P L A T O N (427-347)
César Tejedor
V I D A
ARISTOCLES -llamado más tarde "Platón" por lo ancho (platys) de
sus hombros o de su frente- nació probablemente en Atenas, en 427 aC..
Su familia pertenecía a la aristocracia ateniense. Su madre -según
cuenta Diógenes Laercio- descendía de Solón, el cual, a su vez, "descendía
de Neleo y Neptuno"; y su padre era descendiente del legendario rey
Codro, "asimismo descendiente de Neptuno". (Haciéndose descendientes de
los dioses, los aristócratas pretendían asegurar su superioridad y el
carácter "natural" o hereditario de su areté, es decir, de su excelencia
y virtud).
Es posible que Platón recibiera en Atenas las lecciones de Cratilo,
discípulo de Heráclito. En 407, cuando tiene veinte años, sucede el
acontecimiento fundamental de su vida: conoce a Sócrates, a quien
permanecería ligado intensamente hasta la muerte del maestro. Son los
años más agitados de los Treinta Tiranos, entre los que figuraban dos
parientes de Platón, Cármides y Critias. Más tarde (399) la democracia
restaurada -dando una prueba de su debilidad y de la existencia de
corrientes demagógicas- condena a muerte a Sócrates. El mismo lo cuenta
en la "Carta VII". Desde joven se sentía inclinado hacia la acción
política (y, sin duda, por inclinaciones familiares, no simpatizaba
demasiado con la democracia ateniense).
Algunos de los Treinta Tiranos -dice Platón- "eran o parientes míos, o
mis conocidos, y me invitaron a colaborar inmediatamente (...) Yo me
hice grandes ilusiones". Pero el régimen de terror que se implanta le
aleja de ellos. Nuevas ilusiones con la democracia recién restaurada.
Pero se comienzan a cometer "actos de venganza" (...) a pesar de que los
que en aquel momento regresaron utilizaron una gran moderación": condena
de Sócrates. Nueva desilusión.
P L A T O
ESQUEMA
- Teoria de les idees:
- intenció ètica.
- intenció política.
- intenció científica.
- La ciència (episteme) sols pot versar sobre objectes estables
i permanents.
- Duplicació del món: món intel•ligible/món sensible.
- Atès que tots els objectes sensibles estan subjectes a canvis
continus, cal buscar un altre tipus d'objectes per la ciència:
les idees (eidos).
- A més de les coses existeixen les idees ("formes"). Són
realitats, les úniques realitats pròpiament dites, amb
independència de les coses.
- Les Idees són úniques, eternes i immutables. Només es poden
captar per la intel•ligència (realitat intel•ligible).
- Les Idees són causes de les coses i fonament de tots els
judicis que formulem sobre elles.
- Relació entre ambdós móns.
- El coneixement i l'amor.
- La reminiscència (anàmnesi).
- La dialèctica.
- Les matemàtiques.
- Revisió de la teoria de les idees.
- Problema de la unitat i la multiplicitat.
- Els 5 conceptes fonamentals:
- L'ésser.
- El moviment.
- El repòs.
- Identitat (semblança)
- Alteritat (Dissemblança).
|
TEORIA DE LES IDEES
- Intenció ètica.
Fundar la virtut en el saber en front al relativisme moral dels
sofistes.
- Intenció política.
Els governants han de ser filòsofs.
- Intenció científica.
La ciència (epistéme) sols pot versar sobre objectes estables i
permanents. Si volem fer ciència, aquests objectes han d'existir. I com
tots els objectes sensibles estan subjectes a canvis permanents, haurem
de cercar altres tipus d'objectes per la ciència: Les Idees.
A més de les coses existeixen les Idees (eidos) "forma". Les Idees no
són simplement conceptes o representacions mentals (com ens suggereix el
significat actual d'"Idea"). Son realitats que existeixen amb
independència de les coses. Mén encara, són la realitat mateixa (les
coses són, segons Plató, menys reals).
Cada Idea és única, eterna, immutable i inalterable, sols captable per
la intel•ligència (és una realitat no sensible, sinó intel•ligible).
Posseeix, evidentment, els atributs de l'ésser de Parmènides. A més les
Idees són causes de les coses i fonament de tots els judicis que
formulem sobre elles: una cosa és bella gràcies a la Idea de Bellesa, i
per això podem dir també que ho és.
En canvi, les coses són múltiples, sotmeses a un flux de canvis
permanents; posseeixen menys realitat, no podem dir que "són", sinó
únicament que "han estat" o que "seran"; són captables pels sentits,
però no són pròpiament intel•ligibles (justament pur la seva mobilitat
constant).
- Duplicació del món.
D'aquesta manera, Plató fa una duplicació del món:
- El món intel•ligible i plenament real de les Idees, i el món sensible
de les coses (dominat pel devenir de que parla Heràclit).
La relació entre ambdós móns és descrita per Plató amb el terme
participació (meéthexis) o imitació (mímesis) i inclús amb altres com
presència (parousía) o comunicació (koinomia), confesant que "en aquest
punt no estic encara massa segur"; de l'únic que estic segur és de que
per allò Bell és com totes les coses arriben a ser belles" (mite de la
caverna).
Més tard (diàlegs crítics) Plató procedeix a una revisió de la teoria de
les Idees ("Parmènides", "Sofista").
- Possible Interpretació.
La teoria platònica de les Idees és una teoria pluralista (dos móns
diversos; pluralitat d'Idees i pluralitat de coses), que, al mateix
temps, pretén una certa unificació de la realitat (hi ha una sola Idea
per a cada espècie de coses).
