Les transformacions accelerades
de la societat fan necessari un replantejament de molts
aspectes. Pel que respecta a l'escola cal posar una mirada especial
sobre les relacions entre les persones i la millora de la convivència.
Les relacions entre els iguals tenen un
paper molt rellevant en la socialització i els aprenentatges.
Aquestes influències generalment són positives,
però no sempre és així: en ocasions es
configuren sota un esquema de domini-submissió que pot
portar a processos de victimització.
El Pla de Convivència de Centre
és una eina que ens pot ajudar a millorar les relacions
personals en el marc general de l'escola. En línies generals
es pot concretar en (1) una gestió democràtica
del centre, (2) la implementació de sistemes de resolució
pacífica de conflictes, (3) una metodologia d'ensenyament-aprenentatge
que afavoreixi la cooperació entre el professorat
i entre els alumnes i (4) introduir l'educació socioemocional
dintre del currículum d'una manera estructurada i conscient.
Entenem que la millora de les relacions entre
els alumnes comporta necessàriament una reducció
significativa de la conflictivitat, a un augment de l'èxit
escolar i, en definitiva, a una millora de la qualitat de
vida de totes les persones que conviuen en els centres.
Aquesta web pretèn aportar elements que
ajudin a comprendre el fenomen, propostes didàctiques
i orientacions per treballar des de l'escola, i guies i consells
també per als pares.
Agraïrem els suggeriments i comentaris que
ens vulgueu fer arribar, en el benentès que la millora
de la convivència és cosa de tots.
Jordi Collell / Carme
Escudé
mestres, psicòlegs i màsters en
psicopatologia infantojuvenil (UAB).
membres de l'Observatoire International de la Violence Scolaire.
formen part dels equips d'assessorament psicopedagògic
del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Aquest treball s'inclou en un projecte d'investigació
que els autors estan desenvolupant a partir d'una llicència
d'estudis concedida en el curs 2002/03 pel Departament d'Ensenyament
de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 3689 de 31-7-2002).