Videos YOUTUBE
Ivan Pavlov. Condicionament
responent o clàssic
http://es.youtube.com/watch?v=F-1eUjZVvb4&feature=related
Pavlov.Dailymotion
http://www.youtube.com/watch?v=kuAVOQixBl8&playnext=1&list=PLfIr00yVVOO5tlYx9-PwXDnXnL2Ucr7pe&feature=results_main
Conductismo: el legado de Pavlov y Skinner
http://www.youtube.com/watch?v=aDSKupDeoZ0
John
Watson - Teoria do Behaviorismo
http://es.youtube.com/watch?v=vMVaxktVJz4&feature=related
Conductismo 1.
http://es.youtube.com/watch?v=zVKdJ6CoqOQ&feature=related
Conductismo 2.
http://es.youtube.com/watch?v=TMivqOIeF2M&feature=related
Conductismo 3
.http://es.youtube.com/watch?v=CRTt37OaM3g&feature=related
Máquina d’educar
http://es.youtube.com/watch?v=vMVaxktVJz4&feature=related
SKINNER
http://www.slideshare.net/ciudadanialinares/skinner-varios (powerpoint)
EL CONDUCTISME – esquema –
Ivan Petrovitx Pavlov (1849-1936)
- Treballs sobre fisiologia
- Reflex condicionat
- Adquisició del reflex condicionat
- Extinció del reflex condicionat
- Generalització d’estímuls
- Discriminació d’estímuls
- Esquema E R.
J.B. Watson (1878-1958)
- Un dels fundadors del conductisme.
- La psicologia només pot tractar del que és observable: ciència de la conducta.
Cal establir les lleis de funcionament d’un organisme a partir de la seva
conducta.
Eduard Lee Throrndike (1874-1949)
- Llei de l’efecte.
- Els animals i les persones actuen per mitjà de l’assaig i l’error com a forma
d’aprenentatge.
- Un hàbit (estirar de l’anella per sortir de la gàbia) s’anirà refermant si va
seguit d’un reforç (menjar).
- Primer s’espera de l’animal un comportament (conducta) determinat i, quan es
produeix, es presenta l’estímul, anomenat reforç.
Burrhus Frederik Skinner (1904-1990)
- Objectiu: descobrir les lleis que regeixen l’aprenentatge.
- Tipus de condicionament instrumental.
o Reforçament positiu
o Càstig
o Omissió
o Reforçament negatiu
- Càstig i proporcionalitat
- Programes parcials de reforç
IVAN PETROVITX PAVLOV (1849-1936)
Fisiòleg.
El seu treball sobre el sistema digestiu dels gossos li donarà renom universal.
La secreció salival, que té un paper molt important en la digestió, segons va
demostrar, pot ser provocada pel contacte amb l’aliment, i també per elements
externs relacionats amb el moment de menjar. Segons Pavlov. S’ha produït una
connexió entre dos punts del cervell.
CONCEPTES FONAMENTALS DE LA TEORIA CONDUCTISTA
Condicionament clàssic o responent.
- Adquisició del reflex condicionat
- Extinció del reflex condicionat
- Generalització d’estímuls
- Discriminació d’estímuls
J.B. WATSON (1878-1958)
La teoria de Pavlov es converteix en un dels aspectes essencials d’una nova
escola psicològica: el conductisme.
JB Watson (1878-1958) en va ser el fundador. Un dels seus trets fonamentals és
l’afirmació que la psicologia només pot tractar del que és observable.
La psicologia es converteix en ciència de la conducta i vol establir les lleis
de funcionament d’un organisme a partir de la seva conducta.
Condicionament instrumental: Thorndike i Skinner
Al mateix temps que Pavlov treballava en el seu laboratori, el psicòleg
americà E. L. Thorndike introduïa un gat famolenc en una gàbia i situava el
menjar a l’exterior. A l’interior de la gàbia hi penjava una petita anella que
si es pressionava s’obria la porta de sortida i el gat podia satisfer la seva
fam.
El gat anava fent proves i ho tocava tot per intentar sortir. Casualment tocava
l’anella i aconseguia obrir la porta i menjar. Es repetia l’experiment i cada
cop el gat trigava menys a tocar l’anella.
Thorndike va concloure que els animals i les persones actuaven per mitjà de
l’assaig i l’error com a forma d’aprenentatge.
A aquesta conducta la va anomenar Llei de l’Efecte: un hàbit (estirar l’anella
per sortir de la gàbia) s’anirà refermant si va seguit d’un reforç (menjar).
Mentre que en el condicionament clàssic l’esquema temporal és E R (estímul-resposta),
en el nou model és a l’inrevés:
- Primer s’espera de l’animal un comportament o una conducta determinada i, quan
es produeix, es presenta l’estímul, anomenat també reforç.
- Aquesta nova visió de Thorndike va ser elaborada i ampliada per Skinner.
