De colònies a La Carral

 

El divendres, 8 de juny, l’alumnat de cinquè acompanyat dels seus tutors, Tomàs Gascón i José Luis Sesé, dels mestres de música, Anna Tomàs i Jordi Tendero, de la vetllladora, Natàlia Garcia, i del director, César Celma, han sortit de colònies a La Carral, a prop de Solsona, com cada curs. En aquestes fotos poden veure l’emoció de la sortida d’Almacelles i la de l’arribada a la casa de colònies.

 

 

 

Com cada curs, compartim estades amb l’alumnat i professorat de l’Escola Joan Juncadella, de Sant Vicenç dels Hors, i només arribar l’alumnat es divideix en tres grups amb nens i nenes dels dos centre: un grup, assaja les cançons a interpretar, un altre prepara els decorats i un tercer fa jocs dirigits d’educació física. Poden veure fotos dels tres grups en acció.

 

 

Després de l’activitat en relaxem i ens refresquem a la piscina.

 

 

 

El dinar ha estat un èxit, bona qualitat i lloc molt agradable.

 

 

 

Després de dinar, temps de lliure pel bosc fantàstic: fem cabanes. O juguem a futbolin o esports per lliure.

 

 

 

A partir de les 4 de la tarda, els hem dividit en tres grups, com al matí, les mateixes activitats, però els grups han rotat. En acabar han berenat, han tingut temps lliure i finalment han fet un assaig general

 

 

 

Al vespre, dutxa, posar-se elegants, sopar i una gimcana pel bosc.

 

 

 

En acabar la gimcana, arriba el moment estel·lar de la nit, les actuacions de ball que han preparat com a proves per a la gimcana, es duen a terme a l’espai de treball i discoteca. Cada grup interpreta el seu i després conviden els demés a participar-hi. Els nens i nenes s’ho passen d’allò més bé i s’acaben de cansar, així afortunadament, quan en acabar pugem a les habitacions l’estona de gresca s’escurça i podem descansar. Han estat molt tranquils tant durant la nit com ara al matíl

 

 

 

Ens hem llevat i els nens i nenes han tingut temps de lleure fins esmorzar, captades imatges de plena natura al voltant de la casa. Hem esmorzat molt i agust. Després assaig general del concert de Beatles de la tarda. En acabar, com ahir distribució rotatòria d’alumnat per completar tallers.

 

 

 

Penúltim assaig general del concert i després, premi, banyada a la piscina i salts al trampolí i baldador. En acabar, a dinar i a esperar les famílies per al concert de la tarda que tots volem que els agradi molt.

 

 

 

A partir de les quatre de la tarda, les famílies van anar arribant per poder assistir al concert. Abans de començar van poder visitar els voltants i els edificis de la casa de colònies. L’actuació va comptar amb la presència de quatre músics, dos dels quals mestres, (entre els que hi havia el Jordi Tendero, mestre de l’escola), que havien assajant durant tota l’estada i fou dirigida per la mestra de música de l’escola, Anna Tomàs. Van interpretar de maneraininterrompuda vuit cançons de Beatles i una de comiat. Entre cançó i cançó, unes veus de nens de la nostra escola enregistrades anaven relatant el naixement i desenvolupament de la relació musical entre les dues escoles fins que al final aparegué el pastís de cinquè aniversari. L’actuació com cada un dels anys anteriors fou un èxit en la realització i en la presència de públic, que manifestà la seva satisfacció i vam acomiadar la trobada, com de costum, amb un berenar de germanor entre les famílies de totes dues escoles.

