Tercera Fase: Delimitació de recursos i accions. Planificació.
Un dels objectius de l'aprenentatge basat en problemes és el desenvolupament d'habilitats d'investigació que inclouen la capacitat de dissenyar processos de recerca. En aquest cas la recerca d'informació inclou la capacitat de decidir quina és la informació rellevant, determinar on es pot localitzar i quins són els passos necessaris per accedir-hi.
Per això, en aquesta fase, s'ha de planificar el procés: decidir quines accions s'han de fer i pensar quins recursos cal utilitzar per poder trobar la solució al problema. Cada grup de treball haurà d'elaborar una llista de tasques a realitzar i segons l'organització que el professorat hagi donat a activitat, s'hauran de repartir les feines entre els integrants del grup.
En alguns casos, quan l'alumnat no té massa experiència en treballar amb aquesta estratègia, el professorat pot proporcionar una pauta que orienti i faciliti l'anticipació de feines. Aquesta pauta pot prendre diversos formats, però sempre hauria de facilitar que l'alumnat respongués les qüestions següents :
- què és el que cal fer ?,
- perquè s'ha de fer ?,
- on s'ha de fer ?,
- com s'ha de fer ?,
- què es necessita per fer-ho ?
En general, el professorat ha de regular la cessió de responsabilitats pel que fa a la presa de decisions relacionades amb aspectes com :
- la informació que cal localitzar,
- els recursos disponibles,
- determinació de les accions i organització de les feines.
La taula següent il·lustra els àmbits d'intervenció del professorat i els diferents graus de llibertat dels que pot disposar l'alumnat en el procés.
Plantejament del problema |
Determinació de la informació necessària | Localització dels recursos |
Determinació de les accions Organització de les feines |
Realització de les accions |
Què ha de fer el grup? |
Què necessitarem? | On ho podem trobar? | Què s'ha de fer? |
|
Ho decideix ... | ||||
professorat | professorat | professorat | professorat | alumnat |
professorat | professorat | professorat | alumnat | alumnat |
professorat | professorat | alumnat | alumnat | alumnat |
alumnat | alumnat | professorat | alumnat | alumnat |
professorat | alumnat | alumnat | alumnat | alumnat |
alumnat | alumnat | alumnat | alumnat | alumnat |
Així des d'una situació amb autonomia limitada en què el professor manté un grau de participació important, es va tendint cap a situacions de màxima autonomia per a l'alumnat que acaba per controlar tots els factors del procés.
|
Autonomia de l'alumnat |
|
Autonomia limitada El professorat intervé delimitant els recursos, la informació necessària, i les accions que cal efectuar. També controla el temps i la progressió de la feina |
El professorat negocia algunes de les atribucions amb l'alumnat per tal que els nois i noies adquireixin responsabilitats i compromisos |
Màxima autonomia L'alumnat determina l'organització del procés, decideix quina informació necessita i els recursos que utilitzarà. Igualment intervé en decisions relacionades amb temps i el control del ritme de la feina.
|
Bases / Fase 1 / Fase 2 / Fase 4 / Fase 5 / Esquema / INICI /