Estudi de cas nº4

QMC-2

Fonts d'informació: informants clau (membre de l'equip directiu) i documentació de centre.

 

La visita de camp va ser realitzada el dia 9 de febrer de 2008 i es va correspondre a l'estudi de cas del del segon centre públic d'educació secundària que disposen amb sistemes de gestió de la qualitat implantats i certificats per la norma ISO 9001:2000 dins del projecte PQiMC (http://www.xtec.cat/fp/qualitat), que s'han seleccionat per a la seva anàlisi en aquesta recerca. Es tracta d'un institut públic d'educació secundària i superior d'ensenyaments professionals, amb oferta educativa reglada d'ESO, batxilerat i Cicles Formatius.

 

1. Descripció de context socioeconòmic i territorial del centre educatiu.

El centre està ubicat en una ciutat de tamany gran, amb més de 130.000 habitants, d'una comarca de la província de Tarragona. L'activitat econòmica majoritària de la població és el sector serveis i la indústria (tot i que aquesta està en procés de regressió). No s'indiquen el tipus i nombre d'altres centres educatius al municipi donades les dimensions d'aquest municipi. Només senyalar que el centre es troba situat al centre de la ciutat, que per les seves dimensions i oferta educativa recull alumnat de tot els barris de la ciutat.

 

A continuació mostrem algunes de les dades estadístiques socioecòmiques més revellants:

 

Població per grups d'edat

 
Edat
 


De 0 a 14 anys De 15 a 64 anys De 65 anys i més Total
  2007 15,7 69,7 14,7 134.163
  2006 15,4 69,7 14,9 131.158

 

(percentatge)Fonts : Idescat. Padró Continu. Anys disponibles : del 1996 al 2007

Població per relació amb l'activitat

 
Activa
 

Comptada Població de


ocupada desocupada total Inactiva a part 16 anys i més
  2001 48.983 5.589 54.572 40.962 0 95.534
  1996 40.078 9.020 49.098 42.562 580 92.240

 

Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996

Lloc de naixement



Catalunya Mateixa comarca Altra comarca Resta Estat Estranger Total
  2001 72.034 55.073 16.961 36.503 4.592 113.129
  1996 71.275 54.383 16.892 38.656 2.245 112.176

Fonts : Idescat. Estadística de població 1996 Idescat. Cens de població 2001

Nivell d'instrucció

 
Sense

Ensenyament


titulació Primer grau Segon grau universitari Total
  2001 10,7 24,6 50,3 14,4 102.384
  1996 18,3 48,3 21,8 11,6 101.017

(percentatge) Fonts : Idescat. Cens de població 2001. Estadística de població 1996

Població ocupada per sectors

 
Ocupats
 


agricultura indústria construcció serveis Total
  2001 1,5 18,8
11,2
68,5 48.983
  1996 1,6 23,9 7,6 67,0 40.078

(percentatge) Fonts : Idescat. Estadística de població 1996. Idescat. Cens de població 2001

 

2. Característiques del centre educatiu.

L 'oferta educativa actual del centre és la següent [Font:Departament d'Educació Generalitat de Catalunya http://www.gencat.net/educacio ]:

  • curs de preparació de la prova d'accés als cicles formatius de grau superior
  • educació secundària obligatòria
  • batxillerat
    • batxillerat modalitat de ciències de la naturalesa i de la salut
    • batxillerat modalitat d'humanitats i ciències socials
    • batxillerat modalitat de tecnologia
  • cicles formatius de formació professional específica de grau mitjà
    • gestió administrativa
    • comerç
    • atenció sociosanitària
    • explotació de sistemes informàtics
  • cicles formatius de formació professional específica de grau superior
    • secretariat
    • administració i finances
    • gestió comercial i màrqueting
    • comerç internacional
    • gestió del transport
    • animació sociocultutral
    • educació infantil
    • integració social
    • administració de sistemes informàtics
    • desenvolupament d'aplicacions informàtiques
En el moment de realitzar l'estudi el centre compta amb uns 120 professors i professores ( distribuïts en 15 departaments didàctics). Pel que fa al nombre de grups d'escolarització que afecta a l'etapa l'eso, el batxillerat i els ensenyaments esportius:

  • 1r ESO: 2
  • 2n ESO: 2
  • 3r ESO: 2
  • 4t ESO: 2
  • Batxillerat: 6
  • CFGM:8
  • CFGS: 22
Al llarg de la seva història el centre ha sofert escicions d'estudis, ampliacions i modificacions importants d'aulari. Actualment el centre disposa per desenvolupar les activitats-d'ensenyament-aprenentage de, a més de les corresponents aules ordinàries de grup-classe, els espais de gestió i administració, els espais per als departaments i les tutories, de:

