Unitats didàctiques

 

Per tal de treballar la lectura i l'exploració literàries en un suport digital i en un format multimèdia, he dissenyat sis unitats didàctiques centrades en textos de diferents gèneres i representatius de diferents períodes històric-literaris:

 

1. Edat Mitjana (Cantar de Mio Cid)

2. Renaixement (La Celestina, de Fernando de Rojas)

3. Barroc (El Quijote)

4. Il.iustració (La zorra y las uvas, de Samaniego) i Romanticisme (Canción del pirata, de Espronceda)

5. Realisme (7 de julio, Episodi Nacional de Galdós)

6. Segle XX (dos contes de Ignacio Aldecoa: Patio de armas, …y aquí un poco de humo…)

 

Les ACTIVItAtS sobre cada una d’aquestes unitats didàctiques tenen la següent estructura:

 

a)   Es plantegen al voltant de sengles temes, d'interès per a la vida, experiència, inquietuds i interessos de l'alumne:

 

1.    El coratge i la perseverança (Cantar de Mio Cid)

2.    Passions i necessitats (La Celestina)

3.    El desajust amb la realitat (El Quijote)

4.    Complir els desitjos (La zorra y las uvas y Canción del pirata)

5.    El sentit històric (7 de julio)

6.    Fer-se adult (Patio de armas, …y aquí un poco de humo…)

 

b)   Cada unitat o seqüència didàctica està dividida en tres seccions, que responen a les preguntes:

 

1.    Qui sóc?

2.    Què he de fer?

3.    Com és el món?

 

I cada secció es subdivideix en els següents apartats:

1.1      Activitat de motivació

1.2      Activitat introductòria

1.3      Context literari, filosòfic, històric, econòmic i / o artístic

1.4      Relació amb els coneixements previs / Aclarint idees

1.5      Resum de l'obra

1.6      Text seleccionat

1.7      Exemplificant

1.8      Plantejant qüestions

1.9      Activitat de desenvolupament

1.10   Activitat de síntesi

1.11   Activitat d'ampliació

Al final de la tercera secció, hi ha una activitat de Cloenda i una Avaluació que remet al Portafoli digital

 

c)    Per tal de treballar l'autonomia de l'alumne, el desenvolupament dels processos d'autoregulació i l'aprenentatge cooperatiu, les activitats s'han plantejat per a ser treballades individualment, en parelles, en petits grups o per a promoure el debat a classe, segons els casos

 

ToT EL anterior Es presenta dINS d’una pàgina Web, estructurada de la manera sEGÜENT:

 

Cada unitat didàctica va encapçalada per una PRESENTACIÓ en forma de mapa mental dinàmic, elaborada amb el programa prezi. L'usuari pot fer zoom a cada element i desplaçar-se lliurement dins del mapa (punxant i arrossegant el punter) o seguir la ruta programada, punxant en la fletxa de la cantonada inferior dreta, cada vegada que vulgui avançar al següent apartat. Les Presentacions inclouen textos verbals plurilingües i textos multimodals (dibuixos, quadres, fotografies, esquemes, àudios i vídeos)

Al costat de la Presentació, hi ha les ACTIVITATS de la UNITAT DIDÀCTICA, dividida en tres seccions: 1. Qui sóc? 2. Què he de fer? i 3. Com és el món? Cada secció inclou textos verbals plurilingües i textos multimodals, per tal d'analitzar els codis específics: plans, fons, dinamisme, punt de vista, categories, descriptors ...
 
Les Activitats estan elaborades a partir de la Presentació, de manera que els alumnes han de tenir obertes, simultàniament, les dues finestres: la de la Presentació (p.ex
.,
El coraje y la perseverancia) i la corresponent de les Activitats, que es despleguen amb el menú superior (Mio Cid), per poder anar saltant d'una finesta a una altra.

 

Dins de les activitats, l'alumne trobarà eines d'ajuda:

 

a)   en els enunciats de les Activitats

b)   en els textos analitzats (subratllant i destacant paraules, sintagmes i oracions)

c)    en els textos de suport

d)   mitjançant hipervincles a repositoris textuals i audiovisuals

 

La manipulació combinada de la PRESENTACIÓ i les ACTIVITATS afavoreix la interactivitat del lector amb el contingut, en permetre

1)   passar de manera més ràpida d'uns continguts a uns altres, establint itineraris de lectura més complexos

2)   revisar el camí fet

3)   orientar i fins i tot dirigir el procés de lectura amb itineraris tancats

4)   i incorporar pantalles interactives (la de la Presentació de cada unitat didàctica i la pantalla de les Activitats corresponents)

 

Però si, d'una banda, la incorporació d'imatges mòbils i elements multimodals és més estimulant per a l'alumne i serveix per motivar l'aprenentatge, d'altra banda, la diversitat de significants simbòlics (vídeos, àudios, fotografies, animacions, gràfics) requereix habilitats de lectura dels nous formats textuals i icònics, la ignorància dels quals pot interrompre la comprensió i interpretació d'aquests continguts específics, interferint, per tant, en la comprensió i interpretació dels textos verbals de referència.

