| 
		 LA PSICOLOGIA 
		COGNITIVA 
		 
		La psicologia cognitiva s’inicia l’any 1956 als Estats Units arran de la 
		publicació d’una sèrie de llibres de psicologia que proposaven un nou 
		enfocament. Fins aleshores, l’escola psicològica que tenia més prestigi 
		als EUA era el conductisme, amb els treballs de Skinner com a estrella. 
		Els psicòlegs cognitius creien que el conductisme no explicava el 
		funcionament de la ment humana i criticaven la seva metodologia 
		inductiva. Un altre element que va influir en la nova psicologia van ser 
		els estudis sobre el llenguatge de Noam Chomsky i la revolució 
		informàtica arran de l’aparició de la primera computadora electrònica 
		digital a l’Estat nord-americà de Pennsilvània l’any 1946. També, cal 
		destacar els estudis de neurofisiologia, que van aportar descobriments 
		notables sobre el funcionament de les cèl·lules i els mecanismes interns 
		amb els quals el cervell resolia problemes i organitzava la informació. 
		 
		La psicologia cognitiva pot definir-se com un estudi dels processos 
		intel·lectuals des dels més simples fins als més complexos. Aquests 
		processos són: 
		- Percepció 
		- Atenció 
		- Memòria 
		- Llenguatge 
		- Raonament. 
		 
		Tot i que la psicologia cognitiva es desmarca i critica clarament 
		d’altres teories psicològiques, com el conductisme o la psicoanàlisi, 
		darrerament molts psicòlegs cognitius intenten establir ponts de 
		contacte des de la seva teoria cap a les altres. 
		 
		Encara que la psicologia cognitiva es desenvolupa amb molta força als 
		anys 60 als països anglosaxons, tarda ben bé una dècada a introduir-se 
		amb força a Europa. A Espanya, és una tendència que no s’introdueix fins 
		l’any 1980, però que s’escampa ràpidament i és acceptada i posada en 
		pràctica per molts professionals. A la universitat ja existeixen 
		càtedres de psicologia cognitiva i es pot afirmar que és una de les 
		tendències dominants en el camp universitari i professional, tant a 
		Europa com als EUA. La recent reforma educativa a Espanya té com a 
		referent teòric principal molts principis del cognitivisme. 
		 
		La psicologia cognitiva ha influït decisivament en la lingüística, la 
		teoria de la informació i la informàtica. També té certs punts de 
		contacte amb l’epistemologia, una de les branques clàssiques de la 
		filosofia, perquè tant l’una com l’altra estudien com es produeix el 
		coneixement humà i els seus límits, si bé des de punts de partida 
		diferents. 
		 
		No es pot parlar d’un únic fundador de la psicologia cognitiva, sinó de 
		molts noms que han anat aportant els seus treballs i han anant ampliant 
		la teoria. 
		 
		 
		
		Com pensem? La metàfora de l’ordinador. 
		
		 
		Un dels principis de la psicologia cognitiva és l’anomenada metàfora 
		computacional, segons la qual els mecanismes del pensament en els éssers 
		humans són semblants al funcionament d’un ordinador. No vol dir això que 
		la ment humana sigui igual que un ordinador, sinó que per explicar de 
		quina manera s’adquireix el coneixement i es processa la informació 
		s’utilitza el símil de l’ordinador. 
		 
		Per adquirir coneixement, l’ordinador necessita un hardware i un 
		software, o sigui, un suport físic i uns programes de funcionament. En 
		l’ésser humà, el hardware seria el cervell i els circuits neuronals es 
		podrien comparar amb els circuits electrònics. El software serien les 
		estructures mentals que organitzen la informació. Els experts en 
		hardware serien els neuròlegs i biòlegs estudiosos de les neurones i els 
		mecanismes del cervell. Els psicòlegs cognitius estudiarien el 
		funcionament del software, o sigui, l’estructura del sistema de 
		pensament i les operacions bàsiques de la ment. 
		 