 

 

 

 

Visita de la sra. Núria Pellisé

 

El dijous, 7 de juny, el nostre centre va rebre la visita de la sra. Núria Pellisé Sabaté, natural d’Almacelles i propietària de l’empresa Autorecanvis Segre de Lledia. La sra Pellisé ens va fer una donació al centre per poder adquirir material audiovisual i informàtic: un ordinador per gestionar la pàgina web i radio pati i quatre càmeres fotogràfiques per comunicació audiovisual. Com ja saben, el passat 30 de maig, un grup de radio pati, la seva professora, Rosa Mari Villacampa, i el director, César Celma, van visitar la seva empresa per preparar les preguntes de l’entrevista que hem realitzat avui. En acabar, ha confessat que li ha agradat molt l’experiència i l’aprofitament que en fèiem de la seva donació. Li hem ensenyat el centre i en acabar, l’hem acompanyada a visitar l’exposició fotogràfica amb la cap d’estudis, Montse Vidal, i l’ha trobar molt interessant i d’alta qualitat. S’ha emportat un molt bona impressió del nostre centre i ha mostrat la satisfacció d’haver-nos pogut ajudar.

 

 

 

 

 

L’alumnat de 5è van visitar els arbres de la futura Plaça d’Europa

 

El dimecres, 6 de juny, l’alumnat de 5è i els seus tutors, José Luis Sesé i Tomàs Gascón, i la mestra, Pilar Gascón, i el director, César Celma, van visitar els arbres de la futura Plaça d’Europa. Els nens van estar molt atents i van prendre nota escrita i amb fotos. Els vam poder ensenyar les diferències en fulla i tronc de la gran varietat d’arbres allí plantats: gingko biloba, liquidàmbars, avets Colorado, avets comuns, diferents tipus de cedres, bedolls, til·lers, roures, alzines, alzina surera, desmais, margalló, carpins, àcers, i l’araucària. L’entorn amb gespa es preciós i les espècies plantades estan escollides amb gran coneixement. Constitueix un magnífic entorn d’estudi dels arbres.

 

 

 

 

Visitem els arbres del Parc de l’Aigua

 

El dilluns, 4 de juny, a la tarda, en sortir de l’exposició de fotografia sobre “Els Arbre” al Casal Cultural, l’alumnat de 6è amb les seves tutores (Montse Vidal i Mercè Prats) i el director (César Celma) van visitar els arbres del Parc de l’Aigua.Vam recordar les diferències entre ells i entre la tardor, quan els vam visitar, i la primavera. Ens vam centrar en les diferències entre fulles i fruits. Les varietats més importants que vam veure, allí i als voltants foren: sòfora i catalpa, voltants, i al mateix parc: aurons, liquidàmbars, xipresos, lledoners, oliveres, cedres,savines, plataners, ... En acabar vam fer diferents activitats de reconeixement per fixar les diferències i fer duradora la capacitat d’identificació.

 

 

 

 

Visita a l’empresa Venso i a l’empresa Carn Sargaire

 

L’alumnat de sisè dins el projecte interdisciplinari hem fet una visita a les instal·lacions de deshidratació de farratges del Grup Venso. Hem pogut veure la importància de l’aigua per poder tenir aquest tipus d’empresa, tant important en el desenvolupament econòmic del nostre poble, per què sense l’aigua no hi hauria aquests cultius de regadiu.

Agraïm les atencions i explicacions de la sra. Cristina Vendrell que ens ha acompanyat personalment.

 

 

 

Inclosa dins el projecte interdisciplinari hem fet la visita a l’empresa agropecuària familiar Carn Sargaire que produeix i elabora carn de vedella natural.

El sr. Jordi Capdevila ens ha explicat com comencen i tanquen el cercle de producció.

Hem pogut constatar que també necessiten força aigua per poder cultivar els farratges, gira-sol i panís que formen part de l’alimentació diària de les vedelles.

 

 

 

 

L’alumnat de 6è avui hem fet bona collita

 

1,800 kg d’albercocs!!

Ens els menjarem dilluns quan arribarem del Casal.

De moment s’estan refrescant a la nevera.

Us posem també el poema de L’albercoquer del Marc Cruz que va guanyar el certamen del Josep Carner.

 

Quan emigra el cru hivern

i els tristos dies s’acaben,

la primavera desperta els brots,

i les poncelles, eixerides, baden.

 

Belles flors de pura neu

enfarinen l’albercoquer,

l’insecte hi va a buscar pol·len

com un gran i servicial cambrer.

