APADRINA UN MONUMENT

 

Fa un parell de cursos, el Departament d’Ensenyament, a través dels Centres de Recursos, va contactar amb les escoles i amb els ajuntament perquè conjuntament poguessin proposar algun monument o equipament local que volguessin donar a conèixer a alumnat d’altres centres. Aquesta iniciativa es va anomenar Apadrina un Monument. L’alumnat de les escoles havia d’explicar els objectius proposats de manera entenedora i atractiva, com si fossin guies turístics.

 

El nostre centre, Escola Antònia Simó i Arnó d’Almacelles, va estar dels primers en apuntar-s’hi i en participar, i ja vam començar el curs passat. Aquest curs vindran l’Escola Doctor Serés d’Alpicat, 25 maig, l’Escola Enric Farreny de La Bordeta, 26 maig, i l’Escola Comtes de Torregrossa d’Alcarràs, 27 de maig.

 

L’escola ha apadrinat el Parc d’Europa, al matí, i el Museu d’Arquitectura i Urbanisme, MAU, a la tarda.

 

El contingut docent del Parc dividit en tres seccions:

 

  • .- 20/25 espècies d’arbres plantades al parc,
  • .- l’evolució història d’Europa en 12 plaques escultòriques de cada època,
  • .- un Planetari de gran mida i tres personatges històrics nascuts a la província: Gaspar de Portolà, descobridor de les sequoies a Califònia (n’hi ha vàries al parc) al temps que es refundava Almacelle , el científic Joan Oró pel planetari, i la física de partícules almacellenca al CERN de Ginebra, Teresa Rodrigo.

 

El contingut del MAU està format per 20 fotos o plànols de ciutats que han estat models d’urbanisme a a través de la història: quatre per cada una d’aquestes èpoques: grecoromana, medieval, renaixement, barroca i neoclàssica.

 

Ho fem amb alumnat de 6è. Els nostres són quasi 50 i el total de les tres escoles invitades serà al voltant dels 150 alumnes.

 

Fotos

 

 

 

CONGRÉS ANNA GENÉ A LA UdL

 

El passat divendres 20 de maig, l’alumnat de sisè de l’escola vam participar al congrés Anna Gené de la Universitat de Lleida. L’objectiu del congrés és afavorir i difondre el treball científic dels escolars d’educació infantil i primària, i manté una estreta vinculació amb el Dia de la Ciència al Carrer.

El treball que vam presentar es titulava Invents elèctrics on a partir de les següents preguntes d’investigació, vam crear diferents circuits:

- Quins materials poden ser els substituts del cable elèctric en un circuit?

  • I quins de la pila, és a dir, del generador?

 

De circuits sensecable elèctric en vam fer quatre de diferents: amb plastilina feta per nosaltres mateixos, amb tinta conductiva, amb mina de llapis i amb paper d’alumini.

 

 

 

 

Pel que fa a les construccions ambgeneradors alternatius, vam crear una pila feta amb vinagre i una altra de monedes, també vam construir un cotxet solar.

 

 

 

Durant aquest procés ens van sorgir nous reptes i plantejaments, per aquesta raó vam decidir continuar construint més circuits elèctrics.

 

 

 

I per acabar, us volem mostrar un seguit de circuits que vam crear amb el makey makey.

 

 

 

Va ser una experiència nova per tots nosaltres, però no tenim cap dubte que no l’oblidarem. Us deixem algunes fotos de la jornada.

 

 

Fotos

 

 

 

 

FEM MATEMÀTIQUES 

 

Avui volem felicitar la Joana García Martí per haver aconseguit el tercer lloc en la final del FEM MATEMÀTIQUES 2016, que es va celebrar el dissabte 2016 de maig a Girona. La Joana ha aconseguit una fita molt important tot gaudint de les matemàtiques, enhorabona altre cop!

 

 

El FEM MATEMÀTIQUES és una activitat que té la finalitat de contribuir a desenvolupar la competència matemàtica en tot l’alumnat de sisè de Primària i primer cicle de l’ESO. També permet intercanviar experiències i compartir propostes per part del professorat de les diferents comarques de Catalunya. A més, vol sensibilitzar la societat catalana en general sobre la necessitat de millora d’una educació matemàtica que afavoreixi el desenvolupament personal i la integració social d’uns ciutadans i ciutadanes lliures i responsables.

Es tracta d’una activitat organitzada anualment per la FEEMCAT amb el suport del Departament d’Ensenyament. Està dirigida a tots els alumnes de sisè de Primària i de primer i de segon d’ESO dels centres escolars de Catalunya. S’organitza en forma de concurs i es desenvolupa en tres fases.

