Matemàtiques

La competència TIC matemàtica implica:

Utilitzar les tècniques matemàtiques bàsiques (per comptar, operar, mesurar, situar-se a l'espai i organitzar i analitzar dades) i els instruments (calculadores i recursos TIC, de dibuix i de mesura) per a fer matemàtiques.


Aportacions de la matèria a les competències bàsiques

Competència en el tractament de la informació i competència digital. Molta de la informació que rebem conté elements matemàtics, nombres, formes, mesures i funcions, expressats de manera diversa, el coneixement dels quals és necessari. També els continguts del bloc estadística i atzar, així com la utilització d'ordinadors i calculadores, estan relacionats amb l'adquisició d'aquesta competència.


Estructuració dels continguts

Els continguts de l'àrea de matemàtiques, que integren l'ús de les TIC i dels mitjans tecnològics, expressen els aspectes fonamentals pel que fa als conceptes i als processos matemàtics que s'han d'anar desenvolupant a mesura que es va progressant en l'aprenentatge i ús de la competència matemàtica. Així mateix cal desenvolupar en l'alumnat actituds positives envers el coneixement matemàtic, tenint en compte la seva dilatada història i la seva contribució a la cultura.

La comunicació i la representació de la informació, de les idees i dels processos seguits, que suposa l'organització i estructuració del coneixement per tal de donar-li ordre i coherència i afavorir el contrast amb altres formes de fer dels companys i companyes de classe. Cal potenciar l'ús de diferents formes de representació per comunicar allò que es vol expressar, a partir de la verbalització fins arribar, de manera progressiva, al llenguatge simbòlic. Aquest procés afavoreix la incorporació gradual del llenguatge específic de les matemàtiques i esdevé una eina per a resoldre problemes.


Consideracions per al desenvolupament del currículum

Cal tenir en compte que les TIC faciliten la interacció de l'alumnat amb objectes matemàtics i les seves relacions, la construcció de figures geomètriques, ajuden a la resolució de problemes, a aprendre dels errors per mitjà d'una retroalimentació immediata i efectiva, a treballar amb càlculs i entorns que amb altres mitjans poden ser feixucs i complexos, i afavoreixen la presentació, la col·laboració i la comunicació de les experiències.


Objectius

Continguts
Criteris d'avaluació

7. Comprendre el significat dels diferents tipus de nombres i de les operacions. Calcular amb fluïdesa, fer estimacions raonables i utilitzar els mitjans tecnològics per obtenir, tractar i representar informació, així com per calcular.

8. Utilitzar diferents llenguatges (verbal, numèric, gràfic i algèbric) i models matemàtics per a identificar, representar i dotar de significat relacions quantitatives de dependència entre variables.

11. Identificar els elements matemàtics presents en tot tipus d'informacions per tal d'analitzar-les críticament, i formular preguntes abordables amb dades, utilitzant els mètodes estadístics apropiats (recollida, organització, anàlisi i presentació de dades) per poder respondre-les.

1r

Utilització de les TIC com a eina de suport, en la generació de taules i gràfiques i en l'anàlisi de les seves relacions.

Exploració de figures geomètriques i anàlisi de les seves característiques mitjançant geoplans, papers pautats (punts, línies), programes informàtics dinàmics.

Ús del full de càlcul, i de les TIC en general, per a l'organització de dades, realització de càlculs i generació de gràfics adequats.

Utilització de les TIC com a suport per a la realització de càlculs i simulacions.

En els criteris d'avaluació no es fa cap referència explícita a les TIC o similar, si bé hi ha una gran quantitat d'ítems que es poden realitzar treballant amb TIC.

2n

Selecció i ús de l'eina més adequada per a calcular (càlcul mental, estimació, calculadora i ordinador, paper i llapis). Argumentació de la selecció.

Utilització de les TIC, com a eina de suport, en la generació de taules i gràfiques i en l'anàlisi de les seves relacions.

Construcció, composició i descomposició d'objectes de dues i tres dimensions. Ús de croquis amb paper i llapis, models geomètrics i programes informàtics dinàmics.

Ús del full de càlcul i de les TIC en general per la organització de les dades, realització de càlculs i generació dels gràfics més adequats.

Utilització de les TIC com a suport dels càlculs i simulacions.

Formular les preguntes adequades per conèixer les característiques d'una població i recollir, organitzar i presentar dades rellevants per respondre-les utilitzant els mètodes estadístics apropiats i les eines informàtiques adequades.

3r

Ús de les TIC per a calcular amb nombres racionals (decimals i fraccions) grans nombres i nombres molt petits.

