LA PSICOLOGIA
COGNITIVA
La psicologia cognitiva s’inicia l’any 1956 als Estats Units arran de la
publicació d’una sèrie de llibres de psicologia que proposaven un nou
enfocament. Fins aleshores, l’escola psicològica que tenia més prestigi
als EUA era el conductisme, amb els treballs de Skinner com a estrella.
Els psicòlegs cognitius creien que el conductisme no explicava el
funcionament de la ment humana i criticaven la seva metodologia
inductiva. Un altre element que va influir en la nova psicologia van ser
els estudis sobre el llenguatge de Noam Chomsky i la revolució
informàtica arran de l’aparició de la primera computadora electrònica
digital a l’Estat nord-americà de Pennsilvània l’any 1946. També, cal
destacar els estudis de neurofisiologia, que van aportar descobriments
notables sobre el funcionament de les cèl·lules i els mecanismes interns
amb els quals el cervell resolia problemes i organitzava la informació.
La psicologia cognitiva pot definir-se com un estudi dels processos
intel·lectuals des dels més simples fins als més complexos. Aquests
processos són:
- Percepció
- Atenció
- Memòria
- Llenguatge
- Raonament.
Tot i que la psicologia cognitiva es desmarca i critica clarament
d’altres teories psicològiques, com el conductisme o la psicoanàlisi,
darrerament molts psicòlegs cognitius intenten establir ponts de
contacte des de la seva teoria cap a les altres.
Encara que la psicologia cognitiva es desenvolupa amb molta força als
anys 60 als països anglosaxons, tarda ben bé una dècada a introduir-se
amb força a Europa. A Espanya, és una tendència que no s’introdueix fins
l’any 1980, però que s’escampa ràpidament i és acceptada i posada en
pràctica per molts professionals. A la universitat ja existeixen
càtedres de psicologia cognitiva i es pot afirmar que és una de les
tendències dominants en el camp universitari i professional, tant a
Europa com als EUA. La recent reforma educativa a Espanya té com a
referent teòric principal molts principis del cognitivisme.
La psicologia cognitiva ha influït decisivament en la lingüística, la
teoria de la informació i la informàtica. També té certs punts de
contacte amb l’epistemologia, una de les branques clàssiques de la
filosofia, perquè tant l’una com l’altra estudien com es produeix el
coneixement humà i els seus límits, si bé des de punts de partida
diferents.
No es pot parlar d’un únic fundador de la psicologia cognitiva, sinó de
molts noms que han anat aportant els seus treballs i han anant ampliant
la teoria.
Com pensem? La metàfora de l’ordinador.
Un dels principis de la psicologia cognitiva és l’anomenada metàfora
computacional, segons la qual els mecanismes del pensament en els éssers
humans són semblants al funcionament d’un ordinador. No vol dir això que
la ment humana sigui igual que un ordinador, sinó que per explicar de
quina manera s’adquireix el coneixement i es processa la informació
s’utilitza el símil de l’ordinador.
Per adquirir coneixement, l’ordinador necessita un hardware i un
software, o sigui, un suport físic i uns programes de funcionament. En
l’ésser humà, el hardware seria el cervell i els circuits neuronals es
podrien comparar amb els circuits electrònics. El software serien les
estructures mentals que organitzen la informació. Els experts en
hardware serien els neuròlegs i biòlegs estudiosos de les neurones i els
mecanismes del cervell. Els psicòlegs cognitius estudiarien el
funcionament del software, o sigui, l’estructura del sistema de
pensament i les operacions bàsiques de la ment.
Per comprendre de quina manera lament humana adquireix informació, es
pot utilitzar el model de l’ordinador en relació als sistemes de memòria.
Un ordinador disposa de dues memòries: una anomenada RAM i una altra
anomenada ROM. La memòria RAM és una memòria transitòria o de treball,
de capacitat limitada, que processa la informació abans d’enviar-la a la
memòria ROM o memòria de llarga durada i gran capacitat que emmagatzema
la informació que ha elaborat la memòria ROM. També cal recordar que no
tota la informació que elabora la memòria RAM passa a la memòria de
llarga durada.
