MAKEY MAKEY

 

L’alumnat de sisè que està cursant robòtica en aquests moments, ha estat treballant amb el Makey Makey. Aquest dispositiu permet crear sistemes interactius mitjançant uns cables (tipus pinça) connectats a la targeta i als objectes escollits, els quals reemplacen les tecles de l’ordinador. La targeta es comunica al PC per mitjà d’un cable USB.

Els enginyers de sisè s’han inventat tot un seguit d’artuligis per posar una mica de música a les nostres vides i un joystick molt plàstic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LA CORAL DE 6è A LA RESIDÈNCIA D'AVIS BETULA ALBA

 

 

 

 

 

LA CORAL DE 5è CANTA A LA RESIDÈNCIA D’ AVIS

 

El dimarts 15 de desembre de 2015 L'alumnat de 5è que cantem a la coral vam fer un concert ala residència pública d’ avis d’ Almacelles .

Ens va dirigir l’Anna. Ho vam fer per compartir les cançonsque havíem après. Quan vam començar els van agradar molt lescançons que vam cantar.

Quan vam acabar, tots els avis estaven molt contents i ens van començar a aplaudir. Ens van donar dos regals: eren dos cups que a dins hi havien boletes, s’utilitzaven per fer servir l’ intel·ligència. Era molt bonic el regal!!!

 

Fotos

 

 

 

 

 

VENEN ELS AGENTS RURALS

 

La setmana passada, els agents rurals van venir a l’escola. Van visitar les tres classes de 5è i ens van fer una xerrada perexplicar-nos la seva feina.

 

La feina dels agents rurals és molt amplia i diversa: tenir cura dels animals salvatges que es troben malferits, protegir els boscos d’incendis, revisar els estris dels caçadors i pescadors, inspeccionar que els llocs on es permet fer foc compleixin la normativa, marcar els arbres que es poden talar…

 

Ens van proposar un joc en el què havíem d’endevinar de quin animal es tractava a partir d’ unes pistes ( les petjades, els caus i les restes d’aliments que deixen).

 

Per últim, ens van deixar tocar una pell de teixó, banyes de cérvol i de cabirol, pells de serps i un niu de teixidor.

 

Els dos agents rurals van ser molt amables i generosos, va ser una xerrada molt profitosa.

 

Alumnes de 5è C.

 

Fotos

 

 

 

EXCURSIÓ AL PARC D’EUROPA

 

El 27 d’octubre els nens i nenes de 6è A i 6è B vam anar al Parc d’Europa, on el Cèsar, el mestre de science, ens va explicar les principals característiques (en anglès) dels arbres que hi ha en aquest parc.

 

Text: Jazmin Borrell

 

Fotos

 

 

 

LA CONTACONTES

 

El divendres dia 16 d'octubre va venir a la nostra escola la Senyora Meritxell. Aquesta noia representa a l’associació de "Pagesos Solidaris", la qual s'encarrega d'ajudar a persones adultes que han immigrat del seu país i han vingut al nostre.

 

Aquesta activitat la van dur a terme perquè, com a joves, ens adonéssim de tot el que significa la seva tasca i que tots som iguals i tenim els mateixos drets. La Meritxell ens va llegir uns contes que tractaven sobre valors i respecte a les persones. Abans d’explicar-nos els contes ens va preguntar si crèiem que les persones érem iguals o diferents. La majoria dels nens vam respondre que érem diferents i després que la Meritxell ens llegís tots els contes, ens va fer adonar que tots som iguals, i que no hem d'intentar canviar a ningú, vingui d'on vingui i tingui els costums i la cultura que tingui.

Al nostre entendre, ens va agradar molt la contacontes i pensem que ens va ajudar a reflexionar i a adonar-nos que hem de tractar a tots per igual, ja que tots, per damunt de les nostres costums i cultura, som persones i tenim els mateixos drets i mereixem el mateix respecte que qualsevol altra persona del món.

 

NOMÉS ENS QUEDA AGRAIR A LA MERITXELL LA SEVA VISITA A L’ESCOLA.

 

Fotos

 

 

 

APADRINAMENT LECTOR A 6è

 

Ara que ja estem a mitjans de novembre i ja portem dos mesos fent Apadrinament Lector amb els nens i nenes de primer, us voldríem explicar la nostra experiència: és molt bonic ajudar als de primer a llegir, més que res, per la il·lusió que tenen ells per llegir amb els grans de l’escola. Nosaltres, al principi, teníem una mica de nervis per saber qui ens tocava però al final ens va donar igual perquè casi tots llegeixen igual de bé. Després de dos mesos, hem vist petits però importants canvis a l’hora de llegir i de relacionar-se amb nosaltres; ara, tenen més seguretat i ens tenen més confiança.

