Com es conserva 
		el que hem après? 
		MEMÒRIA-RECORD: reté els estats de consciència. 
		MEMÒRIA-HÀBIT: Més hàbit i automatisme que memòria en sentit estricte. 
		 
		TEORIA DE LES DUES MEMÒRIES: 
		- 
		
		Memòria a curt termini (MCT): 
		Facilita l’atenció necessària a la vida, però so sobrecarrega la MLT amb 
		records inútils.-
		Memòria a llarg termini (MLT): 
		o Memòria EPISÒDICA (ESDEVENIMENTS DEL NOSTRE PASSAT) 
		o Memòria SEMÀNTICA (paraules, significacions, regles, normes, conei-xements 
		en general) 
		 
		 
		
		Els experiments d’Ebbinghaus (1850 – 1909) 
		Psicòleg alemany. Fou el primer científic que realitzà estudis 
		experimentals sobre la memòria humana. 
		- Corba de 
		l’oblit d’Ebbinghaus: 
		Inicialment, durant els 20 primers minuts, l’oblit és molt ràpid. Durant 
		les hores se-güents, l’oblit no és tan ràpid, però es deixa de recordar 
		amb rapidesa decreixent. A partir de les 48 hores s’oblida molt 
		lentament. 
		 
		
		Els experiments de Frederic Barlett (1886- 
		1969) 
		 
		Psicòleg anglès que partia de la hipòtesi de que la memòria consisteix 
		precisament en recordar les coses segons el significat que tinguin. És a 
		dir, la memòria depèn del signi-ficat que les persones donem a les 
		coses. Aquest significat depèn de la interacció que es produeix entre la 
		informació externa que rebem i el que ja coneixem. 
		 
		 
		CONCEPCIÓ 
		EMPÍRICA versus CONCEPCIÓ RACIONALISTA DE LA MEMÒRIA 
		 
		El funcionament de la memòria pot descriure’s atenent només a les dades 
		que proporci-ona una experimentació “neta” en la que ni la significació 
		ni l’afecte interfereixi en els records. Aquest fou el propòsit 
		d’Ebbinghaus. 
		 
		Aquest mètode entén la memòria com una tabula rasa i desconeix el paper 
		que la signi-ficació i els afectes representen en el procés 
		d’emmagatzemar i recordar la informació. 
		 
		Concepció 
		empírica de la memòria. Els experiments d’Ebbinghaus (1850 – 1909) 
		 
		Ebbinghaus fou un psicòleg alemany. Se’l coneix entre d’altres coses, 
		per ser el primer científic que realitzà estudis experimentals sobre la 
		memòria humana. Aquests estudis foren publicats el 1885, amb el nom 
		“Sobre la memòria”. Influït per les idees associaci-onistes de l’època, 
		Ebbinghaus concep el funcionament de la memòria com una sèrie 
		d’associacions entre elements. És a dir, els elements que són més 
		propers en el temps s’associen amb més força i romanen més temps en la 
		ment. 
		 
		A partir dels seus experiments, Ebbinghaus 
		demostrà 
		experimentalment algunes qüesti-ons com les següents: 
		1) 
		Com més sigui la longitud de la llista, major és el nombre de 
		repeticions ne-cessàries per a recordar-la amb exactitud. 
		2) 
		Com més repeticions es produeixin, més temps es retén la llista. 
		3) 
		Si les repeticions d’una llista són espaiades en el temps, la retenció 
		és major. O el que és el mateix, resulta més eficaç repetir una llista 
		de paraules un cop al dia du-rant deu dies que no pas fer-ho deu cops en 
		un mateix dia. 
		4) 
		La pèrdua major d’informació es produeix dins els vint primers minuts, 
		essent molt menor en les hores i dies següents. 
		5) 
		La quantitat màxima de síl•labes que ha de tenir una llista per a ser 
		recordada després d’una sola repetició és 7. Això constitueix un 
		descobriment essencial que, pos-teriorment, ses va arribar a anomenar 
		memòria a curt termini o memòria primària. 
		 
		Ebbinghaus seleccionà síl•labes sense sentit per tal d’eliminar la 
		influència del significat sobre la memòria. D’altra banda, procurà també 
		que la única activitat que realitzava era la repetició. Tot això indica 
		una concepció força passiva i externa de la memòria, que coincideix en 
		gran mesura amb la concepció empirista dels fenòmens mentals: l’ésser 
		humà es com una mena de tabula rasa en la qual es van imprimint o 
		formant les idees o imatges. 
		 
