona ja està motivada per començar a
desenvolupar les necessitats d’autorealització. Es poden definir
com la realització de les seves possibilitats, capacitats i
talent, i també com el coneixement i l’acceptació plena de la
pròpia naturalesa. Una descripció exacta de totes les
motivacions d’autorealització seria impossible perquè cadascú té
capacitats diferents. Però sí que tenen en comú que es tracta
d’impulsos agradables i ben rebuts, que les persones prefereixen
que augmentin i no que disminueixin, i que, si són motiu de
tensions, aquestes seran agradables. Les motivacions
d’autorealització són sempre processos gratificants, no perquè
arriben a un objectiu final sinó perquè tot el camí en si mateix
ja és una activitat que produeix plaer. Maslow posa com a
exemple de motivacions d’autorealització ser més creatiu,
conèixer cada cop més els altres, ser millor fuster o simplement
ser un bon ésser humà. Les persones que estan motivades per les
necessitats d’autorealització en general gaudeixen més de la
vida. D’altra banda, cal matisar que les necessitats bàsiques no
han de ser necessàriament desagradables, sinó que també poden
produir satisfaccions.
2. TEORIA DE LA
PERSONALITAT SEGONS MASLOW:
LA PERSONA AUTOREALITZADA.
Maslow constata que habitualment els psicòlegs es preocupen i
parlen molt dels problemes psíquics i dels pacients amb
malalties mentals, però en canvi no parlen de les persones
sanes. És a dir, que s’ha elaborat una psicologia de la malaltia
i no de la salut. Enfront d’aquesta situació, la psicologia
humanista té com a objectiu principal millorar la dignitat de la
persona a partir d’una millor comprensió de la seva
personalitat. No se centra en casos clínics, sinó que defineix
persones sanes. El seu esforç va dirigit a desenvolupar les
potencialitats, la capacitat d’escollir i la creativitat de les
persones.
La teoria de la personalitat de Maslow parteix d’uns supòsits
bàsics que ja ens defineixen el seu model de persona. Són els
següents:
...
1. Cadascú té una naturalesa interna de base biològica
que és innata, natural i intrínseca de cada persona.
2. La naturalesa interna de cada persona és en part
particular de cadascú i en part comuna a l’espècie.
3. És possible estudiar científicament aquesta naturalesa
i descobrir com és.
4. Aquesta naturalesa no sembla essencialment dolenta.
Les necessitats bàsiques (vida, seguretat, pertinença, afecte,
respecte) són totes neutrals o positives. La destrucció, el
sadisme, la crueltat, la malícia... semblen no formar part de la
naturalesa humana, sinó per reaccions violentes contra la
frustració de les nostres necessitats més elementals.
5. Com que la nostra naturalesa no és fonamentalment
dolenta, el millor que podem fer és evidenciar-la, ja que
aquesta és la millor manera de viure saludablement.
6. Aquesta naturalesa interna no és forta i dominant com
en el cas dels animals, sinó dèbil, delicada i subtil. Tant, que
pot ser derrotada pels hàbits i les pressions socials.
7. Tot i ser feble, és molt estrany que desaparegui
completament d’una persona, tant si està sana com si està
malalta.
8. Cal entendre aquestes conclusions en un context on és
inevitable la frustració, el dolor i la tragèdia. Per tant, serà
molt important desenvolupar una bona capacitat d’autocontrol per
poder viure saludablement.
...
A partir d’aquests supòsits, Maslow creu que les persones tenen
com a tendència bàsica, és a dir, com a motivació fonamental,la
recerca de l’autorealització, i per tant proposa un nou model de
persona: la persona autorealitzada.
La persona autorealitzada és un model ideal i es defineix, de
manera resumida, segons els trets següents:
1. Està satisfeta. Té
gratificades suficientment les seves necessitats deficitàries o bàsiques |
2. S’accepta a si mateixa
(no hi ha sentiments de vergonya o de culpabilitat |
3. Té una percepció clara i
eficient de la realitat |
4. Es mostra oberta a les
experiències |
5. És espontània i
expressiva. Es comporta amb naturalitat i senzillesa. |
6. Té una gran capacitat
per resoldre tot tipus de problemes. |
7. Estima la solitud. |
8. És autònoma i
independent. |
9. Té una capacitat
permanent de gaudir de la vida (art, natura, joc, lleure...) |
10. Les seves relacions
interpersonals són bones. |
11. Té una gran riquesa de
reacció emocional. |
12. És de tarannà
democràtic. |
13. Té un bon sentit de
l'humor; no és agressiva. |
14. És creativa i original. |
15. Té una gran capacitat
amorosa. |
16. Accepta canvis en
l'escala de valors socials. |
17- Gaudeix més sovint
d'experiències-cim. |
18. Està més identificada
amb els problemes dels altres. |
Naturalment, una
persona que respongui totalment a aquesta definició no existeix,
però l’autorealització és un procés que mai no acaba, sinó que
és continu al llarg de tota la vida d’una persona. De fet, la
persona autorealitzada gaudeix més sovint dels trets abans
exposats que una altra. Podríem dir que la persona
autorealitzada és algú que arriba a un alt grau de maduresa i
equilibri que a més li permet anar aprenent contínuament sobre
la seva manera de ser. Maslow afirma que darrere de
l’autorealització s’amagaven els següents valors: perfecció,
totalitat, compliment, justícia, vida, singularitat,
simplicitat, bellesa, bondat, felicitat, joc, veritat, modèstia.
Un dels trets que defineixen la persona autorealitzada és que
gaudeix més sovint de les experiències-cim. Les experiències-
cim són fets concrets, situacions viscudes per les persones, que
marquen la seva manera de ser i de comprendre el món. Una
experiència-cim pot ser un viatge, la paternitat, un moment
d’inspiració creativa, una lectura, una relació personal,
l’amor, etc., tots plegats moments d’extrema felicitat i
plenitud que marquen un abans i un després i que augmenten
l’autoconeixement i el coneixement de la realitat. La persona
autorealitzada gaudeix molt sovint al llarg de la seva vida
d’experiències-cim que van modelant-la i definint-la. Aquest
concepte reforça el caire dinàmic i de contínua evolució de
l’ésser humà i és un exemple de com les necessitats
d’autorealització són infinites, de la mateixa manera que el fet
de conèixer el món i les persones també és una tasca que mai no
acaba.
