CONCEPTES FONAMENTALS DE LA TEORIA 
	PSICOANALÍTICA.
	
	
	La psicoanàlisi pot definir-se de tres maneres:
	- Com una teràpia per tractar i 
	curar malalties mentals.
	- Com una teoria o model que 
	explica l’estructura de la personalitat i el funcionament del psiquisme humà 
	(és a dir una teoria o escola psicològica).
	- Com una teoria de la 
	cultura que explica el perquè de l’art, la religió, el llenguatge, la vida 
	social, etc..
	
	GUIÓ
	
	1.Teoria de la 
	personalitat i mecanismes de defensa.
	1.1. Les relacions entre el jo, l’allò i el superjò.
	
	2. Teoria dels instints.
	2.1 La nova teoria dels instints: eros i thànatos.
	
	3. Teoria de la sexualitat.
	3.1. Fase oral
	3.2 Fase anal.
	3.3 Fase fàl•lica (complex d’Èdip)
	3.4. Fase de latència
	3.5. Pubertat.
	
	4. Els somnis
	5. Teoria de la cultura.
 
	TEORIA DE LA PERSONALITAT I 
	MECANISMES DE DEFENSA.
	
	Freud elabora dues teories de la personalitat. La primera teoria correspon a 
	l’època en què Freud parla per primer cop del terme inconscient. Arran de 
	les seves investigacions sobre la hipnosi i la histèria, Freud va proposar 
	la teoria segons la qual els processos psicològics són regulats per una part 
	oculta i desconeguda de la nostra personalitat que s’anomena inconscient. El 
	“descobriment” de l’inconscient pot considerar-se un fet revolucionari 
	perquè fins aleshores es creia que la psicologia només tractava de fets 
	conscients. L’estructura de la personalitat quedaria completada amb el 
	conscient –la part que ens lliga amb el món exterior i que coneixem, o sigui, 
	que ens n’adonem –records inconscients però que fàcilment poden tornar a ser 
	conscients, com per exemple un nom o una situació que hem oblidat 
	momentàniament-. La diferència amb l’inconscient és que aquest no és 
	accessible, mentre que el preconscient sí que ho és. En resum, el conscient 
	és allò que coneix una persona; el preconscient, allò que no coneix però que 
	pot conèixer fàcilment; i l’inconscient, allò que no pot conèixer de cap 
	manera..
	
	L’any 1923, Freud va millorar i polir aquesta teoria de la personalitat 
	proposant un nou model més útil i més explicatiu que es basa, en part, amb 
	el primer model. Aquesta segona teoria de la personalitat considera tes 
	parts: l’allò, el jo i el superjò.
	
	L’allò és la part més antiga de la nostra personalitat i la font de tota 
	l’energia mental. És totalment inconscient i primitiva. El seu mecanisme de 
	funcionament consisteix en la satisfacció immediata de les necessitats, 
	sense cap altra consideració; en aquest sentit es diu que l’allò és 
	totalment instintiu. Quan una persona neix és únicament allò, o sigui només 
	és instint. De l’allò, en contacte amb el món exterior, naixerà el jo. 
	L’allò no té valors morals ni actua pensant en els altres, només actua 
	d’acord amb el principi de plaer, és a dir que la seva conducta va únicament 
	encaminada a aconseguir el plaer i evitar les coses desagradables..
	
	El jo s’origina a partir de l’allò en el nen petit. A mesura que l’infant 
	creix i entra en contacte amb el món exterior, va elaborant el seu jo, que 
	es convertirà en la part mental de control de la conducta. El jo té com a 
	finalitat el contacte amb la realitat i l’autoconservació enfront d’aquesta 
	realitat exterior. Quan actua el jo ha de considerar les conseqüències dels 
	seus actes més enllà del possible plaer o satisfacció. Aquest criteri, que 
	considera la realitat abans que el plaer, s’anomena principi de realitat, i 
	s’oposa al principi de plaer propi de l’allò. El jo és qui controla el 
	parlar i el pensament, els moviments i les tensions psíquiques internes de 
	les persones. El jo té elements del conscient –el contacte amb la realitat 
	exterior-, del preconscient –records- i de d’inconscient –el contacte i el 
	control de l’allò.
	
	El tercer element de la personalitat és el superjò. El superjò es 
	constitueix al voltant dels 5-6 anys, quan els nens i les nenes idealitzen 
	la imatge dels pares i aprenen el sentit de les normes que cal respectar. 
	Aquestes normes i prohibicions s’integren en la personalitat del nen i es 
	converteixen en inconscients. Quan el superjò queda desenvolupat, representa 
	la consciència i les pautes morals, és a dir, és el punt de referència moral 
	de la persona.. Les característiques del superjò dependran de la moral de 
	cada societat i del model educatiu que hagin inculcat als nens els pares o 
	altres adults que hi estiguin en contacte. En una persona adulta equilibrada 
	el superjò ajuda el jo a controlar les exigències instintives de l’allò.
	
	a. Les relacions entre el jo, l’allò i el superjò.
	
	Les relacions entre el jo, l’allò i el superjò poden ser senzilles o 
	complexes. En molts casos, són la causa de més d’un conflicte psíquic. Com 
	diu el mateix Freud, el jo ha de servir dos amos: l’allò i el superjò. Si 
	estan d’acord, no hi ha problema, però quan l’allò –mogut per l’instint i el 
	principi de plaer- vol alguna cosa que el jo –la realitat- i el superjò –la 
	moral- no poden acceptar, s’origina una tensió i un conflicte interns, tan 
	si guanya l’un com l’altre. El jo ha d’intentar mantenir l’equilibri i 
	eliminar les tensions.
	