		 
		Concepció 
		racionalista de la memòria. Els experiments de Barlett. 
		 
		El psicòleg anglès Sir Frederic Barlett (1886 – 1969) realitzà uns 
		cinquanta anys des-prés d’Ebbinghaus un estudi completament distint. 
		Aquest estudi es basa en una con-cepció de la memòria que també és molt 
		diferent, i que prové de les idees racionalistes. 
		 
		Barlett partia de la hipòtesi segons la qual la memòria consisteix 
		precisament en recor-dar les coses segons el significat que tinguin. 
		 
		La memòria depèn del significat que les persones donem a les coses i 
		aquest significat depèn de la interacció que es produeix entre la 
		informació externa que rebem i el que ja coneixem. 
		 
		La informació nova és acceptada segons el significat que adquireix en el 
		context dels nostres coneixements i records previs que actuen en 
		nosaltres. Així la memòria no és sols un procés de repetició, com deia 
		Ebbinghaus, sinó que qualsevol procés de recupe-ració de la informació 
		emmagatzemada al nostre cervell es veu influït pel nostre conei-xement 
		anterior. 
		 
		D’altra banda, Barlett considera que la memòria no funciona recordant 
		fets o elements aïllats, sinó que més aviat recorda totalitats en les 
		que cada element té relació amb la resta. En aquest context és en el que 
		Barlett utilitza el concepte d’esquema, que tindrà una importància 
		decisiva en la investigació posterior. 
		 
		Resultats 
		experimentals de Barlett 
		1) 
		Racionalitzacions: En el record s’introdueixen elements nous que no hi 
		eren al text original. Sembla existir una tendència a que el conjunt 
		resulti també signifi-catiu. 
		2) 
		Idees centrals: En el record s’organitzen els elements entorn d’una 
		sèrie d’idees centrals, siguin o no al text. Sembla que la memòria 
		subratlla el més important i enfosqueix el que és accessori.  
		3) 
		Supressions: S’acostuma a suprimir no només els elements aïllats del 
		text, sinó també trossos sencers, si no concorden amb el coneixement 
		anterior de l’individu. 
		  
		
			COM SOLUCIONAR 
			ALGUNS PROBLEMES DE MEMÒRIA 
			 
			Per exemple: 
			Aquí et proposem una llista de 25 mots que has d’aprendre en 1 minut 
			i mig 
			 
			casa - home - pera - 
			tinta - vaca-  lluna - ombra -  arbre - coca - bella - 
			bota - grega - lleó  - frare -  data - llibre -  
			taula  - porta -  carta - nota - pluja  - paper - 
			cigar - aigua -  negre - 
		Després del minut i mig i sense mirar 
		la llista escriu el màxim de mots que hagis pogut recordar en l’ordre 
		que vulguis. 
		 
		Mètodes possibles 
		a) Repetir 
		diverses vegades cada paraula (mentalment o en veu alta) 
		b) Repetir grups de paraules. Després de la 2ª, tornar a la 1ª i anar 
		fent. 
		c) Organitzar els mots per famílies o afinitats. 
		d) Construir una historieta que enllaci les paraules de la llista. 
		e) Intentar reproduir-los mentalment com si fos una escena “viscuda” 
		 
		És clar que segons el que s’ha de 
		memoritzar i l’individu que ho ha de fer hi ha alguna d’aquestes 
		estratègies que van molt bé i altres que no tant. En el nostre exemple 
		els menys apropiats són els dos primers mètodes. Però si el mateix 
		exercici portés com a condició la repetició dels mots per ordre, els 
		tres darrers mètodes no serien possibles o ens resultarien molt difícils. 
		 
		Raons per les 
		quals es pot explicar l’oblit 
		 
		- Manca de comprensió del 
		material que s’ha retingut. 
		- No treballar amb el material emmagatzemat. Si no es repassa, el temps 
		esborra les empremtes de la memòria 
		- Interferència de nous coneixements que debiliten el record dels ja 
		emmagatze-mats. 
		- Falta d’interès. Una bona manera de reforçar el record d’un tema és 
		convèncer-se que aquest és interessant. 
		 
		Si s’és conscient de totes aquestes causes, es 
		pot buscar el mètode més efectiu per recordar durant molt temps. 
		   |