| 
 
Índex  Tornar  Conceptes fonamentals  Biografia  Jean Charcot  Leslie Stevenson  Muy interesante: S. Freud  El cas d'Anna O.  "Esquema del Psicoanálisis"  Cincuenta años después  1939  Sueños y madurez  La lucha entre pulsiones  Los continuadores  Pere Bofill  Ha muerto Freud?  Sexualidad y agresividad  Vigencia de Freud  Levedad del Psicoanálisis  Les forces inconscients  Juego test  Malestar cultura  Marx i Freud  Exercicis
 
 |  | 
	
		|   | 
		
		 Enllaços  | 
	 
	
		ERICH FROMM 
		"Marx i Freud" 
		Edicions 62, 1976. 
		 
		EL TERRENY COMU. 
		 
		Premisses fonamentals que comparteixen ambdós pensadors, el terreny comú 
		d'on neix el seu pensament. 
		Aquestes idees fonamentals poden expressar-se amb tres breus 
		proposicions, dues llatines i la tercera cristiana: 
		1. De omnibus est dubitandum (Cal dubtar de tot) 
		2. Humani nihil a me alienum puto. (Res humà no m'és aliè) 
		3. "La veritat us farà lliures". 
		 
		La primera proposició expressa allò que podríem dir-ne l'"actitud 
		crítica". 
		Marx creia que la majoria de les coses que pensem de nosaltres mateixos 
		i dels altres són pura il•lusió, "ideologia". Creia que les nostres 
		idees individuals responen a les idees que desenvolupa cada societat 
		concreta i que aquestes idees són determinades per l'estructura i el 
		mode de funcionament de la societat. Una de les característiques de Marx 
		és l'actitud vigilant, escèptica, dubitativa envers totes les 
		ideologies, totes les idees, tots els ideals. Sempre sospità que 
		encobrien interessos econòmics i socials, i el seu escepticisme era tan 
		fort que difícilment arribava a emprar mots com llibertat, veritat i 
		justícia, perquè es prestaven a una utilització equívoca, però no perquè 
		la llibertat, la justícia i la veritat no fossin els valors suprems per 
		a ell. 
		 
		Freud també adoptà aquesta "actitud crítica". Podríem descriure tot el 
		seu mètode psicoanalític com "l'art del dubte". Impressionat per alguns 
		experiments hipnòtics que demostraven fins a quin punt una persona 
		hipnotitzada pot creure en la realitat d'allò que és òbviament irreal, 
		descobrí que la majoria de les idees de les persones en estat de vigília 
		no corresponen a la realitat i que, d'altra banda, la majoria de les 
		coses reals no són conscients. Marx creia que la realitat bàsica és 
		l'estructura socioeconòmica de la societat; Freud, en canvi, creia que 
		ho era l'organització libidínica de l'individu. Però ambdós sentien la 
		mateixa aversió implacable pels clixés, les idees, les racionalitzacions 
		i les ideologies que omplen la ment dels homes i que constitueixen la 
		base d'allò que prenen, erròniament, per realitat. 
		 
		Aquest escepticisme envers el "pensament comú" es relaciona 
		indissolublement amb la creença en la força alliberadora de la veritat. 
		Marx volia alliberar l'home de les cadenes de la dependència, de 
		l'alienació, de l'esclavitud econòmica. Amb quin mètode ? No la 
		violència, com s'acostuma a creure. Volia conquerir les ments de la 
		majoria dels homes. Creia que la violència es podia emprar si la minoria 
		s'oposés per la violència a la voluntat de la majoria. Però, per a Marx, 
		la principal qüestió no era el mecanisme de com assolir el poder en 
		l'Estat sinó el de com guanyar les ments dels homes. Volia influir no 
		amb la persuasió demagògica, amb la creació d'estats semihipnòtics 
		acompanyats d'un sentiment de terror, sinó amb una crida al sentit de la 
		realitat, mitjançant la veritat. El pressupòsit subjacent en l'"arma de 
		la veritat" de Marx és el mateix que hi ha en Freud: que l'home viu d'il•lusions 
		perquè aquestes il•lusions fan suportable l'infortuni de la vida real. 
		Si l'home arriba a identificar les il•lusions, és a dir, si es desvetlla 
		de l'estat semihipnòtic, pot retrobar els seus sentits, adquirir 
		consciència de les seves pròpies forces i canviar la realitat de tal 
		manera que les il•lusions deixin d'ésser necessàries. 
		Per això Marx creia que la més important de les seves armes era la 
		veritat, la revelació de la realitat que hi ha al darrera de les il•lusions 
		i de les ideologies que l'oculten. 
		 