	Posem-ne un exemple pràctic: imagina’t que tens molta gana i que veus un 
	pastís que et ve molt de gust però no tens prou diners. L’allò, mogut pel 
	principi de plaer, entraria a la botiga i agafaria el pastís. Però el jo no 
	ho fa perquè segueix el principi de realitat –et podrien acusar e lladre- i 
	el superjò tampoc no ho accepte –perquè la moral diu que robar no està bé-. 
	Si et quedes sense menjar, s’origina una sensació de frustració perquè 
	l’allò no ha aconseguit el que volia; però si agafes el pastís, també neix 
	un sentiment de culpa perquè no has fet cas del superjò. Aquesta dialèctica 
	es produeix contínuament en la vida quotidiana. Un altre exemple: imagina’t 
	que t’agrada un noi o noia de la teva classe però tu ja estàs compromès o 
	compromesa.. El teu allò diu que intentis quedar-hi i sortir-hi, però el teu 
	superjò et diu que no està bé perquè ja surts amb algú. El jo haurà de 
	buscar l’equilibri en aquesta situació. Habitualment el jo i el superjò són 
	aliats enfront de l’allò, però pot passar que el superjò s’enfronti amb el 
	jo. Un exemple: t’agrada molt menjar xocolata però a casa teva t’han 
	inculcat que la xocolata és molt dolenta. Al mateix temps, el teu jo i la 
	teva experiència et demostren que menjar xocolata en quantitats raonables no 
	és perjudicial. Aleshores es produeix un conflicte entre el superjò –la 
	prohibició paterna- i el teu jo –l’ús d’arguments racionals i d’experiències 
	demostrades empíricament.
	
	Per tal d’ajudar el “pobre” jo, que està tan pressionat per l’allò i pel 
	superjò, Freud diu que el jo disposa d’unes tècniques per evitar aquestes 
	pressions: els mecanismes de defensa. Aquests mecanismes de defensa 
	demostren que hi ha un conflicte interior. Els més importants són:
	
	Repressió: És el més corrent. Consisteix en el fet que el superjò frena els 
	impulsos de l’allò. D’aquesta manera, ajuda el o, però al mateix temps li 
	crea conflictes. El jo intenta mantenir reprimits aquests desitjos, però de 
	fet són vius a l’inconscient i són la causa de les tensions que s’anomenen 
	neurosis, és a dir, el conflicte que neix d’un desig que no es pot dur a 
	terme.
	
	Racionalització: Consisteix a inventar-se arguments racionals per justificar 
	la conducta que exigeix l’allò.
	
	Negació de la realitat: Consisteix a negar un fet de la realitat, o bé a 
	deformar aquesta realitat. És la conducta típica del qui diu “jo no ho he 
	fet” quan en realitat és qui ho ha fet, o de qui no vol reconèixer un fracàs 
	o frustració.
	
	Projecció: Consisteix a veure en els altres sentiments o idees propis d’un 
	mateix però que no es volen acceptar.
	
	Regressió: Davant d’una dificultat o d’una situació inesperada, el nen o 
	l’adult tenen comportaments propis d’èpoques anteriors, més infantils o 
	inapropiades per l’edat. És una manifestació d’immaduresa.
	
	Reacció: Es tracta de manifestar una conducta externa contrària a un 
	sentiment o afecte refusat. D’aquesta manera s’amaga el veritable sentiment 
	que està reprimit. També s’anomena formació reactiva.
	
	Sublimació: Consisteix a canviar l’objectiu de les pulsions (o també 
	instints) cap a finalitats que socialment siguin acceptades i per tant 
	tolerades pel superjò. L’art, la literatura, l’esport, són resultats molt 
	sovint de sublimació. Freud considera que aquest mecanisme de defensa dóna 
	una sortida constructiva i eficaç a les pulsions.
 
	TEORIA DELS INSTINTS
	
	
	Un dels conceptes claus de la teoria de la psicoanàlisi és el concepte 
	d’instint, que de fet anomena pulsió (Trieb, en alemany). Per Freud,. Els 
	instints són difícils de definir, però imprescindibles per analitzar la vida 
	humana. Representen una mena de força o energia constant que prové de dins 
	del cos i que estan a la frontera entre la part psíquica i la biològica. Un 
	instint té un origen, un objecte i una finalitat. L’origen és una excitació 
	dins de l’organisme causada per algun desequilibri, per exemple la gana.. 
	L’objecte pot ser el mateix cos o bé un objecte extern, per exemple una 
	poma. I la finalitat és restablir l’equilibri, o sigui, en aquest cas, 
	menjar i saciar la gana. Freud deia que tots els éssers vius tenien dos 
	instints. L’instint d’autoconservació i l’instint sexual. La força de 
	l’instint sexual s’anomena libido. En general, tant els instints sexuals com 
	els d’autoconservació es regeixen pel principi de plaer. Però com que el 
	principi de plaer també considera que cal evitar el dolor, molt sovint cal 
	controlar els instints per tal d’evitar el dolor. En aquest cas els instints 
	es regeixen pel principi de realitat. Per exemple, si un animal té molta 
	gana i veu que el seu menjar es troba al costat d’un depredador seu, deixarà 
	aquest menjar i el buscarà en un altre lloc perquè si seguís el principi de 
	plaer segurament acabaria morint. En el cas de les persones, la satisfacció 
	dels instints és també molt flexible. Si tens set i desitges una beguda de 
	cola però només tens aigua a disposició, t’adaptes i beus aigua abans que 
	morir de set.
	
	Freud va donar molta importància a l’instint sexual en la vida de les 
	persones. Considera que la sexualitat també té un origen, un objecte i una 
	finalitat. L’origen és una estimulació nascuda d’una part de l’organisme, 
	anomenada zona erògena. Aquesta part de l’organisme que estimula la 
	sexualitat va evolucionant al llarg de la vida d’una persona i pot ser 
	qualsevol part del cos, tot i que els òrgans genitals són una de les 
	principals zones erògenes. L’objecte pot ser una persona de l’altre sexe, 
	del mateix sexe o el propi cos. La finalitat de la sexualitat és restablir 
	l’equilibri que neix de l’impuls sexual, la libido. La manera de restablir 
	aquest equilibri evoluciona des del nen fins a l’adult. Freud és el primer 
	psicòleg que parla de sexualitat infantil en tant que primera etapa d’un 
	procés que evolucionarà fins a arribar a la sexualitat de la persona adulta. 
	Aquesta concepció li va comportar molts problemes perquè la moral de la seva 
	època era molt estricta en aquests temes.
	
	a. La nova teoria dels instints: eros i thànatos.
	