Les característiques que defineixen una experiència-cim són:
1. És una experiència global. És a dir, el subjecte hi
perd una possible perspectiva utilitària per copsar la realitat
com una totalitat.
2. és una experiència sempre bona i desitjable. Perfecta,
completa i no necessita de res més.
3. Aporta una percepció diferent de la realitat. Per
exemple, per Maslow, l’amor no desfigura els objectes o les
persones cobejades, sinó que ens en dóna la dimensió més certa.
4. Comporta una pèrdua de les nocions d’espai i temps.
Enfront de les experiències habituals que situem en un context
de lloc i temps que coneixem.
5. Suposa una superació de moltes contraposicions i
conflictes. Ja no tendim a classificar les coses simplement amb
una etiqueta, sinó que en percebem la complexitat.
Aquests tipus d’experiències comporten una sèrie de canvis,
que Maslow concreta en els punts següents:
1. Produeix efectes terapèutics i pot fer desaparèixer
símptomes neuròtics.
2. Canvia el concepte que té la persona de si mateixa.
3. Pot variar el concepte sobre altres persones i les
relacions que s’hi tingui.
4. Pot modificar la nostra concepció del món o alguns
aspectes de la realitat.
5. Pot facilitar la nostra creativitat, expressivitat,
espontaneïtat.
6. Recordem l’experiència com un esdeveniment important i
desitjable i intentem repetir-la.
7. Augmenta la sensació que val la pena viure la vida
encara que habitualment sigui gris o insatisfactòria, perquè
(amb l’experiència-cim) s’ha adquirir consciència de
l’existència de la bellesa, la veritat, la plenitud, la bondat,
la diversió, etc.
3. EL PROCÉS DE CONVERTIR-SE EN
PERSONA SEGONS ROGERS.
Carl Rogers és, juntament amb Maslow, l’altre “pare” de la
psicologia humanista. Tots dos coincideixen en la visió global
de la finalitat de la psicologia, i entre els dos han definit
les línies mestres de la psicologia humanista, que ha anat
evolucionant i que ha influït en molts psicòlegs i terapeutes
actuals. Un dels llibres més coneguts de Rogers és “El procés de
convertir-se en persona” on exposa els seus punts de vista sobre
la psicologia. En un dels aparts, Rogers es pregunta sobre els
objectius de la vida d’una persona, perquè creu que el psicòleg
ha de tenir en compte les preguntes: “Quin és el meu propòsit en
la vida?”, “Per què m’estic esforçant?”; “¿Quins són els meus
objectius?”. Al llarg de la història, s’hi han donat respostes
molt diferents, i en l’actualitat també trobem un repertori
divers de respostes. Rogers es decanta per la resposta d’un
filòsof, Kierkegaard, que deix que l’objectiu de la vida d’una
persona era “ser la persona que realment és”. El sentit
d’aquesta expressió pot semblar evident, però Rogers observa que
les persones no són sempre allò que realment són, sinó que
segueixen altres camins. A partir de la seva experiència amb
pacients –ell els anomena clients- i també a partir de la seva
experiència personal, intenta explicar el significat d’aquesta
frase definint quines són les conductes de les persones que són
realment elles mateixes.
La relació és la següent:
1. Deixar d’utilitzar màscares.
2. Deixar de sentir els “has de...”
3. Deixar de satisfer expectatives imposades
4. Deixar d’esforçar-se per agradar als altres.
5. Començar a autorientar-se.
6. Començar a ser un procés.
7. Començar a acceptar la seva complexitat.
8. Començar a obrir-se a l’experiència.
9. Començar a acceptar els altres.
10. Començar a confiar en un mateix.
Tot aquest camí, des que es deixa d’utilitzar màscares fins que
es confia en un mateix, és el procés que una persona segueix per
aconseguir ser el que realment és. Un cop aconseguida aquesta
identitat, la persona gaudeix realment de llibertat i disposa
d’una orientació vital satisfactòria. El procés també té
conseqüències positives en l’acceptació dels altres. Segons
Rogers, la persona que s’arrisca a iniciar aquest procés és una
persona sensible, oberta, realista, orientada cap al seu
interior i que s’adapta amb valor i imaginació a les situacions
canviants de l’exterior. Aquest model el podem relacionar amb la
persona autorealitzada de Maslow. També cal advertir que el fet
de seguir aquest procés és difícil i que tampoc no hi ha un
final, sinó que es tracta d’una manera d’enfocar la vida. Rogers
proposa aquest model de vida a qualsevol persona, tant si està
sana com si té problemes psíquics.
Què significa cada etapa del procés:
1. Deixar d’utilitzar màscares. Significa no aparentar
una cosa que no ets. Segons Rogers, gastem molta energia
disfressant la nostra veritable personalitat. A la classe, per
exemple, de segur que intentem semblar molt més adults, segurs,
valents, despreocupats... del que realment som. Qui sap millor
com som és un mateix, però el fet de treure’s la màscara, de
sortir de la façana que ens amaga som realment, fa por,
atemoreix,i per això preferim ocultar-nos.
2. Deixar de
sentir els “has de...” La conducta de les persones està
marcada per molts elements. Un d’ells són les normes, que ens
donen els nostres pares, l’autoritat social, la pressió social,
etc.. Hi ha un moment en què aquestes normes estan tan
interioritzades, ens marquen de tal manera, que les seguim
encara que no vulguem seguir-les. És a dir, fem les coses perquè
ens han dit que “has de fer-ho” i no perquè realment vulguem
fer-ho o creguem que és la manera més adequada de fer-ho. Un
exemple clar d’això podria ser la relació que mantenim alb els
nostres pares. Ells, amb les seves recomanacions, suggeriments i
ordres, intenten, amb tota la bona voluntat del món, adreçar el
nostre camí. Nosaltres, tan bon punt no seguim algun d’aquests
plantejaments, tenim mala consciència. Ens avergonyim de
nosaltres mateixos per no haver atès les seves prescripcions. El
fet de canviar aquesta manera de fer i de deixar de seguir els
“has de” és una fase fonamental del procés.
