Videos YOUTUBE 
 
Jean Piaget
		
		http://es.youtube.com/watch?v=fcjPkPIwsog&feature=related   
		
		http://es.youtube.com/watch?v=JEfjjYgsT44  
		en francès:
		
		http://fr.youtube.com/watch?v=cYzcGw6QoF4&feature=related  
		
		http://es.youtube.com/watch?v=sH6iAXyEWjM&feature=related  
		
		http://es.youtube.com/watch?v=dvrhv51HY7c&feature=related  
		Piaget. Objecte permanent 
		
		http://es.youtube.com/watch?v=blIw2Q6NWQs&feature=related  
		
		http://es.youtube.com/watch?v=F2PAg-olPUQ&feature=related  
		Piagetian Conservation Tasks 
		
		http://es.youtube.com/watch?v=MpREJIrpgv8&feature=related  
		
		http://es.youtube.com/watch?v=gIDIMWRYu_k&feature=related  
		
		http://es.youtube.com/watch?v=qYtNhNP69lk&feature=related  
		
		http://es.youtube.com/watch?v=LYGMDNKzSI0&feature=related 
		J. Piaget 
		
		
		http://www.youtube.com/watch?v=Rpvcx-9e03M 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=hxQiEy2ZXAY 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=guYw5PHyd5o 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=Vu01Cymum-c 
		
		http://www.youtube.com/watch?v=gOmLcNlWrsI 
		
		http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&NR=1&v=x2SaSqF5bjg 
		  
		
 
Esquema 
a) Els tres primers estadis (0-2 anys) 
- Estadi dels actes reflexos (0-3 mesos) 
- Estadi de l’organització de les percepcions i hàbits (3-12 mesos) 
- Estadi sensoriomotriu (1-2 anys) 
 
b) Les operacions preoperatives (2-7 anys) 
- Egocentrisme intel·lectual 
- Animisme 
- Artificialisme 
- Causalitat moralista 
 
c. Les operacions concretes (7-12 anys) 
- Desaparició egocentrisme intel·lectual 
- Cooperació, treball en comú, socialització. 
- Operacions concretes en matemàtiques. 
 
d. Les operacions formals (12-16 anys) 
- Pas del pensament concret a l’abstracte (formal, hipotètic, deductiu) 
 
  
		 
		CONCEPTES FONAMENTALS DE 
		LA TEORIA DE PIAGET 
		 
		Quan neix un ésser humà, solament disposa d’unes conductes anomenades 
		reflexos. Els reflexos són conductes innates molt senzilles, com ara 
		xuclar, agafar, moure’s, etc. Aquests reflexos són la base amb la qual 
		l’infant en contacte amb l’entorn, anirà construint la seva intel•ligència. 
		Per exemple, el reflex d’estrènyer amb la mà serà la base per arribar a 
		escriure. El nen va acumulant tot allò que aprèn. El desenvolupament de 
		la intel•ligència consistirà en l’acumulació d’esquemes i maneres de 
		resoldre problemes. El concepte d’esquema és clau en la teoria 
		piagetiana, perquè representa la manera com s’estructura i s’organitza 
		la ment en cada moment de la vida, a partir del que ja se sap 
		anteriorment i amb el contacte amb el món exterior. 
		 
		Piaget i els seus col•laboradors van dividir el desenvolupament del nen 
		el sis etapes, que van anomenar estadis. 
		 
		1. L’estadi dels actes reflexos (aproximadament des del naixement fins 
		als tres mesos) 
		2. L’estadi de l’organització de les percepcions i hàbits (des dels 
		tres/quatre mesos fins a l’any aproximadament). 
		3. L’estadi sensoriomotriu (1-2 anys). 
		4. L’estadi de les operacions preoperatives (2-7 anys) 
		5. L’estadi de les operacions concretes (7-12 anys) 
		6. L’estadi de les operacions formals (12-16 anys) 
		 
		Cal prendre’s els límits d’edat de forma totalment orientativa. Cada 
		estadi o etapa respon a noves necessitats i estímuls del nen que 
		s’adapta al que li demana el medi ambient. Els esquemes que va aprenent 
		s’acumulen i s’incorporen a la seva ment: va construint la seva intel•ligència, 
		equilibrant la seva ment a allò que l’envolta. Aquest progrés es 
		produeix en els àmbits físics, el pròpiament intel•lectual i l’afectiu. 
		Per exemple, quan un nen comença a caminar (àmbit físic) pot resoldre 
		una sèrie de problemes, com ara desplaçar objectes (àmbit intel•lectual), 
		que abans no podia fer, i s’ha d’adaptar a una nova relació afectiva, 
		com per exemple anar a buscar el pare o la mare (àmbit afectiu). L’ordre 
		dels estadis ha de ser l’establert per Piaget, i la seva durada dependrà 
		del grau de maduració de cada nen) 
		 
		a. Els tres primers estadis (0-2 anys) 
		 
