1. És el mateix un
psicòleg que un psiquiatre?
2. I un neuròleg?
3. Sabries explicar a grans trets l’itinerari de la psicologia
filosòfica a la psicologia científica ?
4. Explica què és la memòria. Tipus de memòria i funcions.
5. Exposa els diversos significats d’intel·ligència.
6..Explica la polèmica entre genetistes i ambientalistes. Amb qui estàs
més d’acord: amb els genetistes o amb els anomenats ambientalistes ?
7. Què en saps de la intel·ligència emocional que ha posat de relleu
Goleman ?
8. Què en saps del pensament convergent i divergent ?
9. Saps com el psicòleg francès Alfred Binet (1857-1911) va establir el
coeficient d’intel·ligència i les classificacions que se’n deriven ?
10.Quina relació podem trobar entre el principi de conservació de
l’energia amb la psicoanàlisi?
11. Exposa els esquemes de la personalitat segons Freud i digues per què
modifica el primer: quins motius el porten a fer-ho ?
12. Explica breument els següents conceptes: Allò, Superjò, Principi de
realitat,
Principi de plaer, Complex d’Èdip
13. Exposa les bases biològiques del psiquisme humà. Els elements més
importants
14. Per què Wundt és considerat un dels pioners de la Psicologia
Científica?
15. Com defineix Wundt la psicologia?
16. Per quin motiu és conegut Alfred Binet?
17. Com s’anomena la teoria psicològica que James proposa? En què
consisteix?
18. Quines van ser les primeres malalties que va classificar un dels
pioners de la psiquiatria, Emil Krapelin (1856-1926)?
Solucionari
1. És el mateix un psicòleg que un psiquiatre?
No exactament.
Un psiquiatre és un metge que s’ha especialitzat en els trastorns
mentals i els seus pacients són malalts mentals. El psicòleg no té una
formació mèdica, encara que també pot tractar els mateixos pacients. Com
que no és metge, un psicòleg no pot receptar medicaments. A vegades els
psicòlegs i els psiquiatres treballen en equip. Una altra diferència és
que el psicòleg també treballa amb persones que no necessàriament tenen
trastorns, sinó que simplement volen saber com són, quines habilitats
tenen, per a quin ofici serveixen, quin és el seu nivell intel•lectual,
etc.
2. I un neuròleg?
És un metge
especialitzat en el sistema nerviós, o sigui en la neurologia. Per tant,
el seu camp no és estrictament el dels problemes psíquics, tot i que, a
vegades, els trastorns mentals poden anar acompanyats de trastorns del
sistema nerviós.
3. a)Sabries explicar a grans trets l’itinerari de la psicologia
filosòfica a la psicologia científica ? b)Fa molts anys que existeix la
psicologia?
a) Fins el segle
XIX, la psicologia havia format part de la filosofia. Es definia com
l'estudi de la ment o de l'ànima, com si existís un dualisme cos/ànima
(Plató, Descartes). A principis del segle XX, la psicologia
s'independitza de la filosofia i fixa el seu àmbit d'actuació en
l'estudi de la conducta humana i animal, perquè és públicament
observable, i se li poden aplicar criteris objectius i científics
b) Tal com
l’entenem ara, no. Com a ciència es considera que neix a finals del
segle XIX, cap al 1879, quan un fisiòleg alemany anomenat Wilhelm Wundt
va crear un laboratori de psicologia. I pròpiament es desenvolupa al
llarg del segle XX, sobretot abans de la Segona Guerra Mundial. I encara
ara s’està formant i evolucionant.
4. Explica què és la memòria. Tipus de memòria i funcions.
Capacitat per
retenir informació i afavorir l'aprenentatge. Segons la durada del
record podem diferenciar varis tipus:
-Memòria immediata: mitjançant la qual les percepcions es retenen pers
uns instants.
- Memòria a curt termini (MCT): Record poc durador. Serveix de filtre
d'informacions poc importants. Memòria operativa.
- Memòria a llarg termini (MLT): Retén informació durant molt de temps.
Segons com es faci aquesta memorització ens trobem que podem, al seu
torn, diferenciar la memòria en:
-Memòria mecànica: És un hàbit o mecanisme de retenció d'informació
sense comprendre allò que es retén.
- Memòria significativa: Quan es compren allò que es memoritza
5. Exposa els diversos significats d’intel•ligència.
La facultat que
té com a funció trobar la millor solució a un problema. La facultat
pròpia i característica de l'adaptació al medi. També: la intel•ligència
vindria a ser una mena de suprahabilitat consistent a relacionar i
coordinar altres habilitats. Més que una habilitat és la capacitat per
saber quina és l'habilitat que cal aplicar en cada moment i com. Així la
intel•ligència coordinaria i aplicaria les diferents habilitats intel•lectuals
(verbals, numèriques, espacials, lògiques i altres (memorística,
psicomotriu, perceptual, emocional...)
6..Explica la polèmica entre genetistes i ambientalistes. Amb qui estàs
més d’acord: amb els genetistes o amb els anomenats ambientalistes ?
Genetistes:
l’individu neix amb un nivell determinat d’intel•ligència, constant al
llarg de la vida. Les modificacions produïdes pel medi ambient i
l’aprenentatge no tenen una influència en la possible millora de la
capacitat intel•lectual; el pes definitiu correspon a l’herència
genètica. Es podran millorar determinades habilitats, però mai les
capacitats abstractes i/o conceptuals. Es basen en nombrosos estudis
científics de genètica amb animals, amb fills adoptius, amb bessons, el
possible fracàs de l’educació de compensacions...