		Per comprendre de quina manera lament humana adquireix informació, es 
		pot utilitzar el model de l’ordinador en relació als sistemes de memòria. 
		Un ordinador disposa de dues memòries: una anomenada RAM i una altra 
		anomenada ROM. La memòria RAM és una memòria transitòria o de treball, 
		de capacitat limitada, que processa la informació abans d’enviar-la a la 
		memòria ROM o memòria de llarga durada i gran capacitat que emmagatzema 
		la informació que ha elaborat la memòria ROM. També cal recordar que no 
		tota la informació que elabora la memòria RAM passa a la memòria de 
		llarga durada. 
		 
		Comparant aquesta estructura amb la ment humana, podem dir que qualsevol 
		informació que prové de l’exterior, com una paraula, una imatge, un 
		senyal, és captada pels sentits i transformada en un símbol. Aquest 
		símbol és processat per la memòria de curt termini o de funcionament (RAM)i 
		posteriorment passa a la memòria de llarg termini (el disc dur d’un 
		ordinador). Aquesta informació de qualsevol informació en un símbol 
		també ens fa semblants a un ordinador, perquè els ordinadors adopten el 
		format simbòlic per treballar. Evidentment, el símbol de les persones 
		amb el qual processen la informació és el llenguatge. 
		 
		Qualsevol informació passa per les tres memòries esmentades. La primera 
		és la memòria sensorial, és a dir, la que retenim a partir de la 
		informació dels sentits. Bàsicament s’ha estudiat la memòria visual i 
		auditiva. Aquesta memòria és molt dèbil i té una durada normalment de 
		mig segon. Per tant, la memòria sensorial ja ens filtra la informació 
		d’una manera molt determinant, perquè molts estímuls no els podem 
		recordar. La memòria de curt termini o de treball té una durada 
		d’aproximadament mig minut i una capacitat d’emmagatzematge de més o 
		menys set elements (dos amunt o dos avall). Un element pot ser una 
		frase, una síl•laba o un número. Fóra semblant a un bit informàtic però 
		amb les seves diferències, perquè, per exemple, una fórmula de quatre 
		números per a un matemàtic ocuparia l’espai d’un sol bit, però per a un 
		profà serien quatre bits o elements d’informació. La memòria de curt 
		termini té per tant una capacitat limitada i és una de les restriccions 
		que tenim les persones quan hem d’enfrontar-nos a nous aprenentatges o 
		coneixements. La memòria de curt termini processa i elabora la 
		informació, és a dir, la classifica abans d’enviar-la a la memòria de 
		llarg termini. Hi ha diversos recursos o mecanismes amb els quals es 
		treballa per codificar la informació. Moltes codificacions són 
		automàtiques, però d’altres exigeixen un esforç. Els grecs ja van 
		inventar els recursos mnemotècnics per processar la informació, com per 
		exemple l’associació de paraules a llocs o a colors, la utilització de 
		jocs de paraules o ritmes, etc. Un cop processada la informació en la 
		memòria de curt termini, decidim si l’emmagatzem a la memòria de llarg 
		termini o no. És el mateix mecanisme que fem quan estem escrivint un 
		text a l’ordinador i decidim guardar-lo al disc dur o bé decidim 
		esborrar-lo. La memòria de llarg termini emmagatzema tots els 
		coneixements de què disposem els éssers humans i que hem anat adquirint 
		al llarg de la nostra experiència, i la seva capacitat és il•limitada. 
		La recuperació d’aquesta informació dependrà de les estratègies de la 
		memòria de curt termini a l’hora de classificar i organitzar la 
		informació, de la mateixa manera que quan busquem un document al disc 
		dur de l’ordinador el trobem amb més facilitat si l’hem classificat amb 
		un criteri clar i senzill. De tota manera, la recuperació humana de la 
		informació no és completa i idèntica com la que pot fer un ordinador, 
		sinó que habitualment, en recuperar una informació, acostumem a perdre’n 
		detalls o alguns elements que no considerem claus. 
		 