	L’any 1920 Freud revisa la seva teoria dels instints a causa d’una sèrie de 
	problemes que tenia amb l’antiga teoria dels instints únics: el de la 
	sexualitat i el de l’autoconservació. Fonamentalment, Freud no podia 
	explicar per què les persones tenien tendències agressives, odis, etc. 
	Possiblement la Primera Guerra Mundial també va influir en aquest canvi de 
	pensament. Aquests problemes i d’altres que es trobava a la consulta van fer 
	que Freud elaborés una nova teoria dels instints. En aquesta teoria, els 
	instints també eren dos, però ben diferents. Un instint seria l’instint de 
	vida,que englobaria la sexualitat i l’autoconservació. Aquest instint o 
	principi el va anomenar eros, en record del mite grec, el déu de l’amor. 
	L’altre instint seria el principi de mort o de destrucció, que explicaria 
	les conductes agressives de les persones, com el sadisme, el masoquisme, 
	l’instint de domini i l’instint de destrucció. Aquest principi de mort va 
	ser anomenat thànatos pel seu deixeble Fedem. La finalitat d’eros és crear 
	vida; la finalitat de thànatos és destruir la vida. D’aquesta manera, la 
	vida de les persones estaria regulada per aquests dos principis oposats: 
	vida i mort, amor i odi. Aquesta dualitat explicaria no solament la conducta 
	dels individus sinó també l’evolució de la cultura humana.
	
	
	TEORIA DE LA SEXUALITAT
	
	
	L’experiència clínica de Freud amb els seus pacients va demostrar que la 
	causa de molts conflictes psíquics es trobava en algun trauma sexual de la 
	infància o de la madura. Aquest fet i la seva teoria dels instints va 
	portar-lo a elaborar una teoria de l’evolució de la sexualitat que 
	explicaria molts dels conflictes dels seus pacients. Va dividir l’evolució 
	de la sexualitat d’una persona en diverses fases.
	
	a. Fase oral.
	En aquesta fase, el plaer sexual es produeix a la boca i als llavis. 
	Durant aquest període coincideixen l’instint sexual i el d’autoconservació, 
	perquè el fet de xuclar serveix per satisfer la gana en mamar. Se situa dels 
	0 als 2 anys.
	
	b. Fase anal.
	La zona erògena es relaciona amb l’anus i el fet de controlar l’expulsió 
	dels excrements i el control dels esfínters. Se situa entre els 2 i els 2 
	anys, el període en què el nen adquireix aquesta capacitat de control.
	
	c. Fase fàl•lica..
	La zona erògena se centra en els òrgans genitals, tant en els nens com 
	en les nenes. Aquesta etapa se situa entre els 3 i els 5 anys. El factor més 
	destacable d’aquesta fase és l’aparició e l’anomenat complex d’Èdip. La 
	mitologia grega parla d’Èdip com d’un personatge que va matar el seu pare, 
	es va casar amb la seva mare i va esdevenir rei. Èdip no sabia que la 
	persona que va matar fos el seu pare ni que la persona amb qui es casava era 
	la seva mare. Quan ho va saber, se’n va penedir i es va castigar arrencant-se 
	els ulls. Freud creu que tots els nens, en aquest període, tenen un desig 
	eròtic per la seva mare i veuen el pare com un rival. El mateix els succeeix 
	a les nenes, però a la inversa, senten un desig pel pare i contemplen la 
	mare com una rival. Aquesta fantasia es resol amb importants conseqüències. 
	En primer lloc, enriqueix la vida afectiva del nen o la nena en experimentar 
	el sentiment d’amor-odi envers el pare o la mare. En segon lloc, serveix per 
	trobar un model d’identificació sexual: el pare per al noi i la mare per a 
	la noia. El nen s’identifica amb el seu pare perquè creu que així 
	aconseguirà l’amor de la mare, i el mateix fa la nena en identificar-se amb 
	la mare. I en tercer lloc, el nen o la nena, davant de la por al càstig, 
	aprenen a obeir els pares i en el seu interior es comença a formar el 
	superjò, la part moral de la personalitat. Freud afirma que el complex 
	d’Èdip és un fet normal i general. Habitualment aquesta fase se supera de 
	manera positiva i gens traumàtica. En llenguatge popular, s’utilitza 
	l’expressió que les nenes són més dels pares, i els nens, de les mares. Si 
	no se supera correctament la fase fàl•lica, poden sorgir problemes a l’edat 
	adulta.
	
	d. Fase de latència.
	És un període en què disminueix l’interès sexual del nen o de la nena. 
	Al mateix temps s’interioritzen les prohibicions paternes i es van 
	conformant el superjò. Dura entre els 6 i els 11 anys i és una etapa en què, 
	habitualment, els nenes i les nenes juguen separats, sense demostrar gaire 
	interès entre ells.
	
	e. Pubertat.
	En aquesta fase, la libido s’independitza totalment dels pares i arriba 
	al seu gra de maduresa. L’objecte amorós és habitualment una persona de 
	l’altre sexe i es manifesta un gran interès per la sexualitat, que 
	coincideix amb una sèrie de canvis hormonals i fisiològics. Les tendències 
	amoroses combinen la tendresa i la sexualitat. Correspondria a l’etapa de 
	l’adolescència.
	