- Ambientalistes: la intel•ligència no és una cosa definitiva com
l’estatura, sinó que pot ser modificada, de la mateixa manera que la
conducta, mitjançant una adequada estimulació. Quan naixem no tenim
desenvolupades les nostres capacitats intel•lectuals, sinó que cal una
maduració que es produeix en unes determinades condicions familiars,
estimulars, socials, personals, etc. També influeixen aspectes com la
motivació, les actituds, les expectatives, etc. Es basen en factors
biològics (alimentació), relació mare i fill, estudis socioculturals i
familiars...
- Interacció: proposa la interacció entre herència i ambient; en aquest
sentit, el que és decisiu és la influència que els dos factors
exerceixen sobre la intel•ligència.
7. Què en saps de la intel•ligència emocional que ha posat de relleu
Goleman ?
D. Goleman, en
el llibre “La intel•ligència emocional”, intenta respondre alguns
d’aquests interrogants. Destaca el poder dels sentiments davant de la
freda lògica racional, perquè, en realitat, lliures d’emocions no seríem
humans ni tampoc éssers intel•ligents.
Goleman concep la intel•ligència emocional com “una forma d’interactuar
amb el món que té molt en compte els sentiments, i engloba habilitats
com ara el control dels impulsos, l’autoconsciència, la motivació,
l’entusiasme, la perseverança, l’empatia, l’agilitat mental, etc.
Aquestes habilitats configuren trets de caràcter com l’autodisciplina,
la compassió i l’altruisme, que són indispensables per a una bona i
creativa adaptació social”.
La intel•ligència emocional és el resultat de tenir aquestes cinc
habilitats:
- Autocontrol emocional. Reconèixer i controlar els sentiments i estats
d’ànim propis.
- Reconèixer les emocions i els sentiments dels altres.
- Automotivació. Significa que un no es rendeix a l’ansietat, el
derrotisme o la depressió quan ensopega amb dificultats i contratemps de
la vida.
- Iniciativa i perseverança.
- Empatia. Es tracta de saber reaccionar correctament als sentiments de
les altres persones. Veure les coses des del punt de vista dels altres (especialment,
d’altres cultures) ens permet ultrapassar els prejudicis i estereotips,
i implica l’acceptació de les diferències i la tolerància, aptituds cada
cop més necessàries en una societat plural.
8. Què en saps del pensament convergent i divergent ?
Guilford
considerava que les proves d’intel•ligència clàssiques sols donaven una
resposta correcta per a cada pregunta;per això, les respostes originals
n’estaven excloses. Així s’originen el conformisme i la manca de
creativitat. Va distingir dos tipus de pensament:
- Pensament convergent: és el pensament que vol trobar una resposta
“correcta” a un problema.
- Pensament divergent: és el pensament creatiu, l’habilitat per
descobrir respostes noves i insòlites per a un problema.
La creativitat és la capacitat de contemplar les coses amb una nova
mirada, de reconèixer dels problemes que uns altres no veuen, de
proporcionar solucions originals i efectives. Tothom té facultats
creatives, però pocs manifesten l’impuls emocional per fer salts
creatius.
9. Saps com el psicòleg francès Alfred Binet (1857-1911) va establir el
coeficient d’intel•ligència i les classificacions que se’n deriven ?
Binet pensava
que l’aptitud mental augmentava amb l’edat i va examinar molts nens en
tasques que demanaven un esforç mental. Va apuntar l’edat cronològica de
cada nen i va definir l’edat mental com el rendiment mitjà dels nens a
una edat cronològica.
Fou Stern qui, el 1912, va demostrar que era possible calcular un
quocient d’intel•ligència (QI). Per calcular el QI es fa servir la
fórmula següent, en què EM vol dir edat mental i EC, edat cronològica:
QI = EM/EC x 100.
10.Quina relació podem trobar entre el principi de conservació de
l’energia amb la psicoanàlisi?
El principi de
conservació d'energia afirma que l'energia no desapareix sinó que es
transforma d'una part del sistema a una altra. De la mateixa manera, la
psicoanàlisi, també anomenada psicologia dinàmica, considera que el
poder dels records traumàtics dolorosos o desigs reprimits no desapareix,
sinó que es transformen en malalties físiques. Per tant, cal descobrir-los
i fer-los sortir a la "superfície" (conscient).
11. Exposa els esquemes de la personalitat segons Freud i digues per què
modifica el primer: quins motius el porten a fer-ho ?
PRIMER ESQUEMA
Instàncies: Conscient, pre-conscient, censura, inconscient
Pulsions: d'autoconservació i sexuals.
Principis: de plaer, de realitat
SEGON ESQUEMA
Instàncies: Allò, superjò, jo (tots inconscients, llevat d'una part del
jo).
Pulsions: de l'eros i del tànatos.
Principis, de plaer, de realitat, de compulsió de repetició.
Per què modifica? Freud se n'adona de la força o amplitud de
l'inconscient. La part que controlem (conscient) és mínima en comparació
a aquella que no controlem (inconscient). Sobretot la repressió dels
desigs i records més punyents o dolorosos. El Segon Esquema és de caire
més filosòfic i pessimista, degut a les conseqüències autodestructives
de la humanitat manifestades durant la primera Guerra Mundial.
12. Explica breument els següents conceptes:
Allò- Superjò
-
Principi de realitat-
Principi de plaer - Complex d’Èdip
- Allò: La part inconscient més primitiva. Conté els instints i pulsions
més primitius que pugnen per trobar satisfacció.
- Superjò: Moral arcaica. Conjunt de prohibicions familiars i socials
que interioritzem. És inconscient.
- Principi de realitat: Els desigs han de ser satisfets per trobar
l'equilibri emocional, però atenent a les normes i conveniències socials.
- Principi de plaer: (homeòstasi): Tendència de tot organisme a reduir
les tensions provocades pels desigs. Això es viu com a distensió o plaer.
