Ciències de la naturalesa

Aportacions de la matèria a les competències bàsiques

Actualment les persones poden accedir a la informació sobre temàtiques de contingut científic a través de tots tipus de mitjans, però molt especialment d'Internet. Tanmateix, l'ús d'aquesta informació comporta saber utilitzar el coneixement bàsic que s'aprèn a l'escola per analitzar-la críticament. Al mateix temps, l'aprenentatge científic requereix comunicar les idees de manera convincent, concisa i unívoca, a partir de combinar dades, informacions i coneixements utilitzant tot tipus de suports. La utilització dels recursos TIC, propis d'aquesta matèria, a més de facilitar les observacions també permeten la recopilació i el tractament de les dades, i la modelització de fenomens i, per tant, construir el coneixement.

Consideracions sobre el desenvolupament del currículum

Les TIC esdevenen un instrument rellevant en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències, des de l'observació inicial fins a la realització i valoració final. A partir de visualitzadors i sensors es pot observar i mesurar fenomens reals, transferint les dades a l'ordinador per organitzar-les, fer-ne els gràfics corresponents i analitzar-ho sense haver de fer els càlculs mecànicament. Amb la modelització de fenomens i els simuladors, a partir de la interacció amb els objectes, es poden fer proves virtuals.

Objectius

Continguts
Criteris d'avaluació

3. Comprendre missatges de continguts científic, elaborar-ne i comunicar-ne, utilitzant el llenguatge oral i escrit i fent servir quan calgui altres llenguatges i recursos, especialment els provinents de les TIC, que puguin ajudar a fer la comunicació més eficaç.

4. Cercar i seleccionar informació sobre temes científics, utilitzant diferents mitjans i fonts, valorar-la críticament i emprar-la per orientar i fonamentar les pròpies opinions i l actuacions.

1r

Elaboració de taules i de gràfics, fonamentalment histogrames, per comunicar les dades de forma convencional i amb els recursos TIC. (Contingut comú a tots els blocs)


Connexió amb altres matèries.

  • Tecnologies: Utilització dels dispositius TIC per a l'observació, recollida i tractament de les dades i presentació i comunicació de resultats.

 

Plantejar preguntes a partir de l'observació, identificar les variables que possibiliten aprofundir en la descripció del fenomen o ésser viu, recollir dades de manera sistemàtica i acurada, representar-les utilitzant esquemes, taules i histogrames, i descriure-les utilitzant amb rigor el vocabulari científic.

Explicar amb idees científiques senzilles alguns fenomens meteorològics i justificar les mesures de seguretat que calgui prendre. Enregistrar correctament les dades meteorològiques en forma de taules i gràfics, comparar les dades de diferents estacions meteorològiques i interpretar mapes del temps senzills.

2n

Elaboració de taules i de gràfics, fonamentalment funcionals, a partir de dades obtingudes experimentalment i utilitzant recursos TIC. (Contingut comú a tots els blocs)

Ús de recursos TIC (simuladors, sensors) per a la captació i tractament de dades. (Contingut comú a tots els blocs)


Connexió amb altres matèries.

  • Tecnologies: Utilització i ús d'Internet per a la recerca d'informació. Aplicació de recursos TIC en l'obtenció i tractament de dades.
  • Educació visual i plàstica: Comunicació de les idees a partir d'esquemes i dibuixos, i utilitzant vídeos, pòsters, programes de presentació i d'altres mitjans.

 

Plantejar preguntes investigables i dissenyar petites investigacions per donar-hi resposta. Elaborar informes del treball experimental dut a terme i autoavaluar-los en funció de criteris consensuats.

Aportar evidències (experimentals o bé simulades) que provin que un organisme determinat és autòtrof o heteròtrof segons obtinguin la matèria orgànica del medi o se la elaborin ells mateixos (????)

3r

Adaptació de l'expressió de les conclusions segons diferents destinataris i al tipus de mitjà utilitzat (informe escrit, exposició oral, pàgina web, etc.) (Contingut comú a tots els blocs)


Connexió amb altres matèries.

  • Tecnologies: Introducció de dades, informacions i conclusions a una pàgina web. Creació i edició de pàgines web.
  • Educació visual i plàstica: Creació d'imatges utilitzant recursos informàtics.
Seleccionar la millor conclusió en funció de les evidències recollides en un procés de recerca, identificar els supòsits que s'han assumit al deduir-la, i argumentar-la tenint present raons a favor i en contra.

4rt

(En aquest curs la matèria és optativa. Fent una lectura detallada, no es detecta cap referència a les TIC dins el currículum, en tot cas, es poden identificar certs elements en els continguts comuns a tots els blocs.)

Recull sistemàtic de dades, utilitzant sensors quan calgui, i anàlisi del grau d'exactitud i precisió.

Cerca de dades per respondre a les qüestions a partir de diferents fonts, primàries o secundàries, i anàlisi crítica del seu interès i de les seves limitacions.

Participació en fòrums de contingut científic i validació de les pròpies conclusions a partir de la confrontació amb les d'altres.

 
Indicadors
  1. Sé adaptar el format d'un full de càlcul segons les necessitats que tingui en cada moment (6.1)
  2. Recullo les dades en un full de càlcul, per tal d'analitzar-les. (6.1)
  3. Construeixo gràfics a partir de les dades d'un full de càlcul. (6.2)
  4. Utilitzo el full de càlcul per a realitzar càlculs, utilitzant fórmules i algunes de les funcions que té. (6.3)
  5. Sé utilitzar el full de càlcul per a la realització de càlculs estadístics. (6.3)
  6. Sé utilitzar els instruments digitals de captació de dades com per exemple sondes i sensors. (2.1)
  7. Configuro l'ordinador de forma adequada per tal que els instruments digitals siguin operatius. (2.2)
  8. Traspasso i recupero la informació d'uns dispositius a uns altres. (2.2)
  9. Realitzo còpies de seguretat d'aquelles dades que són importants de conservar. (2.3)
  10. Entenc la informació que em donen les dades i els gràfics que les representen i sé donar-ne una explicació. (6.4)
  11. Faig ús de diverses aplicacions disponibles a Internet que em permeten realitzar determinats càlculs i simulacions. (1.3)
  12. Elaboro documents de text i/o presentacions com a complement de treballs i investigacions realitzats. (8.1) (4.1)
  13. Integro gràfics, vincles i altres elements multimèdia per il·lustrar i ampliar la informació dels documents. (8.2) (4.3)
  14. Projecto/publico la informació de manera que mostri la informació de la forma més clara i entenedora possible i seleccionant el format més adequat. (8.3)
  15. Utilitzo Internet per a l'obtenció de dades que d'altra manera no tindria a l'abast (dades meteorològiques, dades astronòmiques, dades globals ...). (3.1)
  16. Utilitzo Internet com a fons de consulta i documentació de temes relacionats amb l'àmbit científic, a través de la consulta de revistes especialitzades, diaris digitals, foros de debat, ... (3.1)
  17. Utilitzo eines disponibles a Internet i programes de simulació, per estudiar determinats fenomens científics de la vida real. (1.1)

 



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License