		Entre la memòria de curt termini i la de llarg termini, hi ha una 
		relació de mútua influència, un feedback constant. Quan introduïm una 
		informació nova, sempre establim alguna relació amb informacions 
		anteriors ja adquirides i guardades a la memòria de llarg termini. 
		 
		Un altre concepte clau en relació al software i que té punts de contacte 
		entre l’ordinador i la ment humana és el concepte de programa. Un 
		programa d’ordinador és un esquema o estructura que serveix per 
		classificar la informació d’una manera determinada i per resoldre 
		problemes segons uns criteris preestablerts. Els éssers humans, davant 
		d’un problema, ens en plantegem la solució segons una programació 
		determinada fruit de la nostra experiència anterior, la nostra memòria 
		de llarg termini i les informacions específiques que processem en cada 
		problema. És a dir, la conducta humana, en general, no s’improvisa a 
		cada moment, sinó que disposa d’uns mecanismes, uns programes previs, 
		que marquen quina és la conducta que cal seguir. En aquest sentit, el 
		programa seria la descripció detallada dels passos que un sistema de 
		coneixement segueix per aconseguir un objectiu determinat. Aquesta 
		definició es pot aplicar tant a la ment humana, com a l’ordinador. Un 
		programa no implica el seguiment d’unes normes o pautes fixes, sinó que 
		té en compte moltes possibilitats i variables, i adapta la seva resposta 
		a aquestes variables. És a dir, un programa és ple d’alternatives. Si 
		agafem un processador de textos d’ordinador qualsevol, podrem constatar 
		que no escriu sempre igual, sinó que segons el que se li demani farà una 
		cosa o una altra, el corrector serà en català o en anglès, el tipus de 
		lletra serà Arial o Lucida, etc. En la nostra vida quotidiana, també 
		tenim una sèrie de programes que ens marquen la conducta. Per exemple, 
		el desplaçament diari de cada a l’institut suposa una determinada 
		programació si plou, portarem paraigua; si el semàfor està en verd, 
		passarem; si veiem un company amb qui volem parlar, l’esperarem o el 
		cridarem. Tot aquest seguit de conductes, amb molts alternatives, 
		configuren el programa. Si voleu, en lloc de programa li podem dir 
		tàctiques o estratègies per resoldre problemes. Però fixem-nos que no 
		les inventem cada dia, sinó que ja les tenim a la nostra ment. De fet, 
		molts programes funcionen sense que en tinguem consciència, com per 
		exemple quan decidim el millor moment per creuer el carrer.  
		 
		És evident que els programes s’han d’aprendre algun dia, però un cop 
		incorporats a la ment, els utilitzem com a pauta de la nostra conducta. 
		Els psicòlegs cognitius han fet ús d’altres metàfores per explicar 
		l’estructura del coneixement humà, però la metàfora de l’ordinador és la 
		que ha donat més bons resultats. 
		 
		 
		LES EMOCIONS I ELS 
		PENSAMENTS IRRACIONALS. 
		
		 
		Els aspectes emocionals i afectius són poc tractats per la psicologia 
		cognitiva, però el 1962 un psicòleg que havia estat psicoanalista, 
		Albert Ellis, proposa una teoria sobre les emocions des de la 
		perspectiva cognitiva. Ellis afirma que els problemes emocionals que 
		tenim les persones provenen d’una sèrie de creences irracionals o 
		esquemes amb els quals orientem la nostra vida i determinem la nostra 
		conducta. Aquests esquemes són una mena de regles de vida o principis 
		que tenim totalment interioritzats i que desconeixem, tot i que 
		determinen la nostra manera de ser. És per tant una cosmovisió, una 
		colla de teories que les persones creuen del tot i que no estan 
		disposades a qüestionar que puguin ser falses, sinó que són 
		indiscutibles. Aquestes idees irracionals són les responsables de les 
		pertorbacions emocionals i dels nostres conflictes psíquics. 
		 