3. Deixar de
satisfer expectatives imposades. La psicologia social ens
diu que tendim a fer allò que fan els altres. El grau de
conformisme és creixent a les nostres societats. La nostra
cultura pretén que els individus segueixen uns patrons, uns
models i compleixin determinades expectatives. La conseqüència
és que les persones viuen d’acord amb valors que els altres han
fixat però que potser no són gens significatius. Per exemple,
una expectativa social d’un estudiant de secundària és que vagi
a la universitat, tingui una feina de prestigi, formi una
família i guanyi molts diners. Però potser una persona, en
acabar la secundària, prefereix viatjar pel món, o dedicar-se a
una activitat de voluntariat en una ONG, o retirar-se a una
masia i dedicar-se als cultius ecològics, etc.
4. Deixar
d’esforçar-se per agradar als altres. Moltes persones s’han
educat i s’han format intentant sempre d’agradar als altres i
amb la por permanent de rebre una crítica o una censura er part
dels altres. Aquesta conducta els ha portat a comportar-se de
manera oposada al que realment volien fer. Les persones que
realment són lliures, que s’han acceptat a si mateixes, deixen
d’intentar fer les coses en funció dels altres i no modifiquen
la seva conducta amb l’única finalitat d’agradar als altres. Un
exemple d’aquesta actitud és la conducta d’alguns nois o noies
que orienten la seva vida únicament i exclusivament en funció
d’una parella. La seva aparença externa, vestuari, diversions,
pentinats, la seva sexualitat, els seu estudis, la seva
professió..., tot plegat gira entorn d’una altra persona i es
neguen a si mateixos. Un primer símptoma de creixement personal
és el fet de detectar allò que no vols ser.
5. Començar a
autoorientar-se. Significa que les persones adquireixen
autonomia i aprenen a escollir els seus objectius elles soles,
es tornen responsables d’elles mateixes i decideixen quins
comportaments són importants i quins no. Aquesta autonomia,
lligada a l’augment de l’autoestima, genera por i desconfiança,
no és un camí alegre i despreocupat. La llibertat, com ja va
comentar Fromm, engendra por. Però és que la manca d’autonomia
genera dol.
6. Començar a
ser un procés. Les persones que s’accepten a si mateixos
comencen a notar que entren en un procés constant de canvi i que
no els destorba aquesta sensació d’anar modificant la seva
percepció de les coses i d’ells mateixos. No s’esforcen per
arribar a estats definitius o conclusions, i en canvi estan
satisfetes d’aquests canvis continus. Un dels clients de Rogers
ho expressava d’aquesta manera: “No hi ha dubte que les coses
estan canviant,ja que no puc preveure ni la meva pròpia
conducta... a vedades quedo astorat de les coses que he dit...,
és una ventura...m’està començant a agradar”
7. Començar a
acceptar la seva complexitat. L’experiència d’aquest estil
de canvis implica acceptar la pròpia complexitat. Això no vol
dir simplement que les persones siguem bones o dolentes, actives
o mandroses, solidàries o egoistes, sinó que som una mica de
totes aquets coses alhora. Som ésser contradictoris. Es tracta
de no reduir la varietat de la pròpia personalitat a un sol tret
i de comença a percebre la pluralitat de jos que amaga un
mateix.
8. Començar a
obrir-se a l’experiència. “Ser la persona que un realment
és” implica altres coses, per exemple, que l’individu comença a
viure una relació franca, amistosa i íntima amb la seva pròpia
experiència. Aquesta acceptació dels propis sentiments i
emocions no és fàcil i sovint la persona es nega a acceptar-ho.
Però el fet de manifestar-se tal com un és realment fa que
descobrim una gamma de sentiments que desconeixíem. Aquest
actitud d’obertura a l’experiència personal i també d’acceptació
de la realitat és similar a la percepció del món que té la
persona autorealitzada. En paraules de Maslow: “Les persones que
s’autorealitzen tenen la meravellosa capacitat d’apreciar una i
altra vegada, de manera fresca i ingènua, les bondats bàsiques
de la vida amb temor, plaer i fins i tot èxtasi, independentment
de com es considerin de negatives aquestes experiència davant
dels ulls de les altres persones".
9. Començar a
acceptar els altres. Tothom haurà sentit alguna vegada que
no es pot estar bé amb ningú si no es comença per acceptar-se un
mateix. A mesura que acceptem la nostra experiència, estem més
capacitats per rebre les coses que ens proposen els altres. Tan
important és aprendre a dir que no, a deixar de seguir els “has
de”, com saber dir que sí a acceptar els altres i les seves
maneres de fer i veure la realitat. Una persona que
s’autorealitza adopta un tarannà obert envers els altres,
apreciant i observant les coses tal com són, amb les seves
peculiaritats.
10. Començar
a confiar en un mateix. Començar a acceptar la nostra pròpia
manera de ser ens donarà tranquil•litat i confiança. No hi ha
res millor per començar una feina que saber amb què comptes.
Cal, per tant, mesurar oportunament les nostres forces. La
confiança en un mateix explica també la conducta de les persones
creatives que confien en la seva pròpia manera de fer al marge
del que en diu la societat. Alguns exemples d’això són
personatges com el Greco, que pintava de manera personal i molt
diferent de l’estil de la seva època, o Einstein, que no estava
prou preparat en física però que va seguir les seves
investigacions com creia honestament que ho havia de fer. De
fet, totes les persones en general poden ser més creatives si
tenen confiança en elles mateixos i desenvolupen els seus
sentiments i valors interns.