Selecció i ús de l'eina més adequada per a calcular amb nombres racionals (decimals i fraccions), grans nombres i nombres molt petits (càlcul mental, estimació, recursos TIC, paper i llapis). Argumentació de la selecció.

Utilització de les TIC en la generació de gràfics i en l'expressió simbòlica de les funcions.

Utilització de les TIC com a suport en la resolució d'equacions i sistemes d'equacions i anàlisi del significat i la raonabilitat dels resultats.

Pràctica del càlcul mental en la resolució d'equacions, en la manipulació d'expressions algebraiques i en l'acceptació dels resultats obtinguts amb mitjans tecnològics.

Ús del full de càlcul i de les TIC en general per a la organització de dades, realització de càlculs i generació dels gràfics més adequats.

Utilització de les TIC com a suport dels càlculs i simulacions.

Resoldre problemes de la vida quotidiana, d'altres matèries i de les pròpies matemàtiques utilitzant símbols i mètodes algebraics, i avaluar altres mètodes de resolució possibles com per exemple l'assaig-error o bé el càlcul numèric amb mitjans tecnològics.

4rt

Ús de les TIC en el càlcul amb nombres racionals i irracionals.
Selecció i ús de l'eina més adequada per a calcular amb nombres racionals i irracionals (càlcul mental, estimació, calculadora i ordenador, paper i llapis). Argumentació de la selecció.
Utilització de les TIC en la generació de gràfics i d'expressions simbòliques de les funcions.
Utilització de les TIC com a suport en la resolució d'equacions i sistemes d'equacions i anàlisi del significat i la raonabilitat dels resultats.
Ús del full de càlcul i dels recursos TIC adients, per a l'organització de les dades, realització de càlculs i generació dels gràfics més adequats.
Utilització dels recursos TIC com a suport dels càlculs i simulacions.

Resoldre problemes de la vida quotidiana, d'altres matèries i de les pròpies matemàtiques utilitzant símbols i mètodes algebraics, en particular aquells en els que calgui plantejar i resoldre equacions de 1r i 2n grau, i avaluar altres mètodes de resolució possibles com per exemple l'assaig error o bé el càlcul numèric amb mitjans tecnològics.

Utilitzar la trigonometria per obtenir mesures indirectes en la resolució de problemes d'àmbits diversos (per exemple, l'agrimensura i la navegació), i relacionar-ho amb els mitjans tecnològics que actualment s'utilitzen per a fer mesures indirectes (GPS, làser).

Indicadors
  1. Sé adaptar el format d'un full de càlcul segons les necessitats que tingui en cada moment (6.1)
  2. Recullo les dades en un full de càlcul, per tal d'analitzar-les. (6.1)
  3. Construeixo gràfics a partir de les dades d'un full de càlcul. (6.2)
  4. Utilitzo el full de càlcul per a realitzar càlculs, utilitzant fórmules i algunes de les funcions que té. (6.3)
  5. Sé utilitzar el full de càlcul per a la realització de càlculs estadístics. (6.3)
  6. Entenc la informació que em donen les dades i els gràfics que les representen i sé donar-ne una explicació. (6.4)
  7. Sé utilitzar la calculadora i altres estris de càlcul de forma adequada. (2.1)
  8. Interpreto de forma correcta les mesures indirectes que em donen determinats aparells: GPS, làser, microscopi, ... (2.1)
  9. Utilitzo aplicacions informàtiques per explorar i analitzar les característiques i propietats de les figures geomètriques, com per exemple el Geogebra. (1.1)
  10. Faig ús de diverses aplicacions disponibles a Internet que em permeten realitzar determinats càlculs i simulacions. (1.3)
  11. seleccionar i utilitzar l'eina més adequada per a realitzar un determinat càlcul, argumentant la seva selecció. (2.1)
  12. Utilitzo programes informàtics per descompondre, construir i composar objectes en tres dimensions. (1.1)
  13. Utilitzo eines informàtiques per a realitzar càlculs amb nombres racionals (decimals i fraccions) grans nombres i nombres molt petits. (1.1)
  14. Utilitzo eines informàtiques per a realitzar càlculs trigonomètrics. (1.1)
  15. Utilitzo programes informàtics, recursos i aplicacions disponibles a Internet per a representar gràfics i funcions. (1.1)
  16. Faig servir programes informàtics, recursos i aplicacions disponibles a Internet, en la resolució d'equacions i sistemes d'equacions, analitzant el significat i la raonabilitat dels resultats. (1.1)
  17. Realitzo una lectura interpretativa dels resultats que obtinc fent ús dels mitjans tecnològics. (1.1)
  18. Utilitzo les eines informàtiques que tinc a l'abast per modelitzar problemes de la vida real i buscar-hi solucions. (1.3)

 



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License