Amb aquesta activitat ens proposem

  • .-Potenciar el raonament matemàtic a través de la resolució de problemes.
  • .-Fomentar la capacitat de comunicació i argumentació matemàtica presentant activitats per resoldre en equip i exigint l’elaboració d’informes detallats.
  • .-Ajudar als nois i noies a adquirir seguretat i confiança en les seves capacitats per fer matemàtiques presentant-los activitats motivadores i que suposin un repte per a ells i elles.
.-Mostrar als professors i professores activitats lligades a l’entorn i problemes adequats per a treballar estratègies i desenvolupar actituds positives envers d’aquesta disciplina.

 

Fotos

 

 

 

SORTIDA A L’EDAR D’ALMACELLES

 

El dia 6 de maig de 2016 els alumnes de 5è vam anar a fer una visita a la depuradora d’Almacelles. Vam anar una classe i la meitat d’una altra, ja que el dia anterior havien anat una altra classe i l’altra meitat.

 

Quan vam arribar, després d’haver fet uns 5 km. caminant, vam esmorzar. Quan vam acabar una noia que es deia Josa ens va explicar el funcionament de la depuradora.

Va explicar-nos tot el procés a través d’un plafó informatiu, localitzat al sinòptic.

 

Un cop feta aquesta explicació, vam sortir a l’exterior i vam veure primer un quadrat excavat al terra on s’emmagatzemava tant l’aigua residual que arriba d’ Almacelles com la brutícia que arrossega: papers, bastonets de les orelles, compreses.... Aquí hi havia una màquina en forma de pinça que treia tota la part sòlida i deixava la part líquida.

 

Després vam veure una altra màquina que rebia la brutícia i quedava enganxada a uns rodets que posteriorment l’expulsaven a través d’uns tubs i que l’emmagatzemaven en un recipient contenidor per posteriorment portar-la a incinerar.

 

L’aigua bruta que quedava passava a un dipòsit molt gran amb forma de donut on hi havia uns bacteris que destruïen la brutícia que contenia l’aigua i la deixaven neta

 

L’última parada que vam fer va ser a una rampa, per on ja circulava l’aigua depurada i que la traslladava a la clamor, d’ allí al riu Cinca, d’ allí al riu Ebre per acabar finalment al Mediterrani.

Un cop acabada la visita, vam tornar a fer els 5 km que ens separaven d’ Almacelles.

 

Ens ho vam passar molt bé i vam aprendre molt.

 

Els alumnes de 5è A

 

Fotos

 

 

 

LA PROVA CANGUR 2016

 

Volem felicitar al Nil Comella Hernández per estar entre el 5% millor dels 12313 alumnes de 5è de primària que es van presentar a la prova Cangur que es va realizar a tot Catalunya.

 

Igualment felicitar la Carla Morea Abella per estar entre el 5% millor de sisè dels 12561 alumnes de 6è de primària.

 

Foto

 

   

 

 

 

 

EN JAUME CELA ENS VISITA

 

Que en Jaume Cela és una persona especial ho sabíem abans de coneixe’l, però ahir, amb la seva visita, ens va captivar encara més.

 

Mestre i escriptor, amb qui estaries hores i hores i no et cansaries d’escoltar-lo. De llibres en té un grapat, però nosaltres ens quedem amb Uns dies amb Sir William que vam llegir els de sisè el curs passat i amb Hi ha coses que són de mal perdre, que hem llegit als cursos inicials, són alguns dels llibres que ens han permès entrar al món fascinant del Jaume. Ahir, ens va desvetllar algunes curiositats, com per exemple, d’on surten alguns dels noms dels personatges dels seus llibre: Núria, Aran... els seus fills, filles, nétes i néts porten el nom dels protagonistes.

 

La jornada literària va estar dividida en dos parts: una primera part on tot l’alumnat de cicle superior ens vam traslladar al Casal i vam poder preguntar-li tot allò que ens interessava. Després, vam continuar fent un taller a l’escola amb l’alumnat de sisè, on ens vam centrar més en l’art d’escriure.

 

Escoltant al Jaume, t’entren ganes de llegir. L’emoció amb la que parla, et fa adonar de la grandesa de contes tan curts com aquest: “Cuando despertó, el dinosaurio todavía estaba allí.d’Augusto Monterrosoi fa que entris de ple en el món de les paraules.

 

GRÀCIES Jaume per la teva visita, plena de complicitat, entusiasme i literatura.