GLOSSARI
Autoconeixement: Capacitat de conèixer un mateix els seus
trets psíquics més rellevants, els motius de les seves conductes,
les seves preferències, els seu sentiments i emocions,etc
Autoestima: És la capacitat que té una persona per
establir una identitat i donar-li un valor, és a dir, la
valoració que fem de nosaltres mateixos.
Autororientar-se: Capacitat de ser autònom i de saber
escollir lliurement aquelles coses que a una personal i semblen
les més adequades per als seus interessos.
Autorealització: Segons Maslow, l’autorealització és
l’objectiu cap al qual tendeix tota persona. Representa un estat
superior a les necessitats purament materials.
Cas clínic: En psicologia es diu clínic o cas clínic quan
es tracta d’una persona que té una malaltia mental greu, que
exigeix un tractament i potser hospitalització.
Client: Nom que la psicologia humanista dóna a la persona
que vol rebre un tractament psicològic. Equival a la paraula
pacient en altres teories psicològiques.
Conformisme: Tendència de les persones a actuar segons
les normes i la conducta majoritària del grup social i en què
viuen.
Empatia: Capacitat de sintonitzar i comprendre els
sentiments, problemes, punts de vista dels altres, sense que
això signifiqui compartir-los.
Esquizofrènia: Malaltia mental que es caracteritza per un
trencament i una pèrdua de contacte amb la realitat.
Experiència-cim: És un fet concret,una situació viscuda
per una persona que marca la seva manera de ser i de comprendre
el món.
Homeòstasi: Recerca d’un equilibri per part d’un rganisme.
En psicologia humanista seria el mecanisme que explica la
conducta de les necessitats fisiològiques.
Humanista: Nom genèric que es dóna a la teoria sobre la
psicologia elaborada per Maslow i Rogers i que té com a objectiu
fonamental ajudar la persona a desenvolupar totes les seves
possibilitats més que analitzar els conflictes o trastorns
mentals.
Interioritzar: Mecanisme mitjançant el qual una persona
conside4ra com a propi tot un conjunt après de normes,
conductes, criteris morals, etc., que utilitza per guiar la seva
conducta
Necessitats de creixement: Per Maslow, és la tendència de
qualsevol persona a autorealitzar-se.
Necessitats deficitàries: Per Maslow, són necessitats
bàsiques que cal cobrir per poder pensar en l’autorealització i
el creixement personal.
Rol: Conducta que s’espera d’una persona segons el seu
estatus social.
Teràpia no directiva: Model terapèutic proposat per Rogers que
consisteix a considerar el client en igualtat de condicions que
el terapeuta; per tant, el terapeuta no imposa mai els seus
punts de vista sobre el client, sinó que només l’ajuda a trobar
pel seu compte la conducta que consideri més adequada.
4. ACTIVITATS
CONTROL PSICOLOGIA HUMANISTA
1. Com s’identifica la psicologia humanista en relació als altres corrents
psicològics imperants en les dècades dels anys 50’s i 60’s del segle XX?
2. Quins són els motius que provoquen la conducta de les persones, segons
Maslow?
3. Quina diferència es dóna entre les necessitats de creixement i les
necessitats deficitàries, segons Maslow?
4. Què són les necessitats d’autorealització?
5. Anomena i comenta tres supòsits bàsics de la teoria de la personalitat de
Maslow
6. Anomena quatre trets de la persona autorealitzada segons el model ideal de
Maslow.
7. Explica el significat del que Maslow anomena “experiències-cim”
8.Anomena tres canvis possibles que comporten les experiències cim
9. Quin significat atorga Rogers a la frase: “L’objectiu de la vida d’una
persona és ‘ser la persona que realment és’”
10. Anomena tres etapes del procés que, segons Rogers, cal fer per convertir-se
en persona
Proposta de comentari de text
Carl Rogers (1981)
“Tot i que tinc plena consciència del comportament destructiu, cruel i malèvol
en el món modern –des de les amenaces de la guerra fins a la violència insensata
dels carrers- no crec que aquesta perversitat sigui inherent a la naturalesa
humana. En una atmosfera psicològica que alimenti el creixement i l’elecció, mai
no he conegut un individu que esculli el camí cruel o destructiu. La tria sembla
que s’orienti sempre cap a un procés de més socialització, cap a la millora de
les relacions amb els altres. Així la meva experiència em permet creure que les
influències culturals són el factor principal de les nostres conductes
perverses. La rudesa del part; les experiències contradictòries del nen amb els
seus pares; la influència restrictiva i destructiva del nostre sistema educatiu;
la injusta distribució de la riquesa; els prejudicis culturals que perjudiquen
els individus que són diferents; tots aquests elements i molts d’altres porten
l’organisme humà a orientacions antisocials. Veig els membres de l’espècie
humana, així com els membres de les altres espècies animals, com individus de
naturalesa fonamentalment i essencialment constructiva, però perjudicada per la
seva experiència”
Rollo May (1982)
“Reconeixem que la cultura determina efectes intensos sobre nosaltres. Però no
podria obtenir aquests efectes si aquestes tendències no existissin ja en els
éssers humans. Qui forma la cultura sinó persones com vostè i com jo? La cultura
és tan dolenta com bona, perquè nosaltres, els éssers humans que la creem, som
tan perversos com bondadosos. Som un feix de possibilitats bones i dolentes.
Algunes persones que s’incorporen al moviment humanista, i l’encapçalen, actuen
d’aquesta manera per tal de trobar un refugi, un port en la tempestat, una
comunitat de persones de mentalitat semblant que també lluiten contra els mals
que ens envolten. Per mi la vida no és l’obligació de viure un esquema
preestablert de bondat, sinó un repte que prové de fa milers d’anys i defineix
el fet que cadascú de nosaltres pot inclinar la balança cap al bé o cap al mal.
Em sembla que això obliga a revisar les seculars veritats religioses de la
compassió i el perdó, i no deixa lloc per al sentiment de la virtut de cadascú.”