 

L’aparició de les flors és una crida

que han esperat una eternitat,

els ocells, ben plens de vida,

de seguida, a l’arbre han arribat.

 

Els animalons alats

fan els seus nius a les branques.

Petits vaixells fets de palla

en un mar de flors blanques.

 

Però, després d’unes quantes setmanes

els petits pètals abandonen l’albercoquer.

Fan paracaigudisme, i cauen al buit

fràgils, talment com pedaços de fi paper.

 

El vent els gronxa durant la seva caiguda,

els balanceja dolçament com un bressol.

De les flors nues sortiran brots,

i dels brots fruits brillants com el sol.

 

 

Ulls d’Aigua

 

 

 

 

Festa de comiat de la Hannah

 

El 31 de maig va ser l’últim dia que Hannah, la lectora nord-americana d’anglès que ens va enviar el Departament d’Ensenyament a començament de curs, va ser amb nosaltres.

L’alumnat de 5è, li van preparar una festa d’acomiadament per agrair-li el que els havia ensenyat. Li van fer uns regals i van organitzar un pica-pica.

Gràcies Hannah!!

 

 

 

 

 

Alumnes de 6è visiten Autorecanvis Segre

 

El dimecres, 30 de maig, un grup de radio pati de 6B, la mestra de radio pati, Rosa Mari Villacampa, i el director del centre, César Celma, van visitar l’empresa Autorecanvis Segre, al Polígon Entrevies de Lleida, propietat de la Sra. Núria Pellisé Sabaté, natural d’Almacelles i veïna de Lleida, que va donar la quantitat de 1000 euros al nostre centre per millorar la dotació audiovisual. La visitat va estar molt interessant, ja que l’alumnat ja coneixia una miqueta l’empresa que havíem treballat al centre. Vam ser atesos per la mateixa Núria Pellisé qui va estar molt simpàtica i agradable amb l’alumnat i els va dir que sempre se sentia molt d’Almacelles. Al seu despatx vam poder veure la foto sobre les muntanyes que tenim al centre i que li vam regalar fa un temps. En acabar la visita, ens va regalar un rellotge a cada un dels visitants. El nostre centre ja ha destinat la quantitat donada a renovar l’ordinador de radio pati i pàgina web i a comprar quatre càmeres fotogràfiques per potenciar la comunicació audiovisual. El centre mostrem públicament l’agraïment a aquesta persona i ja en fem i en farem un molt bon ús.  

 

 

 

 

 

 

6è HA SORTIT DE COLÒNIES

 

L’alumnat de sisè acompanyat de les seves tutores, Montse Vidal i Mercè Prats, i el mestre del cicle, César Celma, han sortit aquest matí a les 7 per realitzar unes estades de colònies a la baronia de Rialp. El viatge ha durat, com estava previst, quasi dues hores, sense cap problema. La casa de colònies és nova i tot està impecable, amb molta llum i molta claror. El seu emplaçament és insuperable en un petita alçada tocant les aigües del pantà de Rialp.

 

 

 

 

L’alumnat de 6 A, aquest matí, li ha tocat l’activitat de canoa. Han rebut unes classes teòriques prèvies i tot el grup han pujat en canoes de quatre persones. Han fet un recorregut llarg pel pantà, sense incidències. Quan ja arribaven, per donar més emoció, han provocat unes bolcades. Els nens i nenes estaven entusiasmats amb l’activitat i els ha resultat molt divertida.

 

 

 

 

Al matí, l’alumnat de 6B ha fet una activitat d’orientació pel bosc i localització de fites amb un plànol. En acabar, han fet una activitat de tir amb arc. Els grups formats han comptabilitzat els punts i els tres grups guanyadors surten en una foto, a sobre d’un banc, com si fos un podi.

 

 

 

A l’hora de dinar ho hem fet tots, com l’esmorzar, d’entrepà al voltant de la casa de colònies, gaudint d’un paisatge i un temps fantàstic.

