Treball de recerca realitzat a l'IES Arnau Cadell el curs 2007-2008.
Guardonat amb el segon premi per la FME de l'UPC en cinquena l'edició del PREMI POINCARÉ

El llenguatge Logo

El llenguatge Logo és un llenguatge de programació complet, de fàcil aprenentatge. Així és molt útil per a treballar persones que s'inicien en la programació o fins i tot amb nens.

Hem escollit la versió NetLogo, que es pot descarregar gratuïtament a l'adreça < http://ccl.northwestern.edu/netlogo/ >. És una versió actualitzada, amb molts exemples ja programats i que a més a més permeten que el resultat dels programes es puguin posar dins de qualsevol pàgina web tal com mostra la següent image.

Una característica del LOGO és el treball amb la "tortuga" que obeeix ordres com "endavant"," gira", etc. tot deixant un rastre de per on passa.

Toqueu per començar el botó neteja i tot seguit feu moure la tortuga amb els altres botons.

 

 

 

Les instruccions que fa el programa quan s'apreta el botó són:

to neteja
   clear-all
   create-turtles 1
   ask turtles [ setxy min-pxcor + 5 min-pycor + 5 ]
   pen-down
end

Hem creat la instrucció neteja amb la paraula to i li indiquem les instruccions corresponents a continuació: clear-all (ho neteja tot), create-turtles 1 (crea una tortuga). Amb ask turtles [ setxy min-pxcor + 5 min-pycor + 5 ], li diem que es coloquii a la cantonada inferior esquerre amb un marge de 5. La instrucció pen-down indica a la tortuga posi el seu llapis sobre el paper per marcar el recorregut que faci. Ffinalment tanquem la instrucció to amb end .

Les instruccions per fer el quadrat són:

to quadrat
    forward 10
    right 90
    forward 10
    right 90
    forward 10
    right 90
    forward 10
    right 90
end

O de manera més compacta:

to quadrat
    repeat 4 [ forward 10 right 90 ]
end

El llenguatge Logo és, encara, una eina útil per a ensenyar el procés de l'aprenentatge i del pensament. Es pot usar per a ensenyar molts conceptes de lògica, programació i funcionament de les màquines ja que et permet manipular i guiar la màquina. D'aquesta manera, et fa conscient de la forma en que construeixes les teves idees.

Va ser dissenyat a finals dels anys 60 i principis dels 70 per Danny Bobrow, Wally Feurzeig i Seymour Papert de l'Institut Tecnològic de Massachussets (MIT) basant-se en la sintaxis del llenguatge Lisp ( un llenguatge pel tractament de temes d'intel·ligència artificial).

El llenguatge Logo es va fer molt popular com a filosofia per a l'ensenyament els anys que van seguir a la seva creació però tot i així, no va tenir l'èxit esperat en l'educació.

Les versions actuals com la que hem utilitzat disposen de la possibilitat de controlar múltiples tortugues i s'utilitzen com a eina de simulació de les ciències socials, econòmiques i experimentals.

 

::::::: autora:  Marina Brasó Vives  :::::::::::::: tutor: Ricard Oromí Bartolí ::::::::::::::  Octubre 2007  :::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::: Comprovat el seu funcionament amb Mozilla Firefox ::::::::::::::::::::::::::: Cal tenir instal·lat el plugin de Java :::::::