 

Esperem que vagin millorant com ho han fet fins ara i que després de compartir aquestes estones amb nosaltres, tinguin més ganes de llegir. Us anirem informant dels progressos.

 

Text: Ángela Roda i Clara Ruíz

 

Fotos

 

 

 

COLÒNIES EMOCIONALS

 

Els dies 12 i 13 de novembre l’alumnat de 6è de l’escola Antònia Simó i Arnó vam anar de colònies a Santa Maria de Palautordera (Barcelona).

 

Després de dues hores i mitja amb l’autocar, vam arribar a la casa, on vam esmorzar i vam veure la que seria la nostra casa durant dos dies. Era molt xula, encara que nosaltres ens l’havíem imaginat diferent.

 

Teníem 2 monitors: l’Alba i en Jon. Primer de tot, ens van explicar que participaríem en un concurs que consistia en intentar gastar poca llum. I per ara, som l’escola que menys electricitat ha gastat.

 

Durant el dos dies, vam fer unes activitats emocionals, on hi havia 5 regnes. Nosaltres n’hi vam fer 4: la confiança, l’empatia, el lideratge i la comunicació positiva.

 

Per la nit, vam anar al bosc amb les nostres llanternes. Vam passar emoció, por... Una mica de tot.

 

A continuació vam anar a la ‘’disco’’, on allí vam superar la vergonya.

 

Vam arribar a les habitacions una mica cansats, però la festa va continuar a les nostres habitacions, fins que les mestres ens van avisar per anar a dormir.

 

Al dia següent vam fer una activitat amb un cavall, (el regne del lideratge). Ens ho vam passar super bé.

 

Els nostres estimats monitors ens van regalar una polsera molt xula amb 5 símbols que representaven els 5 regnes.

 

Fotos

 

 

 

XERRADA D’EN RAMON DRUDIS

 

El 3 de novembre va venir en Ramon Drudis a parlar-nos dels planetes, aprofitant la sortida que havíem fet a Àger.

 

Una vegada més ens va sorprendre amb una de les seves millors explicacions.

 

Ens va posar un vídeo de l’Alyssa Carson que anava dirigit especialment a nosaltres. L’Alyssa és una noia de 14 anys que té un somni: ser la primera persona en trepitjar el planeta Mart. Ens deia que si volem aconseguir alguna cosa, ens ho hem de creure, és a dir, que sempre hem de mirar les coses per la banda positiva i així les aconseguirem.

 

(Més info a http://www.mars-one.com/about-mars-one/ambassadors/alyssa-carson)

 

En Ramon ens va parlar de les aurores boreals (que són com uns núvols d’un color més o menys florescent) que hi ha als països nòrdics i de les característiques dels diferents planetes.

 

Va estar molt bé perquè ens va ensenyar moltes coses

 

Fotos

 

 

 

ESPAI DE FRUITA

 

Ha vingut a la nostra escola ESPAI DE FRUITA, una iniciativa d’Afrucat, l’Associació Empresarial de la Fruita de Catalunya junt amb la Diputació de Lleida.

 

L’espai fruita busca posar en valor i dimensionar el sector fruiter d’una manera propera i plena d’experiències.

 

L’alumnat de 4t i de 5è ha gaudit de debò amb aquesta activitat que els ha apropat mitjançant una projecció panoràmica al món de la fruita tan proper a nosaltres.

 

Moltes gràcies als patrocinadors d’aquesta iniciativa tan interessant!!

 

Fotos

 

 

ENS VISITA AFRUCAT

 

Avui dilluns, 16 de novembre de 2015 uns homes d’ una empresa de Lleida anomenada Afrucat ens han vingut a fer una xerrada a l’alumnat de 5è i de 4t al gimnàs sobre el consum de fruita; concretament sobre la producció i les seves etapes abans d’arribar a casa nostra. També ens han donat consells sobre la conservació de la fruita segons si és de pinyol o sense.

 

Tot ho tenien molt ben preparat; tenien una cúpula inflable de color negre on ens han ficat un vídeo.

