DE LA PSICOLOGIA FILOSÒFICA A LA
PSICOLOGIA CIENTÍFICA
Esquema:
- Recorregut històric: podem diferenciar diversos objectes d’estudi:
l’ànima, la ment i la conducta.
- Etimologia: del grec, psyché + logos (ànima: entesa com allò que
“anima” o “dóna vida” al cos, i tractat o ciència d’aquest objecte.
- Plató, segle IV aC.: concebia l’ànima com una realitat distinta del cos
material, d’origen diví. Concepció dualista de la natura humana. L’ésser humà és
un compost d’ànima i cos.
- René Descartes, segle XVII dC. Visió dualista del comportament humà.
Divideix els actes en voluntaris i involuntaris. Els actes reflexos són
reaccions automàtiques i involuntàries davant d’estímuls externs; altres accions
són voluntàries, governades per la ment (entitat no física). Els actes
voluntaris originats per la ment són independents dels estímuls externs.
- Pavlov (segle XX dC): Tots els reflexos són innats.
El dualisme ment-cos descrit per Descartes va dividir el camp d’estudi de
la conducta humana. Van sorgir dues tradicions diferents:
- La primera es va dedicar a l’estudi de la ment i el seu funcionament, i va
utilitzar la introspecció com a mètode d’anàlisi.
- La segona va preferir analitzar els reflexos. Com que eren provocats per
estímuls externs que activen els òrgans sensorials, l’estudi fou realitzat per
fisiòlegs, mitjançant l’observació i l’experimentació
Aquestes dues formes d’investigació no tenien res en comú, i van produir dos
mètodes diferents per obtenir les dades psicològiques.
- L’impacte de la teoria de l’evolució.
La teoria de Charles Darwin va significar un nou enfocament en l’anàlisi de
l’activitat mental i les emocions, que són el resultat de l’adaptació dels
organismes a l’ambient on viuen.
Resum:a) Psicologia: part de la
filosofia. Estudi de l’ànima o de la ment. Suggereix un dualisme cos-ànima.
b) Independització com a
ciència (finals segle XIX)
o Wundt (Alemanya), 1832-1920. Crea el primer laboratori de psicologia.
La tasca de la psicologia consistia a estudiar els continguts mentals
(sensacions, sentiments i imatges) per mitjà de la introspecció i
l’experimentació
o William James (Estats Units). Va estudiar la utilitat i el funcionament
dels processos mentals, la forma en què els organismes lluiten per adaptar-se en
un entorn canviant i complet. És important la seva anàlisi de les emocions.
o La psicologia de la Gestalt. No acceptaven que la percepció fos una
unió de sensacions, sinó que pensaven que el tot és més que la suma de les
parts. Percebem totalitats, no un conjunt de sensacions. No podem aprendre res
sobre una melodia si n’estudiem les notes aïlladament.
o Watson, 1913
- L’objecte de la psicologia no és la consciència sinó la
conducta perquè és públicament observable. L’ambient és molt més important
que l’herència en la determinació de la conducta.
c) Psicologia experimental.
- El conductisme fou desenvolupat pels investigadors de l’aprenentatge:
Pavlov, Thorndike i Skinner (Conductisme – Behaviorisme).
Pavlov va estudiar la conducta segons els esdeveniments anteriors, mentre
que Skinner va descriure la conducta operant que depèn de les conseqüències del
comportament.
d) Psicologia humanista.
e) Psicologia cognitiva.
f) Psicoanàlisi
(psicologia dinàmica). Sigmund Freud (1860-1939).
Desenvolupament.
1. EVOLUCIÓ HISTÒRICA DE LA
PSICOLOGIA
Tradicionalment s’ha considerat que les arrels de la psicologia són la
filosofia, la fisiologia i la metodologia científica. Com altres
ciències al llarg de la història, la psicologia ha hagut de recórrer un
llarg camí fins a convertir-se en ciència. La delimitació del seu
objecte d’estudi i la creació de mètodes propis d’investigació n’han
permès la independència. En el seu recorregut històric podem diferenciar
diversos objectes d’estudis: l’ànima, la ment i la conducta.
Pel que fa a l’etimologia, la paraula psicologia prové de dos termes
grecs: psyché i logos, que fan referència, respectivament, a l’ànima,
entesa en sentit general com allò que “ànima” o “dóna vida” al cos, i al
tractat o ciència d’aquest objecte.
