Dan Olweus, un dels primers investigadors
que va estudiar el tema, defineix el bullying (maltractament
entre alumnes) com una conducta de persecució física
i/o psicològica que realitza un/a alumne/a contra un/a
altre/a, al que tria com a víctima de repetits atacs.
Aquesta acció, negativa i intencionada, situa la víctima
en una posició de la que difícilment pot sortir
pels seus propis mitjans. La continuïtat d'aquestes relacions
provoca en la víctima efectes clarament negatius: ansietat,
descens de l'autoestima, i quadres depressius, que dificulten
la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament
normal dels aprenentatges.
D'aquesta definició se'n desprenen tres
característiques:
- Existeix un desequilibri (abús) de poder.
- Hi ha una repetició dels incidents al llarg del temps.
- Hi ha intencionalitat per part de l'agressor o agressors.
A aquestes característiques que defineixen
una situació de bullying, cal afegir-ne una altra: és
un fenomen de grup, no un problema individual.
No es tracta de conductes organitzades o espontànies
on es busca el mal mutu ni actes de vandalisme que es poden
manifestar obertament en l'entorn escolar. No és un conflicte
entre dues parts amb interessos contraposats, és un procés
de victimització.
Es un tipus de violència insidiosa, que
es construeix lentament en el dia a dia de les relacions
interpersonals. És difícil d'identificar ja que
en els inicis sol ser poc evident i pot mantenir-se oculta als
adults, però és ben coneguda per l'alumnat.
Suposa una vulneració dels drets fonamentals
de l'alumne: dret a no estar sotmès a la humiliació
intencional i repetida i a estar segur a l'escola.