 

Fotos

 

 

 

"ELS ESCRIPTORS QUE ANEM A LES ESCOLES TENIM UNA GRAN SORT",PER JAUME CELA

 

 

 

 

VISITEM LA POTABILITZADORA D’ALMACELLES

 

Dimecres 13 i divendres 15 d’abril els alumnes de 5è vam visitar la potabilitzadora municipal. Vam haver de dividir-nos en dos grups i anar-hi en dies diferents perquè som un curs molt nombrós.

A les 9:10 del matí vam sortir de l’escola i vam anar caminant a la potabilitzadora, que es troba a uns 800 m.

Quan vam arribar ja ens estava esperant el senyor Jesús, que molt amablement ens va explicar com potabilitzen l’aigua que arriba a les nostres cases (i a tot el poble).

També ens va fer una demostració de com analitzen l’aigua, fent un test de transparència i calculant el nivell de clor en una mostra d’aigua potable i en una altra mostra d’aigua sense tractar, perquè veiéssim la diferència.

A continuació vam passejar fins al pantà on es recull l’aigua que posteriorment anirà a la potabilitzadora.

I per finalitzar vam parar a esmorzar al Parc del Vilot.

 

ALUMNES DE 5è C

 

Fotos

 

 

 

 

SORTIDA AL MONTSEC DE L’ALUMNAT DE SISÈ

 

El divendres, 30 d’octubre, l’alumnat de sisè de primària acompanyats per les seves tutores, la mestra Pilar Gascón i el mestre d’anglès-science van realitzar una sortida per conèixer el Comtat d’Urgell.

Van visitar l’Ajuntament de Balaguer, on hi ha el gran mural dels Comtes d’Urgell, l’estàtua de Gaspar de Portolà, el Monestir de les Avellanes, panteó d’alguns comtes i la col·legiata de San Pere d’Àger, que fou una de les fortaleses més important del comtat.

 

A la tarda vam visitar l’aspecte científic del comtat amb la visita a l’observatori del Montsec. Tot ho havíem treballat molt prèviament a classe.

 

Fotos

 

 

 

PREMIS AQUALIA

 

El dijous 14d’abril dos alumnes del nostre centre, l’Àngel Expósito Carner i la Noah Expósito Colom, van rebre un premi de mans de la representant d’Aqualia, la Sra. Blanca Ascón.

El premi consistia en un kit per a començar a fer hort i el van aconseguirper ser els finalistes, d’entre 8500 participants, del concurs de dibuix, relacionat amb la importància de l’aigua, que convoca anualment Aqualia a Espanya i Portugal.

 

Enhorabona a tots dos!

 

Fotos

 

 

 

SORTIDA ISÀVENA-CANELLES

 

El divendres, 18 de març, l’alumnat de 6è del centre amb les seves tutores, la cap d’estudis i el mestre d’anglès-science i coordinador d’entorn van dur a terme una sortida curricular per visitar els monuments històrics de la vall de l’Isàvena, afluent del riu Éssera, rius que alimenten la presa de Barasona i la central hidroelèctrica de Canelles a l’altre riu del canal, el Noguera Ribagorçana.

 

Al matí vam visitar els ponts medievals de Graus i Capella i el poble medieval, vistes al Pirineu i exteriors de l’antiga catedral de Roda d’Isàvena.

 

A la tarda vam visitar exteriors i una part de l’interior de la majestuosa presa de Canelles, la més gran de Catalunya, i la Cova Negra, cova càrstica habitadas a la prehistòria i amb interessants formacions estalactitíques.

 

S’havia preparat previamente com a currículum de science i en van fer un examen, en anglès. Van estar força atents i va ser una sortida molt aprofitada.

 

Fotos

 

 

 