És per això que el professor haurà de guiar la lectura, fent explícits els codis i els contextos dels textos multimodals i graduant el procés de competència lectora i d'exploració literària. Així,

 

En un primer nivelL, podríEM trEbaLLar la COMPRENSIÓ

 

Per a això

 

1. Crearem un context en el qual la lectura tingui sentit, activant la curiositat i també els coneixements i experiències prèvies dels alumnes

2. Analitzarem amb cura el text que llegiran:

2.1.    Anticipant les dificultats i creant eines per a l'autonomia de l'aprenentatge

2.2.    Localitzant els elements formals i semàntics clau per detectar la intenció

2.3.    Preguntant

2.3.1.      Què inferències haurà de fer necessàriament els alumnes per comprendre el sentit i les relacions estructurals i conceptuals dins del text

2.3.2.      Quina probabilitat tenen els alumnes de fer aquestes inferències per ells mateixos. Si és baixa, hauríem activar nosaltres aquests coneixements previs abans de la lectura

3. Establirem unes metes específiques de comprensió per

3.1.    guiar l'alumne, en cas de dificultats de comprensió

3.2.    i confirmar que comprenen

4. Atendrem a dos nivells de comprensió: el que el text diu i la situació a què es refereix

5. Tindrem en compte les diferències individuals,

5.1.    segons vàries fonts de variabilitat:

5.1.1.      el coneixement previ

5.1.2.      la descodificació (hi ha alumnes que utilitzen la major part del temps i els recursos per descodificar abans de comprendre)

5.1.3.      les estratègies (alumnes que busquen la comprensió de manera passiva o activa: relacionant, imaginant ...)

5.2.    activant els coneixements previs

5.3.    emfatitzant la lectura estratègica

6. Modelarem els processos de comprensió en veu alta com a forma de "veure" el procés mental de la comprensió:

6.1.    verbalitzant el que ens passa pel cap mentre comprenem (parafrasejant, fent en veu alta elaboracions o raonaments lògics)

6.2.    verbalitzant dificultats

6.3.    d'aquesta manera, l'alumne amb dificultats pot entendre les accions mentals internes de les persones quan intenti comprendre

7. Farem preguntes que orientin els processos mentals dels alumnes, a partir dels punts 2 i 3

7.1.    Per part del professor:

7.1.1.      preguntant sobre el que diu el text

7.1.2.      sobre les relacions entre diferents idees

7.1.3.      sobre com sintetitzar-les

7.2.    Per part del alumne:

7.2.1.      Prestant atenció al que diu el text

7.2.2.      Relacionant les noves idees amb les anteriors

7.2.3.      Elaborant síntesi del que es va llegint o

8. Guiarem la comprensió amb pistes i regles que facilitin l'activitat mental de l'alumne, no només que orientin en una determinada direcció:

8.1.    pistes per

8.1.1.      dirigir l'atenció cap a la informació rellevant

8.1.2.      fixar clarament la meta de comprensió

8.1.3.      estimular el record d'alguna cosa llegit, vist o ja sabut

8.1.4.      trovar alguna expressió anafòrica o que connecti idees

8.1.5.      assenyalar que la comprensió és incompleta

 

8.2.    regles sobre com procedir un cop resolt un determinat nivell de comprensió

9. Practicarem la lectura de diferents gèneres textuals (verbals i multimodals) per a la contextualització, il.lustració, aplicació, ampliació i projecció d'altres

10. Compartirem la comprensió

10.1. Instant els alumnes a que expliquin el seu processament (en què es van fixar, les inferències que van fer, els coneixements previs que van activar, etc.)

10.2. Per tal de que tothom pugui entendre com altres alumnes van construir la seva representació del text i tots ells puguin enriquir la seva pròpia comprensió

10.3. Mitjançant un Diari de lectura que l'alumne emmagatzemarà en la seva Portafoli digital

 

En un segON niveLl, podríEM trEbaLLar la INTERPRETACIÓ

 

1. Interpretar no és només comprendre un text, sinó adonar-se del valor que té en la nostra cultura, de les maneres amb què s'utilitza, dels efectes que ha provocat, de l'estatus que proporciona a l'autor, de les idees, opinions i comportaments que ha generat ...