- Complex d’Èdip: Desig sexual per part del nen de la mare que es
produeix en la fase fàl•lica. Odi al pare, que es vist com un competidor
sexual.
13. Exposa les bases biològiques del psiquisme humà. Els elements més
importants
Sabem que la
conducta psíquica o mental de les persones té un fonament fisiològic, i
que els sistemes que vetllen pel funcionament harmònic de la nostra
conducta són dos: el sistema nerviós i el sistema endocrí.
El sistema nerviós es composa del sistema nerviós central i el sistema
nerviós perifèric:
El sistema nerviós central està composat per la medul•la espinal i
l’encèfal, i en l’encèfal s’inclouen: el cervell, el cerebel i el tronc
de l’encèfal.
El sistema nerviós perifèric es composa del sistema simpàtic i el
sistema parasimpàtic.
HISTÒRIA DE LA
PSICOLOGIA (www.alcoberro).
Qüestionaris Història Psicologia.
1. Wilhelm Wundt (1832 – 1920)
1.Per què Wundt és considerat un dels pioners de la Psicologia
Científica?
2.Com defineix Wundt la psicologia?
3.Quina és la funció, segons Wundt, de la Psicologia?
4. Quin ha de ser l’àmbit pròpiament dit de la Psicologia? Quin tipus
d’”eines” ha d’emprar?
5. Quins són els elements bàsics de la vida mental, segons Wundt?
6. Sabries diferenciar allò mecànic d’allò químic?
7. Va tenir Wundt influència en l’anomenada Psicologia social? Per què?
2. Alfred Binet (1857 – 1911).
1. Per quin motiu és conegut Alfred Binet?
2.Què opina Binet de la hipnosi que havia posat en boga Charcot en
aquella època?
3. A què es refereix Binet en parlar de la “concepció triangular de la
intel•ligència”?
4. Què opina Binet sobre la intel•ligència: es neix amb ella o es fa?
5. Saps el significat de “segregacionisme escolar”?
6. Estaries d’acord que els nens “imbècils” (incapaços d’aprendre a
llegir) s’eduquessin amb alumnes normals?
7. Un cop llegit el text, consideres que els tests van ser inventats per
classificar els alumnes i separar-los segons el seu “nivell” (elitisme),
o no? Raona la resposta.
3. William James (1842 – 1910)
1. Per què William James li dóna tanta importància a la llibertat?
2. Com s’anomena la teoria psicològica que James proposa? En què
consisteix?
3. Per què a aquesta teoria de James se la pot relacionar amb Darwin?
4. Què opines al respecte: Què és primer el somriure o l’estat de
felicitat? (Quina és la causa i quina és la conseqüència?. Què és
primer?) Estàs d’acord amb la formulació de James o en contra? Raona la
resposta.
5. Què opina James de les creences religioses? Hi estàs d’acord? Raona
la resposta.
6. El debat sobre el Quocient d’Intel•ligència als Estats Units (1910 –
1920)
1. Creus que els “estúpids, o imbècils” són més propensos a la
delinqüència?
2. Sabries detectar quins autors són partidaris del genetisme i quins
autors són partidaris de l’ambientalisme? Raona la resposta.
4. La classificació de les Malalties
mentals a inicis del segle XX.
1. Com es va argumentar la necessitat de l’internament en psiquiàtrics
dels malalts mentals?
3. Quines diferències podem trobar entre Eugen Bleuer i Krapelin?
4. Hi veus algun “avantatge” en esterilitzar els discapacitats mentals?
5. Et sona d’alguna cosa el nom “Colifata”? i “Radio Nikòsia”? Exposa el
que sàpigues i/o que hagis esbrinat.
9. Burrhus Frederic Skinner
(1904-1990): l’Aprenentatge és el nucli de l’humà.
1. Per què es diu que Skinner radicalitzà el behaviorisme?
2. És Skinner mentalista o antimentalista? Raona la resposta.
3. Explica el model bàsic del condicionament operant.
4.Qui és Edward ee Thorndike, quina influència exerceix en els estudis
de Skinner?
5. Quines crítiques fa Skinner al model educatiu de la seva època?
6. Exposa les raons que presenta Skinner per desqualificar el càstig com
a eina per assolir els objectius proposats.
7. Per què entra en crisi la visió radical behaviorista, segons el text?
8. A quina tendència o escola donà lloc la crisi del behaviorisme?
17. De la psicologia social a la
psicologia cognitiva: el concepte de Resiliència Emocional.
1. Defineix el concepte de “Resiliència”.
2. Explica els orígens de la teoria de la “resiliència”.
3. Descriu breument el procés de la resiliència.
4. Quins són, a parer d’alguns autors, els factors que ajudarien a ser ”resilient”?
5. Què addueixen els crítics del concepte de “resiliència”?
18. L’Antipsiquiatria: ¿... I si la
bogeria no existís?
1. En quina visió de la psiquiatria es basaven els primers “antipsiquiatres”?
2. Quina és la finalitat de les pràctiques psiquiàtriques, segons
aquests crítics?
3. Quines alternatives proposen a la psiquiatria tradicional?
4. Segons el text, a què s’atribueix l’èxit parcial dels postulats de
l’antipsiquiatria?
Solucionari
Marina F.(0809) +
Raquel P. (0809)
1. Wilhelm Wundt
(1832-1920)
1. Per què Wundt és considerat un dels pioners de la Psicologia
Científica?
Wundt és
considerat un dels pioners de la Psicologia Científica puix que fou el
creador del primer laboratori de psicologia experimental que es va fer a
Europa, Leipzig 1879.
2. Com defineix Wundt la Psicologia?
Wundt diu que la
Psicologia és: “ la ciència dels fets de la consciència” , és a dir la
ciència que estudia la consciència.