 

Això ho han fet per conscienciar als alumnes sobre les bondats que té el consum de cinc peces de fruita al dia. Al vídeo ens han ensenyat que la Xina és la major productora de fruita dolça del món. Ens han explicat també que abans d’arribar a les nostres cases la fruita passa per diferents passos: del pagès a la cooperativa, de la cooperativa a la botiga i de la botiga fins a les nostres cases.

 

En aquesta xerrada hem après molt sobre el consum de fruita, el qual caldria que fos diari.

 

Ivan Méndez Fernández(5è-A)

 

 

L’ALUMNAT DE SISÈ, VAM ANAR A LA SAIRA!

 

El passat 8 d’octubre, l’alumnat de sisè, vam anar a la Saira caminant, l’objectiu de la sortida era visitar dues centrals d’energia renovables.

 

Després d’esmorzar i recuperar-nos de la caminada de 7 Km, vam anar a veure el Parc solar, acompanyats del senyor Drudis, que és enginyer, i ens va explicar la composició i funcionament dels seguidors solars.

 

Tot seguit, vam visitar la petita central hidroelèctrica, allí també ens van deixar entrar i dos enginyers de la central ens van ensenyar el seu funcionament i fins i tot van intentar posar-la en marxa , però després de dos intents no va ser possible, tot i així va ser molt emocionant.

 

Després de dinar, ja que passàvem a prop del castell de la Saira, vam aprofitar per visitar-lo. Des de dalt del turó vam gaudir d’unes vistes precioses, mentre en Cèsar ens explicava coses fascinants d’aquell lloc.

 

El camí de tornada va ser una mica pesat, però al final ens vam sentir molt bé d’haver-ho aconseguit, l’experiència a part de ser interessant ens ha ensenyat que les coses fetes amb esforç et deixen una bona sensació.

 

Agraïm molt especialment al senyor Jordi Bisart que ens ha permès accedir a la seva propietat, als enginyers de la central hidroelèctrica i al senyor Ramon Drudis que ens han ajudat a viure aquesta experiència tan interessant.

 

Fotos

 

 

 

EXCURSIÓ A L’ESPLUGA DE FRANCOLÍ

 

Divendres 30 d’octubre, els alumnes de 5è vam anar a l’Espluga de Francolí.

 

El primer que vam fer quan vam arribar va ser esmorzar i tot seguit vam visitar el Museu de la vida rural. Allí vam veure un audiovisual que explicava la vida al camp dels nostres avis i besavis. També vam veure unes figuretes de terracota que representaven escenes de la vida i tradicions d’aquells temps.

Finalment vam observar diferents tipus de carros des del més antic fins al tractor que és el més actual.

 

En segon lloc, vam visitar la fàbrica de galetes Cobo de l’Espluga de Francolí, una fàbrica petita on fan galetes artesanes. Ens van regalar una galeta i un carquinyoli a cadascú i estaven boníssims.

 

Per últim vam fer un petit recorregut per la cova de la Font Major, aquesta cova és important perquè s’hi han trobat restes de diferents èpoques, des del paleolític fins als Ibers. Mitjançant els audiovisuals i les explicacions del guia vam comprendre com vivien a la prehistòria.

 

Ha estat una excursió molt interessant i divertida!!!!!

 

Alumnes de 5è C

 

Fotos

 

 

 

 

SORTIDA DE 5È: OBSERVACIÓ D’ARBRES A LA TARDOR

 

El dimarts, dia 20 d’ octubre, per la tarda, l’ alumnat de 5è vam realitzar una sortida a les piscines d’ Almacelles per a observar i fer un estudidels arbres i arbustos a la tardor. Ens acompanyaven els nostres tutors i el professor de Science, el Sr. César Celma, que és també coordinador de Coneixement de l’entorn, i era qui ens feia les explicacions en anglès.

 

Vam estudiar més de 25 espècies d’arbres, fixant-nos especialment en la forma, fulles, tronc, color, brillantor, fruits... Entre els que més ens van cridar l’atenció destaquen: el cedre (Himalayan Cedar), perquè les fulles semblen una escombra;la fotínia (Red Robin Photinia), perquè les fulles velles són verdes i les noves que surten són roges i la savina (Spanish Juniper) per la seva grandària, la petitesa dels fruits i perquè està en perill d’extinció.

 

Prèviament, a l’escola, havíem preparatla sortida fent treballs de reconeixement i classificació dels diferents arbres. Un copa les piscines, vam recollir mostres de les fulles i algun fruit per a exposar-ho posteriorment en un mural.