VISITA ALS EMBASSAMENTS DE SANTA ANNA, BARASONA I AL CANAL D’ARAGÓ I CATALUNYA 


El passat divendres 8 d’abril, tot l’alumnat de 5è vam anar a visitar els embassaments de Santa Anna, Barasona i les obres que es van fer per construir el Canal d’Aragó i Catalunya. 
Abans de començar la sortida el mestre de science, el Sr. César, ens va fer una breu explicació des de l’Escola del recorregut que faríem i vam poder observar el paisatge per on passaríem, ja que feia un dia net i clar. 
Durant el viatge ens ho vam passar molt bé ja que a part d’escoltar al César quan tenia el micro, vam parlar amb els companys de 5è: l’Unai, el Gabi, el Xavier... 
La primera parada que vam fer va ser a l’aqüeducte de Coll de Foix, allà vam poder observar a més de l’aqüeducte, els dos canals que s’ajunten que porten aigua dels rius Éssera i Noguera Ribagorçana i que conflueixen en un canal d’enllaç.. 
Vàrem continuar el viatge cap a l’embassament de Santa Anna, on vam poder observar-lo, també vam mirar els conductes per on sortien les seves aigües i l’ermita de Santa Anna; el César ens va dir que per la seva proximitat l’embassament tenia aquest nom. 
Més tard vam fer una altra parada a Saganta per poder esmorzar i posteriorment vam reprendre la marxa cap a Barasona. Un cop vam arribar a aquest segon embassament, vam estar observant la presa i quatre senyors, que treballaven allà ens van donar explicacions de com gestionaven tant l’embassament com de la presa, com del manteniment de tot plegat. 
Un cop vam acabar la visita, vam anar al poble de La Puebla de castro per poder visitar  l’antic poblat romà de Labitolosa; allà vam observar tant les ruïnes del poblat com les termes que havien construït. 
Posteriorment vam dinar en un restaurant i després vam continuar el viatge cap al congost d’Olvena. Vam arribar a la central hidroelèctrica de San José; punt des d’on comença el Canal d’Aragó i Catalunya. 
Per acabar, vam anar a visitar el sifó del riu Sosa i posteriorment , l’aqüeducte de Perera, ja a les proximitats de Binéfar. 
Aquesta sortida em va agradar moltíssim, ja que a part d’estar en contacte amb la natura, vam aprendre moltíssimes coses que desconeixíem del cicle de l’aigua. 


                                               Daniel Martínez, alumnes de 5è A

 

Fotos

 

 

 

ALMACELLES VISTO POR 6ºB

 

Los alumnos de 6º en la asignatura de lengua castellana, han estado trabajando con algunos de los espacios más emblemáticos del pueblo. Os invitamos a descubrirlos a partir del siguiente mapa. 

 

 

 

 

 

EL NÉT DE LA JOANA RASPALL

 

Els nois i noies de sisè B estem treballant la biografia de la Joana Raspall dins del projecte Geobiografies que estem duent a terme. Hem tingut l’ocasió de posar-nos en contacte amb el seu nét, l'Ernest Cauhé, qui molt amablement ens ha contestat un parell de preguntes. L’Ernest ha sigut l’impulsor de l’app Un món de poesia, a través de la qual ens podem apropar a la vida i obra de la Joana Raspall. Des d’aquestes línies, volem agrair a l’Ernest la seva amabilitat.

 

Més info de la Joana a: http://joanaraspall.blogspot.com.es/

App Un món de poesia: http://www.unmondepoesia.cat/

 

 

 

 

 

 

LES COLÒNIES DE 5è A COMARRUGA

 

Els dies 7 i 8 de març, els alumnes de cinquè vam anar de colònies al Camp d’Aprenentatge musical Pau Casals a la localitat de Comarruga (Tarragona).

Només arribar, ens van dividir en tres grups. Mentre uns gravaven la cançó “Fa sol”, els altres grups realitzaven un taller on experimentaven amb el so i dissenyaven una samarreta amb la punta dels colors per celebrar el desè aniversari del camp d’aprenentatge. Per la tarda, cadascú de nosaltres vam fer la caràtula de la nostra cancó. Totes aquestes activitats van ser molt interessants i enriquidores.

Quan el sol es ponia, ens vam relaxar donant un passeig per la platja; acabant aquest meravellós dia amb un joc de nit molt divertit i cooperatiu.

El segon i darrer dia vàrem fer un joc de geo-catching on buscàvem objectes perduts mitjançant el GPS on totes les pistes ens duien al conte-concert de violoncel que explicava la història d’un violoncelista anomenat Josep.

Un cop havent dinat, ens varen donar la sorpresa de visitar la vila-museu del gran músic Pau Casals. Ens va impressionar tant la seva manera d’entendre la música, com la seva vida i la seva dedicació i persistència a aconseguir l’IGUALTAT i la PAU per a TOTS/-ES.

 

Podem dir que va ser una experiència inoblidable i emocionant per tothom.

 

Alumnes de 5è B

 

Fotos

 

 

 

 

OBSERVACIÓ PLANETÀRIA a l'Escola

Una trentena d'alumnes de sisé, amb les mestres i el Mestre d’anglès-science, com a conductor de l'observació, hem gaudit de la possibilitat molt poc freqüent de poder veure els cinc planetes visibles del nostre sistema solar que van donar nom a cinc dies de la setmana i en aquest ordre:
Mercuri (dimecres), Venus (divendres), Saturn (Saturday en anglès), Mart (dimarts) i Júpiter -Jovis en llatí (dijous).

