La única manera de combatre el bullying
a l'escola és la cooperació entre tots els que
hi estan implicats: mestres i professors, pares, alumnes, personal
no docent...
Línies generals de les actuacions que
podem fer des de l'escola
Qualsevol actuació encaminada a millorar
les relacions interpersonals de la comunitat educativa és
una bona pràctica. La consciència i la implicació
activa dels adults són components bàsics per a
l'èxit de qualsevol programa d'intervenció.
La nostra proposta d'intervenció es fonamenta
en els següents aspectes i intencions:
1. Aproximació no culpabilitzadora (pretèn
reindividualitzar i responsabilitzar)
2. Perspectiva sistèmica (intervenir també en
el grup per modificar les interaccions)
3. Estratègica (anàlisi de la situació,
planificació i intervenció breu i estructurada)
4. Foment de la resiliència (resoldre la situació
positivament a favor de tots els implicats)
Aquesta proposta global, dintre del Pla de
Convivència, contempla l'actuació a tres nivells:
Prevenció primària: actuacions
genèriques adreçades a millorar la convivència,
prevenir la conflictivitat i evitar laparició del
fenomen. (llegir-ne més)
Prevenció secundària: quan
es detecten situacions de maltractament incipients, per evitar-ne
la consolidació: aplicació d'un programa d'intervenció
específic amb intervencions individuals i en el grup
dalumnes... (llegir-ne
més)
Prevenció terciària: quan
es tracta de situacions consolidades, adreçada a minimitzar
limpacte sobre els implicats: aplicació d'una mediació
terapèutica (Shared Concern Method d'Anatol Pikas),
suport i protecció a les víctimes, i suport i
control als agressors. (llegir-ne
més)