Ciències de la naturalesa
Aportacions de la matèria a les competències bàsiques
Actualment les persones poden accedir a la informació sobre temàtiques de contingut científic a través de tots tipus de mitjans, però molt especialment d'Internet. Tanmateix, l'ús d'aquesta informació comporta saber utilitzar el coneixement bàsic que s'aprèn a l'escola per analitzar-la críticament. Al mateix temps, l'aprenentatge científic requereix comunicar les idees de manera convincent, concisa i unívoca, a partir de combinar dades, informacions i coneixements utilitzant tot tipus de suports. La utilització dels recursos TIC, propis d'aquesta matèria, a més de facilitar les observacions també permeten la recopilació i el tractament de les dades, i la modelització de fenomens i, per tant, construir el coneixement.
Consideracions sobre el desenvolupament del currículum
Les TIC esdevenen un instrument rellevant en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències, des de l'observació inicial fins a la realització i valoració final. A partir de visualitzadors i sensors es pot observar i mesurar fenomens reals, transferint les dades a l'ordinador per organitzar-les, fer-ne els gràfics corresponents i analitzar-ho sense haver de fer els càlculs mecànicament. Amb la modelització de fenomens i els simuladors, a partir de la interacció amb els objectes, es poden fer proves virtuals.
Objectius |
Continguts
|
Criteris d'avaluació |
3. Comprendre missatges de continguts científic, elaborar-ne i comunicar-ne, utilitzant el llenguatge oral i escrit i fent servir quan calgui altres llenguatges i recursos, especialment els provinents de les TIC, que puguin ajudar a fer la comunicació més eficaç. 4. Cercar i seleccionar informació sobre temes científics, utilitzant diferents mitjans i fonts, valorar-la críticament i emprar-la per orientar i fonamentar les pròpies opinions i l actuacions. |
1r Elaboració de taules i de gràfics, fonamentalment histogrames, per comunicar les dades de forma convencional i amb els recursos TIC. (Contingut comú a tots els blocs) Connexió amb altres matèries.
|
Plantejar preguntes a partir de l'observació, identificar les variables que possibiliten aprofundir en la descripció del fenomen o ésser viu, recollir dades de manera sistemàtica i acurada, representar-les utilitzant esquemes, taules i histogrames, i descriure-les utilitzant amb rigor el vocabulari científic. Explicar amb idees científiques senzilles alguns fenomens meteorològics i justificar les mesures de seguretat que calgui prendre. Enregistrar correctament les dades meteorològiques en forma de taules i gràfics, comparar les dades de diferents estacions meteorològiques i interpretar mapes del temps senzills. |
2n Elaboració de taules i de gràfics, fonamentalment funcionals, a partir de dades obtingudes experimentalment i utilitzant recursos TIC. (Contingut comú a tots els blocs) Ús de recursos TIC (simuladors, sensors) per a la captació i tractament de dades. (Contingut comú a tots els blocs) Connexió amb altres matèries.
|
Plantejar preguntes investigables i dissenyar petites investigacions per donar-hi resposta. Elaborar informes del treball experimental dut a terme i autoavaluar-los en funció de criteris consensuats. Aportar evidències (experimentals o bé simulades) que provin que un organisme determinat és autòtrof o heteròtrof segons obtinguin la matèria orgànica del medi o se la elaborin ells mateixos (????) |
|
3r
Adaptació de l'expressió de les conclusions segons
diferents destinataris i al tipus de mitjà utilitzat (informe escrit,
exposició oral, pàgina web, etc.) (Contingut comú a tots els blocs)
Connexió amb altres matèries.
|
Seleccionar
la millor conclusió en funció de les evidències recollides en un procés
de recerca, identificar els supòsits que s'han assumit al deduir-la, i
argumentar-la tenint present raons a favor i en contra. |
|
4rt
(En aquest curs la matèria és optativa. Fent una lectura detallada, no es detecta cap referència a les TIC dins el currículum, en tot cas, es poden identificar certs elements en els continguts comuns a tots els blocs.)
Recull sistemàtic de dades, utilitzant sensors quan calgui, i anàlisi del grau d'exactitud i precisió.
Cerca de dades per respondre a les qüestions a
partir de diferents fonts, primàries o secundàries, i anàlisi crítica
del seu interès i de les seves limitacions.
Participació en fòrums de contingut científic i
validació de les pròpies conclusions a partir de la confrontació amb
les d'altres.
|
||
Indicadors | ||
|
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License