Comparant aquesta estructura amb la ment humana, podem dir que qualsevol
informació que prové de l’exterior, com una paraula, una imatge, un
senyal, és captada pels sentits i transformada en un símbol. Aquest
símbol és processat per la memòria de curt termini o de funcionament (RAM)i
posteriorment passa a la memòria de llarg termini (el disc dur d’un
ordinador). Aquesta informació de qualsevol informació en un símbol
també ens fa semblants a un ordinador, perquè els ordinadors adopten el
format simbòlic per treballar. Evidentment, el símbol de les persones
amb el qual processen la informació és el llenguatge.
Qualsevol informació passa per les tres memòries esmentades. La primera
és la memòria sensorial, és a dir, la que retenim a partir de la
informació dels sentits. Bàsicament s’ha estudiat la memòria visual i
auditiva. Aquesta memòria és molt dèbil i té una durada normalment de
mig segon. Per tant, la memòria sensorial ja ens filtra la informació
d’una manera molt determinant, perquè molts estímuls no els podem
recordar. La memòria de curt termini o de treball té una durada
d’aproximadament mig minut i una capacitat d’emmagatzematge de més o
menys set elements (dos amunt o dos avall). Un element pot ser una
frase, una síl•laba o un número. Fóra semblant a un bit informàtic però
amb les seves diferències, perquè, per exemple, una fórmula de quatre
números per a un matemàtic ocuparia l’espai d’un sol bit, però per a un
profà serien quatre bits o elements d’informació. La memòria de curt
termini té per tant una capacitat limitada i és una de les restriccions
que tenim les persones quan hem d’enfrontar-nos a nous aprenentatges o
coneixements. La memòria de curt termini processa i elabora la
informació, és a dir, la classifica abans d’enviar-la a la memòria de
llarg termini. Hi ha diversos recursos o mecanismes amb els quals es
treballa per codificar la informació. Moltes codificacions són
automàtiques, però d’altres exigeixen un esforç. Els grecs ja van
inventar els recursos mnemotècnics per processar la informació, com per
exemple l’associació de paraules a llocs o a colors, la utilització de
jocs de paraules o ritmes, etc. Un cop processada la informació en la
memòria de curt termini, decidim si l’emmagatzem a la memòria de llarg
termini o no. És el mateix mecanisme que fem quan estem escrivint un
text a l’ordinador i decidim guardar-lo al disc dur o bé decidim
esborrar-lo. La memòria de llarg termini emmagatzema tots els
coneixements de què disposem els éssers humans i que hem anat adquirint
al llarg de la nostra experiència, i la seva capacitat és il•limitada.
La recuperació d’aquesta informació dependrà de les estratègies de la
memòria de curt termini a l’hora de classificar i organitzar la
informació, de la mateixa manera que quan busquem un document al disc
dur de l’ordinador el trobem amb més facilitat si l’hem classificat amb
un criteri clar i senzill. De tota manera, la recuperació humana de la
informació no és completa i idèntica com la que pot fer un ordinador,
sinó que habitualment, en recuperar una informació, acostumem a perdre’n
detalls o alguns elements que no considerem claus.
Entre la memòria de curt termini i la de llarg termini, hi ha una
relació de mútua influència, un feedback constant. Quan introduïm una
informació nova, sempre establim alguna relació amb informacions
anteriors ja adquirides i guardades a la memòria de llarg termini.
