Estudi de cas nº4
La visita de camp va ser realitzada el dia 9 de febrer de 2008 i es va correspondre a l'estudi de cas del del segon centre públic d'educació secundària que disposen amb sistemes de gestió de la qualitat implantats i certificats per la norma ISO 9001:2000 dins del projecte PQiMC (http://www.xtec.cat/fp/qualitat), que s'han seleccionat per a la seva anàlisi en aquesta recerca. Es tracta d'un institut públic d'educació secundària i superior d'ensenyaments professionals, amb oferta educativa reglada d'ESO, batxilerat i Cicles Formatius.
1. Descripció de context socioeconòmic i territorial del centre educatiu.
El centre està ubicat en una ciutat de tamany gran, amb més de 130.000 habitants, d'una comarca de la província de Tarragona. L'activitat econòmica majoritària de la població és el sector serveis i la indústria (tot i que aquesta està en procés de regressió). No s'indiquen el tipus i nombre d'altres centres educatius al municipi donades les dimensions d'aquest municipi. Només senyalar que el centre es troba situat al centre de la ciutat, que per les seves dimensions i oferta educativa recull alumnat de tot els barris de la ciutat.
A continuació mostrem algunes de les dades estadístiques socioecòmiques més revellants:
Població per grups d'edat
|
(percentatge)Fonts : Idescat. Padró Continu. Anys disponibles : del 1996 al 2007
Població per relació amb l'activitat
|
Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996
Lloc de naixement
|
Fonts : Idescat. Estadística de població 1996 Idescat. Cens de població 2001
Nivell d'instrucció
|
(percentatge) Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996
Població ocupada per sectors
|
(percentatge) Fonts : Idescat. Estadística de població 1996. Idescat. Cens de població 2001
2. Característiques del centre educatiu.
L 'oferta educativa actual del centre és la següent [Font:Departament d'Educació Generalitat de Catalunya http://www.gencat.net/educacio ]:
- curs de preparació de la prova d'accés als cicles formatius de grau superior
- educació secundària obligatòria
- batxillerat
- batxillerat modalitat de ciències de la naturalesa i de la salut
- batxillerat modalitat d'humanitats i ciències socials
- batxillerat modalitat de tecnologia
- cicles formatius de formació professional específica de grau mitjà
- gestió administrativa
- comerç
- atenció sociosanitària
- explotació de sistemes informàtics
- cicles formatius de formació professional específica de grau superior
- secretariat
- administració i finances
- gestió comercial i màrqueting
- comerç internacional
- gestió del transport
- animació sociocultutral
- educació infantil
- integració social
- administració de sistemes informàtics
- desenvolupament d'aplicacions informàtiques
- 1r ESO: 2
- 2n ESO: 2
- 3r ESO: 2
- 4t ESO: 2
- Batxillerat: 6
- CFGM:8
- CFGS: 22
- Aules polivalents
- Sala d’audiovisuals amb dotació completa multimèdia.
- Aula de Pràctiques de Serveis a la Comunitat.
- Instal.lacions esportives (en conveni amb la universitat# Aula de Ciències Socials. Aula de Música.
- Laboratori de fotografia.
- Aula de Dibuix.
- Aula de llengües.
- Aules de Pràctiques Comercials: 50 aules.
- Supermercat (pràctiques de comerç).
- Informàtica
- 16 Aules d’informàtica equipades amb sistema de projecció.
- Aula de pràctiques de xarxes (aula CISCO)
- 200 ordinadors PC
- 8 Servidors Windows 2000 Server (plataforma PC)
- 3 Servidors Unix Solaris (Plataforma SUN)
- 1 Servidor Novell
- 2 Routers ADSL).
- Laboratoris
- Ciències Naturals.
- Física
- Química
- Estació meteorològica. (aula Experimental de Meteorologia)
- Aules de Mecanografia
- Aula de tecnologia
- sala d’actes amb capacitat per a 300 persones
- Biblioteca
Entre d'altres serveis el centre ofereix:
- Col·laboració amb el Servei Català de Col.locació.
- Formació en Centres de Treball
- Xarxa interna de comunicació INTRANET.
- Connexió permanent a Internet a totes les aules d'informàtica.
- Servei de correu electrònic i pàgines web (Servidor propi).