Hem pogut veure amb prismàtics els quatre satèl·lits que va descobrir Galileu (Io, Europa, Calisto i Ganimedes) i la  perfecta silueta de Venus, tant potent a l'horitzó matiner. Però, sobretot hem pogut veure amb prismàtics el més difícil de veure de tots per ser el més petit, MERCURI, l'únic que és  quasi invisible a ull nu.

També hem pogut observar el planeta Mart (Ares en grec) i la seva estrella rival pel seu aspecte i potència semblants, Antares (anti Ares) molt a prop, la mes important de la constel·lació de Sagitari.

 

Fotos

 

 

 

MAKEY MAKEY

 

L’alumnat de sisè que està cursant robòtica en aquests moments, ha estat treballant amb el Makey Makey. Aquest dispositiu permet crear sistemes interactius mitjançant uns cables (tipus pinça) connectats a la targeta i als objectes escollits, els quals reemplacen les tecles de l’ordinador. La targeta es comunica al PC per mitjà d’un cable USB.

Els enginyers de sisè s’han inventat tot un seguit d’artuligis per posar una mica de música a les nostres vides i un joystick molt plàstic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LA CORAL DE 6è A LA RESIDÈNCIA D'AVIS BETULA ALBA

 

 

 

 

 

LA CORAL DE 5è CANTA A LA RESIDÈNCIA D’ AVIS

 

El dimarts 15 de desembre de 2015 L'alumnat de 5è que cantem a la coral vam fer un concert ala residència pública d’ avis d’ Almacelles .

Ens va dirigir l’Anna. Ho vam fer per compartir les cançonsque havíem après. Quan vam començar els van agradar molt lescançons que vam cantar.

Quan vam acabar, tots els avis estaven molt contents i ens van començar a aplaudir. Ens van donar dos regals: eren dos cups que a dins hi havien boletes, s’utilitzaven per fer servir l’ intel·ligència. Era molt bonic el regal!!!

 

Fotos

 

 

 

 

 

VENEN ELS AGENTS RURALS

 

La setmana passada, els agents rurals van venir a l’escola. Van visitar les tres classes de 5è i ens van fer una xerrada perexplicar-nos la seva feina.

 

La feina dels agents rurals és molt amplia i diversa: tenir cura dels animals salvatges que es troben malferits, protegir els boscos d’incendis, revisar els estris dels caçadors i pescadors, inspeccionar que els llocs on es permet fer foc compleixin la normativa, marcar els arbres que es poden talar…

 

Ens van proposar un joc en el què havíem d’endevinar de quin animal es tractava a partir d’ unes pistes ( les petjades, els caus i les restes d’aliments que deixen).

 

Per últim, ens van deixar tocar una pell de teixó, banyes de cérvol i de cabirol, pells de serps i un niu de teixidor.

 

Els dos agents rurals van ser molt amables i generosos, va ser una xerrada molt profitosa.

 

Alumnes de 5è C.

 

Fotos

 

 

 

EXCURSIÓ AL PARC D’EUROPA

 

El 27 d’octubre els nens i nenes de 6è A i 6è B vam anar al Parc d’Europa, on el Cèsar, el mestre de science, ens va explicar les principals característiques (en anglès) dels arbres que hi ha en aquest parc.

 

Text: Jazmin Borrell

 

Fotos

 

 

 

LA CONTACONTES

 

El divendres dia 16 d'octubre va venir a la nostra escola la Senyora Meritxell. Aquesta noia representa a l’associació de "Pagesos Solidaris", la qual s'encarrega d'ajudar a persones adultes que han immigrat del seu país i han vingut al nostre.

 

Aquesta activitat la van dur a terme perquè, com a joves, ens adonéssim de tot el que significa la seva tasca i que tots som iguals i tenim els mateixos drets. La Meritxell ens va llegir uns contes que tractaven sobre valors i respecte a les persones. Abans d’explicar-nos els contes ens va preguntar si crèiem que les persones érem iguals o diferents. La majoria dels nens vam respondre que érem diferents i després que la Meritxell ens llegís tots els contes, ens va fer adonar que tots som iguals, i que no hem d'intentar canviar a ningú, vingui d'on vingui i tingui els costums i la cultura que tingui.

Al nostre entendre, ens va agradar molt la contacontes i pensem que ens va ajudar a reflexionar i a adonar-nos que hem de tractar a tots per igual, ja que tots, per damunt de les nostres costums i cultura, som persones i tenim els mateixos drets i mereixem el mateix respecte que qualsevol altra persona del món.

 

NOMÉS ENS QUEDA AGRAIR A LA MERITXELL LA SEVA VISITA A L’ESCOLA.