Un altre concepte clau en relació al software i que té punts de contacte
entre l’ordinador i la ment humana és el concepte de programa. Un
programa d’ordinador és un esquema o estructura que serveix per
classificar la informació d’una manera determinada i per resoldre
problemes segons uns criteris preestablerts. Els éssers humans, davant
d’un problema, ens en plantegem la solució segons una programació
determinada fruit de la nostra experiència anterior, la nostra memòria
de llarg termini i les informacions específiques que processem en cada
problema. És a dir, la conducta humana, en general, no s’improvisa a
cada moment, sinó que disposa d’uns mecanismes, uns programes previs,
que marquen quina és la conducta que cal seguir. En aquest sentit, el
programa seria la descripció detallada dels passos que un sistema de
coneixement segueix per aconseguir un objectiu determinat. Aquesta
definició es pot aplicar tant a la ment humana, com a l’ordinador. Un
programa no implica el seguiment d’unes normes o pautes fixes, sinó que
té en compte moltes possibilitats i variables, i adapta la seva resposta
a aquestes variables. És a dir, un programa és ple d’alternatives. Si
agafem un processador de textos d’ordinador qualsevol, podrem constatar
que no escriu sempre igual, sinó que segons el que se li demani farà una
cosa o una altra, el corrector serà en català o en anglès, el tipus de
lletra serà Arial o Lucida, etc. En la nostra vida quotidiana, també
tenim una sèrie de programes que ens marquen la conducta. Per exemple,
el desplaçament diari de cada a l’institut suposa una determinada
programació si plou, portarem paraigua; si el semàfor està en verd,
passarem; si veiem un company amb qui volem parlar, l’esperarem o el
cridarem. Tot aquest seguit de conductes, amb molts alternatives,
configuren el programa. Si voleu, en lloc de programa li podem dir
tàctiques o estratègies per resoldre problemes. Però fixem-nos que no
les inventem cada dia, sinó que ja les tenim a la nostra ment. De fet,
molts programes funcionen sense que en tinguem consciència, com per
exemple quan decidim el millor moment per creuer el carrer.
És evident que els programes s’han d’aprendre algun dia, però un cop
incorporats a la ment, els utilitzem com a pauta de la nostra conducta.
Els psicòlegs cognitius han fet ús d’altres metàfores per explicar
l’estructura del coneixement humà, però la metàfora de l’ordinador és la
que ha donat més bons resultats.
LES EMOCIONS I ELS
PENSAMENTS IRRACIONALS.
Els aspectes emocionals i afectius són poc tractats per la psicologia
cognitiva, però el 1962 un psicòleg que havia estat psicoanalista,
Albert Ellis, proposa una teoria sobre les emocions des de la
perspectiva cognitiva. Ellis afirma que els problemes emocionals que
tenim les persones provenen d’una sèrie de creences irracionals o
esquemes amb els quals orientem la nostra vida i determinem la nostra
conducta. Aquests esquemes són una mena de regles de vida o principis
que tenim totalment interioritzats i que desconeixem, tot i que
determinen la nostra manera de ser. És per tant una cosmovisió, una
colla de teories que les persones creuen del tot i que no estan
disposades a qüestionar que puguin ser falses, sinó que són
indiscutibles. Aquestes idees irracionals són les responsables de les
pertorbacions emocionals i dels nostres conflictes psíquics.
En el seu llibre sobre aquest tema, Ellis va elaborar una relació d’11
idees irracionals:
1. És una necessitat fonamental de cada persona ser estimada i
que la seva conducta sigui aprovada per les persones importants de la
seva comunitat.
2. Per considerar-se un mateix valuós, s’ha de ser molt competent
i tenir capacitat per aconseguir qualsevol cosa en tots els aspectes
possibles.
3. Hi ha certa gent que és vil, malèvola i infame i han de ser
castigats i culpabilitats per la seva dolenteria.
4. És terrible i catastròfic el fet que les coses no vagin pel
camí que a una persona li agradaria que anessin.
5. La desgràcia humana s’origina per causes externes i la gent té
poca capacitat, o cap, per controlar les seves penes i pertorbacions.
6. Si alguna cosa és o pot ser perillosa o temible, caldrà tenir
una inquietud terrible envers aquesta cosa i caldrà pensar constantment
en la possibilitat que succeeixi.
7. És més fàcil evitar que afrontar certes responsabilitats i
dificultats de la vida.