 

Vam poder gaudir d’una tarda molt agradable en contacte amb la natura i vam aprendre, a fons, tota una pila de característiques de cada arbre. Va ser molt interessant!

 

Fotos

 

 

 

ROBOTIQUEM

 

Quan l’Imma ens va proposar fer un robot, la primera idea que vam tenir va ser fer una motoserra però vam tenir problemes amb els engranatges que no subjectaven bé. Aleshores vam pensar en fer un cotxe sense motor amb una trituradora. Però finalment ens vam decidir per fer un cotxe amb motor.

 

Us presentem l'scorpion:

 


​Està format per:

  • Peces de mecano
  • Una bateria
  • Un motor
  • Quatre rodes
  • Un engranatge
  • Un aleró
  • Una peça de Lego

 

L’objectiu de l’Scorpion és ser el cotxe més ràpid de la galàxia.

 

Ideat per: Mohamed, Jaume, Sergi i Clàudia

 

 

SORTIDA DE L'ALUMNAT DEL C.S. A LA SAIRA

 

Els dies 7 i 8 d’octubre l’alumnat de cinquè i sisè del centre han dut a terme una sortida a peu per tal de preparar el tema de l’exposició d’aquest curs. Energies Renovables. Hi ha participat el professorat del cicle acompanyat per l’enginyer jubilat, RAMON DRUDIS, qui ha donat la major part de les explicacions tècniques. Valorem i agraïm la seva presència durant els dos matins.


Després de preparar-les a la classe l’alumnat va visitar un parc de seguidors fotovoltaics instal·lat en una finca propietat de JORDI BISART, a qui agraïm molt sincerament totes les facilitats que ens ha posat per a la visita.


Aquí han pogut veure i distingir les cèl·lules fotovoltaiques de silici monocristal·lí, productores del corrent per excitació fotoelèctrica dels electrons més exteriors de la seva estructura, els panels i els 20 conjunts de panels anomenats seguidors. També vam observar in situ els dos moviments, en els plans horitzontals i vertical, per orientar-se sempre perpendiculars al sol. Vam mesurar els moviments i en vam observar els motors que ho feien possible.

 

Al costat del parc fotovoltaic es troba una de les minicentrals hidroelèctriques del canal d’Aragó i Catalunya. El responsable de manteniment de totes les minicentrals, el sr. FERRAN CALATAYUD, també ens ha acompanyat i ajudat a comprendre el seu funcionament i les seves parts: petit embassament, turbina, eix i generador. També li estem molt reconeguts i agraïts. En Ramon ens va explicar com calcular de manera senzilla la potència de la central, aplicant la fórmula:

Potència = cabal en m3/s x altura salt x gravetat.

 

Vam dinar al Casal de la Saira, i agraïm la gentilesa dels veïns que ens van deixar aquestes instal·lacions.

A la tarda, l’arqueòloga de l’ajuntament, MONTSE GENÉ, ens va fer un recorregut històric del tossal de la Caperutxa, on a més del millor punt d’observació del terme (350 m d’altitud), es troben les restes d’una torre de guaita andalusina del segle XI. També agraïm i valorem la seva presència, com en tantes altres sortides.

Ha estat una sortida molt interessant tant pels coneixements científics, com pels històrics i geogràfics, a més de la importància de l’activitat física de la caminada i n’hem fet una molt bona valoració.

 

Primera sortida de 5è. Excursió a la Saira

 

L’alumnat i el professorat de 5è de l´Escola Antònia Simó i Arnó, el dia 7 d´octubre de 2015 vam fer una sortida a la Saira, nucli molt petit que està a 7 km d´Almacelles. Vam anar i tornar caminant.

Vam visitar un parc solar, propietat del sr. Jordi Bisart, on hi havia plaques per transformar l´energia del sol en electricitat. Posteriorment vam visitar una petita central hidràulica que utilitza l´aigua del canal d´Aragó i Catalunya per fabricar energia elèctrica.

Vam dinar al casal del poble. Un cop vam recuperar les forces, vam anar a visitar les restes del Castell de Saidía, construcció ibérica i posteriorment andalusí, del turó de la Saira.

Vam comptar amb la col·laboració del sr. Ramon Drudis que ens va explicar el funcionament de les centrals solar i hidràulica. L´arqueòloga Montse Gené ens va explicar les restes del Castell de Saidía.

Ens va cansar la caminada, però vam aprendre molt. Ens ho vam passar molt bé !!!

 

Els alumnes de 5è

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navegació