 

 

 

L’alumnat de 6B, a la tarda ha fet l’activitat canoa canadenca. Han fet un llarg recorregut amb tota mena de paisatges i emocions com podreu veure en l’ampli reportatge. S’ho han passat genial.

 

 

 

 

 

 

 

Els tres àpats han anat molt bé: bona qualitat, quantitat sobrant, lloc agradable i servei molt atent.

 

 

 

Aquest matí els mestres hem fet de monitors i hem organitzat una passejada per estudiar el medi natural (arbres, arbustos, animalons) i geogràfic (riu i pantà) i històric (dues ermites romàniques i un dolmen). També hem organitzat proves d’habilitat i hem fet un concurs amb tots els objectius tractats. S’han cansat, però ha estat molt interessant.

 

 

 

Divendres a la tarda, vam deixar la casa de colònies i amb autobús ens vam dirigim al monestir de Gualter, on havíem convingut una visita per lliure. Es tracta d’un monestir medieval de grans proporcions al costat del Segre, que va ser utilitzat com a polvorí durant la guerra civil espanyola del 36 al 39. En la retirada es van fer esclatar tots els explosius perquè no fossin capturats per l’exèrcit que arribava. Les ruïnes han estat moltben restaurades i hi ha unes balconades que permeten recórrer tota l’estructura que resta en peu. En acabar la visita, vam berenar i cap a Almacelles, on vam arribar a les 19:45. De totes aquestes colònies hem pogut oferir-los informació quasi en directe, excepte aquesta darrera entrega, i les famílies han apreciat molt aquesta possibilitat.

 

 

 

 

 

Certamen de Lectura en Veu

 

El dimecres 16 de maig la Maria Salla ha participat en el Certamen de Lectura en Veu Alta que s’ha celebrat a l’Auditori Enric Granados de Lleida.

Els i les finalistes de sisè de la nostra escola hem acompanyat a la Maria i hem pogut gaudir d’un matí de lectures molt interessant.

Moltes gràcies Maria ho has fet molt bé!

 

 

 

 

Visitem la Universitat d’Agrònoms

 

El dijous, 10 de maig, l’alumnat de 6è de la nostra escola amb les seves tutores, Montse Vidal i Mercè Prats, i el director, César Celma es van desplaçar a Lleida per assistir a una presentació de la Universitat d’Agrònoms a l’alumnat de cicle superior. Vam visitar algunes instal·lacions, van tenir una rebuda comuna amb altres centres i després vam fer dos tallers diferents (el grup A sobre llavors i el B sobre color i característiques de fruites i verdures). Tots dos foren molt interessants. Després hi va haver una exposició del quatre tallers que es dugueren a terme i cap a migdia tornàvem a ser a Almacelles.

 

 

 

 

Visita exposició fotogràfica sr. Lagunas

 

El dijous, 26 d’abril, a primera hora del matí, l’alumnat de sisè amb les seves tutores, Montse Vidal i Mercè Prats, i el director, César Celma, van visitar l’exposició fotogràfica sobre imatges d’Almacelles que el fotògraf aficionat local, sr Josep Lagunas, té al Casal Cultural.

El sr Josep Lagunas és una personalitat molt coneguda a l’escola, ja que aquest curs ha estat el professional que ha dut a terme les xerrades per motivar el concurs fotogràfic organitzat cada curs per l’ajuntament i en el que l’escola hi té un participació extraordinària.És també, al mateix temps, una personalitat reconeguda pel centre, atès que, a petició de la direcció, va fer donació d’una gran fotografia panoràmica de la localitat que avui dia presideix l’entrada a l’edifici d’educació primària. El Consell Escolar en ple, en el seu dia, li mostrà el seu agraïment.

Aquesta exposició és un recull molt reeixit d’imatges d’Almacelles amb un tractament i cura molt especial de la llum i el color.

Tot l’alumnat es mostrà molt interessat i donada la seva presència li formulà moltes preguntes sobre els diferents recursos tècnics emprats en cada fotografia. Hi va haver una gran participació i l’alumnat i professorat vam sortir molt satisfets.

 

 

 

L'alumnat de cinquè també ha anat a l'exposició del sr. Lagunas.