  • Aules polivalents
  • Sala d’audiovisuals amb dotació completa multimèdia.
  • Aula de Pràctiques de Serveis a la Comunitat.
  • Instal.lacions esportives (en conveni amb la universitat# Aula de Ciències Socials. Aula de Música.
  • Laboratori de fotografia.
  • Aula de Dibuix.
  • Aula de llengües.
  • Aules de Pràctiques Comercials: 50 aules.
  • Supermercat (pràctiques de comerç).
  • Informàtica
    • 16 Aules d’informàtica equipades amb sistema de projecció.
    • Aula de pràctiques de xarxes (aula CISCO)
    • 200 ordinadors PC
    • 8 Servidors Windows 2000 Server (plataforma PC)
    • 3 Servidors Unix Solaris (Plataforma SUN)
    • 1 Servidor Novell
    • 2 Routers ADSL).
  • Laboratoris
    • Ciències Naturals.
    • Física
    • Química
  • Estació meteorològica. (aula Experimental de Meteorologia)
  • Aules de Mecanografia
  • Aula de tecnologia
  • sala d’actes amb capacitat per a 300 persones
  • Biblioteca
Cal destacar que des dels seus inicis el centre imparteix estudis en règim diurn i nocturn. El centre es va crear l'any 1978 i "va néixer d'una necessitat en la recerca de nous espais i reestructuració d'un altre centre, on l'increment d'alumnes havia produït una saturació en l'espai físic i d'organització", per tant és un institut amb una existència de gairebé 30 anys en el moment de realitzar l'estudi. Va iniciar les seves activitats amb 28 docents i 582 alumnes de la família professional administrativa i comercial. En els seus principis el centre no comptava amb instal·lacions pròpies i no va ser fins més tard que se li va trobar una ubicació en un edifici ja existent que ha conservat com seu pròpia fins al moment actual. Unes instal·lacions que s'han hagut d'anar reformant, adaptant i ampliant continuament a mesura que el centre anava extenent la seva oferta educativa amb nous grups i nous estudis, per exemple amb intervencions constants en la dotació d'infrastructures TIC.

Entre d'altres serveis el centre ofereix:

  • Col·laboració amb el Servei Català de Col.locació.
  • Formació en Centres de Treball
  • Xarxa interna de comunicació INTRANET.
  • Connexió permanent a Internet a totes les aules d'informàtica.
  • Servei de correu electrònic i pàgines web (Servidor propi).
  • Itinerari sobre el medi ambient atmosfèric adreçat als Centres de Secundària.
  • Gabinet Psicopedagògic i d'Orientació.
  • Activitats extraescolars amb col.laboració amb l'AMPA.
  • Àrea temàtica d'Educació ambiental que dóna suport a tots els Centres de Catalunya.
  • Atenció als alumnes lliures i no escolaritzats.
  • Programa de Normalització Llingüística
  • Programa d'alumnes amb matèries pendents.
  • Programa de control d'assistència dels alumnes.
  • Edició de la publicació d'un butlletí electrònic.
  • Edició diària d'un butlletí meteorològic.
  • Videoteca especialitzada en intervenció sociocomunitàri

També destaca la participació en diversos programes educatius com:

  • la xarxa internacional vEEEp (The vocational European Environmental Education Network) a tarvés de l'Aula Experimental de Meteorologia i d'Educació Ambiental (AEM)
  • l'Aula Oberta Internet (AUBERNET) és un programa que facilita a les entitats de la ciutat oferir una informació al dia de les seves activitats.
  • INSTECO, un programa de gestió ambiental que proposa reduir el consum de paper, energia elèctrica i aigua, mentalitzant els usuaris de la necessitat de preservar i protegir els recursos naturals, controlant la gestió ambiental al Centre.
  • Cursos transnacionals
  • Programes Europeus: Intercanvis i estades a l'estranger, Anglaterra, França, Dinamarca.
  • Projecte Europeu Learning Multimedia, amb Italia, Suècia, Holanda i Bèlgica.
  • Programa europeu REDUCE European School Net.
  • Projecte Sòcrates-Comenius.
  • Programa Mercat Virtual: Projecte de pràctiques administratives i comercials.
  • Edició electrònica del "Tirant lo Blanc", com a Biblioteca virtual.
  • Servei de Gestió ambiental.
  • Tertúlies literàries.
En l'àmbit de gestió de la qualitat, a través de la participació en el PQiMC, el centre va aconseguir la certificació ISO 9001:2000 l'any 2004 i la va renovar l'any 2007. D'altra banda el centre compta amb un Pla Estratègic d'Autonomia de Centre per al període 2007-2010 i del qual es va fer un pla d'acompanyament duran el curs 2006-2007.
Pel que fa a l'anàlisi del sistema de gestió de la qualitat (SGQ) del centre destaca principalment el model de tractament automatitzat des indicadors de la mètrica de qualitat. Segons expressa l'informant clau:

[...] dintre del SGQ és sabuda la importància de la gestió dels indicadors. És per això que presentem una experiència que vol facilitar principlament el tractament i la distribució dels diferents indicadors del sistema [...] està basat (el model emprat) en la utilització de fulls de càlcul per a la seva gestió, [...] (dels quals) podem obtenir un quadre de dades totalment interactiu. Aquest , es podrà exportar als principals formats de distribució (powerpoint, word, pdf, swf, etc.) i així agilitzar el procés de distribució de les dades que siguin objecte d'estudi i anàlisi."
En la següent imatge podem veure el àmbits d'indicadors que constitueixen el manual d'indicadors bàsic del centre a partir del qual es planteja el tractament automàtic de les dades:

fig01. Manual d'indicadors bàsics del centre

[font: imatge obtinguda de documentació proporcionada per l'informant clau]


Les dades tal i com es van generant arriben al sistema de recollida de dades per diverses vies, plataformes informàtiques i formats:
  • prefactura d'estudis:
    • servidor web, satisfacció dels clients,...
  • departaments didàctics i equips docents: fulls de càlcul, documents de text, programacions...
  • secretaria: servidor de secretaria, sistema SAGA (http://www.xtec.cat/saga), queixes, baixes...
Amb tota aquesta informació en brut, i trimestralment es realitza un volcat a net en el qual es tracten les dades recollides i s'elabora un quadre de dades (seguint els plantejaments teòrics del business intelligence , el datawarehouse i el concepte de quadre de comandament integral del model de planificació estratègica Kaplan/Norton). Des del model Kaplan/Norton s'assumeixen quatre perspectives de visió estratègica des de les quals és rellevant l'obtenció d'indicadors clau:
  • la perspectiva del client/usuari
  • la perspectiva de les persones de l'organització
  • la perspectiva dels processos
  • perspectiva econòmica
Des d'aquestes diferents perspectives del que es tracta és d'enfocar el tractament de les dades per tal de d'emprar com a eina pre a la presa de decisions un model d'anàlisi basat en quadres de comandament (de tipus operatiu, directiu i estratègic) en comptes d'elaborar informes i memòries. Segons l'informat clau "el quadre de dades i els informes que es generen es poden adaptar fàcilment a les situacions desitjades, és dir, es poden elaborar aquests informes per deparatment, equip docent, grup, etc.".


fig02. exemple 1 de quadre de comandament interactiu

[font: imatge obtinguda de documentació proporcionada per l'informant clau]




fig02. exemple 2 de quadre de comandament interactiu

[font: imatge obtinguda de documentació proporcionada per l'informant clau]



A partir de l'experiència acumulada en aquest enfocament de tractament el centre, s'assenyalen les següents conclusions per part de l'informant clau:
  • el sistema permet una integració més elevada entre el sistema de gestió del centre i el sistema SGQ.
  • el quadre de dades obtingutestbaleix un pont entre l'anàlisi de dades i la presentació virtuals, afavorint la presa de decisions mitjançant aplicacions interactives
  • la distribució i difusió de les dades se simplifica enormement gràcies a la facilitat d'exportació a altres formats
  • entre altres coses, contribueix a un augment de les accions de millora
A la vegada, s'apunten com a tasques pendents de treball per a un futur proper:
  • orientar el sistema a la presentació de resultats i indicadors via web (per exemple amb integració d'eines tipus PHP, http://es.wikipedia.org/wiki/.php)
  • augmentar la "intel·ligència" del sistema per millorar previsions i crear automàticament documents de preanàlisi.
Per part nostra allò, com a observadors del funcionament del sistema, allò que apuntem com a fets rellevants és que si bé per una banda el model de tractament de dades redueix el desgast provocat per l'extracció i anàlisi de l'enorme quantitat de dades que es generen darrera el desplegament d'indicadors SGQ en un centre educatiu, d'altra banda el sistema d'automatització de dades genera un gran dependència tecnològica de plataformes però sobretot de persones molt qualificades per al seu disseny, implementació i manteniment. El centre objecte d'estudi veiem que aquesta expertesa TIC es dona entre part del professorat (és un centre que imparteix estudis de la família professional d'informàtica) que té el perfil de preparació tècnica adient, però en general aquesta és una possibilitat amb què no compten la majoria de centres educaius de secundària.

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License

Marià Cano Santos (mcano@xtec.cat)