		En el seu llibre sobre aquest tema, Ellis va elaborar una relació d’11 
		idees irracionals: 
		 
		1. És una necessitat fonamental de cada persona ser estimada i 
		que la seva conducta sigui aprovada per les persones importants de la 
		seva comunitat. 
		2. Per considerar-se un mateix valuós, s’ha de ser molt competent 
		i tenir capacitat per aconseguir qualsevol cosa en tots els aspectes 
		possibles. 
		3. Hi ha certa gent que és vil, malèvola i infame i han de ser 
		castigats i culpabilitats per la seva dolenteria. 
		4. És terrible i catastròfic el fet que les coses no vagin pel 
		camí que a una persona li agradaria que anessin. 
		5. La desgràcia humana s’origina per causes externes i la gent té 
		poca capacitat, o cap, per controlar les seves penes i pertorbacions. 
		6. Si alguna cosa és o pot ser perillosa o temible, caldrà tenir 
		una inquietud terrible envers aquesta cosa i caldrà pensar constantment 
		en la possibilitat que succeeixi. 
		7. És més fàcil evitar que afrontar certes responsabilitats i 
		dificultats de la vida. 
		8. S’ha de dependre dels altres i es necessita algú més fort en 
		qui confiar. 
		9. La història passada d’una persona és determinant i decisiva en 
		la conducta actual, i si en el passat va tenir una mala actuació o una 
		mala experiència, això ha de seguir afectant-la de manera indefinida. 
		10. Una persona s’ha de sentir molt preocupada pels problemes i 
		pertorbacions dels altres 
		11. Només hi ha una solució correcta, perfecta i concreta pel que 
		fa als problemes humans, i si no es troba aquesta solució perfecta 
		s’esdevé la catàstrofe. 
		 
		 
		De manera sintètica podríem definir els pensaments irracionals amb els 
		trets següents: 
		 
		- Radicalització: les coses són blanques o negres. 
		- Generalització: s’utilitzen expressions com “sempre”, “tothom” 
		- Catastrofisme: veure-ho tot com a terrible, tràgic, etc. 
		- Distorsió de la realitat, exageració. 
		- Poc científic, injustificat, confús. 
		- Idealització exagerada, romanticisme, situacions impossibles. 
		- Molt exigent i obsessiu. 
		 
		Ellis dedueix, per tant, que les emocions de les persones i les 
		conductes són fruit de les seves creences i de la seva interpretació de 
		la realitat. El mecanisme de funcionament de les idees irracionals és 
		conegut com a model ABC i s’estructura de la manera següent. 
		 
		Un fet o un esdeveniment (A) és interpretat per una persona, i a partir 
		del fet desenvolupa una sèrie de creences (B) que poden ser lògiques i 
		racionals (rB) o bé il•lògiques i irracionals (iB). A partir d’aquestes 
		creences, es desenvolupen unes conseqüències (C) que poden ser 
		emocionals (Ce) o/i conductuals (Cc) Per tant, les conseqüències d’una 
		conducta no són degudes als fets o a les circumstàncies, sinó a les 
		creences i interpretacions de les persones. Per exemple: 
		 
		Fet o esdeveniment (A): En Josep no m’ha dit res quan ens hem 
		creuat pel passadís. 
		 
		Creença/Interpretació racional (rB): Potser no m’ha vist o estava 
		distret pensant en altres coses. 
		 
		Creença/Interpretació irracional (iB): En Josep no s’interessa 
		per mi. Sóc una persona que no interesso a ningú. 
		 
		Conseqüències del pensament irracional: 
		- Emocionals (Ce): Em sento deprimit, poc apreciat, incomprès. 
		- Conductuals (Cc): Evitaré trobar-me amb en Josep. No val la pena 
		tornar a començar una relació amb ningú. 
		 