8. S’ha de dependre dels altres i es necessita algú més fort en
qui confiar.
9. La història passada d’una persona és determinant i decisiva en
la conducta actual, i si en el passat va tenir una mala actuació o una
mala experiència, això ha de seguir afectant-la de manera indefinida.
10. Una persona s’ha de sentir molt preocupada pels problemes i
pertorbacions dels altres
11. Només hi ha una solució correcta, perfecta i concreta pel que
fa als problemes humans, i si no es troba aquesta solució perfecta
s’esdevé la catàstrofe.
De manera sintètica podríem definir els pensaments irracionals amb els
trets següents:
- Radicalització: les coses són blanques o negres.
- Generalització: s’utilitzen expressions com “sempre”, “tothom”
- Catastrofisme: veure-ho tot com a terrible, tràgic, etc.
- Distorsió de la realitat, exageració.
- Poc científic, injustificat, confús.
- Idealització exagerada, romanticisme, situacions impossibles.
- Molt exigent i obsessiu.
Ellis dedueix, per tant, que les emocions de les persones i les
conductes són fruit de les seves creences i de la seva interpretació de
la realitat. El mecanisme de funcionament de les idees irracionals és
conegut com a model ABC i s’estructura de la manera següent.
Un fet o un esdeveniment (A) és interpretat per una persona, i a partir
del fet desenvolupa una sèrie de creences (B) que poden ser lògiques i
racionals (rB) o bé il•lògiques i irracionals (iB). A partir d’aquestes
creences, es desenvolupen unes conseqüències (C) que poden ser
emocionals (Ce) o/i conductuals (Cc) Per tant, les conseqüències d’una
conducta no són degudes als fets o a les circumstàncies, sinó a les
creences i interpretacions de les persones. Per exemple:
Fet o esdeveniment (A): En Josep no m’ha dit res quan ens hem
creuat pel passadís.
Creença/Interpretació racional (rB): Potser no m’ha vist o estava
distret pensant en altres coses.
Creença/Interpretació irracional (iB): En Josep no s’interessa
per mi. Sóc una persona que no interesso a ningú.
Conseqüències del pensament irracional:
- Emocionals (Ce): Em sento deprimit, poc apreciat, incomprès.
- Conductuals (Cc): Evitaré trobar-me amb en Josep. No val la pena
tornar a començar una relació amb ningú.
Ellis creu que els pensaments irracionals són conductes de tipus
absolutista i d’exigència radical que responen a l’ordre de “he de fer”.
Aquests pensaments es desenvolupen entres àrees: un mateix, els altres i
el món en general. L’estructura fóra: 2Jo he de funcionar sempre bé, els
altres han de tractar-me bé, i la vida, el món, m’ha de donar allò que
jo vull”. Les conseqüències d’aquest pensament irracional i absolutista
són:
1. Tremendisme; destacar els aspectes negatius d’un fet.
2. Poca tolerància a la frustració; considerar que les situacions
són insuportables i que no es pot ser feliç.
3. Condemna; destacar que l’espècie humana és essencialment
dolenta i que les conductes de les persones no tenen cap valor.
