Estudi de cas nº3
La visita de camp va ser realitzada el dia 7 de febrer de 2008 i es va correspondre a l'estudi de cas d'un dels dos centres públics d'educació secundària que disposen amb sistemes de gestió de la qualitat implantats i certificats per la norma ISO 9001:2000 dins del projecte PQiMC (http://www.xtec.cat/fp/qualitat) que s'han seleccionat per a la seva anàlisi en aquesta recerca. Actualment es dona la circumstància que aquest centre també acull temporalment l'escolarització d'alumnat del programa de tecnificació esportiva.
1. Descripció de context socioeconòmic i territorial del centre educatiu.
El centre està ubicat en un municipi de tamany mig, amb gairebé 20.000 habitants, d'una comarca de la província de Tarragona. L'activitat econòmica majoritària de la població és el sector serveis. El municipi compta amb un pla educatiu d'entorn en el qual el centre hi participa activament. L'oferta educativa al municipi ve donada per l'existència de 11 centres educatius (ressenyem únicament els centres amb oferta de llars d'infants, infantil, primària, secundària i adults):
titularitat |
llar d'infants |
infantil | primària | secundària | adults | |
centre A |
pública | x |
- |
- |
- | - |
centre B |
pública | x |
- |
- |
- | - |
centre C |
pública | - |
x | x |
- | - |
centre D |
pública | - |
x | x |
- | - |
centre E | pública | - | x |
x |
- |
- |
centre F | pública | - | x |
x |
- |
- |
centre G | pública | - |
x | x | - |
- |
centre H | privada | - |
x | x |
x |
- |
centre I | pública | - | - | - | x | - |
centre J | pública | - | - | - | x | - |
centre K |
pública | - | - | - | - | x |
[Font:Departament d'Educació Generalitat de Catalunya http://www.gencat.net/educacio ] |
A continuació mostrem algunes de les dades estadístiques socioecòmiques més revellants:
Població per grups d'edat
|
(percentatge)Fonts : Idescat. Padró Continu. Anys disponibles : del 1996 al 2007
Població per relació amb l'activitat
|
Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996
Lloc de naixement
|
Fonts : Idescat. Estadística de població 1996 Idescat. Cens de població 2001
Nivell d'instrucció
|
(percentatge) Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996
Població ocupada per sectors
|
(percentatge) Fonts : Idescat. Estadística de població 1996. Idescat. Cens de població 2001
2. Característiques del centre educatiu.
L 'oferta educativa actual del centre és la següent [Font:Departament d'Educació Generalitat de Catalunya http://www.gencat.net/educacio ]:
- curs de preparació de la prova d'accés als cicles formatius de grau superior
- educació secundària obligatòria
- batxillerat
- batxillerat modalitat de ciències de la naturalesa i de la salut
- batxillerat modalitat d'humanitats i ciències socials
- batxillerat modalitat de tecnologia
- cicles formatius de formació professional específica de grau mitjà
- conducció d'activitats físicoesportives en el medi natural
- gestió administrativa
- electromecànica de vehicles
- comerç
- equips i instal.lacions electrotècniques
- explotació de sistemes informàtics
- cicles formatius de formació professional específica de grau superior
- animació d'activitats físiques i esportives
- administració i finances
- automoció
- manteniment d'equips industrials
- administració de sistemes informàtics
- desenvolupament d'aplicacions informàtiques
- tècnic d'esport
- tècnic d'esport en muntanya mitjana
- tècnic d'esport en futbol
- tècnic superior d'esport
- tècnic superior d'esport en futbol
- programes de garantia social
- electricitat i electrònica
- fabricació mecànica
- 1r ESO: 2
- 2n ESO: 2
- 3r ESO: 2 + 1 (tecnificació esportiva)
- 4t ESO: 3 + 1 (tecnificació esportiva)
- Batxillerat: s'ofereix una línia de les modalitats indicades a l'oferta a 1r i 2n.
- CFGM conducció d'activitats físicoesportives en el medi natural: 2
- CFGS animació d'activitats físiques i esportives: 1
- tècnic d'esport en futbol: 1+1 (1r nivell + 2n nivell)
- tècnic superior d'esport en futbol: 1 (3r nivell)
- 2 laboratoris de ciències (1 Física i Química, i un de Biologia i Geologia)
- 1 aula de tecnologia
- 6 aules d’informàtica
- 1 aula de dibuix
- 1 aula de música
- 3 aula-taller
- 1 aula CAD
- 2 pistes poliesportives exteriors
- 1 gimnàs cobert
- 1 sala d’actes
- 1 aula d’àudio-visuals
- 1 biblioteca
|
fig.01 distribució horària lectiva de l'alumnat de tecnificació d'ESO [Font: documentació de centre ] |
fig.02 distribució horària lectiva de l'alumnat de tecnificació de batxillerat [Font: documentació de centre ] |
El centre participa des del curs 1999/2000 en una experiència sobre la qualitat i millora contínua. Va implantar un pla estratègic 2000-04 basat en la Qualitat i Millora Contínua, que afectava a tots els nivell educatius, i al juny de 2004 se li va atorgar per part de l’empresa ECA la certificació ISO 9001:2000. La gestió del centre està doncs organitzada per processos. Cada procés té una missió – alineada amb la missió del centre – i un responsable de procés, que és el responsable d’assegurar el seu correcte funcionament. Durant el curs acadèmic 2004-05 va prolongar el pla anterior, amb l’objectiu de realitzar una avaluació general del pla i l’elaborar un nou pla estratègic. Entre el 2004 i el 2005 mateix curs es va realitzar:
- una autoavaluació de la funció directiva (a partir de la constitució una comissió de 15 professors: equip directiu, caps de departaments didàctic i de FP, coordinadors i coordinació de qualitat) on es varen detectar punts forts i punt febles.