BURRHUS FREDERIK SKINNER (1904-1990)
Objectiu prioritari: Descobriment de les lleis que regeixen l’aprenentatge.
- En les experiències de Pavlov el subjecte de l’experiment té un paper passiu,
però en el condicionament operant, el subjecte juga un paper actiu.
- Si no hi ha resposta no hi ha reforç, no hi ha estímul. Aquest depèn de la
conducta de l’animal. Així, la relació resposta-reforç en un principi casual
tendirà a reproduir-se. El reforç augmenta la probabilitat de noves respostes
similars.
Tipus de condicionament instrumental
Skinner va definir quatre tipus de condicionament instrumental:
- Reforçament positiu
- Càstig
- Omissió
- Reforçament negatiu.
REFORÇ POSITIU: És un premi que incrementa la probabilitat que la
conducta es repeteixi.
CÀSTIG: Té com a finalitat extingir les conductes.
OMISSIÓ DEL REFORÇ: És una forma de càstig que consisteix a retirar
l’estímul positiu d’una conducta. L’objectiu de l’omissió i el càstig és
provocar l’extinció de la resposta.
REFORÇAMENT NEGATIU: Perquè es produeixi cal que la persona rebi un
estímul negatiu constant i que només el pugui vèncer amb una conducta.
Cas d’un jugador de futbol al qual escridassen els aficionats quan no juga bé.
Davant dels crits dels aficionats, un estímul desagradable, el jugador aplica la
conducta de jugar de la millor manera que pot.
CÀSTIG I PROPORCIONALITAT
El mateix Skinner considerava que era un mal procediment d’aprenentatge.
El càstig no ofereix cap conducta alternativa. Perquè funcioni el mecanisme de
reforç cal un requisit vital: la proporcionalitat.
Els càstigs, tant si són massa forts com si són massa dèbils, poden provocar
respostes no previstes. Si són massa forts, poden produir des d’una conducta
passiva fins a una conducta violenta. Si són massa dèbils és probable que
s’extingeixin ràpidament.
No hi ha cap norma ni cap llei que ens assenyali els límits de la
proporcionalitat. Les persones i la seva experiència en unes circumstàncies
determinades seran l’única referència.
PROGRAMES PARCIALS DE REFORÇ
- Els de raó: Quan el reforç s’administra després d’un nombre de
respostes correctes. Per exemple, a qualsevol treballador se li demana que per
cobrar un sou (el reforç) hagi dut a terme correctament la seva feina (la
resposta). A l’escola, per aprovar (el reforç), es demana als alumnes un mínim
de coneixements d’una matèria (la resposta).
- Els d’interval: Són reforços relacionats amb el temps transcorregut. Si
les notes de l’institut es donessin un cop cada dos anys o la paga fos
trimestral en lloc de setmanal, el reforç potser no seria útil. El reforç
parcial es produeix quan no totes les respostes, sinó només algunes són seguides
per un reforç. Aquest té més efectivitat quan es presenta de forma immediata a
la conducta que es pretén condicionar.
IMPORTANCIA DEL
CONDICIONAMIENTO PARA EL MARKETING
Desenvolupament
CONCEPTES FONAMENTALS DE LA
TEORIA CONDUCTISTA
Guió:
1. Condicionament clàssic o responent
a. Reflex condicionat
b. Generalització i discriminació d’estímuls
2. J. B. Watson: el conductisme o behaviorisme.
3. Condicionament instrumental: Thorndike i Skinner
a. Skinner i la seva caixa.
b. Tipus de condicionament instrumental
c. Càstig i proporcionalitat
d. Programes de reforç
El conductisme o
behaviorisme, com a norma general,només tracta de fets observables, i la
manera que té d’estudiar-los és per mitjà del mètode de les ciències
naturals.
1. EL CONDICIONAMENT CLÀSSIC O RESPONENT.
Pavlov afirma que l’organisme està governat per una sèrie de
lleis, i l’objectiu de la psicologia és, precisament, descobrir-les.
Però l’organisme no es troba aïllat, sinó que s’interrelaciona amb un
entorn i ha de reaccionar davant d’aquest. El conjunt d’aquestes
reaccions és el que anomenaríem conducta. Si no és així, no hi ha
adaptació i per tant no hi ha supervivència. Aquesta adaptació constant
es produeix mitjançant el que Pavlov anomena reflexos incondicionat. Són
reaccions automàtiques i innates de l’organisme davant del medi. Pavlov
ubica el concepte d’instint dins del de reflex. Els reflexos, en conjunt,
permeten el restabliment constant de l’equilibri entre l’organisme i el
medi i constitueixen el fonament de l’activitat nerviosa del conjunt
d’espècies animals. Un animal que pot ser atrapat pels seus depredadors
es manté sempre vigilant, alerta a qualsevol soroll o olor estranys. El
depredador també segueix una sèrie de conductes: ocultar-se, moviments
sigil·losos. Totes aquestes conductes són innates i són actes reflexos.
