Ciències socials, geografia i història

Competències pròpies de la matèria

5. Produir textos orals i escrits, en diferents suports, per comunicar i compartir idees i coneixements relatius a les ciències socials.


Aportacions de la matèria a les competències bàsiques

Buscar, obtenir, seleccionar, organitzar i interpretar la informació a partir de fonts diverses (directes i indirectes, escrites, gràfiques, audiovisuals, i amb diferents suports, especialment els relacionats amb les TIC).


Orientacions metodològiques

L'ensenyament de les Ciències socials, la geografia i la història s'ha de basar en l'ús de fonts i recursos diversos per obtenir informació, per interpretar-la i comunicar-la de manera eficaç i comprensible. Cal potenciar l'observació directa i indirecta, la lectura de diferents documents i fonts orals i, especialment, cal ensenyar-los a treballar amb les TIC i els mitjans de comunicació que estan a l'abast de qualsevol ciutadà.

A Internet s'hi troben recursos d'informació, mapes virtuals, bases de dades i aplicacions per als projectes a realitzar amb l'alumnat. Es treballaran estratègies per a la localització de la informació, l'obtenció i tractament de les dades i les habilitats d'anàlisi i de comunicació (col·laborativa, de presentació i publicació dels resultats).


Objectius

Continguts comuns a tota l'etapa
Continguts
Criteris d'avaluació
7. Expressar i comunicar els continguts de la matèria de forma personal i creativa, seleccionant i interpretant dades i informacions expressades per mitjà de llenguatges diversos (lingüístics, numèrics, gràfics, multimèdia i audiovisuals) i reflexionant sobre el propi procés d'aprenentatge.

9. Utilitzar de manera responsable i creativa les TIC i altres mitjans d'informació i comunicació com a eines per obtenir i processar informació diversa per a la resolució de demandes específiques, aplicant instruments d'anàlisi de les fonts utilitzades.

Identificació i ús de diferents tipus de fonts, valorant les seves aportacions al coneixement del medi físic i de les formes de vida en el present i el passat.

Lectura i interpretació de mapes, plànols i imatges de diferents característiques i suports, per localització i per caracteritzar els grans àmbits geopolítics i econòmics.

Cerca, anàlisi i contrast d'informacions estadístiques, gràfics i mapes, especialment amb suport TIC.

 

Contrast i valoració crítica d'informacions diferents, incloses les dels mitjans de comunicació, sobre un mateix fet o fenomen, valorant solucions i alternatives als problemes.

Treball dels diferents continguts de la matèria amb mitjans audiovisuals i recursos TIC de forma creativa i responsable.

 

1r

Coneixement de diferents projeccions cartogràfiques per representar la Terra. Lectura i interpretació de mapes, plànols i imatges de diferents característiques i suports (convencionals i digitals). Ús d'escales gràfiques i numèriques. Aproximació a les cosmovisions d'altres cultures.

Aplicació de tècniques d'orientació geogràfica convencionals i coneixement d'algunes eines digitals d'orientació i localització.

Identificació i ús de diferents tipus de fonts (materials, iconogràfiques, textuals, orals, cartogràfiques, digitals, etc.), valorant les seves aportacions al coneixement del medi físic i de les formes de vida en el present i el passat.


Connexió amb altres matèries.

  • Tecnologies: Ús d'instruments TIC amb tècniques per dibuixar, mesurar i calcular.

Interpretar diverses fonts d'informació escrites, materials i iconogràfiques i comunicar la informació obtinguda de formes diverses, incloses les TIC i mitjançant el treball cooperatiu, especialment a través de descripcions, síntesis i esquemes explicatius que relacionin causes i conseqüències dels fets.

2n

Lectura i interpretació de mapes, plànols i imatges de diferents característiques i suports (convencionals i digitals).

Cerca, anàlisi i contrast d'informacions estadístiques i gràfics, per mitjans convencionals i digitals, per a interpretar fenomens demogràfics i socials.

Ús i contrast de diferents fonts documentals primàries i secundàries (materials, textuals, iconogràfiques, cartogràfiques, digitals, etc.) per contextualitzar els conceptes generals a fets de l'entorn proper. Representació gràfica de les seqüències temporals.


Connexió amb altres matèries.

  • Tecnologies: Anàlisi de la interacció entre l'entorn, la tecnologia i la societat.
  • Matemàtiques: Lectura, interpretació i elaboració de taules estadístiques i de gràfics, especialment en suport digital. Identificació i ús de nombres absoluts i relatius.
Reconèixer elements patrimonials de l'època medieval i moderna a Catalunya a partir de la recerca d'informació en fonts diverses, incloses les TIC, i de l'observació directa i indirecta d'aquests elements, comunicant i valorant la documentació històrica i artística que proporcionen, per mitjà del treball cooperatiu.

3r

Ús de diferents fonts d'informació, especialment amb suport TIC, per contextualitzar els conceptes generals a fets de l'entorn proper, comunicant de forma argumentada els resultats de la recerca.

 


Connexió amb altres matèries.

  • Matemàtiques: Lectura, interpretació i construcció de taules estadístiques i de gràfics amb suport paper i digital. Identificació i ús de nombres absoluts i relatius.
  • Tecnologies: Anàlisi de la interacció entre l'entorn, la tecnologia i la societat.

    Utilització de recursos TIC per a la informació, comunicació i processament de les dades.

Utilitzar fonts diverses per obtenir informació sobre fets econòmics i socials de l'entorn i relacionar-los amb el context mundial. Comunicar les conclusions de forma organitzada i intel·ligible utilitzant recursos TIC.

4rt

Ús de formes diversificades, tant escrites com orals, prioritzant els mitjans audiovisuals i les TIC, per comunicar els resultats d'una recerca individual o en grup.

 


Connexió amb altres matèries.

  • Matemàtiques: Lectura i interpretació de dades estadístiques i de gràfics en suport convencional i digital.

 

 

Planificar i realitzar treballs individuals i en grup sobre algun focus de tensió política o social en el món actual, a partir d'informacions diverses, inclosos els mitjans de comunicació (premsa, televisió, cinema, etc.) i les TIC, assumint una actitud crítica i oberta al contrast de fonts.

Indicadors
  1. Sé llegir i interpretar els mapes que hi han disponibles a Internet. (1.2)
  2. Sé localitzar una ubicació concreta a través de les eines disponibles a Internet. (1.1)
  3. Conec el funcionament de les eines d'orientació digital, tals com el GPS, el sistema de geocoordenades, ... (2.1)
  4. Llegeixo regularment diaris i revistes digitals valorant i contrastant la informació que ofereixen sobre un mateix fet o fenomen actual. (3.1)
  5. Utilitzo la informació disponible en diversos mitjans digitals (CD, DVD, Internet, ...) com a font d'informació relacionada amb els continguts de la matèria. (5.3) (1.2)
  6. Elaboro documents de text i/o presentacions en els treballs realitzats. (8.1) (4.1)
  7. Integro gràfics, vincles i altres elements multimèdia per il·lustrar i ampliar la informació dels documents. (8.2) (4.3)
  8. Projecto/publico la informació de manera que mostri la informació de la forma més clara i entenedora possible i seleccionant el format més adequat. (8.3)
  9. Utilitzo el full de càlcul per tal d'analitzar i interpretar dades estadístiques. (6.4)
  10. Faig atenció a l'ús que faig de la informació que extrac dels CD's i DVD's, citant sempre la font i respectant la llicència de l'autor. (5.3)

 



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License