Textos extrets del llibre de D. G. Myers, “Psicología”. Ed. Panamericana, 1995,
p. 395.
Llegeix els dos textos de Carl Rogers i de Rollo May, que responen a la
qüestió: “La gent és bàsicament bona?”. Rogers hi respon afirmativament i May,
negativament. Qui creus que ho argumenta millor? Quin és el teu punt de vista?
Proposta de debat-judici a
classe entre dos grups.
- Un defensa i argumenta a favor de la bondat de l’ésser humà i l’altre en
contra.
- La resta de la classe fa d’espectador i jurat i al final decideix quin dels
dos grups ha estat més convincent.
Proposta de passi del film “El señor de las moscas”, adaptació de la novel·la de
William Golding del mateix nom, i posterior debat
1. Fins a quin punt ets una persona
autorealitzada segons els criteris de Rogers. Puntua de l’1 al 5 els 18 trets
que caracteritzen la persona autorealitzada. El valor 1 significa que et sents
lluny del tret en qüestió, i el valor 5 vol dir que t’hi identifiques plenament.
Abraham Maslow. El hombre autorrealizado. Barcelona, Paidós, 1988, p. 29-31
1. Està satisfeta. Té
gratificades suficientment les seves necessitats deficitàries o bàsiques |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Tot |
2. S’accepta a si mateixa
(no hi ha sentiments de vergonya o de culpabilitat |
|
|
|
|
|
|
3. Té una percepció clara i
eficient de la realitat |
|
|
|
|
|
|
4. Es mostra oberta a les
experiències |
|
|
|
|
|
|
5. És espontània i
expressiva. Es comporta amb naturalitat i senzillesa. |
|
|
|
|
|
|
6. Té una gran capacitat
per resoldre tot tipus de problemes. |
|
|
|
|
|
|
7. Estima la solitud. |
|
|
|
|
|
|
8. És autònoma i
independent. |
|
|
|
|
|
|
9. Té una capacitat
permanent de gaudir de la vida (art, natura, joc, lleure...) |
|
|
|
|
|
|
10. Les seves relacions
interpersonals són bones. |
|
|
|
|
|
|
11. Té una gran riquesa de
reacció emocional. |
|
|
|
|
|
|
12. És de tarannà
democràtic. |
|
|
|
|
|
|
13. Té un bon sentit de
l'humor; no és agressiva. |
|
|
|
|
|
|
14. És creativa i original. |
|
|
|
|
|
|
15. Té una gran capacitat
amorosa. |
|
|
|
|
|
|
16. Accepta canvis en
l'escala de valors socials. |
|
|
|
|
|
|
17- Gaudeix més sovint
d'experiències-cim. |
|
|
|
|
|
|
18. Està més identificada
amb els problemes dels altres. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL........................................................................................................... |
|
|
|
|
|
|
2. Analitza cadascun dels vuit supòsits bàsics segons els quals Maslow
defineix la naturalesa humana. Escriu si hi estàs d’acord o no. Redacta breument
un argument a favor o en contra per a cada punt. Exemple sobre el supòsit tres:
“No hi estic d’acord. No es pot estudiar científicament la naturalesa de les
persones perquè els elements de la personalitat són molt diversos i pertanyen a
la intimitat de cadascú”.
1. Cadascú té una naturalesa interna de base biològica que és innata, natural i
intrínseca de cada persona.
Argument a favor / en contra:
2. La naturalesa interna de cada persona és en part particular de cadascú i en
part comuna a l’espècie.
Argument a favor / en contra:
3. És possible estudiar científicament aquesta naturalesa i descobrir com és.
Argument a favor / en contra
4. Aquesta naturalesa no sembla essencialment dolenta. Les necessitats bàsiques
(vida, seguretat, pertinença, afecte, respecte) són totes neutrals o positives.
La destrucció, el sadisme, la crueltat, la malícia... semblen no formar part de
la naturalesa humana, sinó ser reaccions violentes contra la frustració de les
nostres necessitats més elementals.
Argument a favor / en contra.
5. Com que la nostra naturalesa no és fonamentalment dolenta, el millor que
podem fer és evidenciar-la, ja que aquesta és la millor manera de viure
saludablement.
Argument a favor / en contra
6. Aquesta naturalesa interna no és forta i dominant com en el cas dels animals,
sinó dèbil, delicada i subtil. Tant, que pot ser derrotada pels hàbits i les
pressions socials.
Argument a favor / en contra
7. Tot i ser feble, és molt estrany que desaparegui completament d’una persona,
tant si està sana com si està malalta.
Argument a favor / en contra.
8. Cal entendre aquestes conclusions en un context on és inevitable la
frustració, el dolor i la tragèdia. Per tant, serà molt important desenvolupar
una bona capacitat d’autocontrol per poder viure saludablement.
3. A quin grup de la classificació de les necessitats de Maslow
corresponen les conductes següents?
|
Classificació necessitats |
1. Dormir 8 hores diàries. |
|
2. Rebre felicitacions per
una activitat que hom ha dut a terme |
|
3. Sentir-se protegit pels
altres |
|
4. Beure cervesa |
|
5. Ser més feliç i
equilibrat |
|
6. Formar part d'una
família |
|
7. Estar satisfet de la
pròpia vida |
|
8. Menjar 3 vegades al dia |
|
9. Ser soci d'un club
esportiu |
|
10. Estudiar i treballar
per aconseguir ser un/a bon/a estudiant |
|
11. Diposar d'una casa per
viure |
|
4. Classifica els conceptes següents segons si pertanyen a la psicologia
humanista, a la psicologia conductista o a la psicoanàlisi:
|
Corrent/Escola |
|
Corrent/Escola |
|
Corrent/Escola |
Repressió |
|
Autorrealització |
|
Estímul |
|
Client |
|
Neurosi |
|
Instint |
|
Acte
reflex |
|
Reforç |
|
Conscient |
|
Conducta
operant |
|
Condicionament |
|
Experiència-cim |
|
Líbido |
|
Teràpia
no directiva |
|
Empatia |
|
Censura |
|
Somni |
|
Principi
de realitat |
|
|
|
|
|
Pacient |
|
5. Pensa en la darrera pel·lícula que hagis vist o la darrera novel·la que
hagis llegit. Hi ha algun personatge que visqui una experiència cim? Explica-la
i analitza si compleix les cinc condicions amb les quals Maslow defineix aquest
concepte.