A Grècia, Plató fou el creador d’una psicologia racional, tot i
que algunes de les seves explicacions eren mitològiques. Concebia
l’ànima com una realitat del cos material, d’origen diví. Com a
conseqüència d’una culpa comesa (diàleg “Fedre”), va arribar des de
l’altre món i es va encarnar en un cos mortal. Pensava que l’ànima és
anterior a l’ésser humà i que el constitueix quan, per les seves
vicissituds en una altra vida, cau en un cos terrestre.
Plató tenia una concepció dualista de la natura humana.
Sostenia que l’ésser humà estva compost d’ànima i cos. En el seu diàleg
“La república” va establir una divisió tripartida de l’ànima:
-L’ànima racional: situada en el cervell. Dirigeix les funcions
superiors de l’ésser humà (pensar i raonar) i és immortal.
L’ànima irascible: situada en el tòrax. És la font de les passions
nobles i generoses. És inseparable el cos i, per tant, mortal.
L’ànima concupiscible: situada en l’abdomen. És la font de desitjos i
passions innobles i també és mortal.
Més tard, el seu deixeble Aristòtil concep la psyché com a
element o principi biològic. És una propietat essencial de l’ésser viu i
no és independent del cos, fora del qual no té sentit ni existència. Tot
i que es tracta de dues idees d’”ànima” integrades en un horitzó
filosòfic, d’aquí parteix la psicologia.
El món medieval, amb ben poques transformacions de la visió
dualista grega, en va fer una interpretació religiosa. En
aquesta època, l’ànima és una realitat independent, substància
espiritual diferent de la matèria i, per tant, lliure de la mort i de la
corrupció i capaç de ser immortal.
En el segle XVII es produeix un canvi de perspectiva amb l’inici de
la filosofia moderna, atribuïda al matemàtic i filòsof René
Descartes. Abans d’ell qualsevol funció vital dels organismes
s’explicava per l’existència de l’ànima;ningú no pensava que els actes
humans poguessin ser produïts per la influència d’estímuls ambientals.
Descartes va formular una visió dualista del comportament humà
pel fet de dividir els actes en voluntaris i
involuntaris. Alguns actes, com els actes reflexos, són reaccions
matemàtiques i involuntàries davant d’estímuls externs; altres accions
són voluntàries, governades per la ment (entitat no física) i produïdes
perquè la persona escull comportar-se d’una manera determinada.
Segons l’esquema cartesià, els estímuls de l’ambient són detectats pels
òrgans sensorials i transmesos al cervell per mitjà dels nervis. Des del
cervell sorgeix l’impuls que actua a través dels músculs, que realitzen
l’acció involuntària. Considerava que els animals només disposen
d’aquest mecanisme de conducta innat i que tots els seus comportaments
són respostes reflexes a estímuls e l’ambient.
En canvi, els actes voluntaris originats per la ment són independents
dels estímuls externs. Ara bé, si la ment no és una realitat física, com
pot produir els moviments físics implicats en la conducta voluntària?
Descartes va pensar que la ment estava connectada al cervell per mitjà
de la glàndula pineal, on interactuen els processos mentals i els físics.
A causa d’aquesta interacció, la ment podia fer actes voluntaris i també
ser conscients dels involuntaris.
Ja en el segle XX, Pavlov va demostrar que no tots
els reflexos són innats; hi ha mecanismes d’associació que permeten
establir nous reflexos als estímuls.
El dualisme ment-cos descrit per Descartes va dividir el camp d’estudi
de la conducta humana. Van sorgir dues tradicions diferents.
La primera es va dedicar a l’estudi de la ment i el seu
funcionament, i va utilitzar la introspecció com a mètode
d’anàlisi.
Altres investigadors van preferir analitzar els reflexos.
Com que eren provocats per estímuls externs que activen els òrgans
sensorials, l’estudi fou realitzat per fisiòlegs, mitjançant
l’observació i l’experimentació. Aquestes dues formes d’investigació no
tenien res en comú, i van produir dos mètodes diferents per obtenir les
dades psicològiques.
L’impacte de la teoria de l’evolució
Juntament amb el descobriment del geocentrisme de Copèrnic, la teoria de
l’evolució de Charles Darwin potser és la que ha causat un impacte més
gran en la història humana.
La seva teoria significà un nou enfocament en l’anàlisi de l’activitat
mental i les emocions, que són el resultat de l’adaptació dels
organismes a l’ambient on viuen. Darwin va destacar que les espècies
animals no són constants, sinó variables, i va establir un pont per
salvar l’abisme que existeix entre l’”animal” i l’”ésser humà” en
relacionar el comportament humà amb l’evolució dels organismes.