També és un acte reflex incondicionat la nostra conducta de girar el cap
si sentim un soroll molt fort al nostre darrera, o d’apartar el braç si
un mosquit ens pica.
Descartes va ser un dels primers a elaborar la idea de reflex;
tot i que ell només el concebia com la resposta del cos i no de la ment.
Pavlov estava convençut que les anomenades activitats superior de
l’ésser humà (imaginar, recordar, comprendre, parlar...) es podien
estudiar i explicar de forma objectiva, mitjançant el mateix mètode que
s’emprava en fisiologia. Pavlov no va negar mai el món interior de
l’humà, simplement reclamava el dret d’estudiar-lo des d’una perspectiva
diferent, utilitzant només els mètodes objectius de les ciències
naturals.
Reflex condicionat
Ben segur que, quan al migdia sortim de classe i anem cap a casa, ens ha
succeït que una olor ha provocat en la nostra ment la visió del nostre
plat preferit, i que ens agradaria trobar-lo a taula quan arribéssim a
casa. O bé la melodia d’una cançó que ens recorda moments agradables o
desagradables. No són poques les relacions que establim en la nostra
ment que tenen característiques semblants.
Aquesta relació que establim entre una música i un record agradable no
es pot explicar amb el concepte de reflex incondicionat. En els seus
experiments amb animals, Pavlov va descobrir l’existència d’un altre
mecanisme de reacció de les persones que va anomenar reflex condicionat.
El descobriment de Pavlov va produir-se amb l’experiment següent, Pavlov
havia observat alguna vegada que els gossos que tenia al laboratori
salivaven després de sentir els passos de la persona que els duia
normalment el menjar. En un principi ho va atribuir a la casualitat i al
“desig” de menjar que tenien els animals. Però aquestes interpretacions
no li eren útils per explicar els fets perquè no eren objectives i les
va descartar. Per digerir el menjar, el cos reacciona produint saliva,
i, per tant, quan som davant del menjar, comença la producció de saliva.
Aquesta reacció és un acte reflex incondicionat. Pavlov es preguntava
per què els gossos salivaven només sentir els passos de la persona que
els cuidava abans de veure el menjar. En un laboratori va realitzar una
petita intervenció a la galta d’un gos, de manera que la saliva de
l’animal es dirigís cap a un recipient i es pogués mesurar. Habituat
l’animal al lloc i quiet, d’una banda es mesurava la saliva que produïa
quan se li ficava el menjar a la boca i, de l’altra, es mesurava la
saliva que produïa quan sentia un so (una campana). La quantitat era
molt més elevada en el primer cas que en el segon.
Aleshores Pavlov va crear un procés de condicionament. Consistia a
establir una connexió entre un estímul nou (el so) i un reflex existent
(la salivació). Es presentava al mateix temps (aproximadament unes
cinquanta vegades) la campana i el menjar. Cada deu vegades es feia
sonar només la campana per observar si l’animal salivava. Al final els
animals, pràcticament sempre, salivaven immediatament després de sentir
la campana, però sense la presència de menjar. El procés de
condicionament va tenir èxit. Un segon estímul, el soroll de la campana,
substituïa, ara, l’estímul original, el menjar. S’havia adquirit o après
una nova relació condicionada. Al final del condicionament ens trobem
amb l’aparició d’un reflex condicionat. Esquemàticament la podem
representar de la manera següent.
(Abans de realitzar l’experiència no hi ha relació entre les dues línies)
EN → Rx
EI → RI
EN = Estímul neutre. És un estímul qualsevol, en aquest cas el soroll de
la campana.
RX = Resposta que provoca l’estímul neutre quan es presenta sol. És una
resposta desconeguda.
EI = Estímul incondicionat. És qualsevol estímul del medi que provoca de
manera constant una resposta incondicionada. En aquest cas l’estímul és
el menjar.
RI = Resposta incondicionada. És la resposta automàtica,innata d’un
organisme a un estímul. En aquest cas la resposta és la salivació.
Arran de l’experiència, hi hem d’afegir dos conceptes nous:
EC = Estímul condicionat. És l’estímul neutre que provoca una resposta
característica que abans no tenia.
RC = Reacció o resposta condicionada. És la resposta incondicionada, la
salivació en el nostre cas, però causada per un estímul condicionat, el
soroll de la campa en l’experiment.
Un cop realitzada l’experiència, l’esquema seria el següent:
El condicionament
clàssic intenta explicar com realitzem el procés d’aprenentatge, com
aprenem a reaccionar davant de nous estímuls. El gos ha après que el
soroll de la campana significa que hi ha menjar i comença a preparar
l’aparell digestiu amb la salivació. La seva resposta és un acte reflex
condicionat. A la nostra vida aprenem moltes conductes amb aquest
esquema d’acte reflex condicionat. Per exemple, les relacions entre
l’olor i el desig de menjar o bé entre sentir una cançó i recordar
moments agradables o desagradables, tal com dèiem abans, són actes
reflexos condicionats.