5. LA TERÀPIA DE LA GESTALT
TERAPIA GESTALTICA y
“AUTOCONOCIMIENTO”
http://humanistas.academia.cl/documentos/tys_docs/TG%20autoconocimiento.htm
El organismo tiende a mantener
su equilibrio y su salud. Pero cuando las condiciones varían, surgen necesidades
que el organismo trata de satisfacer para restablecer su equilibrio. La
necesidad es entonces una carencia, una falta de algo que resulta indispensable
para la subsistencia, que debe prontamente ser satisfecha. Este proceso se da
tanto a nivel psicológico como fisiológico, siendo que estos niveles no pueden
disociarse.
Cuando surgen varias necesidades simultáneamente, el organismo opera dentro de
una jerarquía de valores, razón por lo cual atiende primero aquella necesidad
dominante. Esta se convierte en figura, concentrando toda la atención, y las
demás necesidades pasan a un segundo plano, es decir, retroceden por lo menos
temporalmente, al fondo.
Para que el individuo satisfaga sus necesidades tiene que ser capaz de sentirla,
saber de su presencia y de cómo manejarse a sí mismo y a su entorno, es decir,
debe interactuar necesariamente con el ambiente.
El concepto de Gestalt está relacionado con el de necesidad, ya que una Gestalt
abierta o inconclusa es una necesidad insatisfecha. Cuando dicha necesidad se
satisface, la Gestalt se cierra, y permite la apertura de otra, al surgir una
nueva necesidad.
Orígenes de la Terapia Gestáltica
Este enfoque terapéutico fue creado por
Frederick Fritz Perls (1893 - 1970)
fue el creador, en la década del cuarenta, junto a su esposa Laura Perls, de la
Terapia Gestáltica. Perls era médico y psicoanalista, y descubrió en sus
prácticas profesionales, que la técnica del psicoanálisis freudiano en especial
la interpretación del discurso y los fenómenos transferenciales le proporcionaba
conocimientos teóricos, pero éstos no le eran suficientes para tratar a sus
pacientes. Estas y otras discrepancias con las teorías y los métodos freudianos
lo llevaron a desarrollar otra propuesta de trabajo terapéutico, que fue dando
forma a la Terapia Gestáltica. Su tarea estuvo influenciada por los psicólogos
de la Gestalt, en especial Max Wertheimer (naturaleza de la percepción), y
Wolfgang Köhler y Kurt Koffka ("fenómeno phi" o ilusión de movimiento aparente),
por la filosofía Zen, las técnicas del Psicodrama (Moreno), el humanismo (Maslow),
el existencialismo (Buber y Tillich), la fenomenología (Husserl), y por sus
propios analistas Happel y Reich, y más tarde, Duetsch, Freinchel y Horney.-
Estas influencia le mostraron que algunas facetas del hombre tenían una
complejidad no tomada en cuenta por las psicoterapias ortodoxas que existían
hasta ese entonces. Abandonó el dimosfismo cuerpo-mente,
característico de las escuelas tradicionales de psiquiatría y psicoterapia, e
integró a su terapéutica el trabajo corporal. Puso énfasis en la
interacción con el otro y con el medio, y en el desarrollo de la responsabilidad
y la libertad. Basó su práctica en el darse cuenta y en el aquí y ahora,
en el método descriptivo de los fenómenos y en la introspección espontánea.
Perls desarrolló la mayor parte de sus técnicas de terapia Gestáltica en Estados
Unidos, fundando muchos institutos en ese país, incluyendo Esalem durante la
década del 60.
Encuadrada en el movimiento de la Psicología Humanista, la Terapia
Gestalt comparte con dicho movimiento la visión esperanzada del ser humano que
tiende a su autorrealización, no como individuo patologizado sino con recursos
saludables para su desarrollo óptimo en el aquí y ahora: un tiempo presente y
puntual, despojado de absolutos e inmerso en una situación interrelacional con
los otros y con el mundo.
La Terapia Gestalt, más que una teoría de la psiquis, es un eficaz abordaje
terapéutico y una filosofía de vida que prima la conciencia (awareness, darse
cuenta), la propia responsabilidad de los procesos en curso y la fe en la
sabiduría intrínseca del organismo (la persona total que somos) para
auto-regularse de forma adecuada con un medio cambiante. Para Perls la persona
es una Gestalt, viendo al hombre como un todo, un organismo unificado,
estructurado de una manera significativa. Con una visión holística. La terapia
Gestáltica postula que la enfermedad y la salud afectan a la persona en su
totalidad y no al ámbito psíquico o físico por separado.
Antepone la espontaneidad al control; la vivencia, a la evitación de lo
molesto y doloroso; el sentir, a la racionalización; la comprensión global de
los procesos, a la dicotomía de los aparentes opuestos... y requiere del
terapeuta un uso de sí como instrumento (emocional, corporal, intelectual) que
transmita una determinada actitud vital en vez de practicar únicamente una
técnica útil contra la neurosis.
En la historia de la Gestalt norteamericana ha habido dos corrientes, a
veces más contrapuestas de lo deseable:
1. Gestalt de la Costa Este (New York, Cleveland), más interesada en la
sistematización teórica, y la de la
2. Costa Oeste (Esalen, California) que, en palabras de Claudio Naranjo, define
la Gestalt como un intuicionismo que se reconoce como tal.
La psicología Gestalt, nace como un movimiento de protesta no solo contra el
conductismo sino también como critica al estructuralismo que analiza el
consciente dividiéndolo en elementos. Los psicólogos de la Gestalt se oponían a
que pudiera estudiarse algo tan complejo como la conducta analizándola en forma
de elementos.