3. Quina és la funció, segons Wundt, de la Psicologia?
Segons Wundt la
seva funció és estudiar: “el substrat corporal de la vida mental”,
l’anatomia, la funció del cervell, etc., per arribar, a partir d’aquí, a
“l’estudi dels processos conscients” o experiència immediata (per
contraposició a l’experiència ‘mediata’ o cultural)...És a dir, segons
Wund, primer s’ha d’entendre l’estructura interna del cervell i el seu
funcionament, per arribar a entendre, posteriorment, la consciència.
4. Quin ha de ser l’àmbit pròpiament dit de la Psicologia? Quin tipus
d’“eines” ha d’emprar?
El propi de la
psicologia és l’estudi dels processos mentals mitjançant els quals
experimentem i observem el món exterior. Wundt creia que l’eina dels
psicòlegs era la introspecció, és a dir l’anàlisi intern dels processos
mentals. D’aquesta “apercepció”, és a dir, d’aquest acte conscient de
reconèixer lo percebut dels fets de la consciència, considerats com
esdeveniments, en deriva l’únic coneixement psicològic possible. (Quan
la nostra experiència és mesurable mitjançant instruments, caiem en la
física).
Una altre definició d’introspecció seria: Mètode consistent en l’anàlisi
de la consciència individual per tal d’esbrinar les lleis que regeixen
el comportament personal. Acció d’examinar-se a si mateix, inspecció
dels propis sentiments i pensaments.
5. Quins són els elements bàsics de la vida mental, segons Wundt?
Wundt i els ses
deixebles identificaren dos elements bàsics de la vida mental:
sensacions i sentiments. Els processos mentals resultaven de les
síntesis d’ambdós elements, però en un sentit dinàmic i creatiu, no
mecanicista.
6. Sabries diferenciar allò mecànic d’allò químic?
Allò mecànic
seria quelcom establert, previsible, en canvi al``o químic fa referència
a quelcom més abstracte, més actiu i dinàmic, com ara la psique que
només es pot copsar mitjançant l’anàlisi de la seva activitat.
7. Va tenir Wundt influència en l’anomenada Psicologia social? Per què?
Sí, Wund
s’interessà per conèixer quins són els motius de caire psicològic pels
quals una col•lectivitat es sent i actua com a tal. Les seves tesis han
estat represes, és a dir, continuades, per l’anomenada psicologia
social.
2.Alfred Binet
(1857-1911)
1. Per quin motiu és conegut Alfred Binet?
Alfred Binet és conegut com a creador
dels primers tests d’intel·ligència però va treballar també sobre molts
altres temes, com la hipnosi, el fetitxisme i les personalitats
múltiples
2. Què opina Binet de la hipnosi que havia posat en boga Charcot en
aquella època?
En un principi
Binet estigué a favor de Charcot i contra l’anomenada “Escola de Nancy”
que considerava la hipnosi com una simple suggestió sense valor. Després
que el 1891 conegués a Henry Beaunis, membre destacat de l’escola
esmentada, i que hi simpatitzés i hi treballés a L’escola pràctica de la
Sorbona i, posteriorment, en la publicació de la revista “L’anné
psychologique” demostrà que canvia d’opinió respecte al tema comentat.
3. A què es refereix Binet en parlar de la “concepció triangular de la
intel.ligència?
Per a Binet,
l’acte intel·ligent implica tres elements:
1. Una direcció, és a dir, una idea clara de la finalitat (del problema
a resoldre) que la ment continua tenint sempre present al llarg del
procés de resolució d’un problema.
2. Una adaptació dels recursos dels quals disposem a aquest fi, cercant
la manera més ràpida i eficaç de realitzar-lo.
3. La correcció d’errors, esperit crític que permet avaluar l’eficàcia
dels mitjans emprats.
4. Què opina Binet sobre la intel.ligència: es neix amb ella o es fa?
La intel·ligència
per a Binet mai serà una dada estàtica, fixa o heretada, sinó que es
desenvolupa mitjançant un ambient, una cultura, una família. Dit en
altres paraules, depenem directament de la societat, és a dir dels
individus que ens envolten, per crear la nostra intel·ligència. “Dime
con quien andas y te diré quien eres”. “A quien buen árbol se arrima
buena sombre le cobija”. Són refranys que, al meu entendre, podrien
adaptar-se perfectament a aquesta manera de concebre la intel·ligència.
5. Saps el significat de “segregacionisme escolar”?
El
segregacionisme escolar és una doctrina o programa polític favorable a
la segregació per motius ètnics, religiosos, lingüístics, etc, és a dir,
a la separació dels alumnes depenent del seu origen, llengua, cultura,
religió, aptituds per l’aprenentatge...
6. Estaries d’acord que els nens “imbècils” (incapaços d’aprendre a
llegir) s’eduquessin amb alumnes normals?
No. Penso que
una persona, el coeficient intel·lectual de la qual és inferior a 80, no
pot rebre la mateixa educació que una , el coeficient de la qual és 100
o més. Requereixen diferents tipus d’educació, diferents mètodes de
treball i, com és obvi, el temps empleat per lliçó no serà el mateix.
Per contra, crec que sí seria positiu que compartissin algunes
activitats comunes com ara l’educació Física, Visual i Plàstica... a fi
que els “imbècils” no es sentissin desplaçats i la resta no els
menyspreessin per tenir dificultats en l’aprenentatge, cosa que seria
intolerable.
7. Un cop llegit el text, consideres que els tests van ser inventats per
classificar els alumnes i separar-los segons el seu “nivell” (elitisme),
o no? Raona la resposta.
No. El test
s’inventà com eina per a dissenyar millores en l’aprenentatge, una nota
baixa no es prenia com a demostració d’estupidesa, sinó com un
diagnòstic d’endarreriment escolar en comparació amb l’èxit d’un igual.