 

 

 

 

 

The RiverIsavenaValley

 

On Friday, 30th March, the pupils of Primary 6th level went with their teachers (Montse Vidal, Mercè Prats, Rosa Mari Villacampa and César Celma) to a school trip to the RiverIsavenaValley, the tributary of River Esera. Both rivers provide supply water to Barasona dam, the reservoir that provides water to Aragon and Catalonia canal. We visited Barasona dam, Capella medieval bridge, Roda medieval bridge, Ovarra monastery, bridge and gorge, Serraduy medieval bridge, Roda d´Isavena medieval village and cathedral, J Costa statue in Graus, renaissance town square and Rock Basilica with their galleries, Graus medieval bridge and finally La Sierra medieval bridge. The trip was prepared, explained and evaluated in English. The weather was fantastic; the pupils were attentive, followed the explanations and answered the questions very acceptably. It was a nice and interesting trip and very encouraging from the use of a foreign language point of view.

 

 

 

 

Dams' school trip

 

On Friday, 23rd March, pupils of Primary 5th level with the teachers (Pilar Gascón, Sònia Corti, Rosa Mari Villacampa and César Celma) went on a school trip to the most important constructions having to do with the Aragon and Catalonia canal: Santa Anna dam, connexion canal, Coll de Foix aqueduct, Castillonroy siphon, Barasona dam, Saint Joseph power station, Perera aqueduct,irrigation community headquarters in Binefar and Albelda siphon. The preparation of the trip was in English at school, the development of the activity was in the three languages of school (English, Catalan and Spanish) and the evaluation will be in English. This trip is one of the most important parts of the Interdisciplinary Project about the origin of water and infrastructures of the canal. It was the first time that the activity was done in English and the results are quite encouraging. The experience has to do with a School Experimental Project to teach some units of Science in English.

 

 

 

 

Historical Tour

 

Friday, 16th March, in the morning the pupils of primary 6th and their teachers, Montse Vidal and Mercè Prats, and the secondary school English teacher, Marta Satolària, went on a guided historical tour through Almacelles. The experience was conducted by the responsible of the future Museum, Montse Gené , and the school English teacher, César Celma. The tour had been prepared in English at school. The explanations in the visit were in Catalan and English. The most important places were: the silos covers, the Museum and Roman milestone, Mercy Street, Clara’s house, Town Square, the church, High Street, the lord’s grain store, the lord’s palace, Culture House, the lord’s palace balcony, Enlightenment Square and Goddess Athena. The evaluation of the activity was in English getting good marks, in general. At the beginning of the tour, Mr Josep Ibarz, mayor of Almacelles, gave the pupils a short speech encouraging them to know Almacelles history and English, as an international language. The comments about the development of the activity, by Montse Gené and Marta Santolària, were very good.

 

 

 

 

VISITEM L'EMPRESA IFR

 

El dimecres, 29 de febrer, un grup d’alumnes de l’activitat de radio pati, acompanyats de la mestra responsable de l’activitat i del director del centre, es van desplaçar a Lleida a l’empresa de programes informàtics IFR, situada al Parc Tecnològic de Gardeny. L’objectiu de la visita era múltiple. En primer lloc, conèixer el senyor Jaume Iglesias, nascut a Almacelles i resident a Lleida, Director General de l’empresa IFR, que ha tingut la deferència de fer la donació al centre d’un conjunt de 10 projectors de gran qualitat. En segon lloc,conèixer la seva empresa per tal de preparar amb cura una entrevista per a ràdio pati. El tercer, expressar-li la nostra gratitud per boca dels nens i mestres acompanyants. La visita va ser molt important per les explicacions rebudes, l’accés a tots els departaments i el tracte exquisit que ens van brindar en tot moment. Per als nens va ser una experiència inoblidable.