En principio gran parte de la psicología de la Gestalt se centro en
investigaciones sobre la percepción; mas tarde se extendió a otros campos como
por ejemplo el aprendizaje, la conducta social y el pensamiento. La idea
fundamental de la psicología de la Gestalt consiste en que resulta estéril
tratar de comprender los fenómenos por medio del análisis de los elementos que
la constituyen. Esta formulación Gestáltica se ha introducido virtualmente en
todos los aspectos de la psicología moderna.
La mayor dificultad con que nos encontramos para trasmitir, describir o siquiera
hablar de los principios más elementales que están en la base del Enfoque
Gestáltico, es el hecho de que éste es un enfoque eminentemente fenomenológico,
es decir, un modo no causalista de mirar, describir o enfrentarse al mundo
La palabra Gestalt se refiere a una entidad especifica concreta, existente y
organizada que posee un modelo o forma definida. Gestalt significa como se
perciben en la mente los objetos conocidos en la vida diaria.
A la psicología Gestalt se la conoce también como teoría del campo, debido a que
la Gestalt considera que la conducta tiene lugar en un medio ambiente que
consiste en un sistema organizado de tensiones y esfuerzos, análogos a las que
se dan en un campo gravitacional o en un campo electromagnético.
Un concepto básico de la psicología Gestalt es el campo psicofísico quien
determina la conducta, ya que por naturaleza es tanto psicológico como físico.
Dentro de este campo se encuentran los determinantes de las conductas que
constituyen al yo y los determinantes externos compuestos del medio ambiental
conductual. Otro es el de figura- fondo. En la terapia Gestalt, el ambiente sin
diferenciar la unidad de organismo y medio se llama fondo o campo. El foco
sobresaliente de la atención y la actividad, se llama figura o Gestalt y lo que
no forma parte de este foco es el fondo. El proceso de formar focos de atención
y actividad se llama formación de figura o formación de Gestalt; el proceso de
satisfacción y desaparición de las necesidades y de sus Gestalt concomitantes se
llama destrucción de la Gestalt o destrucción de la figura.
La Gestalt es una manifestación del ambiente, clara, definida y precisa, pero
sin embargo incrustada en su fondo.
El patrón de la Gestalt es indivisible; la relación entre las partes no se puede
cambiar sin destruir esa Gestalt particular. Aunque pueden cambiar las mismas
partes, si las relaciones son las mismas, la Gestalt permanece intacta.
“ El todo determina las partes. No es simplemente la suma total”. En la terapia
Gestalt, como en la psicología Gestalt la característica primordial de la
función del organismo es la formación de la Gestalt. La formación de la Gestalt
esta primariamente en la percepción y la comprensión; ambas preceden a cualquier
análisis de las partes constituyentes de la Gestalt.
El aspecto más visible de la terapia de la Gestalt esta en las técnicas. El
enfoque Gestalt, se llama terapia Gestalt, porque resalta su orientación al
cambio terapéutico. Los Gestaltistas son personas practicas que se preocupan
primordialmente por ayudar a la gente a que madure emocionalmente. Resaltan el
trabajo intenso y las recompensas del desarrollo personal, no las especulaciones
acerca del tema. Los terapeutas Gestalt tienden a ser activistas, interesados
más en practicar la terapia que en comentar lo que hacen.
Primeros Principios De La Terapia Gestalt
El fundamento de los primeros principios de la terapia Gestalt es el holismo. La
esencia de la concepción holística de la realidad consiste en que toda la
naturaleza es un todo unificado y coherente. Esta doctrina holística, opuesta a
la visión dimorfista tradicional cuerpo-mente, constituye un aspecto clave de la
Terapia Gestáltica. El hombre es capaz de funcionar en dos niveles: el nivel del
pensar y el nivel del actuar. En el nivel del pensar el individuo hace
simbólicamente lo que podría hacer físicamente; de esa manera crea una fantasía
en la cual, mediante el uso de símbolos, reproduce la realidad. Con esta
actividad fantasiosa puede “anticipar” lo que ocurrirá, ahorrando tiempo,
energía y trabajo, ya que esta actividad mental requiere una cantidad de energía
inferior a la actividad física real. El nivel del pensar (mental) y el nivel del
actual (físico) no son entidades independientes ni disociadas, sino que
conforman un todo en el cual las acciones y los pensamientos pueden traducirse y
transponerse de un nivel a otro, en un campo unificado. Entre estos dos niveles
existe una etapa intermedia: la de “jugar a”. La exploración de esta etapa,
llevada a cabo mediante diversas técnicas, lleva al individuo a entender los
otros niveles, es decir, a sí mismo. Aprende a integrar sus pensamientos y sus
acciones, como expresiones de los niveles descriptos.
Una comprensión holística del hombre, por ejemplo, incluye el funcionamiento de
su cuerpo físico, emociones, pensamientos, cultura y sus expresiones sociales en
un marco unificado. Todos son aspectos del mismo acontecimiento: el hombre.
El tratamiento holístico de los principios de organización en que se funda el
proceso de nuestro vivir ( tratar de encontrar los aspectos del hombre que
determinan lo que es capaz de hacer) se llama estructuralismo. Por estructura
entendemos aquella cualidad de nuestro funcionamiento que se refleja en actos
constantes de la conducta y en características definidas del yo físico.
Según el modo holístico no hay conocimiento objetivo ni conocimiento subjetivo,
porque no hay objetos no sujetos; estos términos implican que el objeto se
encuentra separado del sujeto y lo sabe, objetivamente. Sin embargo,
holísticamente, el observador es parte del contexto del sujeto, puesto que
debemos entrar en contacto con lo que deseamos saber, para conocerlo. No hay
eventos exteriores ni sujetos impersonales. Un enfoque holístico incluye la
conciencia de lo que percibimos.
