Estudi de cas nº3

QMC-1
 
Fonts d'informació: informants claus (membre de l'equip directiu, coordinador/a de qualitat i cap de departament de família professional) i documentació de centre.

 

La visita de camp va ser realitzada el dia 7 de febrer de 2008 i es va correspondre a l'estudi de cas d'un dels dos centres públics d'educació secundària que disposen amb sistemes de gestió de la qualitat implantats i certificats per la norma ISO 9001:2000 dins del projecte PQiMC (http://www.xtec.cat/fp/qualitat) que s'han seleccionat per a la seva anàlisi en aquesta recerca. Actualment es dona la circumstància que aquest centre també acull temporalment l'escolarització d'alumnat del programa de tecnificació esportiva.

 

1. Descripció de context socioeconòmic i territorial del centre educatiu.

El centre està ubicat en un municipi de tamany mig, amb gairebé 20.000 habitants, d'una comarca de la província de Tarragona. L'activitat econòmica majoritària de la població és el sector serveis. El municipi compta amb un pla educatiu d'entorn en el qual el centre hi participa activament. L'oferta educativa al municipi ve donada per l'existència de 11 centres educatius (ressenyem únicament els centres amb oferta de llars d'infants, infantil, primària, secundària i adults):

 

  titularitat
llar d'infants
infantil primària secundària adults
centre A
pública x
-
-
- -
centre B
pública x
-
-
- -
centre C
pública -
x x
- -
centre D
pública -
x x
- -
centre E pública - x
x
-
-
centre F pública - x
x
-
-
centre G pública -
x x -
-
centre H privada -
x x
x
-
centre I pública - - - x -
centre J pública - - - x -
centre K
pública - - - - x
[Font:Departament d'Educació Generalitat de Catalunya http://www.gencat.net/educacio ]


A continuació mostrem algunes de les dades estadístiques socioecòmiques més revellants:

Població per grups d'edat

 
Edat
 


De 0 a 14 anys De 15 a 64 anys De 65 anys i més Total
  2007 14,8 68,7 16,5 19.805
  2006 14,6 68,7 16,7 19.142

 

(percentatge)Fonts : Idescat. Padró Continu. Anys disponibles : del 1996 al 2007

Població per relació amb l'activitat

 
Activa
 

Comptada Població de


ocupada desocupada total Inactiva a part 16 anys i més
  2001 7.374 626 8.000 6.268 0 16.865
  1996 5.679 1.064 6.743 6.417 92 13.252

 

Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996

Lloc de naixement



Catalunya Mateixa comarca Altra comarca Resta Estat Estranger Total
  2001 13.959 10.050 3.909 1.860 1.046 60.265
  1996 13.704 10.145 3.559 1.879 317 15.900

Fonts : Idescat. Estadística de població 1996 Idescat. Cens de població 2001

Nivell d'instrucció

 
Sense

Ensenyament


titulació Primer grau Segon grau universitari Total
  2001 13,0 32,8 47,6 6,6 15.270
  1996 20,9 57,6 15,8 5,7 14.439

(percentatge) Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996

Població ocupada per sectors

 
Ocupats
 


agricultura indústria construcció serveis Total
  2001 12,0 18,9 16,5 52,6 7.374
  1996 13,2 26,3 10,7 49,8 5.679

(percentatge) Fonts : Idescat. Estadística de població 1996. Idescat. Cens de població 2001

 

2. Característiques del centre educatiu.

L 'oferta educativa actual del centre és la següent [Font:Departament d'Educació Generalitat de Catalunya http://www.gencat.net/educacio ]:

  • curs de preparació de la prova d'accés als cicles formatius de grau superior
  • educació secundària obligatòria
  • batxillerat
    • batxillerat modalitat de ciències de la naturalesa i de la salut
    • batxillerat modalitat d'humanitats i ciències socials
    • batxillerat modalitat de tecnologia
  • cicles formatius de formació professional específica de grau mitjà
    • conducció d'activitats físicoesportives en el medi natural
    • gestió administrativa
    • electromecànica de vehicles
    • comerç
    • equips i instal.lacions electrotècniques
    • explotació de sistemes informàtics
  • cicles formatius de formació professional específica de grau superior
    • animació d'activitats físiques i esportives
    • administració i finances
    • automoció
    • manteniment d'equips industrials
    • administració de sistemes informàtics
    • desenvolupament d'aplicacions informàtiques
  • tècnic d'esport
    • tècnic d'esport en muntanya mitjana
    • tècnic d'esport en futbol
  • tècnic superior d'esport
    • tècnic superior d'esport en futbol
  • programes de garantia social
    • electricitat i electrònica
    • fabricació mecànica
En el moment de realitzar l'estudi el centre compta amb 92 professors i professores ( 87 amb jornada sencera i 5 a mitja jornada, dels quals 33 professors són de nova incorporació al centre). Pel que fa al nombre de grups d'escolarització que afecta a l'etapa l'eso, el batxillerat i els ensenyaments esportius:
  • 1r ESO: 2
  • 2n ESO: 2
  • 3r ESO: 2 + 1 (tecnificació esportiva)
  • 4t ESO: 3 + 1 (tecnificació esportiva)
  • Batxillerat: s'ofereix una línia de les modalitats indicades a l'oferta a 1r i 2n.
  • CFGM conducció d'activitats físicoesportives en el medi natural: 2
  • CFGS animació d'activitats físiques i esportives: 1
  • tècnic d'esport en futbol: 1+1 (1r nivell + 2n nivell)
  • tècnic superior d'esport en futbol: 1 (3r nivell)
El centre disposa per desenvolupar les activitats-d'ensenyament-aprenentage de, a més de les corresponents aules ordinàries de grup-classe, els espais de gestió i administració, els espais per als departaments i les tutories, de:

  • 2 laboratoris de ciències (1 Física i Química, i un de Biologia i Geologia)
  • 1 aula de tecnologia
  • 6 aules d’informàtica
  • 1 aula de dibuix
  • 1 aula de música
  • 3 aula-taller
  • 1 aula CAD
  • 2 pistes poliesportives exteriors
  • 1 gimnàs cobert
  • 1 sala d’actes
  • 1 aula d’àudio-visuals
  • 1 biblioteca

A més, empra altres espais fora del centre per als ensenyaments professionals d'activitats físiques i de règim especial d'esport, aixó com per a la p`racica esportiva de l'alumnat de tecnificació. Per atendre les necessitats de l'alumnat de tecnificació, el centre compta amb una autorització administrativa per a la modificació curricular de l'àrea d'educació física a l'ESO i de les matèries optatives de batxillerat. Els alumnes de tecnificació s'integren en els grups comuns de batxillerat però se’ls adapta es seu horari amb la finalitat de que puguin fer una activitat esportiva. A continuació es pot apreciar la càrrega lectivad e l'alumnat de tecnificació:

 

 

fig.01 distribució horària lectiva de l'alumnat de tecnificació d'ESO

[Font: documentació de centre ]

 

fig.02 distribució horària lectiva de l'alumnat de tecnificació de batxillerat

[Font: documentació de centre ]

 

El centre participa des del curs 1999/2000 en una experiència sobre la qualitat i millora contínua. Va implantar un pla estratègic 2000-04 basat en la Qualitat i Millora Contínua, que afectava a tots els nivell educatius, i al juny de 2004 se li va atorgar per part de l’empresa ECA la certificació ISO 9001:2000. La gestió del centre està doncs organitzada per processos. Cada procés té una missió – alineada amb la missió del centre – i un responsable de procés, que és el responsable d’assegurar el seu correcte funcionament. Durant el curs acadèmic 2004-05 va prolongar el pla anterior, amb l’objectiu de realitzar una avaluació general del pla i l’elaborar un nou pla estratègic. Entre el 2004 i el 2005 mateix curs es va realitzar:
  • una autoavaluació de la funció directiva (a partir de la constitució una comissió de 15 professors: equip directiu, caps de departaments didàctic i de FP, coordinadors i coordinació de qualitat) on es varen detectar punts forts i punt febles.
  • una avaluació de l’àrea que va determinar punt febles que caldrien abordar en propers cursos acadèmics: pràctiques al laboratori, utilització de les TIC al currículum,... i la necessitat de millorar els resultats de les competències en la comprensió escrita.
  • una auditoria interna ( febrer 2005 ) i una externa ( abril de 2005 ) per part de l’empresa ECA, del sistema de gestió de la qualitat en el centre on es varen trobar, en ambdós casos, accions correctives i preventives.
[Font: documentació de centre ]
Fruit dels antecedents previs i amb la motivació de millorar de la gestió del centre en els seus àmbits educatius i administratius, per al període 2005-2009 el centre ha dissenyat un nou pla estratègic amb els següents objectius:
  1. Millorar la gestió dels recursos al centre.
  2. Integrar les noves tecnologies a totes les àrees, dins del currículum, i difondre els recursos TIC a 2n cicle de l’ESO.
  3. Promoure les vies de comunicació interna i externa.
  4. Consolidar i simplificar el sistema per a gestionar nostre centre, basat en la millora contínua i d’acord al model ISO 9001-2000
  5. Promoure i fomentar l’IES Verd.
  6. Promoure el servei de mediació al centre.
  7. Col·laborar amb el pla de l’entorn de la ciutat: activitats esportives extraescolars i les propi del centre
[Font: documentació de centre ]
El centre defineix la seva missió de la següent forma:
"La nostra Missió és formar, orientar i acreditar els alumnes per a l’adquisició de les capacitats establertes en el disseny currricular dels cicles i les etapes educatives, contribuint a la seva integració familiar, social i laboral, i crear un entorn participatiu i motivador entre l’equip humà que faciliti el funcionament del Centre.