Algunes de les diferències entre pensaments irracionals i racionals
queden reflectides en aquest esquema
|
PENSAMENTS IRRACIONALS (iB) |
PENSAMENTS RACIONALS (rB) |
1 |
És
espantós |
És
un contratemps |
2 |
No
puc suportar-ho |
Puc tolerar allò que no m'agrada |
3 |
Sóc un estúpid |
La
meva conducta ha estat estúpida |
4 |
És
un imbècil |
No
és perfecte |
5 |
Això no hauria de passar |
Això passa perquè és part de la vida |
6 |
No
hi té dret |
Té
dret a fer el que li sembli, tot i que hagués preferit que no ho
hagués fet |
7 |
M'han de castigar |
Va
ser culpa meva i he de ser-ne responsable |
8 |
Necessito que ell/a faci això |
Vull/desitjo/m'agradaria que ell/a fes això, però potser no ho
aconseguiré |
9 |
Tot surt sempre malament |
A
vegades, potser sovint, les coses surten malament |
10 |
Cada vegada que provo una cosa, m'equivoco |
A
vegades m'equivoco |
11 |
Res no funciona |
Les coses fallen més sovint del que jo voldria |
12 |
Això és tota la meva vida |
Això és una part molt important de la meva vida |
13 |
Això hauria de ser més fàcil |
Desitjaria que fos més fàcil, pero a vegades el que em convé
costa d'aconseguir |
14 |
Ho
hauria d'haver fet |
Hagués preferit fer-ho millor, però vaig fer el que vaig poder |
15 |
Sóc un fracàs |
Sóc una persona que a vegades fracasa |
Tota aquesta anàlisi d’Ellis va acompanyada d’una teràpia que pretén
descobrir aquests pensaments irracionals i substituir-los pels
corresponents racionals.
LES TERÀPIES COGNITIVES I
LA TERÀPIA
EMOTIVORACIONAL D’ELLIS
Les teràpies cognitives són actualment les que s’utilitzen més en els
trastorns de la conducta. Són una combinació de tècniques conductistes
per modificar la conducta i aspectes cognitius. Pretén canviar conductes
i alhora els pensaments i els judicis dels pacients. La tesi que defensa
aquesta teràpia és que les conductes no són degudes únicament a elements
ambientals, sinó que depenen d’elements cognitius., de pensament.
Pressuposa que la modificació cognitiva, el canvi dels pensaments, pot
canviar la conducta. És a dir, la finalitat de la teràpia és la
modificació cognitiva. Aquestes teràpies tenen l’avantatge que són breus
i estructurats i exigeixen un alt grau de col•laboració entre el
terapeuta i el pacient. La col•laboració amb el pacient implica que el
terapeuta expliqui la finalitat de les activitats proposades. En certa
manera, el terapeuta funciona com una mena de guia o d’entrenador.
El procés de la teràpia comença amb el diagnòstic del trastorn del
pacient. Per diagnosticar, es fa ús d’entrevistes que es graven en
casset. Aquestes entrevistes serveixen perquè el terapeuta vegi quin
mecanisme ABC funciona en el pacient i en pugui reconèixer els
pensaments irracionals. Una altra tècnica és l’autodiagnòstic, que
consisteix a omplir un formulari en el qual el pacient analitza els seus
sentiments. Una altra eina del diagnòstic són els tests ja
estandaritzats i verificats que avaluen actituds i creences de les
persones.
Les tècniques més específiques de la teràpia d’Ellis, però que també
utilitzen els psicòlegs cognitius en general, són: el debat, les feines
per a casa i els exercicis emotius.
El debat és una discussió racional entre el pacient i el terapeuta que
té com a finalitat qüestionar la validesa científica de les seves idees
irracionals. S’utilitza la lògica i l’experiència per aconseguir que el
pacient examini i qüestioni la seva manera de pensar i desenvolupi noves
formes de pensament. El debat pot ser de diversos estils: el socràtic,
el didàctic, el juganer i l’autorevelador. L’estil socràtic incita el
pacient a pensar per si mateix enlloc d’acceptar el punt de vita del
terapeuta directament, i és el més recomanable en la teràpia. L’estil
didàctic consisteix a explicar al pacient una fase del procés de la
teràpia, però s’ha d’evitar de fer abús d’aquest estil i només s’ha
d’aplicar quan el pacient ho demani. L’estil juganer proposa l’ús de
l’humor i de les paradoxes com a eina didàctica. L’estil autorevelador
significa que el terapeuta expliqui alguna situació que ell hagi viscut
i que sigui similar a la del pacient per posar-la com a exemple que
aquesta es pot superar.