		Ellis creu que els pensaments irracionals són conductes de tipus 
		absolutista i d’exigència radical que responen a l’ordre de “he de fer”. 
		Aquests pensaments es desenvolupen entres àrees: un mateix, els altres i 
		el món en general. L’estructura fóra: 2Jo he de funcionar sempre bé, els 
		altres han de tractar-me bé, i la vida, el món, m’ha de donar allò que 
		jo vull”. Les conseqüències d’aquest pensament irracional i absolutista 
		són: 
		 
		1. Tremendisme; destacar els aspectes negatius d’un fet. 
		2. Poca tolerància a la frustració; considerar que les situacions 
		són insuportables i que no es pot ser feliç. 
		3. Condemna; destacar que l’espècie humana és essencialment 
		dolenta i que les conductes de les persones no tenen cap valor. 
		 
		Algunes de les diferències entre pensaments irracionals i racionals 
		queden reflectides en aquest esquema 
  
		
			
				|   | 
				
				
				PENSAMENTS IRRACIONALS (iB) | 
				
				
				PENSAMENTS RACIONALS (rB) | 
			 
			
				| 1 | 
				És 
				espantós | 
				És 
				un contratemps | 
			 
			
				| 2 | 
				No 
				puc suportar-ho | 
				
				Puc tolerar allò que no m'agrada | 
			 
			
				| 3 | 
				
				Sóc un estúpid | 
				La 
				meva conducta ha estat estúpida | 
			 
			
				| 4 | 
				És 
				un imbècil | 
				No 
				és perfecte | 
			 
			
				| 5 | 
				
				Això no hauria de passar | 
				
				Això passa perquè és part de la vida | 
			 
			
				| 6 | 
				No 
				hi té dret | 
				Té 
				dret a fer el que li sembli, tot i que hagués preferit que no ho 
				hagués fet | 
			 
			
				| 7 | 
				
				M'han de castigar | 
				Va 
				ser culpa meva i he de ser-ne responsable | 
			 
			
				| 8 | 
				
				Necessito que ell/a faci això | 
				
				Vull/desitjo/m'agradaria que ell/a fes això, però potser no ho 
				aconseguiré | 
			 
			
				| 9 | 
				
				Tot surt sempre malament | 
				A 
				vegades, potser sovint, les coses surten malament | 
			 
			
				| 10 | 
				
				Cada vegada que provo una cosa, m'equivoco | 
				A 
				vegades m'equivoco | 
			 
			
				| 11 | 
				
				Res no funciona | 
				
				Les coses fallen més sovint del que jo voldria | 
			 
			
				| 12 | 
				
				Això és tota la meva vida | 
				
				Això és una part molt important de la meva vida | 
			 
			
				| 13 | 
				
				Això hauria de ser més fàcil | 
				
				Desitjaria que fos més fàcil, pero a vegades el que em convé 
				costa d'aconseguir | 
			 
			
				| 14 | 
				Ho 
				hauria d'haver fet | 
				
				Hagués preferit fer-ho millor, però vaig fer el que vaig poder | 
			 
			
				| 15 | 
				
				Sóc un fracàs | 
				
				Sóc una persona que a vegades fracasa | 
			 
		 
		 
		 
		Tota aquesta anàlisi d’Ellis va acompanyada d’una teràpia que pretén 
		descobrir aquests pensaments irracionals i substituir-los pels 
		corresponents racionals. 
		 