 

Fotos

 

 

 

APADRINAMENT LECTOR A 6è

 

Ara que ja estem a mitjans de novembre i ja portem dos mesos fent Apadrinament Lector amb els nens i nenes de primer, us voldríem explicar la nostra experiència: és molt bonic ajudar als de primer a llegir, més que res, per la il·lusió que tenen ells per llegir amb els grans de l’escola. Nosaltres, al principi, teníem una mica de nervis per saber qui ens tocava però al final ens va donar igual perquè casi tots llegeixen igual de bé. Després de dos mesos, hem vist petits però importants canvis a l’hora de llegir i de relacionar-se amb nosaltres; ara, tenen més seguretat i ens tenen més confiança.

 

Esperem que vagin millorant com ho han fet fins ara i que després de compartir aquestes estones amb nosaltres, tinguin més ganes de llegir. Us anirem informant dels progressos.

 

Text: Ángela Roda i Clara Ruíz

 

Fotos

 

 

 

COLÒNIES EMOCIONALS

 

Els dies 12 i 13 de novembre l’alumnat de 6è de l’escola Antònia Simó i Arnó vam anar de colònies a Santa Maria de Palautordera (Barcelona).

 

Després de dues hores i mitja amb l’autocar, vam arribar a la casa, on vam esmorzar i vam veure la que seria la nostra casa durant dos dies. Era molt xula, encara que nosaltres ens l’havíem imaginat diferent.

 

Teníem 2 monitors: l’Alba i en Jon. Primer de tot, ens van explicar que participaríem en un concurs que consistia en intentar gastar poca llum. I per ara, som l’escola que menys electricitat ha gastat.

 

Durant el dos dies, vam fer unes activitats emocionals, on hi havia 5 regnes. Nosaltres n’hi vam fer 4: la confiança, l’empatia, el lideratge i la comunicació positiva.

 

Per la nit, vam anar al bosc amb les nostres llanternes. Vam passar emoció, por... Una mica de tot.

 

A continuació vam anar a la ‘’disco’’, on allí vam superar la vergonya.

 

Vam arribar a les habitacions una mica cansats, però la festa va continuar a les nostres habitacions, fins que les mestres ens van avisar per anar a dormir.

 

Al dia següent vam fer una activitat amb un cavall, (el regne del lideratge). Ens ho vam passar super bé.

 

Els nostres estimats monitors ens van regalar una polsera molt xula amb 5 símbols que representaven els 5 regnes.

 

Fotos

 

 

 

XERRADA D’EN RAMON DRUDIS

 

El 3 de novembre va venir en Ramon Drudis a parlar-nos dels planetes, aprofitant la sortida que havíem fet a Àger.

 

Una vegada més ens va sorprendre amb una de les seves millors explicacions.

 

Ens va posar un vídeo de l’Alyssa Carson que anava dirigit especialment a nosaltres. L’Alyssa és una noia de 14 anys que té un somni: ser la primera persona en trepitjar el planeta Mart. Ens deia que si volem aconseguir alguna cosa, ens ho hem de creure, és a dir, que sempre hem de mirar les coses per la banda positiva i així les aconseguirem.

 

(Més info a http://www.mars-one.com/about-mars-one/ambassadors/alyssa-carson)

 

En Ramon ens va parlar de les aurores boreals (que són com uns núvols d’un color més o menys florescent) que hi ha als països nòrdics i de les característiques dels diferents planetes.

 

Va estar molt bé perquè ens va ensenyar moltes coses

 

Fotos

 

 

 

ESPAI DE FRUITA

 

Ha vingut a la nostra escola ESPAI DE FRUITA, una iniciativa d’Afrucat, l’Associació Empresarial de la Fruita de Catalunya junt amb la Diputació de Lleida.

 

L’espai fruita busca posar en valor i dimensionar el sector fruiter d’una manera propera i plena d’experiències.

 

L’alumnat de 4t i de 5è ha gaudit de debò amb aquesta activitat que els ha apropat mitjançant una projecció panoràmica al món de la fruita tan proper a nosaltres.

 

Moltes gràcies als patrocinadors d’aquesta iniciativa tan interessant!!

 

Fotos

 

 

ENS VISITA AFRUCAT

 

Avui dilluns, 16 de novembre de 2015 uns homes d’ una empresa de Lleida anomenada Afrucat ens han vingut a fer una xerrada a l’alumnat de 5è i de 4t al gimnàs sobre el consum de fruita; concretament sobre la producció i les seves etapes abans d’arribar a casa nostra. També ens han donat consells sobre la conservació de la fruita segons si és de pinyol o sense.