Les feines per a casa consisteix a proposar al pacient una sèrie
d’exercicis per dur a terme a la vida quotidiana entre sessió i sessió
terapèutica. La seva finalitat és reforçar allò que s’ha après o
descobert a les sessions. Les activitats proposades, d’acord amb el
pacient, poden ser molt diverses: lectura, escriptura, activitats de
relaxament, debats, solució de dilemes... Una altra feina per a casa
molt utilitzada és escriure un diari,una mena de registre on el pacient
apunti situacions conflictives, la seva actitud, la seva resposta, les
idees irracionals que li van venir al cap, etc.. Aquests diaris
acostumen a estar pautats i dissenyats prèviament, i el pacient només
els ha d’omplir. També es recomana per a cada la lectura de llibres o
articles de revistes sobre la temàtica que preocupa al pacient.
Els exercicis emotius. són activitats que intenten intervenir bàsicament
en els aspectes emocionals que s’amaguen darrere les idees irracionals.
Un exemple d’aquests exercicis emotius podria ser la manera que Ellis
proposa per resoldre la vergonya d’un pacient, fruit d’una idea
irracional. La vergonya i el sentit del ridícul són conceptes que
depenen molt de cada cultura i societat concreta. L’exercici consisteix
a dur a terme conductes que li provoquen vergonya, com per exemple
saludar una persona que no coneixem, cantar una cançó en el lloc de
treball, demanar diners a un professor o company, etc. L’exercici es
complementa amb un qüestionari on el pacient avalua i reflexiona sobre
la situació de vergonya abans i després de l’acció de conducta proposada.
A més d’aquestes tres teràpies que són les preferents en la teoria
d’Ellis, els psicòlegs cognitius utilitzen altres procediments:
Assaig cognitiu o imatges racionals emotives. Aquest procediment
consisteix a imaginar-se una situació molt negativa o dolenta per al
pacient, com posar-se malalt, perdre la parella, etc., i les
conseqüències d’aquesta situació. Després es demana que el pacient
imagina de manera intensa els sentiments o conseqüències emocionals, com
ara l’ansietat, la ira la depressió, etc., que experimenta en aquesta
situació. Un cop el pacient ha viscut aquesta sensació, se li demana que
substitueixi els sentiments negatius per uns altres que siguin adequats
i funcionals. L’objectiu és canviar les emocions negatives inapropiades
per emocions funcionals, útils. El pacient ha de dialogar amb si mateix
i presentar-se una idea racional enfront de la idea irracional que el
domina. Aquest procediment pretén demostrar que els canvis emocionals
són cosa de pocs minuts i que és un mateix qui crea les emocions
negatives davant d’una situació a causa de la seva manera irracional
d’afrontar els problemes. Aquest procediment és útil si es practica de
manera metòdica i constant. Evidentment l’exercici d’imaginar-se tot
aquest procés és una mena d’assaig per actuar de la mateixa manera en la
vida real.
Entrenament en habilitats específiques com comunicació, assertivitat i
resolució de problemes. Es tracta de tota una sèrie d’exercicis que
serveixen per adquirir habilitats socials, com iniciar una conversa,
demanar favors, parlar en públic; defensar els drets propis, etc.
Assaig de conductes i role playing. Consisteix a representar situacions
possibles i conflictives de la vida real, proposades pel terapeuta o pel
pacient. La representació teatral d’aquestes situacions ajuda a
descobrir els pensaments que experimenta el pacient i també li
proporciona eines per trobar conductes alternatives i no angoixants.
GLOSSARI
Assertivitat: Tipus de conducta que implica l’expressió dels
sentiments propis, necessitats i opinions sense amenaçar ni castigar els
altres i sense violar els seus drets.
Atenció: Concentració de la ment humana en relació a alguna cosa.
Tot el cos es prepara i s’orienta cap a una finalitat determinada.
Primera fase de l’adquisició del coneixement.
Codificació: Procés en què es transforma un estímul sensorial en
un símbol. En els éssers humans, es codifica bàsicament mitjançant el
llenguatge.
Cognitiu: Tot el que és relatiu a la ment humana i als processos
mentals, com pensar, raonar, imaginar, etc.