		 
		LES TERÀPIES COGNITIVES I
		 
		LA TERÀPIA 
		EMOTIVORACIONAL D’ELLIS 
		 
		Les teràpies cognitives són actualment les que s’utilitzen més en els 
		trastorns de la conducta. Són una combinació de tècniques conductistes 
		per modificar la conducta i aspectes cognitius. Pretén canviar conductes 
		i alhora els pensaments i els judicis dels pacients. La tesi que defensa 
		aquesta teràpia és que les conductes no són degudes únicament a elements 
		ambientals, sinó que depenen d’elements cognitius., de pensament. 
		Pressuposa que la modificació cognitiva, el canvi dels pensaments, pot 
		canviar la conducta. És a dir, la finalitat de la teràpia és la 
		modificació cognitiva. Aquestes teràpies tenen l’avantatge que són breus 
		i estructurats i exigeixen un alt grau de col•laboració entre el 
		terapeuta i el pacient. La col•laboració amb el pacient implica que el 
		terapeuta expliqui la finalitat de les activitats proposades. En certa 
		manera, el terapeuta funciona com una mena de guia o d’entrenador. 
		 
		El procés de la teràpia comença amb el diagnòstic del trastorn del 
		pacient. Per diagnosticar, es fa ús d’entrevistes que es graven en 
		casset. Aquestes entrevistes serveixen perquè el terapeuta vegi quin 
		mecanisme ABC funciona en el pacient i en pugui reconèixer els 
		pensaments irracionals. Una altra tècnica és l’autodiagnòstic, que 
		consisteix a omplir un formulari en el qual el pacient analitza els seus 
		sentiments. Una altra eina del diagnòstic són els tests ja 
		estandaritzats i verificats que avaluen actituds i creences de les 
		persones. 
		 
		Les tècniques més específiques de la teràpia d’Ellis, però que també 
		utilitzen els psicòlegs cognitius en general, són: el debat, les feines 
		per a casa i els exercicis emotius. 
		 
		El debat és una discussió racional entre el pacient i el terapeuta que 
		té com a finalitat qüestionar la validesa científica de les seves idees 
		irracionals. S’utilitza la lògica i l’experiència per aconseguir que el 
		pacient examini i qüestioni la seva manera de pensar i desenvolupi noves 
		formes de pensament. El debat pot ser de diversos estils: el socràtic, 
		el didàctic, el juganer i l’autorevelador. L’estil socràtic incita el 
		pacient a pensar per si mateix enlloc d’acceptar el punt de vita del 
		terapeuta directament, i és el més recomanable en la teràpia. L’estil 
		didàctic consisteix a explicar al pacient una fase del procés de la 
		teràpia, però s’ha d’evitar de fer abús d’aquest estil i només s’ha 
		d’aplicar quan el pacient ho demani. L’estil juganer proposa l’ús de 
		l’humor i de les paradoxes com a eina didàctica. L’estil autorevelador 
		significa que el terapeuta expliqui alguna situació que ell hagi viscut 
		i que sigui similar a la del pacient per posar-la com a exemple que 
		aquesta es pot superar. 
		 
		Les feines per a casa consisteix a proposar al pacient una sèrie 
		d’exercicis per dur a terme a la vida quotidiana entre sessió i sessió 
		terapèutica. La seva finalitat és reforçar allò que s’ha après o 
		descobert a les sessions. Les activitats proposades, d’acord amb el 
		pacient, poden ser molt diverses: lectura, escriptura, activitats de 
		relaxament, debats, solució de dilemes... Una altra feina per a casa 
		molt utilitzada és escriure un diari,una mena de registre on el pacient 
		apunti situacions conflictives, la seva actitud, la seva resposta, les 
		idees irracionals que li van venir al cap, etc.. Aquests diaris 
		acostumen a estar pautats i dissenyats prèviament, i el pacient només 
		els ha d’omplir. També es recomana per a cada la lectura de llibres o 
		articles de revistes sobre la temàtica que preocupa al pacient. 
		 