Adquisició i extinció del reflex condicionat.
El gos que utilitza Pavlov en l’experiment és l’exemple típic
d’adquisició d’un reflex condicionat. El procés invers s’anomena
extinció. Si cada vegada que fem sonar la campana (estímul condicionat =
EC), deixem de presentar el menjar (estímul incondicionat = EI) no es
produirà el condicionament i com a conseqüència el gos reaccionarà cada
vegada més dèbilment davant l’EC, fins al moment en què en sentir la
campana ja no salivarà: el condicionament s’haurà extingit. Les
respostes condicionades, però, no s’esborren del tot. Pavlov ja va
observat aquest fenomen, que s’anomena recuperació espontània. Davant de
l’EC els gossos reaccionaven, de vegades, amb la RC apresa abans de
l’extinció si sonava la campana l’animal reaccionava salivant. El mateix
ens passa a les persones quan després d’una temporada llarga ens trobem
que hem de tornar a practicar una habilitat, com per exemple anar amb
bicicleta. Tot i que notem que no ens és desconegut del tot els primers
moviments són dubtosos. Però com que el condicionament no ha desaparegut
del tot, al cap d’un temps tornem a pedalar correctament.
Generalització i discriminació d’estímuls.
Pavlov encara va estudiar més mecanismes de condicionament. Dos
d’aquests mecanismes són la generalització i la discriminació d’estímuls.
La generalització d’estímuls es produeix quan una resposta condicionada
(RC) es fa extensiva a elements que tinguin característiques similars a
l’estímul condicionat. Si en l’experiment de Pavlov el so de la campana
era una mica més greu o una mica més agut, l’animal reaccionava de forma
molt similar, és a dir, salivant. Havia creat una generalització
d’estímuls. En la nostra vida social hem creat un acte reflex
condicionat entre el color vermell i la presència d’algun perill. I en
un procés de generalització, reaccionem amb prudència tant davant del
llum vermell del semàfor com davant d’altres llums vermells, com ara el
dels bombers, els llums de fre dels automòbils, els de les portes
d’algunes entitats que et permeten el pas després d’apagar-se, etc.
De manera paral·lela al procés de generalització, es produeix un procés
de discriminació. Consisteix en la capacitat de distingir entre
l’estímul condicionat original que ens provoca l’acte reflex condicionat
i els estímuls condicionats que se li assemblen. Seria una mena
d’equilibri del mecanisme de generalització. Per exemple, quan en una
revetlla veiem les galindaines de color vermell, no pensem pas en
situacions d’alerta, ni de prohibició. Ben al contrari, formen part d’un
ambient que convida a passar-s’ho bé. En aquest cas, malgrat tractar-se
d’estímuls que tenen característiques semblants, no els confonem perquè
realitzem un procés de discriminació.
2.. J. B. WATSON: EL CONDUCTISME O BEHAVIORISME.
La teoria de Pavlov es converteix en un dels aspectes essencials d’una
nova escola psicològica: el conductisme. J. B. Watson (1878-1958) en va
ser el fundador. Un dels seus trets fonamentals és l’afirmació que la
psicologia només pot tractar del que és observable; resten fora del seu
àmbit, doncs, els processos mentals, i a la vegada és diferent de la
fisiologia, ja que no es pot confondre l’activitat d’un organisme com un
tot amb el seu funcionament orgànic. L’objectiu bàsic de Watson era
explicar com
aprenem les diferents conductes. La psicologia es converteix en ciència
de la conducta i vol establir les lleis de funcionament d’un organisme a
partir de la seva conducta.
3. EL CONDICIONAMENT INSTRUMENTAL: THORNDIKE I SKINNER
Al mateix temps que Pavlov treballava en el seu laboratori, el psicòleg
americà E. L. Thorndike introduïa un gat famolenc en una gàbia i situava
el menjar a l’exterior. A l’interior de la gàbia hi penjava una petita
anella que si es pressionava s’obria la porta de sortida i el gat podia
satisfer la seva fam. El gat anava fent proves i ho tocava tot per
intentar sortir. Casualment tocava l’anella i aconseguia obrir la porta
i menjar. Es repetia l’experiment i cada cop el gat tardava menys a
tocar l’anella. Thordike va concloure que els animals i les persones
actuaven per mitjà de l’assaig i l’error com a forma d’aprenentatge. A
aquesta conducta la va anomenar llei de l’efecte. Un hàbit –estirar
l’anella per sortir de la gàbia- s’anirà refermant si va seguit d’un
reforç- el menjar-.