 
	ELS SOMNIS
	.
	Tradicionalment, s’han atribuït poders màgics als somnis o bé s’han 
	considerat visions que anunciaven el futur. Des de la cultura grega amb els 
	oracles o la cultura jueva amb els somnis d’inspiració divina, les persones 
	han tingut un respecte sagrat pels somnis. Freud va donar una nova visió del 
	sentit del somni a partir de la seva experiència clinica. Segons Freud, els 
	somnis són manifestacions de l’inconscient i per tant són un camí 
	privilegiat per conèixer l’inconscient de les persones. Sovint els somnis 
	són desitjos de l’inconscient, de l’allò, que no poden ser acceptats pel jo 
	o pel superjò. En aquesta senzilla estructura, els somnis són més complexos. 
	Cal distingir entre dos aspectes dels somnis: el contingut manifest i el 
	contingut latent. El contingut manifest és allò que recordem d’un somni: 
	situacions estranyes, inconnexes, sense lògica, que poden ser agradables o 
	desagradables. El contingut latent són realment els desitjos de la persona 
	que volia manifestar en el somni. És a dir, que els somnis són manipulats, 
	transformats o tal com es diu en psicoanàlisi censurats pel jo i el superjò. 
	Allò que somiem, contingut manifest, és diferent d’allò que realment 
	significa el somni, contingut latent. Aquesta circumstàncies fa que calgui 
	interpretar els somnis per tal de conèixer què ens vol dir la persona amb 
	aquest somni. Per poder interpretar un somni, cal conèixer en primer lloc la 
	vida de la persona, quins fets importants ha viscut, quines persones 
	l’envoltaven, etc... Aleshores el psicoanalista ha de relacionar el somni 
	amb la vida de la persona i buscar-li un sentit. Una eina que pot ajudar el 
	terapeuta és el fet que els somnis utilitzen símbols descriptius. Per 
	exemple, una casa que representa el cos humà, els pares es presenten com a 
	reis i reines, l’aigua que simbolitza el naixement, objectes que representen 
	els òrgans sexuals masculins com pals, claus, ganivets, o els femenins com 
	bosses, caixes, portes, etc... Molts d’aquests simbolismes són 
	característics dels contes, la mitologia i el folklore i cal utilitzar-los 
	amb molta prudència perquè sovint un mateix objecte o situació pot 
	simbolitzar coses diferents. Al capdavall, la interpretació d’un somni es 
	basa en la capacitat d’anàlisi del psicoanalista i en el coneixement que 
	tingui de la biografia del pacient.
	
 
	TEORIA DE LA CULTURA
	
	En els seus darrers llibres, Freud reflexiona sobre la religió i la cultura. 
	Els seus punts de vista estan totalment relacionats amb la seva teoria 
	psicoanalítica.
	
	Freud era jueu si bé no va ser mai practicant ni creient, però coneixia molt 
	bé la història de la religió. Per Freud la religió és una il•lusió que 
	comença en els pobles primitius com una actitud davant de fenòmens que no 
	poden explicar. També relaciona el lligam entre l’ésser humà i déu amb el 
	complex d’Èdip i l’ambivalència d’amor-odi que s’experimenta davant de la 
	figura del pare. De fet, Freud afirma que déu és una substitució del pare 
	que s’ha perdut en el complex d’Èdip. En el vocabulari religiós jueu i 
	cristià, es parla sempre del pare-déu. Quan la persona adulta ja no té la 
	protecció dels seus progenitors, se sent dèbil i desemparat davant del món i 
	busca en el déu-pare la seguretat que tenia abans, quan era petit, amb els 
	seus pares. Per aquest motiu, a l’adolescència, molt sovint, es produeixen 
	les crisis religioses de manera paral•lela a les crisis de relació amb els 
	pares. Quan l’adolescent comença a qüestionar la figura del pare qüestiona 
	també la figura de déu.
	
	L’any 1930 escriu un dels seus llibres més famosos, “El malestar a la 
	cultura”, en el qual exposa els seus punts de vista sobre la societat i la 
	civilització humana. Afirma que l’ésser humà no és feliç després de tants 
	anys de cultura i civilització, perquè té molts sofriments provinents del 
	propi cos –malalties,etc-, del món exterior –desgràcies naturals, etc- i 
	sobretot de la convivència i de les relacions amb les altres persones. La 
	civilització, la cultura, impedeix que l’ésser humà satisfaci els seus 
	impulsos i per tant no és feliç. D’altra banda, Freud reconeix que la 
	repressió que exerceix la cultura sobre aquests instints humans és la base 
	de la civilització, i que gràcies a aquesta repressió existeixen els grans 
	llibres, les obres d’art, la música, etc. Però el preu que s’ha de pagar per 
	aquesta civilització significa l’acceptació de molts prohibicions i normes 
	morals que reprimeixen els nostres instints, i en aquest sentit creu que 
	l’ésser humà primitiu era més feliç encara que tenia menys poder i menys 
	seguretat. Freud accepta que sense les normes, el superjò que fixa la 
	societat, l’agressivitat de l’ésser humà posaria en perill la convivència. 
	Ara bé, aquesta estructura comporta que la nostra cultura sigui neuròtica 
	perquè sempre s’està lluitant entre la força de l’instint i la repressió del 
	superjò que genera el complex de culpabilitat. Com més cultura, més 
	repressió i més sentiment de culpa. En certa manera, ens trobem en un carrer 
	sense sortida: perquè la persona pugui ser considerada com a tal, i no com 
	un animal, necessita cultura. Però perquè hi hagi cultura, cal repressió. I 
	no sembla que hi hagi una sortida a aquest conflicte.
	
 
	LES MALALTIES MENTALS I LA SEVA 
	TERÀPIA SEGONS LA PSICOANÀLISI.
	
	Bàsicament, la malaltia mental que tracta la psicoanàlisi és la neurosi. La 
	neurosi és un trastorn mental ocasionat per un conflicte interior entre els 
	desitjos inconscients de l’allò, o les exigències del superjò, i el jo 
	conscient. Podríem definir-la com la incapacitat del jo per resoldre els 
	conflictes inconscients del psiquisme. La persona neuròtica manifesta 
	determinats símptomes que dependran del tipus de neurosi que pateixi. Són 
	persones molt inestables emocionalment, a vegades agressives contra elles 
	mateixes o contra els altres, amb possibles trastorns en el son i també en 
	aspectes físics com la vista, els moviments de braços i cames, etc. La 
	psicoanàlisi va estudiar especialment dos tipus de neurosi: la neurosi 
	histèrica i la neurosi d’angoixa. La causa que desencadena una neurosi pot 
	ser un conflicte emocional com la mort d’un familiar, un fracàs professional 
	o personal, un estrès de treball, etc. Però darrera de la causa determinant 
	s’amaga el conflicte inconscient entre el superjò o l’allò i el jo. Les 
	relaciones entre el neuròtic i els altres són ambivalents, perquè necessiten 
	dels altres, però també en desconfien..
	
	La neurosi histèrica es caracteritza perquè es manifesta en forma de mals 
	funcionaments corporals, motors, visuals, d’oïda, d’alimentació, etc.
	