		Els exercicis emotius. són activitats que intenten intervenir bàsicament 
		en els aspectes emocionals que s’amaguen darrere les idees irracionals. 
		Un exemple d’aquests exercicis emotius podria ser la manera que Ellis 
		proposa per resoldre la vergonya d’un pacient, fruit d’una idea 
		irracional. La vergonya i el sentit del ridícul són conceptes que 
		depenen molt de cada cultura i societat concreta. L’exercici consisteix 
		a dur a terme conductes que li provoquen vergonya, com per exemple 
		saludar una persona que no coneixem, cantar una cançó en el lloc de 
		treball, demanar diners a un professor o company, etc. L’exercici es 
		complementa amb un qüestionari on el pacient avalua i reflexiona sobre 
		la situació de vergonya abans i després de l’acció de conducta proposada. 
		 
		A més d’aquestes tres teràpies que són les preferents en la teoria 
		d’Ellis, els psicòlegs cognitius utilitzen altres procediments: 
		 
		Assaig cognitiu o imatges racionals emotives. Aquest procediment 
		consisteix a imaginar-se una situació molt negativa o dolenta per al 
		pacient, com posar-se malalt, perdre la parella, etc., i les 
		conseqüències d’aquesta situació. Després es demana que el pacient 
		imagina de manera intensa els sentiments o conseqüències emocionals, com 
		ara l’ansietat, la ira la depressió, etc., que experimenta en aquesta 
		situació. Un cop el pacient ha viscut aquesta sensació, se li demana que 
		substitueixi els sentiments negatius per uns altres que siguin adequats 
		i funcionals. L’objectiu és canviar les emocions negatives inapropiades 
		per emocions funcionals, útils. El pacient ha de dialogar amb si mateix 
		i presentar-se una idea racional enfront de la idea irracional que el 
		domina. Aquest procediment pretén demostrar que els canvis emocionals 
		són cosa de pocs minuts i que és un mateix qui crea les emocions 
		negatives davant d’una situació a causa de la seva manera irracional 
		d’afrontar els problemes. Aquest procediment és útil si es practica de 
		manera metòdica i constant. Evidentment l’exercici d’imaginar-se tot 
		aquest procés és una mena d’assaig per actuar de la mateixa manera en la 
		vida real. 
		 
		Entrenament en habilitats específiques com comunicació, assertivitat i 
		resolució de problemes. Es tracta de tota una sèrie d’exercicis que 
		serveixen per adquirir habilitats socials, com iniciar una conversa, 
		demanar favors, parlar en públic; defensar els drets propis, etc. 
		 
		Assaig de conductes i role playing. Consisteix a representar situacions 
		possibles i conflictives de la vida real, proposades pel terapeuta o pel 
		pacient. La representació teatral d’aquestes situacions ajuda a 
		descobrir els pensaments que experimenta el pacient i també li 
		proporciona eines per trobar conductes alternatives i no angoixants. 
		 
		 
		GLOSSARI 
		 
		Assertivitat: Tipus de conducta que implica l’expressió dels 
		sentiments propis, necessitats i opinions sense amenaçar ni castigar els 
		altres i sense violar els seus drets. 
		 
		Atenció: Concentració de la ment humana en relació a alguna cosa. 
		Tot el cos es prepara i s’orienta cap a una finalitat determinada. 
		Primera fase de l’adquisició del coneixement. 
		 
		Codificació: Procés en què es transforma un estímul sensorial en 
		un símbol. En els éssers humans, es codifica bàsicament mitjançant el 
		llenguatge. 
		 
		Cognitiu: Tot el que és relatiu a la ment humana i als processos 
		mentals, com pensar, raonar, imaginar, etc. 
		 
		Compulsió: Conducta repetitiva que serveis per calmar l’ansietat 
		i el malestar. 
		 
		Epistemologia: Principis o teories que expliquen de quina manera 
		coneixem la realitat. També s’anomena teoria del coneixement. És una 
		reflexió filosòfica i també científica. Una teoria psicològica es basa 
		en una determinada epistemologia. 
		 
		Memòria a curt termini: Memòria de treball que selecciona i 
		codifica la informació abans de passar-la a la memòria de llarg termini. 
		Té capacitat limitada. 
		 