La terapia Gestalt es una teoría de la conducta basada en la epistemología
holística. Es descriptiva, integral y estructural, y resalta de ella la
fenomenología y el presente. Es un enfoque coherente del mundo de los fenómenos:
conocimiento, teoría y practica.
Según Claudio Naranjo, la terapia Gestáltica es única entre las
principales escuelas de psicoterapia debido al grado en que es un sistema
construido mas bien sobre el entendimiento intuitivo que sobre la teoría. La
concepción del ajuste y de ajuste psicológico en este enfoque se fundamentan en
una teoría de la personalidad...
Qué es La Gestalt
Una Gestalt es lo que nos
resulta de interés y nos concierne. Es lo que necesita la autorregulación del
organismo. Dicho de otra forma; lo que nos importa se convierte en Gestalt. La
formación de la Gestalt es la creación de figuras que el organismo aprecia en el
proceso de satisfacción de sus necesidades. La formación de la Gestalt es el
organismo en el proceso de crear un significado, extrayéndolo del medio.
El hombre percibe las cosas o los hechos como totalidades significativas, no
como entidades aisladas. Las partes forman una unidad, una totalidad, de la cual
algún elemento seleccionado puede presentar un interés en especial. Este
elemento pasa a ser figura y los demás, fondo. Mientras persista ese interés, el
todo se organizará de un modo significativo.
Esta organización en formas o totalidades es vivenciada por el individuo en
estos términos, y puede ser comprendida únicamente en esos mismos términos.
Entonces es la organización de los hechos (la totalidad) y no sus elementos
constitutivos, la que la define y le da un significado particular y distintivo.
Esta configuración u organización particular del todo es la Gestalt.
Fritz Perls
es un fenomenólogo que emigra de Alemania a Estados Unidos y a los conceptos de
los teóricos de la percepción suma sus convicciones:
1. Cada persona estructura su propia percepción del universo.
2. La conducta es función del individuo en su ambiente. Su “campo psicológico”
es como se percibe a sí mismo y al medio ambiente.
Sin decírnoslo, nos hace dejar nuestros prejuicios a un lado y nos muestra lo
obvio con una rotundidad absoluta, lo que habíamos sepultado bajo un montón de
palabras vacías. La materia orgánica, lo vivo, los organismos vivos son "un
proceso que se da cuenta de sí mismo". Esto que ha sido del saber popular desde
siempre.
La exigencia introducida por Perls, en el sentido de no hablar del pasado, y
trabajar cualquier situación siempre que pudiera hacerse presente, tiene como
base la imperiosa necesidad de romper el discurso lógico y por lo tanto
interrumpir el pensamiento causal.
Cuando Perls dice que la Gestalt es tan antigua como el mundo, alude a un
fenómeno, a una tendencia de la materia viva a configurarse a ser lo que es, que
siempre tuvo.
La terapia Gestalt se basa en la naturaleza. Su inspiración y sus principios
básicos se han desarrollado al observar el funcionamiento libre de la
naturaleza, de nuestro cuerpo, y de nuestra conducta sana y espontánea.
En la terapia Gestalt, se considera a la naturaleza humana como flexible. En
parte, ya esta determinada, y en parte sé esta creando constantemente según las
circunstancias.
Perls, utilizo cualquier recurso que le sirviera para convertir a sus pacientes
en personas más conscientes y responsables. De la asociación libre conservo la
idea de la atención permanente, trasladando su interés desde el contenido a la
forma.
Una de las bases de la terapia Gestalt; se le llama funcionamiento libre donde
el ser humano vive con sus propias estructuras que son las cualidades humanas.
La terapia Gestalt esta organizada tomando como centro los principios de la
estructura y del funcionamiento biológico que se pueden observar en una conducta
normal.
En la terapia Gestalt, este principio general se denomina autorregulación del
organismo. “el organismo lucha por mantener un equilibrio que continuamente es
alterado por sus necesidades y recuperado por su satisfacción o su eliminación”
La autorregulación del organismo es el nombre que la terapia Gestalt aplica a
este complicado proceso de lograr, perder y volver a obtener el equilibrio
biológico.
Otra forma de definir este principio de autorregulación del organismo es que el
mismo funciona con una prudencia originada en sus necesidades y en la
satisfacción de estas.
En la autorregulación del organismo esta implícita la idea de que los organismos
tiene conciencia. Para conocer su propio equilibrio, encontrar y obtener lo que
necesitan cuando se rompe dicho equilibrio, los organismos tienen que estar
conscientes de sí mismos.
El principio de la autorregulación del organismo no implica ni asegura la
satisfacción de las necesidades del organismo. Da por sentado que los organismos
harán todo lo que puedan para regularse, de acuerdo con sus capacidades y los
recursos del ambiente.
La autorregulación del organismo es el proceso del organismo consistente en
hacer adaptaciones creadoras en este terreno.
Todas las técnicas de la terapia Gestáltica se pueden considerar como una
corporeización de la prescripción “percátate”. Que es una expresión de la
creencia y experiencia del terapeuta, donde esa capacidad y la toma de
conciencia son lo fundamental para solucionar la angustia. Del mismo modo, él
“hacerse responsable” es una expresión de la creencia del terapeuta de que
cuando somos lo que somos, podemos decir que estamos viviendo y que encontramos
una mayor realización.
Cómo vivir gestálticamente
Vive ahora. Preocúpate del presente antes que del pasado o del futuro.
Vive aquí. Ocúpate de lo que está presente antes de lo que está ausente.
Deja de imaginar cosas. Experimenta lo real.
Deja de pensar en cosas innecesarias. En lugar de ello, gusta y mira.
Expresa en vez de manipular, explicar, justificar o juzgar.
Entrégate a la desazón y al dolor de la misma manera en que te entregas al
placer. No limites tu conciencia.
No aceptes otros deberes ni deberías más que los que tu te impongas. No adores a
ídolo alguno.
Asume plena responsabilidad por tus acciones, sentimientos y pensamientos.
Acepta ser como eres.
|