2. Els posarem en relació amb textos paral.lels (verbals i multimodals), oposats o relacionats

2.1.    sobre un mateix tema, de manera que l'alumne els compari, es doni compte de les seves relacions, semblances i diferències i pugui experimentar els efectes que provoquen el llenguatge i l'estil 

2.2.    cada escrit es connectarà amb textos previs, posteriors o coetanis: cada text busca la seva audiència, respon a un altre escrit, a qui evoca, perllonga o paròdia ... i al mateix temps exposa, il.lustra o matisa una idea

3. Explorarem els codis corresponents dels diferents textos multimodals

3.1.    identificant idees a través d'imatges, descobrir el punt de vista que adopta una imatge o un vídeo, valorar la connexió entre la imatge i un text verbal... 

3.2.    convertint textos verbals en multimodals i viceversa: compondre gràfics o documentar un escrit amb un text audiovisual

4. Partirem de les experiències i coneixements previs dels alumnes (la lectura fora de l'àmbit acadèmic, el còmic, les arts plàstiques, el cinema, el ciberespai...)

5. Buscarem la riquesa interpretativa a través de tasques col.laboratives

6. Fomentarem el diàleg en petits grups, l'argumentació i la posada en comú

7. Preguntarem sobre el propòsit i el punt de vista de l'autor

7.1.    per què ho va escriure l'autor? per què va triar aquesta forma d'expressió?

7.2.    què selecciona, omet, pressuposa, suggereix, rebutja, proposa...

7.3.    el to i el llenguatge

8. Instarem a rellegir i analitzar els punts rellevants

8.1.    amb preguntes com: on diu X en el text ...?, Què paraules o fragments t'han suggerit aquesta idea? 

8.2.    mostrant la relació entre forma i estructura, d'una banda, i contingut i sentit, d'altra

9. Ajudarem a l'alumne a relacionar la lectura amb diferents àrees del coneixement i amb el món actual, ja que

9.1.    l'adolescent llegeix pel seu compte mentre consolida el seu jo i la seva connexió amb els altres i amb el món 

9.2.    Una tasca útil per a connectar la lectura amb la vida personal és escriure un Diari de lectura per detallar les sensacions que provoca la lectura (els records que desperta, les explicacions que proporciona, les sensacions que produeix, les idees que suggereix, les relacions que estableix , etc.)

10.  Aprofitarem els repositoris audiovisuals en línia (Biblioteques Virtuals, Scribd, YouTube ...)

 

Quant al seguiment i  l’AVALUACIÓ de les Activitats, proposo l’ús d’un Portafoli digital

La creació del Portafoli digital permetrà a l'alumne reconstruir el seu procés d'aprenentatge al llarg del curs, amb els seus tres components: el propòsit o fil conductor, les evidències o productes elaborats (individual o colaborativament) i l'artefacte final, en un format digital personalitzat.

A més, presenta les següents avantatges:

1. El seu eix central és l'alumne i el seu procés d'aprenentatge: el portafoli digital possibilita processos d'autoreflexió i fomenta la responsabilitat sobre el seu aprenentatge

2. Permet documentar i organitzar l'aprenentatge

3. L'alumne no l'elabora sol, sinó colaborativament (amb el professor i amb els seus companys)

4. És un instrument flexible que permet incorporar nous productes amb facilitat i actualitzar els continguts

6. Trenca l'aïllament de l'aula, en permetre la publicació digital dels materials que s'hi generen, així com els processos que els originen, i al posar-los a disposició de la comunitat docent a través d'Internet

7. Dota de transparència al procés educatiu i afavoreix l'intercanvi d'experiències entre institucions

8. La qualificació numèrica de les activitats realitzades per l'estudiant queda relegada a un segon pla, a favor de l'anàlisi de l'aprenentatge

9. Permet celebrar els èxits obtinguts per l'alumne

     El portafoli serveix tant l'alumne com al professor per avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge, de manera que aquest pugui reflexionar sobre la forma i el grau en què la seva programació, els seus mètodes didàctics i la seva forma d'ensenyar s'han centrat en l'alumne.