		Per a Marx la veritat era una arma per al canvi social; per a Freud, en 
		canvi, ho era per al canvi individual. El principal agent en la 
		terapèutica de Freud era la consciència. Per a Freud, si el pacient 
		arriba a comprendre el caràcter fictici de les seves idees conscients, 
		si pot copsar la realitat que hi ha darrera aquestes idees, si pot fer 
		conscient l'inconscient, tindrà prou força per a eliminar les seves 
		irracionalitats i per a transformar-se ell mateix. La màxima de Freud, 
		"Allí on hi ha Id, hi haurà Ego", només pot realitzar-se amb l'esforç de 
		la raó per descobrir les ficcions i atènyer la consciència de la 
		realitat. 
		 
		Cada anàlisi d'un pacient és una aventura investigadora nova i original. 
		Existeixen, evidentment, teories i principis generals que poden 
		aplicar-se, però no hi ha cap "fórmula" que es pugui aplicar al pacient 
		individual o que si li és aplicada li sigui d'utilitat. 
		 
		Tant Freud com Marx volien alliberar l'home de les cadenes de les seves 
		il•lusions per tal de fer-lo desvetllar i actuar com un home lliure. 
		 
		El tercer element bàsic en ambdós sistemes és el seu humanisme. 
		Humanisme en el sentit que cada home representa la humanitat sencera; és 
		a dir, que res d'humà no li pot ésser aliè. Freud expressà també aquest 
		humanisme en el seu concepte de l'inconscient, sobretot. Considerava que 
		tots els homes tenen les mateixes tendències inconscients i que, per 
		tant, poden comprendre's mútuament quan s'atreveixen a penetrar en les 
		profunditats de l'inconscient. Examinava les fantasies inconscients dels 
		seus pacients sense sentir indignació ni sorpresa, sense fer judicis de 
		valor. El "material de què estan fets els somnis" i tot el món de 
		l'inconscient esdevingueren objectes d'investigació precisament perquè 
		Freud en descobrí les qualitats profundament humanes i universals. 
		 
		Els principis que guien i impulsen l'obra de Marx i la de Freud són el 
		dubte i el poder de la veritat i l'humanisme, i d'humanitat que, partint 
		de la tradició judaico-cristiana i greco-romana, penetrà a la història 
		europea amb el Renaixement i es desplegà a fons durant els segles XVIII 
		i XIX. L'ideal humanístic del Renaixement era el desenvolupament de 
		l'home total, universal (uomo universale), considerat com la màxima 
		expressió del desenvolupament natural. 
		 
		La defensa, per Freud, dels impulsos naturals de l'home contra les 
		forces de convenció social, i el seu ideal que la raó controli i 
		ennobleixi aquests impulsos, és una part de la tradició humanista. La 
		protesta de Marx contra un ordre social en què l'home és mutilat per la 
		seva submissió a l'economia, i el seu ideal d'un ple desenvolupament de 
		l'home total, desalienat, són també una part de la mateixa tradició 
		humanista. 
		 
		Malgrat les seves diferències, Marx i Freud tenien en comú una voluntat 
		decidida d'alliberar l'home, una fe igualment decidida en la veritat com 
		a instrument d'alliberament i la creença que la condició d'aquest 
		alliberament és la capacitat de l'home de trencar la cadena de la il•lusió. 
  | 
		  | 
	 
 
 |