 

Tot ho tenien molt ben preparat; tenien una cúpula inflable de color negre on ens han ficat un vídeo.

 

Això ho han fet per conscienciar als alumnes sobre les bondats que té el consum de cinc peces de fruita al dia. Al vídeo ens han ensenyat que la Xina és la major productora de fruita dolça del món. Ens han explicat també que abans d’arribar a les nostres cases la fruita passa per diferents passos: del pagès a la cooperativa, de la cooperativa a la botiga i de la botiga fins a les nostres cases.

 

En aquesta xerrada hem après molt sobre el consum de fruita, el qual caldria que fos diari.

 

Ivan Méndez Fernández(5è-A)

 

 

L’ALUMNAT DE SISÈ, VAM ANAR A LA SAIRA!

 

El passat 8 d’octubre, l’alumnat de sisè, vam anar a la Saira caminant, l’objectiu de la sortida era visitar dues centrals d’energia renovables.

 

Després d’esmorzar i recuperar-nos de la caminada de 7 Km, vam anar a veure el Parc solar, acompanyats del senyor Drudis, que és enginyer, i ens va explicar la composició i funcionament dels seguidors solars.

 

Tot seguit, vam visitar la petita central hidroelèctrica, allí també ens van deixar entrar i dos enginyers de la central ens van ensenyar el seu funcionament i fins i tot van intentar posar-la en marxa , però després de dos intents no va ser possible, tot i així va ser molt emocionant.

 

Després de dinar, ja que passàvem a prop del castell de la Saira, vam aprofitar per visitar-lo. Des de dalt del turó vam gaudir d’unes vistes precioses, mentre en Cèsar ens explicava coses fascinants d’aquell lloc.

 

El camí de tornada va ser una mica pesat, però al final ens vam sentir molt bé d’haver-ho aconseguit, l’experiència a part de ser interessant ens ha ensenyat que les coses fetes amb esforç et deixen una bona sensació.

 

Agraïm molt especialment al senyor Jordi Bisart que ens ha permès accedir a la seva propietat, als enginyers de la central hidroelèctrica i al senyor Ramon Drudis que ens han ajudat a viure aquesta experiència tan interessant.

 

Fotos

 

 

 

EXCURSIÓ A L’ESPLUGA DE FRANCOLÍ

 

Divendres 30 d’octubre, els alumnes de 5è vam anar a l’Espluga de Francolí.

 

El primer que vam fer quan vam arribar va ser esmorzar i tot seguit vam visitar el Museu de la vida rural. Allí vam veure un audiovisual que explicava la vida al camp dels nostres avis i besavis. També vam veure unes figuretes de terracota que representaven escenes de la vida i tradicions d’aquells temps.

Finalment vam observar diferents tipus de carros des del més antic fins al tractor que és el més actual.

 

En segon lloc, vam visitar la fàbrica de galetes Cobo de l’Espluga de Francolí, una fàbrica petita on fan galetes artesanes. Ens van regalar una galeta i un carquinyoli a cadascú i estaven boníssims.

 

Per últim vam fer un petit recorregut per la cova de la Font Major, aquesta cova és important perquè s’hi han trobat restes de diferents èpoques, des del paleolític fins als Ibers. Mitjançant els audiovisuals i les explicacions del guia vam comprendre com vivien a la prehistòria.

 

Ha estat una excursió molt interessant i divertida!!!!!

 

Alumnes de 5è C

 

Fotos

 

 

 

 

SORTIDA DE 5È: OBSERVACIÓ D’ARBRES A LA TARDOR

 

El dimarts, dia 20 d’ octubre, per la tarda, l’ alumnat de 5è vam realitzar una sortida a les piscines d’ Almacelles per a observar i fer un estudidels arbres i arbustos a la tardor. Ens acompanyaven els nostres tutors i el professor de Science, el Sr. César Celma, que és també coordinador de Coneixement de l’entorn, i era qui ens feia les explicacions en anglès.

 

Vam estudiar més de 25 espècies d’arbres, fixant-nos especialment en la forma, fulles, tronc, color, brillantor, fruits... Entre els que més ens van cridar l’atenció destaquen: el cedre (Himalayan Cedar), perquè les fulles semblen una escombra;la fotínia (Red Robin Photinia), perquè les fulles velles són verdes i les noves que surten són roges i la savina (Spanish Juniper) per la seva grandària, la petitesa dels fruits i perquè està en perill d’extinció.

 

Prèviament, a l’escola, havíem preparatla sortida fent treballs de reconeixement i classificació dels diferents arbres. Un copa les piscines, vam recollir mostres de les fulles i algun fruit per a exposar-ho posteriorment en un mural.