 

 

 

 

IMPULS DE LA LECTURA

 

L’alumnat de 6è del nostre centre participarà en el concurs de lectura en veu alta organitzat pel departament. Dins de les activitats gratuïtes a què ens podem acollir, les seves tutores van contactar amb la la companyia de Teatre “Les Antonietes” que es desplaça per les escoles per tal d’impulsar aquest aspecte de la llengua. El dilluns, 13 de febrer, al matí dos membres d’aquesta companyia van venir al centre i conjuntament amb l’alumnat van dur a terme lectures de poemes del bestiari i algun text en prosa. L’activitat va resultar molt interessant i les actuacions de l’alumnat molt encoratjadores.

 

 

 

 

UNA SORTIDA AL VILOT I AL MUSEU

 

Els divendres, 25 de novembre i 2 de desembre, el grups 5B i 5A, respectivament, van visitar el tossal del Vilot, dins el pla de visites programades amb l’arqueòloga municipal, sra. Montse Gené. Va explicar les raons estratègiques per escollir aquests punts elevats per establir assentaments durant la prehistòria i edat antiga. Des del cim va explicar el tall de la formació que ajuntava els tossals del Vilot i de les Creus, on és l’escola, i que es produí quan la construcció del ferrocarril. També ens van assenyalar la direcció d’altres tossals importants per raons històriques: de la Caperutxa (Saira), del Barbut i Pla de la Creu.

Al museu va explicar que la plaça porta el nom d’un arquitecte de l’època romana (treballà per a Juli César), Marc Vitruvi autor del primer tractac d’arquitectura. Deprés es parlà del significat de benvinguda dels xiprers, la columna com a element del món clàssic i el mil·liari, pertanyent a la via romana que unia Tarraco, Ilerda (Lleida) i Osca, com a forma de mesura: un cada mil “passus” (doble pas = 1,481 m), per tant, es col·locava cada 1481 m. És una reproducció de l’original, que data de l’època de l’emperador Tiberi, retocat a l’època de Claudi, any 43 de la nostra era. L’alumnat es mostrà molt interessat.

 

 

 

Sortida a la Noguera i a l’observatori Montsec

 

Aquest primer trimestre el professorat i l’alumnat de 6è hem preparat una sortida de coneixement del medi proper al centre i de visita a l’observatori del Montsec. El primer tema de Science en anglès has estat precisament Astronomy, i a més del coneixement teòric vam realitzar una sessió d’observació des del tossal de l’escolar molt preparada el 13 d’octubre en la que vam poder veure tot el més interessant.

 

 

 

També s’han realitzar tota una sèrie de sortides pel poble per identificar els arbres, després de l’elaboració d’un material fet amb fotografies reals dels mateixos a la tardor.

 

 

Finalment, el 28 d’octubre vam realitzar la sortida, acompanyats de l’arqueòloga municipal com a guia experta en la Noguera que és la seva comarca d’origen. Va tenir les etapes següents:

  1. Visió des de l’autocar de: l’aqüeducte de Coll de Foix, sequoia, riu Noguera Ribagorçana (límit comarcal), pont medieval d’Alfarràs i pont sobre el riu Farfanya a Castelló.
  2. Visita: a la riera del Segre a Balaguer, amb identificació d’arbres; a l’estàtua de Gaspar de Portolà, primer governador de Califòrnia; la plaça mercadal amb càlcul de superfície; exteriors de Santa Maria i diferències poble nou-vell; ubicació depoblació andalusina; Sant Crist i Castell Formós, fortalesa andalusina-cristiana, lloc de naixement de Pere III.
  3. Visita al monestir de Les Avellanes: interior de l’església i claustre; identificació arbres i fruits tardor.
  4. Visita casc històric vila medieval d’Àger, exteriors de Sant Pere i Sant Vicenç i observació del Montsec.
  5. Visita observatori: projecció cel del dia i hora i del film “Viatge pel sistema solar”, tot a la cúpula del planetari. Projecció i explicacio imatges obtingudes amb el telescopi espacial Hubble i explicació funcionament telescopi.

 

L’alumnat estava molt motivat i va estar una sortida molt aprofitada, tot i les dificultats meteorològiques, que no ens van permetre l’observació directa del cel, com estava previst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navegació