Compulsió: Conducta repetitiva que serveis per calmar l’ansietat
i el malestar.
Epistemologia: Principis o teories que expliquen de quina manera
coneixem la realitat. També s’anomena teoria del coneixement. És una
reflexió filosòfica i també científica. Una teoria psicològica es basa
en una determinada epistemologia.
Memòria a curt termini: Memòria de treball que selecciona i
codifica la informació abans de passar-la a la memòria de llarg termini.
Té capacitat limitada.
Memòria de llarg termini: Memòria on es guarda tota la informació
acumulada de les persones. Té una capacitat il•limitada.
Memòria sensorial: Memòria pròpia de les percepcions dels sentis:
visual, auditiva, etc: És el pont de contacte entre la realitat i la
memòria de curt termini. Té una durada molt breu, de segons.
Pensament irracional: Segons Ellis, creença de les persones,
indiscutible i preconscient, que determina a seva manera de veure el món
i la seva conducta i que no té una justificació sòlida ni racional.
Percepció: Conducta complexa mitjançant la qual la persona
organitza les seves sensacions i coneix la realitat exterior. La
percepció depèn dels sentits i de les estructures mentals internes.
Pertorbació emocional: Desequilibri o conflicte emocional, segons
Ellis, pels pensaments irracionals.
Programa: És la descripció detallada dels passos que un sistema
de coneixement segueix per aconseguir un objectiu determinat. Pot
aplicar-se a l’àmbit informàtic i al del coneixement humà.
Role playing: Tècnica terapèutica que consisteix en la
representació d’una sèrie de situacions a partir d’un petit argument o
d’una improvisació.
Activitats:
Per poder analitzar les teves idees irracionals, pensa en tres
situacions i respon el qüestionari següent.
1. Què va passar ? (A)
2. Què vaig sentir ? (Ce)
3. Què vaig fer? (Cc)
4. Què vaig pensar en actuar d’aquesta manera ? (B)
5. Quines conseqüències va tenir el fet de sentir, pensar i actuar
d’aquesta manera a curt termini ?
6. I a llarg termini ?
7. Si es tornés a repetir la situació (A) o una de semblant, com
m’agradaria sentir-me ?
8. Com m’agradaria actuar ?
9. Com m’agradaria pensar ?
10. Aquests nous sentiments, pensaments i conductes, augmentarien la
possibilitat de millors resultats a curt termini ?
11. I a llarg termini ?
Analitza les situacions següents i descobreix quina mena de distorsió
amaguen:
a) L’Enric és un alumne de 2n. Batxillerat que s’ha de presentar a un
examen de matemàtiques. Està força angoixat perquè pensa “Suspendré!”.
b) En Lluís va a una festa i s’hi troba malament perquè es pensa que
tothom l’observa. Creu ser el centre de les crítiques d’alguns dels
convidats.
c) Un pare pateix una depressió perquè se sent responsable que el seu
fill sigui un drogoaddicte (tot i que l’ha educat tan bé com ha pogut)
d) “Segur que suspendré. La pregunta 6 estava malament” (l’examen té 10
preguntes).
e) “Sóc un desastre, m’he tornat a deixar les claus”.
f) Un estudiant que estava acostumat a treure moltes bones notes treu un
suficient en una assignatura i pensa: “Sóc un fracàs”.
g) “M’hauria de comportar de forma diferent a les reunions”, va pensar
l’Anna tota amoïnada després d’haver explicat dos divertits acudits a
uns amics.
h) “No n’hi ha per a tant, tothom hauria fet el mateix”, creia la Maria
en escoltar les lloances al seu valor per haver col•laborat a rescatar
el nen de la piscina.
i) En Joan un dia se sentia feliç i pensava que la vida era meravellosa
i l’endemà estava completament trist perquè la vida era una veritable
tragèdia.
j) T’intentes treure el
carnet de conduir i suspens la circulació: “Mai no el podré aconseguir”.
|