	La neurosi és una malaltia que també s’ha analitzat en altres escoles 
	psicològiques que defensen unes causes i unes teràpies diferents de les 
	proposades per la psicoanàlisi..
	
	La teràpia psicoanalítica ha anat evolucionant des que Freud va començar a 
	investigar. La primera teràpia era la hipnosi. S’hipnotitzava el pacient i, 
	en l’estat hipnòtic –és a dir, en un estat de somni en el qual el pacient 
	pot ser suggestionat-, era possible que l’inconscient del malalt es 
	manifestés sense por de la repressió. D’aquesta manera, l’analista podia 
	conèixer el conflicte que originava la neurosi. Freud va abandonar aviat 
	aquesta teràpia , el 1892, a partir d’un cas en què la pacient no va 
	respondre a la hipnosi però en canvi va poder ser curada. De fet la hipnosi 
	era un recurs per aconseguir fer funcionar el mètode anomenat catàrtic, que 
	van experimentar amb èxit Breuer i Freud. El mètode catàrtic consisteix a 
	fer reviure en el pacient –és a dir, tornar-li a la consciència- una 
	situació emocional conflictiva reprimida. El fet de tornar a viure el trauma 
	comportava un efecte curatiu i servia per eliminar el trauma que ocasionava 
	la neurosi. En aquest sentit, la psicoanàlisi busca les representacions 
	reprimides, inconscients, per tal d’integrar-les al conscient. Mentre 
	aquests impulsos inconscients estan reprimits i no poden aflorar, es genera 
	un trauma, un conflicte psíquic. El més difícil del mètode catàrtic és el 
	fet d’arribar a aquests traumes amagats en l’inconscient.
	
	La hipnosi no era un bon mètode per arribar a conèixer els traumes i Freud 
	el va substituir pel mètode de les associacions lliures, que funciona de la 
	manera següent: al despatx del psicoanalista, el pacient s’ajeu en un divan, 
	mig a les fosques, i va dient lliurement i sense cap criteri tot el que li 
	ve el cap. La repetició d’algunes paraules, la inquietud que generen 
	d’altres, van donant pistes al psicoanalista sobre els conflictes del 
	pacient. El desordre i l’aparent incoherència amb què es diuen les paraules 
	fan que la repressió no hi intervingui.
	
	A més de les associacions lliures, l’altre mètode per conèixer l’inconscient 
	del pacient és l’anàlisi i interpretació dels seus somnis. Aquesta anàlisi 
	la duen a terme el psicoanalista i el pacient conjuntament.
	
	El mètode psicoanalista és lent i demana un tractament llarg, d’un any o més 
	a raó de dues a tres sessions setmanals d’una hora. En primer lloc,cal que 
	el pacient tingui confiança en l’analista, que li aboqui la seva intimitat i 
	que es produeixi una bona transferència. Per transferència s’entén el fet 
	que el pacient projecti en l’analista les seves angoixes i traumes. En 
	aquest sentit, l’analista fa el paper de pare, de germà, etc., segons el 
	conflicte que tingui el pacient. Després cal lluitar contra la força de la 
	repressió del superjò que impedeix que els desitjos de l’inconscient es 
	manifestin. Sovint la resistència del pacient és tan gran que el procés 
	fracassa. D’altra banda, el mètode catàrtic és dolorós perquè implica 
	reviure traumes i situacions desagradables. De tota manera, molts pacients 
	han aconseguit una vida psíquica equilibrada després d’un tractament 
	psicoanalític.
	
	
	
	
	
	ESTRUCTURA DE LA PERSONALITAT
	
	En principi, (Primera Tòpica, 1913) Freud distingeix dos àmbits o 
	estructures ("instàncies", en la terminologia de Freud): El pre-conscient i 
	l'inconscient.
	
	El Pre-conscient es compon de records i aprenentatges que no són 
	conscients, però poden arribar a ser-ho fàcilment: és "disponible" i es 
	regeix pel "principi de realitat".
	
	L'Inconscient és un conjunt d'energia (forces instintives), 
	continguts reprimits i representacions que escapen al nostre control perquè 
	una barrera (censura) no els permet d'exterioritzar-se.
	
	L'inconscient no és conscient ni pot ser-ho, ja que és reprimit, i es compon 
	de pulsions innates, desigs i records reprimits que procuren per trobar 
	satisfacció (es regeixen pel "principi del plaer"); per això l'inconscient 
	és dinàmic.
	
	Per fi, entre el Pre-conscient i l'Inconscient Freud situa la Censura, això 
	és, la funció de repressió (en aquest moment de la seva teoria, Freud encara 
	no s'aclareix prou bé sobre la censura, però cal dir que la compara amb un 
	guardià vigilant que no permet que passi a la consciència allò que es troba 
	en l'inconscient; durant el son, la vigilància de la censura es relaxa una 
	mica i llavors els desigs reprimits poden aflorar, però "disfressats" en 
	formes simbòliques; d'aqui ve la necessitat d'interpretar els somnis).
	
	Manifestacions de l'Inconscient.
	
	Els somnis: Satisfacció simbòlica de desigs inconscients reprimits que 
	escapen a la censura.
	Actes fallits: Actes no resolts satisfactòriament per l'acció de forces 
	inconscients que ho impedeixen.
	Lapsus (linguae i calami): Oblits aparentment intranscendents que obeeixen a 
	bloqueigs de l'inconscient.
	Acudits: Construccions lingüístiques que provoquen la sortida d'idees 
	latents, que la consciència no accepta. Es la disfressa de continguts 
	perillosos que s'amaguen a la censura.
	Neurosi: Malaltia psíquica, que mitjançant uns símptomes, manifesta 
	simbòlicament un conflicte entre uns desigs fortament reprimits, i un Jo 
	feble que no aconsegueix la seva satisfacció.
	
	A partir del 1920 (Segona Tòpica) Freud descobreix nous fets 
	importants: la repressió és realment també inconscient; l'angoixa significa 
	la por del "jo" enfront de l'amenaça de la censura (que aleshores s'anomena 
	"super-jo); per això el "jo" reacciona mitjançant mecanismes de defensa.
	
