Apunts de Història de l'Art
El Barroc i Rococó
Introducció
Arquitectura
Escultura
Pintura
Índex general d'obres 
 

El Barroc i el Rococó

1. Introducció

  • Tendència artística desenvolupada als segles XVII i bona part del XVIII.

  • Art al servei de l’església i les monarquies catòliques.

  • Art burges versus art religiós.

  • Neix a Roma i s’estén pels països catòlics: Itàlia, Espanya, França..

  • Art dinàmic: busca el moviment a través de les diagonals, corbes, ondulacions. No és harmònic, ni equilibrat, sinó desproporcionat, gegantí, exagerat.

  • És un art passional, que busca despertar sentiments, devoció, patetisme. Per tant no es racional

  • Destaca per la teatralitat, l’ il·lusionisme, els jocs de llums i ombres que creen clarobscurs, theatrum sacrum

  • Decoració recarregada, fastuosa on es barreja arquitectura, escultura i pintura. Horror vacui compositiu.

  • Grans programes al·legòrics i simbòlics. Simbolisme i didactisme de la imatge. Predomini de la corba sobre la línia recta. Nous temes burgesos: paisatge, natura morta, retrat de grup...

  • Context històric
  • El Barroc neix en un context de crisi general a Europa al s. XVII.

  • Crisi econòmica, social, política i religiosa. La crisi econòmica-social és produïda per un seguit de males collites, fam, mortalitat per epidèmies i pestes. La crisi político-social es deguda a les guerres entre catòlics i protestants.

  • Els reis volen imposar el seu poder al Papa. La burgesia ajuda als reis en contra de la noblesa i eclesiàstics que donen suport al Papa.

  • Impera el pessimisme, la pèrdua de confiança en l’home Neix una espiritualitat nova, l’home no es capaç de solucionar els seus problemes sense l’ajut de Déu.

  • És un art religiós, vinculat a Roma: defensa la Contrareforma catòlica contra el protestantisme. Art que busca impressionar, emocionar, acollir el poble en la fe catòlica: Triomf de la Reforma Catòlica Contrareforma

  • Paper dominant de l’església. Roma Sancta. Poder de les grans famílies: Borghese, Barberini. Humanisme moralitzat.

  • El model de l’antiguitat. Monarquies europees: a Espanya Felip IV, a Anglaterra, Carles I; Papat d’Urbà VIII, Barberini.

  • Fets culturals:Teoria heliocèntrica de Galileu. Literatura: a Itàlia, el poeta Marino; a Espanya: Lope de Vega y Luis de Góngora.

  • Filosofia: Racionalisme de Descartes.

.
  • Arquitectura
  • Planta en moviment i valor de la corba.

  • Nova litúrgia: espais utilitaris i simbòlics.

  • Destaca la monumentalitat dels edificis: ús de columnes gegantines, frisos ondulants, façanes corbes.

  • Decoració recarregada tant a l’interior com a l’exterior dels edificis. Façana principal amb decoració aparatosa i teatral a base de columnes, relleus, escultures (Horror vacui)

  • Interiors fastuosos amb altars de fusta recarregats que semblen decorats teatrals, combinen arquitectura, escultura i pintura. Ús del clarobscur.

  • Els principals edificis són catedrals i esglésies però també hi ha edificis civils com Palaus

 

San Carlo

Francesco Borromini

San Carlino alle Quattro Fontane

Versalles

Le Nôtre, Hardouin Mansart

Palau i jardins de Versalles

  • Escultura
  • Destaquen les figures naturalistes, dinàmiques amb posicions exagerades.

  • Capten el moviment en l’instant fugaç, ràpid. Formen escenes teatrals, amb personatges entrellaçats.

  • Rostres patètics, dramàtics, desencaixats. Gestos aparatosos, molt expressius.

  • Creació de llocs de llums (clarobscur) i contratos entre volums i buits.

.

Apolo y Dafne

Bernini

Apol·lo i Dafne

Sta Teresa

Bernini

L’èxtasi de santa Teresa de Jesús

  • Pintura
  • Predomini del color sobre el dibuix.

  • Colors càlids i pinzellades gruixudes.

  • Composicions obertes, centrífugues.

  • Ús de perspectives aèries. Llums simbòliques, clarobscurs.

  • Horror vacui, teatralitat, patetisme.

  • Gran dinamisme: ús de diagonals i corbes.

  • Predominen els gèneres religiosos i mitològics.

Menina

Diego Velázquez

Las meninas o La familia de Felip IV

Lebrun

M.L.E. Vigée -Lebrun

Autoretrat

2. Índex general d'obres

 

Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021