Si observem
l'aparició d'alguns d'aquests signes en els alumnes o
en els fills, cal esbrinar-ne les causes. Poden ser indicador
que estan patint una situació d'intimidació.
Signes
individuals
Els
infants o joves víctimes de maltractament presenten generalment
diversos indicis, d'entre els quals destaquen:
A
l'escola són objecte de burles, bromes
desagradables, els anomenen amb malnoms, els insulten, els molesten,
sovint estan implicats en discussions i baralles en les que
es troben indefensos i sempre acaben perdent, en el joc són
els últims en ser triats, al pati solen quedar-se prop
del mestre, no tenen gaires amics...
A classe
tenen dificultat de parlar, donen una impressió d'inseguretat
i/o d'ansietat, tenen un aspecte contrariat i trist, presenten
un deteriorament gradual del rendiment escolar...
A
casa: tornen a casa
amb la roba trencada, amb els llibres fets malbé, han
"perdut" objectes i/o diners, demanen que els acompanyin
a l'escola, o no hi volen anar, presenten conductes d'evitació
de determinats llocs, determinats dies o classes..., fan camins
il·lògics per anar a l'escola, no els conviden
a casa dels altres, tenen malsons, trastorns psicosomàtics,
senyals de cops i esgarrinxades, canvis d'humor sobtats...
Signes col·lectius
A
vegades el maltractament apunta a grups concrets que
presenten trets diferencials ètnics, culturals o d'un
altre tipus (bullying racista, homòfob, sexista...).
D'altres vegades hi ha un deteriorament generalitzat del
clima de convivència on l'abús de poder i
el maltractament són la forma habitual de relació
entre els alumnes, tot i que no apuntin permanentment a la mateixa
o les mateixes persones.
En
ambdós casos sempre representa un entorpiment del desenvolupament
de l'activitat a l'aula, al treball dels altres companys i al
treball del professorat. Afecta el compliment de les finalitats,
les relacions i els processos d'ensenyament-aprenentatge en
el seu nivell més bàsic.
L'aparició
freqüent de graffitis insultant alumnes o grups d'alumnes,
l'ús habitual de malnoms, situacions d'exclusió
social, dificultats d'atenció generalitzats i baixos
resultats acadèmics, distanciament envers els adults
i manca de capacitat de gestió i resolució de
conflictes, entre d'altres, són indicadors d'aquestes
situacions.