- una avaluació de l’àrea que va determinar punt febles que caldrien abordar en propers cursos acadèmics: pràctiques al laboratori, utilització de les TIC al currículum,... i la necessitat de millorar els resultats de les competències en la comprensió escrita.
- una auditoria interna ( febrer 2005 ) i una externa ( abril de 2005 ) per part de l’empresa ECA, del sistema de gestió de la qualitat en el centre on es varen trobar, en ambdós casos, accions correctives i preventives.
- Millorar la gestió dels recursos al centre.
- Integrar les noves tecnologies a totes les àrees, dins del currículum, i difondre els recursos TIC a 2n cicle de l’ESO.
- Promoure les vies de comunicació interna i externa.
- Consolidar i simplificar el sistema per a gestionar nostre centre, basat en la millora contínua i d’acord al model ISO 9001-2000
- Promoure i fomentar l’IES Verd.
- Promoure el servei de mediació al centre.
- Col·laborar amb el pla de l’entorn de la ciutat: activitats esportives extraescolars i les propi del centre
"La nostra Missió és formar, orientar i acreditar els alumnes per a l’adquisició de les capacitats establertes en el disseny currricular dels cicles i les etapes educatives, contribuint a la seva integració familiar, social i laboral, i crear un entorn participatiu i motivador entre l’equip humà que faciliti el funcionament del Centre.
Dedicat a:
En relació amb l’alumnat
Formar, orientar i acreditar els alumnes per a l’adquisició de les capacitats establertes en el disseny curricular dels cicles i les etapes educatives, i contribuir a la seva integració social. Com a conseqüència d’això l’alumnat ha d’assolir els coneixements, les habilitats, les actituds, els valors i les capacitats establertes per a cada cicle o etapa educativa que li facilitin el seu desenvolupament integral i la preparació per incorporar-se a la vida activa o accedir a estudis posteriors.
En relació amb la família
Contribuir a la formació dels seus fills o filles, orientar i assessorar la família sobre l’educació que està rebent i aconseguir la seva participació i implicació en el procés educatiu, amb la finalitat de col·laborar en el procés formatiu de l'alumne.
En relació amb la societat, les empreses i les institucions
Formar persones responsables i competents, d’acord amb les necessitats i els requeriments de la societat, per tal de contribuir al progrés i al desenvolupament social dintre d’uns valors de llibertat, tolerància i solidaritat.
En relació amb l’equip humà de l’Institut
Crear un entorn de treball participatiu i motivador, que faciliti la seva implicació en el projecte i el funcionament del centre, de manera que s’afavoreixi el desenvolupament i la millora de la seva professionalitat i la millora continuada del centre.
En relació amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya
Completar, aplicar i desenvolupar el disseny curricular establert per les autoritats educatives i informar/transmetre al Departament d’Educació les necessitats detectades dels diferents grups d'interès, amb la finalitat de fomentar la millora de la política educativa."
"[...] assolir un ensenyament de Qualitat i un sistema de gestió de centre basat en la millora contínua, posant en comú tota una sèrie de qüestions, d’estratègies, d’accions i de programes més coordinats i racionals, per a consolidar el Centre com a referent dins la Comarca. "
[Font: documentació de centre ]
- la utililitat del SGQ de centre com a eina per a l'ordenació.
- la definició clara d'objectius i projectes per part de l'equip directiu
- el suport d'eines informàtiques adaptades específicament per a la gestió documental.
- la planificació estratègica coma eina clau
- resistències internes del col·lectiu docent per adaptar-se a la cultura professional del gestió de la qualitat.
- falta d'eficàcia dels mecanismes de correcció SGQ
- la diferenciació entre obligacions del professorat en l'elaboració de documents i formats SGQ
- la dificultat de consolidar i estabilitzar un procés de formació inicial i continuat sobre gestió de la qualitat, degut a la gran mobilitat professional de la plantilla del centre (de l'ordre d'un 30% en el darrer curs). Cosa que obliga sovint a començar de nou tot el procés d'adaptació i acompanyament en SGQ amb una part considerable del claustre.
- l'impuls i el lideratge del professorat més experimentat en el centre així com dels càrrecs unipersonals de coordinació, per acompanyar a l'equip directiu en la difusió del SGQ per a l'assoliment d'una nova cultura professional del professorat.
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License
Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)