Així doncs, mentre que en el condicionament clàssic l’esquema temporal
és estímul-resposta, en el nou model és a l’inrevés. Primer s’espera de
l’animal un comportament o una conducta determinada i, quan es produeix,
es presenta l’estímul, anomenat també reforç. Aquesta nova visió de
Thorndike va ser elaborada i ampliada per Skinner.
Skinner i la seva caixa.
Skinner és la figura més rellevant de l’estudi del condicionament
instrumental (o com ell l’anomenava, la teoria del condicionament
operant). De bon principi, com a psicòleg, es va plantejar com a
objectiu prioritari el descobriment d eles lleis que regeixen
l’aprenentatge. Per treballar sobre aquest tema va crear el que es
coneix com a “caixa de Skinner”, una gàbia en la qual hi ha una palanca
que si es prem cau menjar a l’interior de la gàbia. En les experiències
de Pavlov el subjecte de l’experiment té un paper passiu, però en el
condicionament operant, el subjecte, un ratolí per exemple, tancat en
una gàbia, després d’alguns moviments espontanis, prem casualment la
palanca (una resposta) i després d’aquesta acció rep una bola de menjar
(el reforç). Si no hi ha resposta, no hi ha reforç, no hi ha estímul.
Aquest depèn de la conducta de l’animal. Així, la relació resposta-reforç
en un principi casual tendirà a reproduir-se. El reforç augmenta la
probabilitat de noves respostes similars.
La resposta no és, per Skinner,una sèrie de moviments d’un organisme,
sinó el que ell anomena un acte o operant, que produeix un efecte
determinat sobre el medi. Hi ha una realimentació entre operant i medi.
Quan estic escoltant música i m’aixeco de la cadira per canviar un disc,
l’acció d’aixecar-se és una conducta, un acte, que afecta el medi,
l’aparell de música.
Tipus de condicionament instrumental
Skinner va definir quatre tipus de condicionament instrumental:
-Reforçament positiu.
- Càstig.
- Omissió.
- Reforçament negatiu.
Reforçament positiu.
És un tipus de condicionament que provoca una conducta que s’obté a
través d’un estímul positiu. Un reforç positiu és un premi que
incrementa la probabilitat que la conducta es repeteixi. Quan un nen o
una nena passa d’emetre sons a articular alguna paraula –papa, mama-, la
reacció positiva de l’ambient, el premi, provoca un reforçament
d’aquesta conducta. Com a resultat, l’infant tendirà a repetir les
paraules. En l’exemple de la caixa de Skinner el reforçament positiu era
el menjar. Si estudio i trec bones notes, els meus pares em regalaran un
viatge a Londres. Anar a Londres és el reforçament positiu que manté
constant la meva conducta d’estudiar. Aquesta mateixa tècnica també la
utilitza l’entrenador d’un equip de bàsquet que felicita els jugadors si
s’ajusten al seu model de joc. Els tipus de reforçaments positius poden
ser primaris, biològics –com ara satisfer la gana, el sexe, etc.-, o bé
secundaris –com ara els diners, l’èxit social, les felicitacions, les
notes escolars, etc.
Càstig: Aquest procediment consisteix en la presència d’un
reforçament negatiu o desagradable. Per exemple: recriminem algú per no
guardar-nos un secret. És el contrari de la llei de Thorndike. En la
caixa de Skinner es considera càstig quan prémer la palanca va seguit
d’un estímul negatiu, per exemple un petit corrent elèctric. En la vida
quotidiana, el reforç negatiu seria una escridassada dels pares o dels
amics. El càstig té com a finalitat extingir les conductes.
Omissió del reforç: És una forma e càstig que consisteix a
retirar l’estímul positiu d’una conducta. L’objectiu de l’omissió i el
càstig és provocar l’extinció de la resposta. Si hem condicionat un
ratolí a prémer la palanca per obtenir el menjar i a partir d’un moment
concret no s’ofereix el reforç –o sigui, el menjar-, la conducta de
prémer la palanca tendirà a desaparèixer. Amb aquest tipus de
condicionament aconseguim l’extinció d’una conducta. Un exemple de la
vida escolar d’omissió del reforç podria ser deixar de qualificar amb
bones notes les respostes memorístiques dels exàmens i aleshores
s’extingiria la conducta d’estudiar de manera memorística.
Reforçament negatiu: El mecanisme de reforçament negatiu
és complex. Perquè es produeixi cal que la persona rebi un estímul
negatiu constant i que només el pugui vèncer amb una conducta. Aquest
estímul desagradable és el reforçament negatiu que provoca que es dugui
a terme la conducta. Per exemple, imaginem un pare el fill del qual
plora, marraneja i crida constantment perquè vol que li compri un gelat:
els plors del nen són l’estímul negatiu que provoca la conducta del pare
de comprar el gelat. És el mateix cas d’un jugador de futbol al qual
escridassen els aficionats quan no juga bé. Davant dels crits dels
aficionats, un estímul desagradable, el jugador aplica la conducta de
jugar de la millor manera que pot.