		Podem considerar plegats els tres primers estadis, dels quals destaca 
		sobretot el darrer,anomenar sensoriomotriu. Abans no es donava gaire 
		importància al nadó de 0 a 2 anys, que ni tan sols parlava. En canvi, 
		Piaget parla d’una “revolució copernicana” en aquest període de temps. 
		Des del naixement fins als 18 mesos, el nadó elabora unes subestructures 
		cognoscitives i una sèrie de reaccions afectives elementals que seran la 
		base de la seva vida intel•ligent i afectiva posterior. Aquesta 
		revolució consisteix a passar de creure que el món és el propi cos del 
		nen a descobrir que hi ha un univers fora d’ell mateix i a construir el 
		llenguatge. En néixer, el nen és solament instint, i els sentits són la 
		seva font d’informació del món exterior. Per exemple, l’acció de xuclar 
		és un instint que li permet de sobreviure, de mamar, però que de mica en 
		mica es converteix en una manera de comprendre i conèixer el món, i això 
		explica que el nen tot ho xucli i s’ho posi a la boca. Ha passat de ser 
		un instint a ser una eina per conèixer la realitat que l’envolta. Els 
		moviments de les mans, dels braços, són en principi un exercici 
		físic,però acaben convertint-se en eines “intel•lectuals” del nen. Quan 
		un nen agafa un objecte, efectua una activitat motriu i prou. Però si el 
		tira a terra una vegada darrera l’altra, ja ha transformat l’acte motriu 
		en un experiment sobre la llei de la gravetat. I si estira una peça de 
		roba perquè hi ha una joguina a sobre que vol agafar però no hi arriba, 
		ja tenim una activitat de resolució de problemes: una activitat intel•ligent. 
		Manipulant els objectes, el nen desenvolupa la seva intel•ligència. Quan 
		comença a caminar, aquesta possibilitat augmenta moltíssim. I el seu 
		nivell intel•lectual farà un salt gegantí quan, al final de l’etapa, 
		adquireixi la capacitat del llenguatge. 
		 
		Piaget està convençut que el nen és capaç de resoldre problemes, de ser 
		intel•ligent, abans de ser capaç d’usar el llenguatge. Si es diu que el 
		pensament no és altra cosa que llenguatge interioritzat, ¿com podem 
		afirmar que un nen “pensa” si no disposa encara del llenguatge? Piaget 
		contesta demostrant que el nen resol problemes si disposa dels elements 
		necessaris i els pot manipular. D’altra banda, cap a la fi del segon any 
		de vida, el nen construeix les categories d’objecte, espai, causalitat i 
		temps, pròpies d’una conducta intel•ligent. 
		 
		b. Les operacions preoperatives (2-7 anys) 
		 
		El tret dominant d’aquesta etapa és l’aparició del llenguatge. El 
		llenguatge provoca els següents canvis: intercanvis possibles amb els 
		altres, l’inici del pensament en poder interioritzar les paraules i 
		sobretot en poder elaborar representacions interiors o intuïcions. 
		Piaget parla de “gènesi” (és a dir naixement) del pensament, i recordem 
		que un dels trets de la intel•ligència és el pensament. El pensament no 
		neix de cop, sinó que és un procés llarg que dura des dels dos anys fins 
		al final de l’etapa. Al començament, el pensament del nen és egocèntric, 
		tot gira al seu voltant. Al món, les coses són pensades i funcionen 
		perquè ell les utilitzi. Aquesta assimilació del món va acompanyada 
		d’una intencionalitat en les coses. La lluna brilla perquè jo hi pugui 
		veure a la nit. D’aquest actitud se’n diu animisme i ens recorda vells 
		mites de cultures primitives. Per exemple, algunes civilitzacions que 
		atorguen voluntat i intencions als núvols, o al sol o a un riu. L’altre 
		tret de la intel•ligència infantil és la pregunta del 2per què”. .No 
		distingeix entre el perquè causal del perquè final. Per què roda una 
		pilota? Perquè el terra fa pendent, causa, o perquè la pilota és meva i 
		es dirigeix cap allà on sóc jo, finalitat. També tenen la creença que 
		totes les coses han estat fetes per les persones i no hi ha límits entre 
		les lleis o forces humanes i les naturals. Les persones han plantat 
		pedres i han crescut,per això hi ha muntanyes. D’aquesta actitud se’n 
		diu artificialisme. Totes aquestes característiques seran abandonades 
		posteriorment al llarg de l’evolució. 
		 