	Freud llavors conclou que el "jo" s'angoixa no tant pels desigs reprimits 
	com per l'amenaça del "super-jo"; que és el "jo" el que es defensa i 
	reprimeix.
	- que aquesta repressió la realitza inconscientment, i
	-que, per tant, ja no es pot identificar (com havia fet fins aleshores) 
	l'inconscient i allò reprimit: també en el "jo" hi ha elements inconscients.
	
	-D'aqui que Freud proposi una nova estructura de la personalitat:
	
	EL "JO".
	
	Es compon d'elements conscients (percepció externa o del món, percepció 
	interna, processos intel•lectuals).
	Es compon d'elements pre-conscients (records no reprimits, aprenentatges), i
	Es compon d'elements inconscients (mecanismes de defensa).
	Els mecanismes de defensa.
	
	Per combatre l'angoixa el "jo" disposa d'uns anomenats mecanismes de defensa 
	que tenen com a objectiu satisfer a les dues instàncies (Allò i Super-JO), 
	però no en les seves manifestacions pròpies sinó en un terreny diferent del 
	seu objectiu inicial.
	
	Els principals mecanismes de defensa, elaborats per la seva filla Anna 
	Freud, són estratègies que el "jo" utilitza per mantenir l'equilibri, 
	quan se sent amenaçat, ja sigui per les instàncies psíquiques interiors o 
	per les imposicions del món exterior.
	
	Repressió. Es un dels mecanismes de defensa més importants. Es la negació de 
	les pulsions no acceptables pel Super-Jo. 
	Explicació: Consisteix a esborrar un desig que la consciència moral no 
	accepta. Quan la repressió és molt intensa el "jo" pot caure en la neurosi. 
	Exemple: l'incest.
	
	Regressió.
	Retorn a etapes anteriors de la vida on el "Jo" no tenia els conflictes 
	actuals. Es típic en la infància. Exemple: Una nena en tenir una germaneta 
	adopta conductes més infantils per reclamar més atenció.
	
	Sublimació.
	Es la transformació dels impulsos instintius en activitats considerades 
	superiors i per tant més acceptades. Exemple: Està socialment en la gènesi 
	de la cultura, art, religió, les tres serien la sublimació dels instints 
	elementals.
	
	Projecció.
	Atribuir als altres aquells impulsos, idees, o sentiments que el "Jo" 
	considera perillosos. Les fòbies serien pulsions sexuals no acceptades per 
	l'individu que les projecta a l'exterior com a temors. Exemple: 
	Claustrofòbia, agorafòbia.
	
	Desplaçament.
	Consisteix a canviar l'objecte inicial d'una pulsió per un substitut que el 
	"Jo" considera menys complicat o perillós. Exemple: L'amor als animals de 
	les persones solitàries.
	
	Reacció.
	Consisteix a desenvolupar una conducta externa contrària a un sentiment o 
	impuls refusat per les imposicions del Super-Jo. Exemple: Una persona 
	agressiva es converteix en sospitosament pacífica.
	
	L'ALLÒ.
	
	Es compon de totes les pulsions innates (agressives i sexuals) reprimides i, 
	a més, de tot el que ha anat essent reprimit (desigs, records): L'allò és la 
	part més primitiva de l'aparell psíquic i, a més, d'un caràcter dinàmic.
	
	EL SUPER-JO
	
	Es l'"hereu del complex d'Edip" i equival a una mena de "moral arcaica" que 
	resulta de la interiorització de les prohibicions familiars: el nen, que 
	primitivament és amoral (no posseeix més que l'"allò" no reprimit encara), 
	comença a percebre les prohibicions familiars, que acaben introduint-se en 
	el seu interior, fent-se inconscients i convertint-se en una instància que 
	vigila i amenaça el "jo".
	
	P U L S I O N S
	
	L'allò és inconscient i dinàmic: es mou contínuament i posseeix un "poder", 
	com diu Freud, tot i trobar-se reprimit. No pot ser observat en si mateix, 
	però es dedueix que es compon de pulsions, desigs i records reprimits. Les 
	pulsions són la part més primitiva i profunda de l'"allò".
	
	Al principi, Freud reduí totes les pulsions a dues de principals: les 
	pulsions sexuals i les pulsions d'autoconservació. L'energia de les pulsions 
	sexuals rep el nom de "libido". (Sexual: tota sensació agradable localitzada 
	en un òrgan).
	
	Les pulsions sexuals -"sexual" té aqui un sentit molt més ampli que en la 
	seva significació habitual-, al principi es troben molt fragmentades i 
	disperses: es fixen en diferents òrgans del cos i es satisfan també amb 
	objectes molt diferents; només al final s'unificaren amb la primacia de la 
	genitalitat.
	
	Aquestes pulsions es regeixen pel "principi de plaer". En canvi, les 
	pulsions d'autoconservació es regeixen pel "principi de realitat"; el seu 
	prototipus és la gana, però Freud sembla admetre'n tantes com funcions 
	orgàniques (nutrició, defecació, activitat muscular, visió, etc.). En 
	realitat, les pulsions pròpiament dites són les sexuals, i Freud sovint 
	anomena les d'autoconservació, simplement, "necessitats". Per últim, cal dir 
	que les "necessitats" serveixen de suport a les pulsions sexuals: la 
	necessitat d'aliment en el lactant, per exemple, serveix de "suport" a la 
	pulsió sexual, que es localitza a la bosca i busca el seu objecte de 
	satisfacció en el pit de la mare. Tal com es veu, efectivament, "sexualitat" 
	significa aqui quelcom de força llunyà de l'ús habitual del mot.
	
	A partir del 1920, Freud modifica la seva teoria de les pulsions: les 
	pulsions d'autoconservació i sexuals s'integren en una única pulsió, 
	l'"eros", i s'hi afegeix una pulsió nova, la pulsió de mort (Thànatos).
	
	ELS PRINCIPIS
	
	Els "principis" que enuncia Freud vénen a ser, més o menys, les lleis que 
	regeixen el desenvolupament de les pulsions. En la primera etapa, Freud ho 
	explica tot pel "principi de plaer" (al qual s'afegeix el "principi de 
	realitat"). A partir de 1920 la preponderància correspon a la "compulsió de 
	repetició".
	