		Memòria de llarg termini: Memòria on es guarda tota la informació 
		acumulada de les persones. Té una capacitat il•limitada. 
		 
		Memòria sensorial: Memòria pròpia de les percepcions dels sentis: 
		visual, auditiva, etc: És el pont de contacte entre la realitat i la 
		memòria de curt termini. Té una durada molt breu, de segons. 
		 
		Pensament irracional: Segons Ellis, creença de les persones, 
		indiscutible i preconscient, que determina a seva manera de veure el món 
		i la seva conducta i que no té una justificació sòlida ni racional. 
		 
		Percepció: Conducta complexa mitjançant la qual la persona 
		organitza les seves sensacions i coneix la realitat exterior. La 
		percepció depèn dels sentits i de les estructures mentals internes. 
		 
		Pertorbació emocional: Desequilibri o conflicte emocional, segons 
		Ellis, pels pensaments irracionals. 
		 
		Programa: És la descripció detallada dels passos que un sistema 
		de coneixement segueix per aconseguir un objectiu determinat. Pot 
		aplicar-se a l’àmbit informàtic i al del coneixement humà. 
		 
		Role playing: Tècnica terapèutica que consisteix en la 
		representació d’una sèrie de situacions a partir d’un petit argument o 
		d’una improvisació. 
		 
		 
		Activitats:
		 
		 
		Per poder analitzar les teves idees irracionals, pensa en tres 
		situacions i respon el qüestionari següent.  
		 
		1. Què va passar ? (A) 
		2. Què vaig sentir ? (Ce) 
		3. Què vaig fer? (Cc) 
		4. Què vaig pensar en actuar d’aquesta manera ? (B) 
		5. Quines conseqüències va tenir el fet de sentir, pensar i actuar 
		d’aquesta manera a curt termini ?  
		6. I a llarg termini ? 
		7. Si es tornés a repetir la situació (A) o una de semblant, com 
		m’agradaria sentir-me ? 
		8. Com m’agradaria actuar ? 
		9. Com m’agradaria pensar ? 
		10. Aquests nous sentiments, pensaments i conductes, augmentarien la 
		possibilitat de millors resultats a curt termini ? 
		11. I a llarg termini ? 
 
 
		Analitza les situacions següents i descobreix quina mena de distorsió 
		amaguen: 
		 
		a) L’Enric és un alumne de 2n. Batxillerat que s’ha de presentar a un 
		examen de matemàtiques. Està força angoixat perquè pensa “Suspendré!”. 
		 
		b) En Lluís va a una festa i s’hi troba malament perquè es pensa que 
		tothom l’observa. Creu ser el centre de les crítiques d’alguns dels 
		convidats. 
		 
		c) Un pare pateix una depressió perquè se sent responsable que el seu 
		fill sigui un drogoaddicte (tot i que l’ha educat tan bé com ha pogut) 
		 
		d) “Segur que suspendré. La pregunta 6 estava malament” (l’examen té 10 
		preguntes). 
		 
		e) “Sóc un desastre, m’he tornat a deixar les claus”. 
		 
		f) Un estudiant que estava acostumat a treure moltes bones notes treu un 
		suficient en una assignatura i pensa: “Sóc un fracàs”. 
		 
		g) “M’hauria de comportar de forma diferent a les reunions”, va pensar 
		l’Anna tota amoïnada després d’haver explicat dos divertits acudits a 
		uns amics. 
		 
		h) “No n’hi ha per a tant, tothom hauria fet el mateix”, creia la Maria 
		en escoltar les lloances al seu valor per haver col•laborat a rescatar 
		el nen de la piscina. 
		 
		i) En Joan un dia se sentia feliç i pensava que la vida era meravellosa 
		i l’endemà estava completament trist perquè la vida era una veritable 
		tragèdia. 
		j) T’intentes treure el 
		carnet de conduir i suspens la circulació: “Mai no el podré aconseguir”. 
		 
     |