		En aquest estadi, els nens no tenen encara raonament lògic, però el 
		supleixen amb una intuïció espectacular i primitiva. Per exemple, 
		ensenyem al nen una filera de fitxes de colors i al costat una pila de 
		fitxes. Li demanem que faci una filera amb el mateix nombre de fitxes. 
		Als quatre o cinc anys faran una filera de la mateixa llargada, però no 
		tindran en compte el nombre de fitxes. Què ha passat? Han tingut una 
		intuïció espacial. Han valorat la quantitat per l’espai ocupat. Però al 
		cap d’un o dos anys més, ja fan dues files amb el mateix nombre de 
		fitxes: una intuïció d’igualtat. Les intuïcions són el pas previ a les 
		operacions lògiques que veurem posteriorment. 
		 
		c. Les operacions concretes (7-12 anys) 
		 
		En complir els set anys, el nen comença a demostrar un pensament lògic 
		que completa el procés d’intuïcions de l’estadi anterior. Al mateix 
		temps, el seu egocentrisme intel•lectual desapareix i és capaç de 
		distingir entre el seu punt de vista i el dels altres. Això permet una 
		visió del món més equilibrada i amb més possibilitats de comprendre’l. 
		També permet el treballen comú, la cooperació, la discussió i el 
		raonament amb els altres, l’acceptació i comprensió de normes que fan 
		possibles els jocs organitzats, etc. Tot plegat provoca un progrés de la 
		intel•ligència. De totes aquestes conductes respecte als altres, Piaget 
		en diu socialització. L’element clau és la discussió amb els altres nens. 
		El fet d’escoltar altres punts de vista i intentar entendre les seves 
		raons provoca la reflexió. A més de l’egocentrisme, també desapareixen 
		de ica en mica l’animisme i l’artificialisme, i el nen comença a buscar 
		respostes més causals i lògiques. Fent un paral•lelisme amb la història 
		de la humanitat, coincidiria amb la desaparició del mite com a 
		explicació del món i l’aparició de la reflexió racional dels primers 
		filòsofs grecs. El cas de l’atomisme de Demòcrit lliga amb les 
		concepcions atomístiques dels nens. Per exemple, si dissolem sucre en un 
		got d’aigua i preguntem què se n’ha fet del sucre, observem les següents 
		respostes. Per un nen de menys de set anys, simplement el sucre ja no hi 
		és. Però per un de més de set anys, el sucre és al got i s’ha barrejat 
		amb l’aigua o bé s’ha trencat en trossets que són dins de l’aigua. Tenim 
		una explicació atomista que estableix la conservació de la matèria. El 
		que encara costa és entendre que els àtoms de sucre tenen un volum i un 
		pes i que per tant el got d’aigua amb sucre pesarà més i tindrà més 
		volum. Aquest raonament es produirà cap als nou o deu anys. Amb tot això, 
		el nen treballa amb les nocions de substància, pes i volum. 
		 
		El progrés més espectacular que construeix el pensament durant aquesta 
		etapa és el pas de les intuïcions a les operacions concretes. Una 
		operació és qualsevol acció que impliqui reunir, organitzar o 
		classificar sèries d’objectes. Són de caràcter concret, i això significa 
		que per poder “pensar”aquestes operacions cal tenir els elements a 
		l’abast, és a dir, que es puguin veure i tocar. És allò de sumar pilotes 
		i no números. Aquest raonament lògic consisteix a fer sèries de més gran 
		a més petit, a agrupar conjunts d’elements que estiguin inclosos els uns 
		dins dels altres,i a relacionar la igualtat de dos elements a través 
		d’un intermedi, és a dir, l’estructura sil•logística bàsica: “si A = B i 
		B =C, aleshores A = C”. Aquest esquema lògic el fem servir contínuament 
		en la vida diària. L’esquema intel•lectual que costa més d’adquirir és 
		el que Piaget anomena reversibilitat. Aquest esquema permet invertir 
		operacions lògiques. Si fiquem tres boles (A, B , C) dins d’un tub 
		inclinat i obert per les dues bandes i les deixem córrer, el nen 
		esperarà que surtin per aquest mateix ordre. Però si invertim la 
		inclinació del tub el nen de menys de set anys no entendrà que surti 
		primer C. La reversibilitat és fonamental per a les operacions 
		matemàtiques. Aquest esquema es construeix precisament al mateix temps 
		que la socialització: el fet d’haver d’admetre altres punts de vista. 
		 
		d. Les operacions formals (12 – 16 anys). 
		 