3.William James
(1842-1910)
1. Per què William James li dona tanta importància a la llibertat?
Per a William
James la llibertat és tan important puix que la veu com a sinònim de la
potestat sobre la vida d’un mateix, és a dir, perquè és una condició
indispensable per a l’ autofundació de les nostres vides. Si els humans
són capaços de tenir voluntat ( no es veuen cohesionats per ningú), vol
dir que són lliures.
2. Com s’anomena la teoria psicològica que James proposa? En què
consisteix?
James proposa
una teoria psicològica que s’anomena ‘funcionalisme’. El funcionalisme
considera que l’adaptació a les diverses exigències del medi és la clau
del comportament de tot organisme, és a dir, els funcionalistes són
conservadors que creuen que el medi és perfecte per naturalesa i que,
per tant, som nosaltres qui ens hem d’adaptar a aquest.
3. Per què aquesta teoria de James se la pot relacionar amb Darwin?
Segons James les
idees són eines creades pel cervell a fi de resoldre problemes, quan
aquestes eines són adequades a un ús donat, se les conserva i se les
considera veritables, però si en un nou entorn esdevenen inadaptades se
les declara falses. En síntesis, les nostres idees són creences amb més
o menys utilitat i relatives a l’eficàcia d’acció, de manera que la
veritat absoluta no existeix. El funcionalisme implica una orientació
dinàmica del pensament i de la realitat (enteses com a processos) igual
que Darwin entén la teoria evolutiva com a formes de vida que no són
estàtiques, sinó que evolucionen; ( les espècies canvien contínuament,
unes s’originen i altres s’extingeixen) .
4. Què opines al respecte: Què és el primer somriure o l’estat de
felicitat? (Quina és la causa i quina és la conseqüència? Què és
primer?)Estàs d’acord amb la formulació de James o en contra? Raona la
resposta.
James afirma
que: primer hi ha un estat del cos i, posteriorment, aquest estat
desencadena una emoció. Per exemple, primer hi ha un somriure i després
un estat de felicitat, el somriure és la causa que provoca la
conseqüència: l’estat de felicitat. Més esquemàtic:
Estic d’acord
amb aquest plantejament ja que el rebre una informació, mitjançant els
sentits, el cervell la processa i envia la informació a la musculatura
de la cara, per exemple ( provocant, així el somriure) i, posteriorment,
consolides o transformes aquest somriure, que és una mena d’impuls, en
un estat, de major o menor durada, depenent de l’impacta de la percepció
sensorial.
5. Què opina James de les creences religioses? Hi estàs d’acord? Raona
la resposta.
James estudià la
religió en dos textos:
1. “La voluntat de creure” on estudia la religió com a manera
d’autoafirmació, el fet de creure en Déu comporta que el creient
s’afirmi a si mateix sotmetent-se els ideals que ell mateix ha creat.
2. “Les varietats de l’experiència religiosa” on afirma que les creences
religioses depenen d’una varietat de creences personals. D’aquesta
manera, per alguns la religió aporta normes morals per a altres dóna
models de conducta... (En definitiva, les creences religioses no són ni
verdaderes ni falses, sinó eficaces).
Deixant de banda, momentàniament, el meu pensament ateu puc exposar
breument com veia la religió abans de llegir el text proposat i com la
veig ara. Per a mi la religió sempre ha estat una espècia de dogma, que
havia estat creada al llarg de moltes generacions per tres motius:
1. Ésser una guia de conducta moral.
2. Per a donar explicació a fenòmens que, al meu entendre, no eren
concebibles per la ment d’un home, anys enrere. Per exemple l’evolució
de l’home o el fet que un planeta, que estigué totalment despoblat,
pugui ésser tan bell i està tan ple de vida sense l’existència d’un
ésser superior que l’hagi creat.
3. La necessitat d’un ésser superior que ens faci entendre que som una
formiga enmig d’un gran niu anomenat univers.
Ara, després de llegir el fragment proposat, mantinc la meva posició i
coincideixo amb William James: les creences religioses no són vertaderes
ni falses són molt eficaces per a donar explicació a determinats
fenòmens, o per sentir-nos segurs...
6. El debat sobre el
Quocient d’Intel.ligència als Estats Units (1910-1920)
1.Creus que “els estúpids, o imbècils” són més propensos a la
delinqüència?
Jo, a diferència
de Goddard, que creia que hi havia un lligam ineluctable entre
anormalitat i delinqüència penso que són dos conceptes que no tenen per
què estar estrictament relacionats. Des del meu punt de vista, som
nosaltres, les persones, qui, amb els nostres perjudicis i estigmes,
tendim a elaborar prototips totalment allunyats de la realitat. Si
tendíssim a acceptar a “els estúpids o imbècils” i a no considerar-los
una amenaça per la societat, potser seria més senzilla la seva
integració en aquesta i l’índex de delinqüència d’aquest grup de
persones seria inferior.
2. Sabries detectar quins autors són partidaris del genetisme i quins
autors són partidaris de l’ambientalisme? Raona la resposta.
Sí, sens dubte.
Els genetistes són aquells que creuen que la intel•ligència és una
qualitat inherent en la persona, una herència que resulta impermeable a
les influències educatives, en canvi, els ambientalistes creuen que
l’entorn en el qual es mou la persona i les influències educatives són
elements determinants per a l’evolució de la intel•ligència d’aquesta.
Goddard i Terman són dos exemples de genetistes.
4. La classificació
de les Malalties mentals a inicis del segle XX.
1. Com es va argumentar la necessitat de l’internament en psiquiàtrics
dels malalts mentals?