Càstig i proporcionalitat
El càstig en l’activitat humana és molt complex. El mateix Skinner
considerava que era un mal procediment d’aprenentatge. D’una banda,ningú
no en discuteix la necessitat, però, de l’altra, el càstig no ofereix
cap conducta alternativa. Cal tenir present la resposta posterior de la
persona castigada.
Per exemple, suposem que hem suspès la meitat dels crèdits del curs.
Això no és motiu perquè se’ns condemni al pitjor dels càstigs, ni tampoc
perquè se’ns premiï amb unes vacances. Tant en un cas com en l’altre, i
com a criteri general, no s’aconseguirà estimular el nostre treball,
perquè el càstig i el premi són exagerats en relació a la conducta.
Perquè funcioni el mecanisme de reforç cal un requisit vital: la
proporcionalitat; és a dir, una relació adequada entre la conducta i les
seves repercussions. Els càstigs, tant si són massa forts com si són
massa dèbils, poden provoca respostes no previstes. Si són massa forts,
poden produir des d’una conducta passiva fins a una conducta violenta.
Si són massa dèbils és probable que s’extingeixin ràpidament. Que
s’oblidin en un tres i no res. D’altra banda, no es pot confiar que amb
una sola vegada que es castigui es modifiqui la conducta sancionada.
No hi ha cap norma ni cap llei que ens assenyali els límits de la
proporcionalitat. Les persones i la seva experiència en unes
circumstàncies determinades eren l’única referència.
Un dels temes que sempre està d’actualitat és la forma com la societat
fa ús del càstig per sancionar qui transgredeix la llei. Les lleis
penals són sancionadores, impliquen un càstig més o menys intens: per
exemple una multa o la presó. Amb el càstig es pretén que la persona en
qüestió no repeteixi la conducta sancionada. Molt sovint els càstigs no
aconsegueixen la seva finalitat. Per què? Moltes disciplines –entre
d’altres, el dret, la psicologia, la sociologia i la filosofia- estan
implicades en el fet de trobar la resposta a aquesta qüestió i el debat
encara segueix en peu. Skinner defensava que el càstig era un mal
procediment d’aprenentatge i que el reforç positiu era el millor
instrument per aprendre una conducta.
Programes de reforç
Cap a l’any 1932, Skinner es va trobar amb una sèrie de situacions al
seu laboratori que es van convertir en una línia d’investigació molt
productiva. Què passaria si ensenyava els animals a prémer la palanca
però només els oferia un reforç cada minut, per exemple? El resultat no
va ser una reducció en la taxa de respostes, sinó un augment. Per
tant,un nombre inferior de reforços no implica un nombre més baix de
respostes. Skinner va creure que podia elaborar un programa per mitjà
del qual es controlava la presència del reforç i convertir-se així en un
instrument molt eficaç de control de la conducta. El resultat de les
investigacions van ser els programes parcials de reforç. Aquests es
divideixen en dos grups.
Els de raó: quan el reforç s’administra després d’un nombre de respostes
correctes. Per exemple, a qualsevol treballador se li demana que per
cobrar un sol (el reforç) hagi dut a terme correctament la seva feina
(la resposta) A l’escola, por aprovar (el reforç), es demana als alumnes
un mínim de coneixements d’una matèria (la resposta)
Els d’interval: són reforços relacionats amb el temps transcorregut.
Alguns exemples en podrien ser les avaluacions trimestrals de l’escola,
o bé la paga setmanal de casa com a reforç per col·laborar en les feines
domèstiques. Si les notes de l’institut es donessin un cop cada dos anys
o la paga fos trimestral en lloc de setmanal, el reforç potser no seria
útil.
El reforç parcial es produeix quan no totes les respostes, sinó només
algunes, són seguides per un reforç. Aquest té més efectivitat quan es
presenta de forma immediata a la conducta que es pretén condicionar. Els
éssers humans podem aprendre amb reforçaments que es presenten bastant
després de la conducta establerta, però recordant que el reforç es
produirà més tard. En tenim un exemple en els jocs d’atzar: màquines
escurabutxaques, loteries, tómboles de fira i sortejos diversos. El fet
que el jugador sàpiga que el premi és intermitent provoca que
l’organisme estigui expectant i en un grau d’excitació molt alt. Els
comentaris ambientals que fan referència al temps que fa que no surt el
premi important reforcen més l’interès per la jugada següent. Si el
premi no surt ara, sortirà a la propera. Quan aquesta dependència
s’intensifica molt, es produeix un trastorn de conducta anomenat
ludopatia. Si en un joc el reforç no existís o es produís a cada jugada,
perdia el seu interès.
