Inici
Neolític
Mesopotàmia
Egipte
Creta
Micenes
Grècia
Roma
Paleocristià
Bizanci
Islam
Art cristià
Asturià
Mossàrab
Romànic
Gòtic
Renaixement
Quattrocento
Cinquecento
Barroc
Rococó
Neoclassicisme
Segle XIX
Urbanisme
Estils històrics
El ferro
Escola de Chicago
Modernisme
Segle XX
Racionalisme
Organicisme
La postguerra
Estil tardomodern
Postmodernisme
Arquitectura actual

Arquitectura asturiana i mossàrab

Mentre al sud de la frontera delimitada pel riu Duero i les planes a les quals s'obren les valls pirinenques es desenvolupa el món islàmic, a les faldes muntanyenques del nord de la península Ibèrica es mantenien o naixien petits nuclis cristians.

Ja fossin zones de resistència o zones residuals que no interessaven gens els conqueridors, totes aquestes regions són cristianes. Estan en contacte entre si i amb l'Imperi carolingi, i practiquen un art tant sagrat com profà.

L'arquitectura asturiana té reminiscències visigodes i influències carolíngies. Hi perdura la planta basilical i, en general, la coberta plana. S'empobreix, en canvi, l'aparell (irregular i petit) i s'empren més els pilars que les columnes. Santa María del Naranco (Astúries) fou la residència dels monarques i més endavant es va consagrar al culte. En aquest edifici es va emprar la volta de canó amb faixons i contraforts estructurals, i arcs cecs.

A partir del segle IX, població cristiana assentada en territori andalusí comença a emigrar cap al nord. L'art que produeixen aquestes persones, un cop establertes a les zones cristianes, es denomina mossàrab o de repoblació, el qual presenta elements visigòtics, asturians i musulmans. San Miguel de la Escalada (Lleó) és el prototípic i al mateix temps original perquè té un pòrtic adossat en un dels costats.