Tant la teoria
de la “degenerescència mental” com la de “l’atavisme criminal” eren
formes de determinisme biològic que vinculaven la malaltia mental a
l’herència biològica. Un malalt mental era, llavors, un “pervers
instintiu”, per això la societat tenia el dret i fins i tot l’obligació
de defensar-se’n i de defensar-lo a través de l’internament en
psiquiàtrics. Es tractava de guardar uns malalts, pensant en criteri
quasi d’ordre públic, d’higiene i de policia, i no pas de curar-los.
3. Quines diferències podem trobar entre Eugen Blauer i Krepelin?
Emil Krapelin Eugen Bleuer
Krapelin .
Estandarditza uns quadres clínics poc clars que fan possible un
llenguatge comú de la psicologia i la psiquiatria.
Krapelin
. ( Què va fer?)
Definí, principalment, la psicosi maniacodepressiva i la demència precoç.
Bleuer
(Què va fer?) Proposà el terme “esquizofrènia” per agrupar una sèrie de
psicosis caracteritzades per Ruptura de la unitat psíquica de la
personalitat, perceptible mitjançant l’observació de moviments o
expressions contraris al context intel•lectual o emocional que els
envolta.
Bleuer: Menys
determinista, creia que les esquizofrènies no eren malalties
caracteritzades dèficits.
4. Hi veus “avantatge” en esterilitzar els discapacitats mentals?
Crec que en ple
segle XXI és inconcebible que una persona defensi tal calamitat.
Esterilitzar els discapacitats mentals, no tan sols és un signe de
discriminació, sinó també una injustícia pròpia de mentalitats properes
el nazisme. La pregunta que ens hauríem de formular és: són els
discapacitats mentals una amenaça per la societat tan important que hem
d’impedir la seva reproducció? O, per contra, el quid de la qüestió és
que vivim en una societat on la imatge està sobrevalorada i on es
tendeix a buscar la perfecció de la humanitat?
Personalment jo opto per la segona. Crec que vivim en un món ple de
perjudicis, falta d’empatia i de concepte de justícia i ètica moral.
5.Et sona d’alguna cosa el nom “Colifata”? i Ràdio Nikòsia? Exposa el
que sàpigues i/o que hagis esbrinat.
Abans de fer
aquest treball havia sentit el nom de Radio Colifata en algun anunci de
televisió que anunciava una beguda anomenada “aquarios”. Sabia que es
tractava d’una radio d’Argentina que tenia relació amb malalts mentals,
però desconeixia, per exemple, que la LT22, és una radio feta,
integrament, pels interns de l’hospital Psiquiàtric J.T.Borda de Buenos
Aires i que es grava i s’emet des dels jardins de l’hospital.
És una ràdio que qüestiona el límit entre la bogeria i la raó. Una radio
que trenca el mur que separa "cuerdos de locos", com diuen ells. Es dona
la paraula als qui l’han tinguda negada durant tant de temps,"los locos"
que, a més a més, poden mostrar-nos totes les coses que els "cuerdos" no
som capaços de veure.
Deu el seu nom (al lunfardo colifato, "loco querible") i fou iniciada el
setembre de 1991, per iniciativa del psiquiatra Alfredo Olivera. La
intenció original del programa era facilitar als pacients, fortament
medicalitzats i privats d’un espai o d’autonomia, les eines precises a
fi de recuperar la iniciativa necessària per a la seva reinserció a la
sortida de l’internament. Olivera buscava, també, reconstruir l’ús del
llenguatge, la pèrdua del qual és un dels elements associats a las
psicosis, i modificar la idea que els interns psiquiàtrics són gent
perillosa.
Radio Nikòsia és un projecte radiofònic creat pels antropòlegs Martín
Correa-Urquiza i Nella Gonzalo, amb el suport de l'Associació Joia de
Barcelona. Està integrat per persones diagnosticades amb algun tipus de
malaltia mental que pretenen posar de manifest els estigmes que pateixen
els afectats i cercar les raons del patiment psíquic. Emet amb
regularitat des de Ràdio Contrabanda i intervé, setmanalment, al
programa La ventana, de la Cadena ser. Ha col•laborat amb diversos
mitjans de comunicació, tant radiofònics com escrits, i els seus
integrants han impartit conferències a universitats i congressos sobre
salut mental. Les seves emissions més destacades han quedat recollides a
El libro de Radio Nikosia (2004).En l’actualitat prepara una campanya de
sensibilització social en relació a les malalties mentals amb l'Escola
de Publicitat Complot. He esbrinat que a Mataró, la podem escoltar des
de l’emissora 89.3
9. Burrhus Frederic
Skinner (1904-1990): l’Aprenentatge és el nucli de l’humà.
1. Per què es diu que Skinner radicalitzà el behaviorisme?
- Per a ell
qualsevol aprenentatge és el resultat de les conseqüències de l’acció
per l’organisme (recompensa o càstig, per ex.). Creia en l’adquisició de
nous comportaments, àdhuc dels més complexos, pot explicar-se sense
recórrer al pensament.
2. És Skinner mentalista o antimentalista? Raona la resposta.
- És
antimentalista, perquè creu que l’organisme no fa res més que respondre
a estímuls. No en tenia prou amb l’explicació
pavloviana del condicionament clàssic, i segons el seu model,
l’aprenentatge d’un
nou comportament resulta dels reforços exercits per estímuls externs,
succeint a les
respostes de l’organisme.
3. Explica el model bàsic del condicionament operant.
- Si es vol
condicionar un ratolí o un colom per tal que, per ex., premi una
palanca, es pot augmentar la probabilitat d’aparició de la resposta,
reforçant-la de tal manera que cada cop que toqui la palanca rep menjar.
També se li pot ensenyar a associar un senyal lluminós situat a
l’interior de la caixa amb el fet de prémer la palanca, reforçant
aquesta conducta donant-li menjar, però tan sols quan la palanca ha
estat accionada després que s’encengués el llum.