     Així mateix, permet a aquest fer una reflexió sobre el seu propi aprenentatge i sentir-se amo del seu progrés. En conseqüència, el portafoli digital ha de recollir

a)   les activitats realitzades per l'alumne

b)   les reflexions de l'alumne sobre el procés que l'ha portat a completar-ho

c)    les reflexions de l'alumne sobre el propi producte final, per tal de adonar-se les destreses que ha anat desenvolupant. En el cas de les presents activitats, centrades en la comprensió i exploració literàries, no ens ha interessat tant que l'alumne reprodueixi coneixements com que els apliqui en contextos oberts

d)   els comentaris del professor sobre com i en quin grau s'ajusta cada activitat desenvolupada per l'alumne als objectius formatius

e)   la reflexió del professor sobre el procés d'ensenyament-aprenentatge i la programació

El portafoli és una mostra de qui és l'estudiant, els seus èxits, els seus esforços, el que vol, el que li agrada. El portafoli revela les aptituds de l'alumne i també aquells aspectes en els que pot millorar, no només en els continguts de determinades assignatures sinó també en les destreses o competències.

En aquest context, el professor exerceix el paper de guia.

El portafoli digital no es limita, per tant, a ser un simple dipòsit d'activitats, sinó que també ha de contenir:

1)   La presentació de l'alumne, que pot incloure una carta de benvinguda, una foto personal, una sèrie d'enllaços a llocs d'Internet que siguin del seu interès o una explicació del que el portafoli significa per a ell. Es tracta que tant l'alumne com tots aquells que s'acosten al seu treball ho percebin com el fruit d'un esforç personal en la seva formació

2)   Els objectius formatius. És imprescindible que l'alumne els conegui, els entengui, sàpiga incorporar de manera natural a la seva cartera digital i sàpiga relacionar-los amb les activitats

3)   Les competències

4)   Les activitats

a)    produïdes i relacionades amb les competències i els objectius formatius

b)    relacionades amb les instruccions que ha rebut l'alumne per elaborar-les

5)   Els materials complementaris: Diari de lectura, glossari, bases de dades...

6)   L'autoavaluació de l'alumne, analitzant

a)    els resultats, en relació amb els objectius formatius i les competències

b)    el grau de dificultat que ha suposat l'elaboració de les activitats (instruccions rebudes, suport documental, dels companys i del professor, dificultats cognitives i tècniques)

7)   L'avaluació del professor, en forma de comentaris que analitzin

a)    els punts forts i febles del producte final, així com del procés que ha portat fins a ell

b)    com l'alumne ha assolit o no els objectius formatius

 

ESTRUCTURA i GESTIÓ del Portafoli digital

TASQUES DEL PROFESSOR:

  1. El professor justifica i presenta el portafoli, fent explícit:

a)    Els destinataris: nivell i grup

b)    El rol del professor i rol de l'alumne

c)    Els objectius formatius, Competències, Continguts

d)    Els processos d'aprenentatge

  1. El professor negocia amb els alumnes quines activitats integraran el portafoli, incloent:

a)    Les expectatives de l'alumne

b)    El pla d'acció (disseny, intervenció, valoració)

·         Identificació i delimitació dels continguts

·         Delimitació de les respostes

·         Com i quan recolliré i analitzaré les respostes

·         Com suplir (alumnes i professor) les mancances

c)    Els criteris d'avaluació

·         Compliment dels objectius

·         Creativitat i originalitat

·         Aportació d'evidències

·         Profunditat de les reflexions

·         Riquesa, precisió i correcció de l'expressió

·         Organització i visualització

·         Rellevància de la informació

·         Perseverança

·         Comunicació d'idees, inquietuds, curiositats

·         Solució de problemes

  1. El professor estableix

a)    els dies i horaris per a consultes en línia i les activitats col.lectives

b)    quines parts del portafoli personal de l'alumne seran compartides pel grup i quins seran només accessibles al professor

c)    els terminis de lliurament de les activitats

TASQUES DEL PROFESSOR AMB ELS ALUMNES:

  1. Durant el període de realització de les tasques,

a)    el professor ajuda a reflexionar sobre els èxits

b)    el professor ajuda a reflexionar sobre els processos que porten als objectius, a través del Diari de lectura

c)    els alumnes poden interactuar en línia per fer les activitats de grup i els debats

TASQUES DELS ALUMNES:

d)    Els alumnes aniran recollint

·      els seus èxits

·      les seves necessitats

·      els seus amoïnaments

Heus aquí

1)        un test per a la introducció del Portafoli de l’estudiant i avaluació del Portafoli del professor:

http://digsys.upc.es/ed/general/dossier/Test%20inicial%20para%20implementar%20el%20portafolio.doc

2)        un exemple:

https://sites.google.com/site/modeloportafolio2oesogac/

3)        i un editor de codi obert, entre altres possibles, per a elaborar el Portafoli digital:

http://recursostic.educacion.es/observatorio/version/v2/es/software/software-educativo/971-instalacion-de-mahara-en-local?start=1

http://www.slideshare.net/marrero.sonia/mi-eporfolio-en-mahara