Dedicat a:
En relació amb l’alumnat
Formar, orientar i acreditar els alumnes per a l’adquisició de les capacitats establertes en el disseny curricular dels cicles i les etapes educatives, i contribuir a la seva integració social. Com a conseqüència d’això l’alumnat ha d’assolir els coneixements, les habilitats, les actituds, els valors i les capacitats establertes per a cada cicle o etapa educativa que li facilitin el seu desenvolupament integral i la preparació per incorporar-se a la vida activa o accedir a estudis posteriors.
En relació amb la família
Contribuir a la formació dels seus fills o filles, orientar i assessorar la família sobre l’educació que està rebent i aconseguir la seva participació i implicació en el procés educatiu, amb la finalitat de col·laborar en el procés formatiu de l'alumne.
En relació amb la societat, les empreses i les institucions
Formar persones responsables i competents, d’acord amb les necessitats i els requeriments de la societat, per tal de contribuir al progrés i al desenvolupament social dintre d’uns valors de llibertat, tolerància i solidaritat.
En relació amb l’equip humà de l’Institut
Crear un entorn de treball participatiu i motivador, que faciliti la seva implicació en el projecte i el funcionament del centre, de manera que s’afavoreixi el desenvolupament i la millora de la seva professionalitat i la millora continuada del centre.
En relació amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya
Completar, aplicar i desenvolupar el disseny curricular establert per les autoritats educatives i informar/transmetre al Departament d’Educació les necessitats detectades dels diferents grups d'interès, amb la finalitat de fomentar la millora de la política educativa."
[Font: documentació de centre ]

Mentres que la seva visió es correspond a:
"[...] assolir un ensenyament de Qualitat i un sistema de gestió de centre basat en la millora contínua, posant en comú tota una sèrie de qüestions, d’estratègies, d’accions i de programes més coordinats i racionals, per a consolidar el Centre com a referent dins la Comarca. "
[Font: documentació de centre ]
D'altra banda, a partir de l'entrevista realitzada amb els informants claus es posen de relleu tot una sèrie de factors en relació a la valoració de l'adopció d'un model de gestió de la qualitat. En primer lloc es detecta un neguit i un considerable desgast professional causat per l'adaptació al sistema de gestió de la qualitat (SGQ). Així per exemple mentre que s'apunten com aspectes positius:
  • la utililitat del SGQ de centre com a eina per a l'ordenació.
  • la definició clara d'objectius i projectes per part de l'equip directiu
  • el suport d'eines informàtiques adaptades específicament per a la gestió documental.
  • la planificació estratègica coma eina clau
, també es destaquen punts febles com els següents:
  • resistències internes del col·lectiu docent per adaptar-se a la cultura professional del gestió de la qualitat.
  • falta d'eficàcia dels mecanismes de correcció SGQ
  • la diferenciació entre obligacions del professorat en l'elaboració de documents i formats SGQ
  • la dificultat de consolidar i estabilitzar un procés de formació inicial i continuat sobre gestió de la qualitat, degut a la gran mobilitat professional de la plantilla del centre (de l'ordre d'un 30% en el darrer curs). Cosa que obliga sovint a començar de nou tot el procés d'adaptació i acompanyament en SGQ amb una part considerable del claustre.
S'indiquen com a principal estratègia per reconduïr aquesta situació de desgats provocat per la implantació del sistema la següent mesura:
  • l'impuls i el lideratge del professorat més experimentat en el centre així com dels càrrecs unipersonals de coordinació, per acompanyar a l'equip directiu en la difusió del SGQ per a l'assoliment d'una nova cultura professional del professorat.
Es detecta també la gestió des indicadors com un dels punts complicats del SGQ del centre, tant per al tractament de l'enorme volum de dades en brut (recollides des de diversos sistemes, documents en format paper i protocols informàtics) que s'acaben acumulant, com per a l'extracció de paràmetres en net a partir dels quals el·laborar conclusions i dissenyar estratègies de millora.


Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)