Hi ha tres elements que componen el model bàsic del condicionament
operant: ‘l’estímul discriminatiu’, o senyal, precedent de la desposta
(aquí, el llum), la ‘resposta operant’ o instrument d’acció sobre el
medi (prémer la palanca) i ‘l’estímul’ o ‘agent reforçador’ (el menjar);
l’expressió ‘contingències del reforç’ designa la relació entre ells.
4.Qui és Edward Lee Thorndike, quina influència exerceix en els estudis
de Skinner?
- Era un
psicòleg i educador americà. Ell formulà les primeres ‘lleis de
l’aprenentatge’. Segons Thorndike, aprendre consisteix a formar,
mitjançant mecanismes d’assaig i error, connexions entre experiències
sensorials i respostes. Les reformes es formen mecànicament per
repetició (‘llei de l’exercici’) i en funció de les conseqüències
agradables o desagradables del comportament per a l’organisme (‘llei de
l’efecte’).
El concepte skinnerià de ‘reforç’,recull la llei de l’efecte, depurant-la
dels seus elements subjectius (plaer...).
5. Quines crítiques fa Skinner al model educatiu de la seva època?
- Opinava que
l’escola és un mecanisme antiquat i poc eficient de transmissió de
coneixements, perquè bàsicament pretén que l’alumne treballi mitjançant
reforços
negatius (com es fa palès en els exàmens i en les notes presentades com
a amenaces). El
que falta en l’escola són reforços positius.
6. Exposa les raons que presenta Skinner per desqualificar el càstig com
a eina per assolir els objectius proposats.
- A molts
infants el càstig (entès com a reforç negatiu) no els immuta en absolut
i, fins i tot, sembla que el busquin. Segons Skinner el càstig acostuma
a resultar ineficaç per quatre motius:
1• Perquè provoca respostes lentes i poc apreses. Per això la recompensa
és millor que el càstig (la pastanaga és més eficaç que el pal)
2• Perquè el càstig fa que la persona tendeixi a evitar ser castigada,
per comptes d’abandonar la conducta punible. De la mateixa manera la
rata de laboratori va cada cop més de pressa per mirar d’evitar el xoc
elèctric.
3• Perquè la persona castigada pot acabar vinculant el càstig amb la
persona que el castiga (professor, pare...) i no amb la conducta.
4• Perquè el càstig mostra el que no s’ha de fer, però no el que s’ha de
fer.
7. Per què entra en crisi la visió radical behaviorista, segons el text?
- El
behaviorisme skinnerià pretenia donar compte de totes les conductes,
fins les més complexes, evitant qualsevol referència a conceptes
mentalistes, o transformant-los en conceptes comportamentals. Aquesta
posició radical feu crisi
perquè sembla difícil evitar la referència a les estructures mentals (representacions,
coneixements...) per explicar l’adquisició de coneixements en els
animals no-humans i en l’home. És això el que els behaviorismes volien
impedir amb la referència a una ‘caixa negra’ en la ment. Noam Chomsky
va rebatre la tesi skinneriana de l’adquisició del llenguatge mitjançant
el condicionament operant: sobre la base del reforç és impossible
explicar la rapidesa amb què l’infant adquireix la capacitat lingüística
i, sobre tot no es pot explicar com és que l’infant pot comprendre
frases que no ha sentit anteriorment. Segons ell, l’única manera
d’explicar la capacitat lingüística és suposar que l’ésser humà disposa
d’un conjunt de regles abstractes, de caràcter innat, que generen la
conducta lingüística.
8. A quina tendència o escola donà lloc la crisi del behaviorisme?
- El debat sobre
el behaviorisme obrí la via al cognitivisme.
17. De la psicologia
social a la psicologia cognitiva: el concepte de Resiliència Emocional.
1. Defineix el concepte de “Resiliència”.
- ‘Resiliència’
és la capacitat que tenen alguns materials per resistir als cops.
També correspon al nom que es dóna a la facultat d’algunes persones
capaces de desenvolupar mecanismes que els permeten resistir als cops de
sort, reeixint o sortint airosos de circumstàncies complicades,
d’esfondrament i catàstrofe, que posarien la majoria dels individus en
un cul-de-sac. Quan un individu sobreviu a circumstàncies emocionals que
ofegarien a priori a qualsevol altre, podem dir que és
‘resilient’. Com a facultat cognitiva implica un procés d’assumpció i
reelaboració creativa dels traumes.
2. Explica els orígens de la teoria de la “resiliència”.
- La teoria de
la resiliència emocional fou elaborada per Emmy Werner des del 1950 al
1980. Estudià 700 infants abandonats i marginals de l’arxipèlag Hanuaï a
Hawai. Contràriament al que preveia, la majoria d’aquests nois
aconseguiren
créixer com a persones madures i equilibrades, gràcies al suport social
dels seus iguals i a la capacitat de prestar-se ajuda mútua. Michael
Rutter també estudià la resiliència a Anglaterra.
Aquesta ha tingut un ús molt ampli en els darrers anys del segle 20 per
tractar o prevenir traumes en fills de divorciats, nens adoptats,
trencaments de parella, persones discapacitades, accidents de trànsit
amb seqüeles greus, infectats de SIDA etc.
3. Descriu breument el procés de la resiliència.
- Anna Freud i
Spitz explicaren que aquests nens havien superat un procés de quatre
etapes successives: (1) protesta, (2) desesperació, (3) indiferència i
(4) recuperació. Però Aquesta darrera etapa és la més fonamental, perquè
si podem estudiar les estratègies que usen els individus exitosos per
sortir de la crisi, podrem ajudar també als qui no se’n surten.
