Maltractament entre alumnes

Guies pràctiques
Pla de Convivència
Aspectes legals

La única manera de combatre el maltractament és la cooperació entre tots els implicats: mestres i professors, pares i alumnes... i fer-ho des d'una vessant positiva.

Baixa't la Guia per a les famílies

Si penseu que el vostre fill pot estar implicat en conductes agressives o pot ser víctima de maltractament per part dels companys...

... és important reaccionar amb calma, sense fer retrets ni culpabilitzacions.

Amb calma, animeu-lo a parlar i demaneu-li que expliqui què està passant. És important valorar la importància i gravetat de la situació. Parleu-ne amb el tutor de l'escola o institut.

Si està implicat en conductes agressives feu-li veure que es passa de la ratlla i que està fent mal a un company. Ajudeu-lo a trobar maneres no agressives de relacionar-se i busqueu junts perquè ho fa. Si convé demaneu ajuda a un professional.

Si està en el rol de víctima feu-li veure que el que li passa no és culpa seva, que li pot passar a tothom i que entre tots l'ajudareu a sortir-ne. Si convé demaneu ajuda a un professional.

És important expressar a l'escola la vostra preocupació i col·laborar amb les accions que emprenguin. Intenteu trobar plegats solucions positives per a tots els implicats i doneu-los temps per dur-les a terme.

No és fàcil acabar de cop amb una violència que s'ha anat construint lentament, però treballeu per tal que la situació vagi millorant i, sobretot, eviteu no complicar la situació i eviteu que no es deteriori encara més.

De tota manera, la prevenció és l'estratègia més important, i convé mantenir una bona comunicació amb els fills (en l'edat de l'adolescència costa una mica més...)

Donar models positius: Mantenir unes bones relacions familiars. Resoldre amicalment els vostres conflictes. No acceptar la violència.

Parlar cada dia amb el vostre fill: Escoltar les seves opinions. Ajudar-lo a trobar solucions als seus problemes. No permetre que provoqui els altres. Ajudar-lo a aprendre a reflexionar. Tenir present que la primera defensa contra la intimidació és l'autoconfiança.

Educar-lo en uns valors de respecte i tolerància: Vetllar pel seu creixement emocional i ajudar-lo a sintonitzar amb els sentiments de les altres persones.

Definir unes normes clares i consistents: Explicar clarament què està permès i què no ho està, donant els arguments que calgui. Aplicar les normes de manera consistent.

Donar-li oportunitats de construir amistats: Preguntar-li com el tracten els seus amics i companys de classe. Interessar-se per conèixer-los, convidar-los a casa.

Controlar els programes de TV: Molts programes de TV i videojocs reforcen la idea que l'agressió és la única manera de resoldre els conflictes. No es tracta de prohibir-ho, però sí de ser crític, comentar-ne la influència i oferir alternatives.

Engrescar-lo en alguna afició: Implicar-lo en activitats que desenvolupin habilitats valorades pels nens de la seva edat. Facilitar-li materials i oportunitats per fer activitats en grup. Tingueu en compte que la intimidació sovint s'esdevé quan els nens estan junts i no tenen res per fer.

Parlar amb ell sobre com afrontar els problemes: Ajudar-lo a tenir respostes adequades en el cas que sigui molestat i/o intimidat. No l'animeu a tornar-s'hi. Tornar-s'hi és la pitjor defensa i dóna a l'agressor més motius per reprendre els seus atacs.

Implicar-se en la seva educació escolar: Mantenir contactes regulars amb l'escola. Recolzar l'escola i els mestres. Si teniu dubtes és bo parlar-los amb els mestres però sense desautoritzar-los davant del vostre fill.

Acompanyar els fills i filles en el procés de creixement és responsabilitat dels pares