El control aconseguit per Skinner en la conducta animal ha donat
resultats espectaculars, com per exemple aconseguir que dos coloms
juguin a ping pong o mostrar l’origen del que s’anomena conductes
supersticioses. Per mitjà d’experiències realitzades, s’ha comprovat que
les diferents espècies animals tenen límits en la seva capacitat
d’aprenentatge. Al llarg de la seva evolució, cada espècie ha
desenvolupat unes capacitats i una forma de relacionar-se amb el medi.
El condicionament operant funciona dins d’uns límits en l’aprenentatge
animal. L’home, en canvi, té una gran capacitat d’aprenentatge i mostra
una gran diversitat de comportaments.
GLOSSARI
Aprenentatge: Un canvi o adquisició més o menys permanent de
conducta que no és causa de la maduració de l’individu, sinó de la seva
interrelació amb el medi.
Behaviorisme: Conductisme.
Condicionament: Acció de provocar una nova conducta a partir dels
actes reflexos condicionats.
Condicionament clàssic: Reacció condicionada establerta per
Pavlov. Perquè aquesta sigui possible, hi ha d’haver una relació entre
un estímul incondicionat i una resposta incondicionada.
Condicionament instrumental:_ Establiment d’alguna relació entre
una conducta i el seu reforçament o càstig. Perquè sigui possible no és
necessària l’existència prèvia d’una relació entre un estímul
incondicionat i una resposta incondicionada.
Conducta: Qualsevol acció d’un organisme.
Conductisme: Tendència psicològica que té com a objectiu
descobrir les lleis que regeixen la conducta dels organismes prescindint
del que s’anomena món interior de l’individu.
Discriminació: El fet de respondre d’una forma determinada a un
estímul específic del medi i no a altres.
Estímul: Qualsevol element del medi (soroll, llum, objectes,
objectes en moviment, etc.)
Estímul condicionat: És un estímul en què la relació amb un
individu és resultat de l’aprenentatge.
Estímul incondicionat: És un estímul en què la relació amb
l’individu no és resultat de l’aprenentatge.
Estímul negatiu: Que produeix un efecte inhibidor.
Estímul positiu: Que té un efecte estimulant, excitant sobre
l’organisme.
Evitació: En el condicionament instrumental és la situació en què
un organisme rep un reforç negatiu si no realitza l’acció programada (ensenyar
a escapar-se quan s’encén un llum, per exemple). No s’ha de confondre
amb fugida.
Extinció: Desaparició d’una relació condicionada, d’un
aprenentatge.
Generalització: Es dóna en una situació de condicionament (clàssic
o instrumental) quan un organisme aprèn a actuar d’una forma semblant
davant d’estímuls similars.
Hàbit: Conducta apresa.
Operant: Aprenentatge en el qual la probabilitat d’una resposta,
d’una conducta, creix o disminueix en funció dels estímuls que hi
depenguin.
Realimentació: Qualsevol sistema en què el procés estigui
governat pels seus resultats. Bona part de la conducta implica
realimentació.
Reforç: En el condicionament clàssic, és l’aparició de l’estímul
incondicionat conjuntament o després de l’estímul condicionat. En
l’aprenentatge instrumental, és l’aparició o no d’un estímul després
d’una conducta.
Síndrome: Quadre clínic en el qual es donen un conjunt de
símptomes diversos.
EXERCICIS
1. Si Sempre que es porta un infant a dormir, aquest plora durant molta estona
fins que s’adorm. Quines de les tècniques següents utilitzaries? El nen no té
cap trastorn fisiològic que li provoqui el plor.
a. Reforçament positiu
b. Extinció
c. Càstig
d. Adquisició
2. Una nena reclama insistentment l’atenció perquè se li compri un gelat. Fins
que no se li compra no calla. Com podríem explicar la relació establerta?
a. Extinció.
b. Reforçament positiu
c. Reforçament negatiu
d. Càstig
3. Per millorar el rendiment escolar de la seva filla, els pares decideixen
reforçar el seu comportament cada dotze hores d’estudi. Quin és el programa
utilitzat?
a. Raó
b. Interval.
4. Quan fem extensiva una conducta a situacions similars es produeix una
a. Recuperació espontània
b. Extinció
c. Generalització
d. Adquisició.
5. La preparació del menjar d’un gos va acompanyada de certs sorolls d’estris de
cuina. Després d’un temps, l’animal, en sentir aquest so, es presenta al lloc
habitual de menjar. Quin condicionament utilitzaríem per explicar el
comportament del gos?
......................................................................................................................................................
6. Quan es produeix una disminució d’una resposta com a resultat de la
desaparició d’un estímul positiu es produeix una
.................................................................................
7. Ens diuen que portar un amulet dóna bona sort a l’hora d’un examen. El portem
i aprovem. Hem ........................ la conducta
.......................................................................................................
a. generalitzat .........................................................
b. discriminat .............................................................
c. recuperat
d. reforçat
8. Quan el ratolí prem la palanca i obté el reforç tenim un reforçament
..........................................