Els postulats darwinians de selecció natural (sobreviuen els més aptes),
la rellevància de l’ambient i les variacions intraespecífiques van tenir
una gran influència en el desenvolupament de la psicologia evolutiva, en
l’estudi de la motivació i en l’anàlisi de les diferències individuals.
Primeres teories
científiques.
Durant segles va existir una psicologia inclosa dins dels sabers
filosòfics, situació a què es van oposar els pioners de la psicologia
científica a la fi del segle XIX. A partir d’aquesta època, la
psicologia ja no forma part de la filosofia, davant de la qual assoleix
una independència total.
L’estructuralisme de W. Wundt.
Els historiadors de la psicologia solen considerar el fisiòleg alemany
W. Wundt (1832 – 1920) com el fundador de la psicologia científica. Creà
el primer laboratori de psicologia l’any 1879, i en l’obra “Elements de
psicologia fisiològica” va defensar la independència de la nova ciència.
Segons Wundt, la tasca de la psicologia consistia a estudiar els
continguts mentals (sensacions, sentiments i imatges) per mitjà de la
introspecció i l’experimentació. Se’l considera estructuralista perquè
pensava que l’estructura de la ment o els continguts mentals poden
estudiar-se en els seus diversos components.
El funcionalisme de William James
W. James, fisiòleg nordamericà, també es va sentir fascinat per l’estudi
de la ment, però va criticar Wundt pel fet d’estudiar l’estructura
mental (elements de la consciència), en comptes d’analitzar-ne les
funcions.
Aquest fisiòleg va estudiar la utilitat i el funcionament dels processos
mentals (d’aquí el nom de la seva escola), la forma en què els
organismes lluiten per adaptar-se en un entorn canviant i complex. És
important la seva anàlisi de les emocions.
James i els funcionalistes van mostrar un gran interès per les
observacions objectives i la utilitat dels grups per a la psicologia
(persones de diferents edats, malalts mentals joves, etc.). D’aquesta
manera van establir un camí obert cap al desenvolupament de la
psicologia aplicada.
La psicologia de la Gestalt
Els psicòlegs alemanys de la Gestalt van criticar l’enfocament analític
i associacionista de Wundt. No acceptaven que la percepció fos una unió
de sensacions, sinó que pensaven que el tot és més que la suma de les
parts. Percebem totalitats, no un conjunt de sensacions. No podem
aprendre res sobre una melodia si n’estudiem notes aïlladament.
2. PERSPECTIVES ACTUALS DE
LA PSICOLOGIA.
Quan parlem de la ciència psicològica, a què ens referim? N’hi ha només
una, en singular? Coincideixen tots els psicòlegs en el significat que
atribueixen a la seva ciència?
La psicologia no té una unitat teòrica; hi ha diferents perspectives
teòriques i pràctiques molt diverses, amb llenguatges molt diferents.
Malgrat tot, hi ha una consciència d’unitat entre els professionals que
s’hi dediquen.
La psicoanàlisi de Freud.
Sigmund Freud (1856 – 1939), metge originari de Viena, és el creador de
la psicoanàlisi, un dels sistemes psicològics que més han arrelat en la
nostra cultura. El seu interès per la neuropatologia el portà a estudiar
la histèria i la neurosi, i a buscar-ne els orígens psicològics.
Freud es va oposar a la consideració racional de la ment humana (filòsofs
grecs) pel fet d’admetre la realitat de l’inconscient i de considerar
que la personalitat estava determinada pels instints psicològics.
Considerà que les dades conscients són insuficients per explicar el
comportament humà. Freud pensava que la realitat fonamental es allò
inconscient, que pot ser conegut a través de les seves manifestacions:
els lapsus (no recordar el nom d’una persona), els actes fallits (perdre
les claus de casa o anar al menjador i no saber a què), els continguts
del somni i les fantasies; tot això té un significat que la psicoanàlisi
tracta de descobrir.
La psicoanàlisi freudiana pot enquadrar-se en la perspectiva mentalista,
ja que pretén explicar la personalitat, la motivació i la psicoteràpia
considerant la història de la ment. Fa servir la
introspecció,l’associació lliure d’idees i la interpretació dels somnis
com a mètode terapèutic.
La psicologia com a ciència de la conducta.