Es planteja, doncs, el famós problema de l'U i allò múltiple.
1. Quantes idees n'hi ha?
Si admet que són moltes, és a dir, que a cada tipus de coses correspon
una Idea, potser existeixen també Idees "de coses ridícules, com ara, el
cabell, el fang, la brutícia o qualsevulga altra cosa indigna i sense
valor".
Fins el diàleg " Parmènides" Plató havia admès sense dubtar les Idees
dels objectes matemàtics (semblança, dissemblança, unitat-Pluralitat,
etc.) i les Idees de valors (Bé, Bellesa, etc..) i havia dubtat sobre
les Idees de les coses sensibles (Home, Foc, Aigua,...).
2. Quina és la relació entre les idees i les coses?
Intentà resoldre aquest problema (sembla ser) introduint entre les Idees
i les coses una realitat intermèdia que servís de pont: les entitats
matemàtiques.
3. Quina és la relació de les idees entre si?
Plató admetrà una certa comunicació entre les Idees, sense que per allò
perdin la seva pròpia identitat.
Plató havia concebut el Món de les Idees com un món estàtic (les Idees
són eternes i immutables) semblantment a l'Esser immòbil de Parmènides.
Al diàleg "El Sofista" es proposa dinamitzar el Món de les Idees. Si
Parmènides afirmava que només es podia parlar de l'Esser (i només que de
l'Esser), Plató pensa que s'ha de parlar de cinc conceptes fonamentals:
(Esser, moviment, repòs, Semblança (l'idèntic), Disemblança (l'altre).
La qual cosa equival a dir que no és possible explicar el món sense la
multiplicitat i el moviment. En conseqència, cal admete també el
No-ésser (que Parmènides rebutjà com a impensable):
- Cada ésser és el que és (Identitat).
i alhora No-és l'altre (Alteritat).
- El Moviment és Moviment i No-és Repòs.
Es l'acta de defunció de la filosofia de Parmènides. D'aquesta manera
Plató justifica que pot haver múltiples Idees i coses.
LA DIALECTICA.
Es el mètode propi de la filosofia, i permet l'accés al Món de les
Idees. En principi, la dialèctica és un procés ascendent vers la Idea, i
després de la Idea en Idea fins la Idea suprema (El Bé).
Procés, doncs, que va d'allò múltiple (coses, Idees) fins l'U (El Bé).
D'aquesta manera, diu Plató, "l'únic que és capaç d'una visió de conjunt
és el dialèctic.
Però també hi ha una dialèctica descendent (diáiresis), procés invers
que reconstruieix la sèrie de les Idees sense cap recurs a l'experiència.
D'aquesta manera la dialèctica permet establir la comunicació (koinomia)
i lligam simploké) entre les Idees. Però la dialèctica -procés
estrictamente intel•lectual- posseeix un important recolzament
emocional: l'amor (Eros).
- L'amor.
L'amor platònic és també un procés ascendent, una mena de dialèctica
emocional.
L'ànima que ha caigut a la terra ha oblidat tot i ha perdut les seves
ales, però "veient la bellesa d'aquest món, i enrecordant-se de la
veritat, pren ales i, un cop alada, desitja emprendre el vol".
En conclusió, la dialèctica i l'amor són els mitjans per accedir al Món
de les Idees. I si hom ha de preparar-se per aquesta ascensió, les
matemàtiques serveixen de propedèutica (preparació), atès que són "el
preludi de l'aire que cal aprendre".
En efecte, les matemàtiques "donen un fort impuls vers la regió
superior", ja que arrenquen del món del devenir i introdueixen en la
contemplació d'objectes intel•ligibles. Per això es diu que a la porta
de l'Acadèmia hi havia escrit "Ningú entri aquí si no és geòmetra".
- El coneixement i l'amor.
Gràcies a la teoria de les idees, Plató ha pogut trobar un objecte
estable i permanent per a la ciència.
I gràcies a les Idees, mots com "Justícia" o "Bellesa" tenen un
significat no únicament convencional i relatiu: remeten a la
Justícia-en-si o a la Bellesa-en-si.
Però la teoria de les Idees planteja un greu problema: Com ens és
possible conèixer les Idees, si pertanyen a un altre món distint del
nostre (El Món Intel•ligible)?
Plató respon amb dues doctrines distintes: La Reminiscència i la
Dialèctica.
LA REMINISCÈNCIA (Anàmnesi).
La Idea no hi és "continguda" en les coses sensibles que participen
d'ella o la imiten; la Idea és una realitat "separada".
Per tant, la percepció de les coses sensibles no pot donar-nos-la a
conèixer. El coneixement sensible és sols "opinió" (dóxa) sobre quelcom
que hi és "en devenir" (quelcom, per tant, que no és l'Ésser -La Idea-,
sinó allò que hi és entre l'Ésser i el No-ésser).
Les Idees sols poden ser conegudes per contemplació directa en el Món
Intel.•ligible.
Però l'ànima humana ("Fedre") ha morat en aquest Món i ha contemplat
allí les Idees. A l'entrar en el Món sensible i unir-se al cos, oblida
les Idees.
Tanmateix, al contemplar les coses pot recordar-les. El coneixement de
les Idees és, doncs, record (anàmnesi) del que ja hi ha en l'ànima. El
coneixement sensible no té manca, per tant, de valor: serveix d'ocasió
per al record.
Aquesta teoria no es troba en diàlegs posteriors. Fou abandonada per
Plató?.
|
|