 

Vam poder gaudir d’una tarda molt agradable en contacte amb la natura i vam aprendre, a fons, tota una pila de característiques de cada arbre. Va ser molt interessant!

 

Fotos

 

 

 

ROBOTIQUEM

 

Quan l’Imma ens va proposar fer un robot, la primera idea que vam tenir va ser fer una motoserra però vam tenir problemes amb els engranatges que no subjectaven bé. Aleshores vam pensar en fer un cotxe sense motor amb una trituradora. Però finalment ens vam decidir per fer un cotxe amb motor.

 

Us presentem l'scorpion:

 


​Està format per:

  • Peces de mecano
  • Una bateria
  • Un motor
  • Quatre rodes
  • Un engranatge
  • Un aleró
  • Una peça de Lego

 

L’objectiu de l’Scorpion és ser el cotxe més ràpid de la galàxia.

 

Ideat per: Mohamed, Jaume, Sergi i Clàudia

 

 

SORTIDA DE L'ALUMNAT DEL C.S. A LA SAIRA

 

Els dies 7 i 8 d’octubre l’alumnat de cinquè i sisè del centre han dut a terme una sortida a peu per tal de preparar el tema de l’exposició d’aquest curs. Energies Renovables. Hi ha participat el professorat del cicle acompanyat per l’enginyer jubilat, RAMON DRUDIS, qui ha donat la major part de les explicacions tècniques. Valorem i agraïm la seva presència durant els dos matins.


Després de preparar-les a la classe l’alumnat va visitar un parc de seguidors fotovoltaics instal·lat en una finca propietat de JORDI BISART, a qui agraïm molt sincerament totes les facilitats que ens ha posat per a la visita.


Aquí han pogut veure i distingir les cèl·lules fotovoltaiques de silici monocristal·lí, productores del corrent per excitació fotoelèctrica dels electrons més exteriors de la seva estructura, els panels i els 20 conjunts de panels anomenats seguidors. També vam observar in situ els dos moviments, en els plans horitzontals i vertical, per orientar-se sempre perpendiculars al sol. Vam mesurar els moviments i en vam observar els motors que ho feien possible.

 

Al costat del parc fotovoltaic es troba una de les minicentrals hidroelèctriques del canal d’Aragó i Catalunya. El responsable de manteniment de totes les minicentrals, el sr. FERRAN CALATAYUD, també ens ha acompanyat i ajudat a comprendre el seu funcionament i les seves parts: petit embassament, turbina, eix i generador. També li estem molt reconeguts i agraïts. En Ramon ens va explicar com calcular de manera senzilla la potència de la central, aplicant la fórmula:

Potència = cabal en m3/s x altura salt x gravetat.

 

Vam dinar al Casal de la Saira, i agraïm la gentilesa dels veïns que ens van deixar aquestes instal·lacions.

A la tarda, l’arqueòloga de l’ajuntament, MONTSE GENÉ, ens va fer un recorregut històric del tossal de la Caperutxa, on a més del millor punt d’observació del terme (350 m d’altitud), es troben les restes d’una torre de guaita andalusina del segle XI. També agraïm i valorem la seva presència, com en tantes altres sortides.

Ha estat una sortida molt interessant tant pels coneixements científics, com pels històrics i geogràfics, a més de la importància de l’activitat física de la caminada i n’hem fet una molt bona valoració.

 

Primera sortida de 5è. Excursió a la Saira

 

L’alumnat i el professorat de 5è de l´Escola Antònia Simó i Arnó, el dia 7 d´octubre de 2015 vam fer una sortida a la Saira, nucli molt petit que està a 7 km d´Almacelles. Vam anar i tornar caminant.

Vam visitar un parc solar, propietat del sr. Jordi Bisart, on hi havia plaques per transformar l´energia del sol en electricitat. Posteriorment vam visitar una petita central hidràulica que utilitza l´aigua del canal d´Aragó i Catalunya per fabricar energia elèctrica.

Vam dinar al casal del poble. Un cop vam recuperar les forces, vam anar a visitar les restes del Castell de Saidía, construcció ibérica i posteriorment andalusí, del turó de la Saira.

Vam comptar amb la col·laboració del sr. Ramon Drudis que ens va explicar el funcionament de les centrals solar i hidràulica. L´arqueòloga Montse Gené ens va explicar les restes del Castell de Saidía.

Ens va cansar la caminada, però vam aprendre molt. Ens ho vam passar molt bé !!!

 

Els alumnes de 5è

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navegació