9. Tant en la presència d’un reforç positiu com en la retirada d’un reforç
negatiu, el nombre de respostes ¿augmenta o disminueix?
................................................................
10. El reforçament, ¿augmenta o disminueix el nombre de respostes?
11. El nou entrenador d’un equip vol que els jugadors s’adaptin a la seva idea
del que és el joc. Quin mètode general utilitzarà?
a. Reforçament positiu
b. Càstig
c. Omissió
d. Reforçament negatiu.
12. Els dos tipus de condicionaments, el clàssic i l’operant, utilitzen els
conceptes estímul-resposta per explicar l’adquisició de conductes. Hi ha
diferències pel que fa a l’ús?
..........................................................................................................................................................
13. Un operari percep un sou fix pel seu treball més una quantitat variable de
diners segons la seva productivitat (més peces en el mateix temps). Quin
programa de reforç parcial explicaria la darrera part?
....................................................................................................................................................
IMPORTANCIA DEL CONDICIONAMIENTO PARA EL MARKETING
Estudio sobre la
importancia de los esquemas conductistas clásicos dentro del mundo de la
publicidad.
Texto extraído de Marketing (Universidad Carlos III de Madrid)
Al poner en práctica las estrategias de marketing, los resultados del
aprendizaje serán distintos según se haya empleado un esquema clásico o
instrumental. Así, la publicidad, que presenta situaciones agradables no
directamente ligadas a las características intrínsecas de los productos,
está utilizando el esquema del condicionamiento clásico. Por su parte,
los anuncios que explican las características intrínsecas y propias de
tales productos, están utilizando un esquema de condicionamiento
instrumental.
En el caso de los productos cuyas propiedades físicas no son fácilmente
diferenciables a simple vista como las bebidas, tabaco o perfumes, es
conveniente crear un condicionamiento de tipo clásico, mediante
asociaciones, de forma que el individuo distinga dichas propiedades.
Las bebidas alcohólicas y los perfumes constituyen mercados en los que
la similitud característica de los productos y la falta de conocimiento
por parte de la mayoría de los consumidores para acceder a su auténtica
calidad constituyen razones suficientes para constatar la eficacia de
los mundos imaginarios construidos en la publicidad. El condicionamiento
clásico no necesariamente cambia las acciones, sino que produce cambios
en las opiniones, los gustos y las actitudes, que tendrán una posterior
aplicación en el comportamiento de los individuos.
Para lograr la notoriedad de una marca mediante la publicidad, se
utiliza el condicionamiento clásico. Además, esta técnica permite
diseñar campañas muy creativas. El inconveniente es que su coste es muy
alto, pues necesita una presencia publicitaria permanente para que se
mantenga la relación entre el producto y la situación agradable.
En 1994, Guinness, la famosa marca de cerveza negra, decidió emprender
una estrategia que permitiese el aumento de su consumo en España, donde
hasta entonces era poco conocida. La estrategia consistía en extender su
red de pubs irlandeses, puesto que éstos son el mejor escaparate para la
marca. El cliente aprende a consumir cerveza Guinness en un ambiente
irlandés y al compás de la música celta, e incluso ha adoptado la
tradicional fiesta de San Patricio, patrón de Irlanda. La misma
estrategia ha emprendido la empresa sevillana Cruzcampo, creando una red
de cervecerías típicamente hispanas al estilo retro, llamadas Gambrinus.
Para productos de alta diferenciación intrínseca, el condicionamiento de
tipo instrumental es más fácil de aplicar, ya que el individuo puede,
mediante la prueba, darse cuenta por sí mismo de que el producto que
está consumiendo es mejor o peor que los otros. El condicionamiento
instrumental va a producir cambios en las acciones de los individuos, es
decir, el resultado directo del aprendizaje operante hará que el
individuo busque comprar el producto la siguiente vez al haber sido
reforzada su acción de compra.
Por tanto, si se trata de que la persona pruebe las características del
producto, y vaya directamente a una acción de consumo, el
condicionamiento instrumental es más adecuado. Además, cada vez que el
individuo consuma, está reforzando el uso próximo del mismo Esto
justifica el énfasis en la calidad que ponen algunos fabricantes de
productos líderes.
Preguntas.
- Piensa en anuncios de la televisión o las revistas, y agrúpalos según
utilicen el condicionamiento clásico o el instrumental.
- ¿Realmente influye el marketing o la publicidad en el comportamiento
del consumidor?
- Imagínate que tienes una empresa de publicidad, te encargan que hagas
dos anuncios: uno de un coche, y de otro de un nuevo refresco. Crea
ambos anuncios utilizando estrategias de las que menciona el texto, y
explica si utilizas el condicionamiento clásico o el operante.
Font: Boulesis.com
|