	Principi de plaer:
	Tota l'activitat psíquica té per finalitat evitar el desplaer i procurar-se 
	el plaer. Per "plaer" s’entén aquí la disminució de l'excitació, això és, 
	reduir les tensions, aconseguir una descàrrega de les pulsions.
	
	La finalitat del principi de plaer es deslliurar la persona de la tensió, o, 
	si això és impossible -com ho és habitualment-, reduir la quantitat de 
	tensió a un nivell baix i mantenir-lo tan constant com sigui possible.
	
	La tensió s'experimenta com a dolor o incomoditat, mentre que 
	l’alleugeriment de la tensió s'experimenta com a plaer o satisfacció. Pot 
	dir-se, aleshores, que la finalitat del principi de plaer consisteix a 
	evitar el dolor i trobar el plaer.
	
	El principi de plaer és un cas especial de la tendència universal de tot 
	organisme viu a mantenir el seu equilibri davant els desordres interns i 
	externs.
	
	Principi de realitat.
	Es una modificació del principi anterior: la recerca del plaer no es fa pel 
	camí més curt, sinó mitjançant tombs i ajornaments, en funció de les 
	condicions externes. Les satisfaccions poden diferir-se (per exemple, no 
	"menjar ara i allò que m'agrada", sinó "en el seu moment i allò que em 
	convé, o allò que tinc a casa").
	
	Sorgeixen així les funcions d'ajustament o adaptació a la realitat: atenció, 
	memòria, judici, acció adaptada a la realitat, etc. Amb tot, la imaginació 
	roman sempre subordinada al principi de plaer (somnis en què es "realitza" 
	l'irreal i impossible) i les pulsions -sobretot les sexuals- es rebel•len i 
	s'escapen amb excés.
	
	Freud insisteix -i això és molt important en la seva concepció- en això que 
	el "principi de realitat" és el fonament de l'ordre social, de la cultura, 
	de l'educació, la moral, l'art, etc.. Per això Freud va escriure una obra 
	que es titula: "El malestar en la cultura".
	
	Realitat significa allò que existeix.
	
	La finalitat del principi de realitat és demorar la descàrrega d'energia 
	fins que es trobi o es presenti l'objecte real que satisfarà la necessitat. 
	Per exemple, el nen ha d'aprendre a no dur-se qualsevol cosa a la boca cada 
	cop que té gana. Ha d'aprendre a reconèixer l'aliment, i a postergar el 
	menjar fins que hagi localitzat un objecte comestible. D'altra forma, tindrà 
	experiències doloroses.
	
	El demorar l'acció significa que el "jo" ha de ser capaç de tolerar la 
	tensió fins que aquesta pugui ser descarregada per una forma apropiada de 
	comportament. La institució del principi de realitat no implica que el 
	principi de plaer sigui rebutjat. Tan sols es suspèn temporalment en interès 
	de la realitat. Al seu degut temps, el principi de realitat porta al plaer, 
	per bé que la persona hagi de suportar certa incomoditat mentre busca la 
	realitat.
	
	Compulsió de repetició:
	En "Més enllà del principi de plaer", 1920, i el títol és molt significatiu- 
	Freud afirma que existeix quelcom de més radical que el principi de plaer: 
	"la compulsió de repetició, que és la tendència a repetir les experiències 
	fortes, siguin quins siguin els seus efectes, agradables o desagradables. 
	Aquesta "compulsió" permet la conservació de les pulsions i és la base de la 
	pulsió de mort.
	
	Primer Esquema de la personalitat (Primera tòpica)
	 
	
		
			| Instàncies | 
			Pulsions | 
			Principis | 
		
		
			| 
			Conscient | 
			  | 
			  | 
		
		
			| Pre-conscient | 
			
			Sexuals | 
			
			Principi de plaer | 
		
		
			| 
			Inconscient | 
			
			D'autoconservació | 
			
			Principi de realitat | 
		
	
	
	
	
	Segon Esquema de la personalitat (Segona tòpica , 1920)
	 
	
		
			| 
			Instàncies | 
			Pulsions | 
			
			Principis | 
		
		
			|   | 
			  | 
			  | 
		
		
			| 
			JO | 
			De 
			l'Eros | 
			
			Principi de plaer | 
		
		
			| 
			SUPERJÒ | 
			De 
			Thànatos | 
			
			Principi de realitat | 
		
		
			| 
			ALLÔ | 
			  | 
			
			Principi de compulsió 
			de repetició | 
		
	
	
	
	
	
	EVOLUCIO POSTERIOR DE LA PSICOANALISI
	
	
	
	Entre els que varen desenvolupar les idees de Freud podem destacar:
	
	A. Adler (1870-1937)
	
	Psiquiatre austríac que va treballar amb Freud fins el 1911. Adler no 
	acceptava l'origen sexual de totes les neurosis, defensava l'existència de 
	factors socials i professionals que les provoquen. Desenvolupà la idea d'un 
	complex d'inferioritat que ha de ser compensat mitjançant l'autoafirmació 
	del "Jo".
	C.G. Jung (1875-1961)
	Psiquiatre suís que va treballar amb Freud fins el 1913. Defensa 
	l'existència d'un inconscient col•lectiu que es manifesta mitjançant uns 
	arquetips que es transmeten de generació en generació. Aquests arquetips són 
	l'equivalent dels complexos en l'inconscient individual.
	
	M. Klein (18 2-1960)
	
	Psicoanalista austríaca. Desenvolupa l'aplicació de la psicoanàlisi a la 
	infància. Analitza les fantasies infantils arcaiques i les conseqüències 
	psíquiques que la valoració entre objectes bons i dolents té en el 
	desenvolupament de la seva conducta.
	
	J. Lacan (1901-1981)
	
	Psicoanalista francès. Fundador de l'Escola Freudiana de Paris. Es dedica a 
	una nova lectura del pensament de Freud. Estableix una nova tòpica del 
	psiquisme: el real (l'allò), l'imaginari (JO) i el simbòlic (Super-JO). 
	Considera que l'inconscient està organitzat com un llenguatge que s'expressa 
	metafòricament.
	