- Itinerari sobre el medi ambient atmosfèric adreçat als Centres de Secundària.
- Gabinet Psicopedagògic i d'Orientació.
- Activitats extraescolars amb col.laboració amb l'AMPA.
- Àrea temàtica d'Educació ambiental que dóna suport a tots els Centres de Catalunya.
- Atenció als alumnes lliures i no escolaritzats.
- Programa de Normalització Llingüística
- Programa d'alumnes amb matèries pendents.
- Programa de control d'assistència dels alumnes.
- Edició de la publicació d'un butlletí electrònic.
- Edició diària d'un butlletí meteorològic.
- Videoteca especialitzada en intervenció sociocomunitàri
També destaca la participació en diversos programes educatius com:
- la xarxa internacional vEEEp (The vocational European Environmental Education Network) a tarvés de l'Aula Experimental de Meteorologia i d'Educació Ambiental (AEM)
- l'Aula Oberta Internet (AUBERNET) és un programa que facilita a les entitats de la ciutat oferir una informació al dia de les seves activitats.
- INSTECO, un programa de gestió ambiental que proposa reduir el consum de paper, energia elèctrica i aigua, mentalitzant els usuaris de la necessitat de preservar i protegir els recursos naturals, controlant la gestió ambiental al Centre.
- Cursos transnacionals
- Programes Europeus: Intercanvis i estades a l'estranger, Anglaterra, França, Dinamarca.
- Projecte Europeu Learning Multimedia, amb Italia, Suècia, Holanda i Bèlgica.
- Programa europeu REDUCE European School Net.
- Projecte Sòcrates-Comenius.
- Programa Mercat Virtual: Projecte de pràctiques administratives i comercials.
- Edició electrònica del "Tirant lo Blanc", com a Biblioteca virtual.
- Servei de Gestió ambiental.
- Tertúlies literàries.
[...] dintre del SGQ és sabuda la importància de la gestió dels indicadors. És per això que presentem una experiència que vol facilitar principlament el tractament i la distribució dels diferents indicadors del sistema [...] està basat (el model emprat) en la utilització de fulls de càlcul per a la seva gestió, [...] (dels quals) podem obtenir un quadre de dades totalment interactiu. Aquest , es podrà exportar als principals formats de distribució (powerpoint, word, pdf, swf, etc.) i així agilitzar el procés de distribució de les dades que siguin objecte d'estudi i anàlisi."En la següent imatge podem veure el àmbits d'indicadors que constitueixen el manual d'indicadors bàsic del centre a partir del qual es planteja el tractament automàtic de les dades:
fig01. Manual d'indicadors bàsics del centre
[font: imatge obtinguda de documentació proporcionada per l'informant clau]
- prefactura d'estudis:
- servidor de qualificacions, sistema de control d'assistència per dispositius PDA (sistema ÀMIC-AGILMIC http://www.cospa-agilmic.com/catalan/menu_cat.html )...
- servidor web, satisfacció dels clients,...
- departaments didàctics i equips docents: fulls de càlcul, documents de text, programacions...
- secretaria: servidor de secretaria, sistema SAGA (http://www.xtec.cat/saga), queixes, baixes...
- la perspectiva del client/usuari
- la perspectiva de les persones de l'organització
- la perspectiva dels processos
- perspectiva econòmica
fig02. exemple 1 de quadre de comandament interactiu [font: imatge obtinguda de documentació proporcionada per l'informant clau] |
fig02. exemple 2 de quadre de comandament interactiu [font: imatge obtinguda de documentació proporcionada per l'informant clau] |
- el sistema permet una integració més elevada entre el sistema de gestió del centre i el sistema SGQ.
- el quadre de dades obtingutestbaleix un pont entre l'anàlisi de dades i la presentació virtuals, afavorint la presa de decisions mitjançant aplicacions interactives
- la distribució i difusió de les dades se simplifica enormement gràcies a la facilitat d'exportació a altres formats
- entre altres coses, contribueix a un augment de les accions de millora
- orientar el sistema a la presentació de resultats i indicadors via web (per exemple amb integració d'eines tipus PHP, http://es.wikipedia.org/wiki/.php)
- augmentar la "intel·ligència" del sistema per millorar previsions i crear automàticament documents de preanàlisi.
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License
Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)