El conductisme fou la perspectiva dominant durant la primera meitat del
segle XX. El creador d’aquest corrent fou Watson, que l’any 1913 va
publicar un manifest fundacional, en què rebutja la introspecció com a
mètode, i va orientar la psicologia per camins més objectius.
Watson considera la psicologia com una ciència natural l’objecte
de la qual és descriure, predir i controlar la conducta. La conducta
dels organismes és divisible en elements més simples: estímuls i
respostes o reaccions de l’organisme. Quan el psicòleg fa servir el
mètode experimental, ha d’estudiar la conducta animal i humana, entre
les quals existeix una continuïtat biològica.
El conductisme fou desenvolupat pels investigadors de l’aprenentatge
Pavlov i Skinner. Pavlov va estudiar la conducta segons els
esdeveniments anterior, mentre que Skinner va descriure la conducta
operant que depèn de les conseqüències del comportament. En l’actualitat,
el conductisme té un paper important en la modificació de la conducta,
tant a l’escola com a la clínica.
Entre les tradicions conductista i cognitiva hem de destacar la teoria
de Bandura referent a l’aprenentatge cognitiu social. En moltes
situacions aprenem conductes tot observant el comportament d’un model.
No aprenem associacions estímul-resposta, sinó representacions mentals,
com ara quan inhibim la nostra conducta quan observem el càstig d’un
company.
La psicologia humanista.
Sorgeix a mitjan anys cinquanta. Els autors més representatius són
Maslow i Rogers. Més que una escola formalment constituïda és un
moviment que participa d’algunes característiques comunes:
-L’ésser humà és autònom i responsable de les decisions que pren per al
seu desenvolupament personal.
La psicologia ha d’estudiar l’individu globalment, atès que els
pensaments, sentiments i accions humans formen un tot integrat.
La vida humana es desenvolupa en un context interpersonal. La recerca
del sentit de l’existència i els valors humans són aspectes fonamentals
per a l’ésser humà..
La psicologia cognitiva.
A partir dels anys cinquanta, alguns psicòlegs van abandonar el model
conductista, basat en estímuls i respostes, perquè el consideraven
limitat. Els psicòlegs cognitius subratllen que entre els estímuls i les
respostes intervenen processos mentals capaços de transformar la
informació proporcionada pels estímuls.
L’enfocament cognitiu es basa en l’analogia ment-ordinador. Estudia el
que succeeix en la ment d’una persona quan fa una tasca determinada (processos
mentals) i com emmagatzema i fa servir el seu coneixement (estructures
mentals).
L’ésser humà no és un executor passiu de respostes, sinó un processador
actiu de la informació que rep de l’entorn. El fet de conceptualitzar
allò psicològic com a informació distingeix la psicologia cognitiva de
l’antic mentalisme, que considerava que la consciència era contraposada
al món natural.
Escoles
(Inici) |
Objecte d'estudi |
Termes bàsics |
Mètode |
Perspectiva |
Autors
(precursors) |
Estructuralisme (1879) |
Estructura de la consciència |
Sensació
Imaginació |
Introspecció |
Mentalista |
Wundt
Titchener |
Funcionalisme (1890) |
Funcionament de la consciència |
Hàbits
Emocions |
Introspecció |
Mentalista |
W.James |
Psicologia de la Gestalt (1912) |
Consciència |
Percepció
Memòria
Pensament |
Introspecció
Observació |
Mentalista |
Wertheimer
Köhler
Koffka |
Psicoanàlisi (1895) |
Inconscient
Neurosi |
Personalitat
Motivació
Afectivitat |
Clínic |
Mentalista |
Freud Jung
Adler |
Conductisme (1912) |
Conducta observable |
Aprenentatge
Modificació de la
conducta |
Experimental
Teràpia de conducta |
Conductista |
Watson
Pavlov
Skinner
Bandura |
Psicologia humanista (1950-1960) |
Ésser humà |
Motivació
Personalitat |
Psicoteràpia |
Personalista |
Maslow C.
Rogers |
Psicologia cognitiva (1960) |
Estructures i processos mentals |
Memòria
Raonament
Resolució de
problemes |
Experimental |
Model (ordinador)
Racionalista |
Miller
Gallanter
Pribram
Fodor |
Constructivisme (1879) |
Com el subjecte construeix la realitat |
Intel·ligència
Personalitat |
Construcció de models |
Sistèmica |
Piaget
Kelly |
|