	El freudo-marxisme.
	W. Reich (1897-1957). Herbert Marcuse (1898-1980). Erich Fromm 
	(1900-1980).
	
	Es una interpretació més ideològica que psicològica. Tots ells intenten unir 
	el marxisme amb la psicoanàlisi. Defensen una societat sense classes, que no 
	reprimeixi la sexualitat. Justícia social i llibertat sexual, 
	possibilitarien l'emancipació de l'home alienat. La seva influència ha estat 
	molt important en els moviments contraculturals com els hippyes, Maig del 68 
	francès, etc.
	
	
	PSICOANÁLISI. Glossari
	
	
	ALLÒ
	Conjunt de pulsions primàries dels instints. És l’energia que ens mou. 
	Obeeix al principi de plaer. És inconscient
	
	CENSURA
	Control dels actes d’una persona. La consciència rebutja els desitjos, 
	pensaments o actes que són perillosos o no estan d’acord amb actes que les 
	normes socials. Aquests impulsos censurats queden reprimits, però són actius 
	a l’inconscient.
	
	COMPLEX
	Grup de representacions mentals i sentiments, en connexió entre ells i 
	inconscients o subconscients.
	
	COMPLEX D’ÈDIP
	Etapa normal del creixement d’un nen o una nena que es caracteritza per 
	una sèrie de sentiments de tipus eròtic envers el progenitor del sexe 
	oposat. Es produeix al voltant dels 4-5 anys.
	
	CONSCIENT
	Coneixement que hom té d’ell mateix, d’allò que l’envolta i de la seva 
	conducta. S’oposa a inconscient.
	
	EROS
	Nom que es dóna a l’instint o principi de vida en la segona teoria dels 
	instints que va elaborar Freud. És el contrari de l’instint de mort.
	
	HIPNOSI
	Estat de somni parcial provocat artificialment en el qual la persona pot 
	obeir determinades suggestions que li fa l’hipnotitzador.
	Estat de son profund en el qual resulta tan exaltada la suggestibilitat de 
	l’individu que aquest pot obeir, fins i tot un cop despert, les ordres que 
	li dóna aquell qui, emprant diversos mitjans, pot sumir-lo en aquest son.
	La psicoteràpia recorre a la hipnosi per tal d’eliminar pertorbacions 
	funcionals de caràcter psíquic.
	
	HISTÈRIA
	És una neurosi que s’expressa físicament. Els símptomes de les crisis 
	histèriques són paràlisis parcials, pèrdua de la visió o de la parla, etc.. 
	No tenen una base física sinó psíquica. Són manifestacions de l’inconscient.
	
	INCONSCIENT
	Conjunt de processos que actuen sobre la conducta però que s’escapen de 
	la consciència. A l’inconscient neixen els desitjos i les conductes humanes. 
	Es manifesta a través dels lapsus, oblits, somnis i en els símptomes 
	neuròtics.
	
	INSTINT
	Comportament innat, espontani, invariable i comú als individus de la 
	mateixa espècie. La psicoanàlisi distingeix dos instints bàsics: l’instint 
	d’autoconservació i l’instint sexual. L’any 1920, Freud revisa la teoria i 
	parla de dos altres instints: l’instint de vida (eros) i l’instint de mort (thànatos)
	
	JO
	És el conjunt de motivacions i d’actes d’una persona que permeten 
	l’adaptació a la realitat, satisfan les seves necessitats i resolen els 
	conflictes fruit dels desitjos impossibles. Funciona a nivell conscient per 
	mitjà del raonament i a nivell inconscient per mitjà dels mecanismes de 
	defensa.
	
	LÍBIDO
	Nom donat a l’energia dels instints vitals. Aquesta energia es localitza 
	en diverses zones erògenes que varien segons l’edat. És també un sinònim de 
	l’energia o pulsió sexual.
	
	MECANISMES DE DEFENSA
	Mecanismes o recursos psicològics que serveixen per reduir les tensions 
	que es creen quan el jo el superjò no poden satisfer les demandes de l’allò. 
	Els mecanismes de defensa funcionen reprimint una activitat o un desig o bé 
	transformant el desig en una activitat socialment ben considerada.
	
	NEUROSI
	Trastorn mental que reflecteix un conflicte interior entre les forces de 
	l’allò i les instàncies morals del superjò. La persona neuròtica té 
	consciència del seu conflicte però se li n’escapen les causes.
	Desordre lleu de la conducta. El símptoma general més important de la 
	neurosi és l’angoixa.
	A l’inversa de les Psicosis, els símptomes en el neuròtic mai no representen 
	un canvi radical en la interpretació del món exterior; els neuròtics són 
	relativament conscients de la seva situació anormal i, per bé que no 
	necessiten internament psiquiàtric, poden ser subjectes de tractament.
	Dins les neurosis més importants sobresurten les d’angoixa (preocupació 
	excessiva per l’existència).
	Histèries
	Fòbies.
	
	PRECONSCIENT
	Conjunt de processos psíquics latents però que es poden fer assequibles, 
	és a dir, conscients.
	
	PRINCIPI DE PLAER
	Tendència de l’organisme a satisfer les seves necessitats quan es 
	produeix un desequilibri o una excitació. És el principi pel qual es mou 
	l’allò.
	
	PRINCIPI DE REALITAT
	És un principi de plaer adaptat a les exigències de la realitat i al món 
	exterior. La persona aprèn a renunciar a un plaer immediat bé per evitar un 
	sofriment bé per aconseguir una satisfacció més gran. El jo funciona d’acord 
	amb el principi de realitat.
	
	PULSIÓ SEXUAL
	Tota sensació agradable localitzada en un òrgan.
	
	SOMNI
	Les imatges i situacions dels somnis són manifestacions de l’inconscient 
	i la realització de desitjos reprimits. Habitualment, els somnis estan 
	disfressats i cal un treball d’interpretació per descobrir-ne el significat.
	
	SUPERJÒ
	Conjunt de normes morals inconscients que regulen la conducta. El 
	superjò té una funció autoritària tant en relació a l’allò com al jo.
	
	THÀNATOS
	Nom donat al principi o instint de mort en la segona teoria dels 
	instints de Freud. S’oposa a eros.
	
	
	TRAUMA
	Ferida psíquica.