És un procés de vegades llarg i amb dos moments diferents: resistir al
traumatisme i ‘construir-se’ posteriorment. Implica fases d’autodefensa,
d’autoavaluació i d’elaboració de projectes, més o menys llargs i
contradictoris.
4. Quins són, a parer d’alguns autors, els factors que ajudarien a ser ”resilient”?
- La resiliència
no s’aconsegueix fugint de les adversitats, ni reprimint-les sinó
assumint-les amb una estratègia de creativitat que pot anar
des d’establir relacions compensatòries que ens equilibrin (p.ex, el
matrimoni), fins
assumir noves responsabilitats o aprendre a fugir del focus conflictiu (canviar
de feina o
d’escola). Implica una capacitat de ‘ressuscitar’ o renéixer. Els
individus resilients són optimistes, empàtics (capaços de posar-se al
lloc de l’altre),tenen sentit de l’humor i saben fer amics.
5. Què addueixen els crítics del concepte de “resiliència”?
- Des de la
psicologia social s’insisteix en la importància de la solidaritat i del
recolzament grupal: si els individus se senten recolzats pel seu grup
resisteixen millor. Tenir algú que serveixi d’estímul i guia ajuda a ser
resilient. En aquest sentit una millor ‘xarxa social’ és una forma
d’evitar depressions i estrès.
Des de la psicologia cognitiva s’insisteix en aspectes d’aprenentatge.
La resiliència es construeix en la relació amb la mare durant el primer
any de vida, que estableix les condicions d’optimisme caracterial
imprescindible en la vida futura. Alguns estudis proposen també que un
excés de cortisol (una hormona que sembla estar vinculada a l’estrès)
dificulta les respostes resilients. Ajuda també a la memòria a curt
termini i augmenta els records traumàtics, dificultant-ne la superació.
Aquest concepte inclou dos aspectes: una conducta observable però no
universal i una mena de ‘promesa’ o ‘esperança’ de poder universalitzar-la
si s’adopta l’actitud emocional adequada.
18. L’Antipsiquiatria:
¿... I si la bogeria no existís?
1. En quina visió de la psiquiatria es basaven els primers “antipsiquiatres”?
- El psiquiatra
americà Thomas Szasz va plantejar en dos llibres -‘El mite de la
malaltia mental’ (1961) i ‘El mite de la psicoteràpia’ (1978)-, una
hipòtesi que va trasbalsà l’àmbit de les ‘ciències psi’: la malaltia
mental no existeix; és un mite.
Els psiquiatres no serien altra cosa que els successors ‘científics’
dels Inquisidors eclesiàstics i la seva funció hauria consistia a
assegurar que els ‘indesitjables’ o els ‘desviats’ fossin apartats de la
societat, en asils i institucions repressives dedicades al control dels
pobres i de la gent que podia posar en qüestió l’ordre social.
2. Quina és la finalitat de les pràctiques psiquiàtriques, segons
aquests crítics?
- La finalitat
de les pràctiques psiquiàtriques seria el control social i la malaltia
mental només resulta una excusa per a la repressió.
Per negar el dret a la paraula dels dissidents (polítics, sexuals etc.),
el més pràctic és dir que estan bojos. Però en realitat els usos
psiquiàtrics habituals no fan res més que agreujar els símptomes
psicòtics i les seves tècniques més tradicionals, com la lobotomia o
l’electroxoc, són formes de practicar la tortura però no de curació.
L’hospital psiquiàtric reprimeix, però no cura. Al contrari, augmenta la
dependència i la segregació dels interns.
3. Quines alternatives proposen a la psiquiatria tradicional?
-L’antipsiquiatria reivindicaà que el model biologista amb què es
parlava de la malaltia mental era invàlid. Van preconitzar una
transformació radical de les pràctiques mèdiques: calia prendre’s
seriosament la paraula dels psiquiatritzats, els malalts mentals tenien
dret a organitzar-se i a lluitar per la seva integritat (i contra l’ús
de teràpies cruels i despersonalitzadores) i calia trencar amb la
identificació entre psiquiàtric i presó. Alguns psiquiatres van vetllar
perquè els malalts poguessin viure en buidaren psiquiàtrics portant els
malalts a cases en què s’autoorganitzaven.
Per a l’antipsiquiatria, la malaltia mental consisteix en una ‘metanòia’
(en grec ‘conversió’ o ‘transformació’) que té una resolució espontània
i que ensenya a veure el món d’una altra manera. No s’ha d’intervenir
amb tranquil•litzants o amb calmants en el procés de la malaltia.
4. Segons el text, a què s’atribueix l’èxit parcial dels postulats de
l’antipsiquiatria?
- A
‘l’experiència Rosenhan’ (1972), que fou un experiment sobre la
ineficàcia dels hospitals psiquiàtrics, d’una evidència colpidora.
Consistí en demanar, -sota la coordinació del psiquiatra americà David
L. Rosenhan,- vuit individus del tot saludables i equilibrats (3 dones i
5 homes) ser admesos en diferents hospitals psiquiàtrics pretextant que
sentien veus. Un cop hospitalitzats, feren saber que el símptoma els
havia desaparegut i adoptaren un comportament normal. Però del grup, set
van ser diagnosticats com a esquizofrènics i el vuitè com a maníac-depressiu.
El seu comportament fou interpretat exclusivament a partir del
diagnòstic inicial i van estar hospitalitzats una mitjana de 19 dies, (i
en un interval que anava dels 7 als 52 dies) no considerant-los curats
sinó amb diagnòstic de ‘símptomes en remissió’. Curiosament a qui no van
poder enganyar fou als malalts autèntics. Tots van ser desemmascarats
per pacients.
Un cop publicat el cas, Rosenhan va repetir l’experiment, i una clínica
fallà un altre cop en el diagnòstic d’un pacient.
|