		El darrer canvi i en l’àmbit del pensament que s’esdevé a la ment de 
		l’infant és el pas del pensament concret al pensament abstracte. Fins 
		als onze o dotze anys, les operacions intel•lectuals són concretes, és a 
		dir, sempre fan dotze anys, les operacions intel•lectuals són concretes, 
		és a dir, sempre fan referència a objectes que poden ser manipulats. 
		Però a partir d’aquesta edat, els nois i les noies poden fer operacions 
		sense tenir els objectes al davant, sinó únicament amb símbols o 
		representacions, és a dir, les paraules, els nombres o les fórmules 
		matemàtiques. D’aquest raonament, se’n diu pensament formal o hipotètic 
		i deductiu. Així, es poden arribar a conclusions a partir de suposicions 
		sense que calgui l’existència dels elements considerats. L’exemple 
		clàssic és el següent raonament: l’Eva té els cabells més foscos que 
		l’Anna. L’Eva és més rossa que la Núria. Qui té els cabells més foscos? 
		Un nen de deu anys, malgrat que és capaç de fer una sèrie de colors, 
		contestarà que l’Anna és més morena perquè suposa que l’Eva i la Núria 
		són rosses. Només podria resoldre el problema si tingués al davant les 
		tres noies: pensament concret. Un adolescent, en canvi, pot resoldre el 
		problema de manera hipotètica i formal, sense cap necessitat de veure 
		les noies i fins i tot sense cap necessitat que existeixin. Aquesta 
		etapa seria l’inici de la maduresa del pensament, malgrat que els 
		adolescents, al començament, tendeixen a “abusar” de la seva capacitat 
		de pensar formalment. Posteriorment s’anirà equilibrant aquesta 
		capacitat de pensar formalment. Posteriorment s’anirà equilibrant 
		aquesta capacitat amb la realitat i la persona serà capaç d’usar el 
		pensament formal per preveure i interpretar l’experiència i al mateix 
		temps tenir una millor comprensió global del món. 
		 
		Tota aquesta teoria de Piaget s’ha ant elaborant a partir de moltes 
		experiències i moltes dades. Els darrers estudis han polit alguns dels 
		punts de la teoria, però, com a punt de referència i explicació global 
		de l’evolució del coneixement, té validesa. 
		 
		  
		
			
				| 
				Etapes | 
				
				Edat aproximada | 
				
				Característiques 
				principals | 
			 
			
				| 
				Sensoriomotriu: intel·ligència pràctica | 
				
				0 - 2 anys | 
				Coordina 
				diverses modalitats sensorials. 
				Distingeix entre 
				mitjans i finalitats. 
				Comprèn la 
				permanència de l'objecte  | 
			 
			
				| 
				Preoperativa: intel·ligència intuïtiva    | 
				
				2 - 6 anys | 
				Desenvolupament 
				del llenguatge. 
				Cerca d'ordre i 
				constància. 
				Pensament 
				animista. 
				Egocentrisme.  | 
			 
			
				| 
				Operacions concretes: intel·ligència loogiconcreta | 
				
				7 - 11 anys | 
				Operacions 
				mentals sobre objectes concrets. 
				Classificació 
				d'objectes. 
				Seriació. 
				Transitivitat.  | 
			 
			
				| 
				Operacions formals: intel·ligència logicoformal | 
				
				12 anys en endavant | 
				Pensament 
				abstracte. 
				Construcció de 
				teories. 
				Elaboració i 
				comprovació. 
				Raonament 
				deductiu  | 
			 
		 
		
		 
		GLOSSARI 
		 
		Animisme: Creença pròpia de la fase de les operacions 
		preoperatives de la infantesa segons la qual les coses tenen vida pròpia, 
		intencions, etc. 
		 
		Artificialisme: Creença pròpia de la fase de les operacions 
		preoperatives de la infantesa segons la qual totes les coses estan al 
		servei de les persones. 
		 
		Egocentrisme: Actitud infantil segons la qual tot el món gira al 
		voltant del nen o nena. 
		 
		Esquema: Concepte de la teoria de Piaget que al•ludeix a la 
		manera que té un nen d’organitzar la realitat i la seva experiència en 
		cada fase de la seva evolució. 
		 
		Estadi: Nom que dóna Piaget a les diferents etapes de l’evolució 
		de la persona. 
		 
		Evolutiva: Branca de la psicologia que estudia com evoluciona la 
		persona des el seu naixement fins a l’edat adulta. 
		 
		Intel•ligència: Aptitud que permet comprendre les 
		relacions que hi ha entre les coses i adaptar-les en funció dels 
		interessos propis. L’ésser humà disposa de diversos tipus d’intel•ligència 
		que li permeten resoldre problemes diversos. 
		 
		Intuïció: En la teoria de Piaget, capacitat dels nens d’establir 
		relacions i resoldre problemes abans de disposar de capacitat lògica. 
		 
  
		   |