Google a XTEC
  

Principal Mapa

Carrera teatral

 

Biografia
Cronologia
Carrera teatral
Polèmica sobre l'autoria

Bibliografia

Burton, S. H.Shakespeare's life and stage; Chambers, 1989
Honan, Park Shakespeare a life ; Oxford University Press, 1998
Rowse, A.L. Shakespeare the man; Harper & Row, 1973
Vergés, Gerard Tretze biografies imperfectes; Destino, 1986
 

En temps de Shakespeare les companyies teatrals ambulants solien recórrer les ciutats angleses duent les representacions que havien triomfat anteriorment a Londres. És molt creïble que Shakespeare, des de la seva infància,  hagués vist representades algunes obres de Plaute i Terenci. També s'ha especulat sobre la possibilitat que Shakespeare hagués viatjat fora de Stratford i acudit a gran nombre de representacions teatrals durant els anomenats anys perduts .

Al 1587 va morir un actor de la companyia dels Queen's Men  que era una de les companyies més prestigioses en aquell temps i estava patrocinada ni més ni menys que per la pròpia Reina. Al poc temps, els Queen's Men van actuar a Stratford i s'ha vist en això una possibilitat per a què Shakespeare s'oferís a ocupar el lloc de l'actor mort i s'hagués incorporat d'aquesta manera al món del teatre. També s'ha dit que Shakespeare podria haver partit cap a Londres apropant-se al món del teatre a través de treballs subalterns com el de palafrener o criat mentre es dedicava a llegir i escriure.

De qualsevol forma, en 1592 Shakespeare ja era un membre reconegut en l'àmbit  teatral londinenc com testifica la referència jocosa i despectiva de M Robert Greene que al·ludeix a Shakespeare en un joc de paraules "shake-scene" (l'escena tremola) i el crida "upstart crow" (corb nou arribat).

En aquesta època Shakespeare encara no formava part d'una única companyia sinó que les seves obres eren representades per alguna de les existents; sembla que Enric VI La Comèdia dels Errors i Titus Andrònic van ser representades amb gran èxit pels Pembroke's Men, una companyia sota el mecenatge d'Henry Herbert,  Comte de Pembroke.

En 1592 va esclatar la pesta a Londres i es va suspendre qualsevol activitat pública. Amb les portes dels teatres tancades, Shakespeare sembla haver-se decantat per la producció poètica. D'aquesta època procedeix la seva relació amb el Comte de Southampton a qui al 1593 dedicaria el seu Venus i Adonis i en qui s'ha vist al misteriós jove objecte d'amor  dels Sonets .

Després de dos anys de pesta, els teatres van tornar obrir les seves portes i els antics Lord Stranger's Men van passar a dir-se Lord Chamberlain's Men. Shakespeare  es va fer copropietari de la companyia juntament amb Richard Burgabe i William Kempe. Se sap que la companyia va actuar  bastants cops a la Cort d'Isabel I . D'aquesta època procedeixen Romeu i Julieta, Ricard II, El rei Joan i Treball d'Amor perdut. 

A partir de 1599 la prosperitat dels Lord Chamberlain's Men va anar en augment. Fins aleshores havien actuat a prestigiosos teatres com el Swann, el Theatre i el Curtain, però al 1595 van adquirir  el Globe del què van ser propietaris fins que en 1613 un  incendi el va destruir. Els Lord Chamberlain Men també van adquirir els drets exclusius del teatre de Blakfriars, més petit i d'audiència distingida, per a les representacions hivernals  que no podien tenir lloc al Globe per ser aquest a l'aire lliure.

Sembla que Shakespeare va tenir més èxit com a dramaturg i escriptor que com actor. Se sap que va actuar al 1598 a una obra de Ben Jonson i que li agradaven els papers "reials". Va ser l'espectre a Hamlet i Adam d'Al vostre gust

Al 1598 Francis Meres publica el seu famosa Palladis Tamia en la qual diu textualment:

"Tal i com Plaute i Sèneca són considerats els millors en comèdia i en tragèdia entre els llatins, així Shakespeare entre els anglesos és el més excel·lent en ambdós gèneres per a l'escenari; de la comèdia,  en són testimoni el seu Dos Cavallers de Verona, els seus Errors , els seu Treball d'amor perdut, els seu Treballs d'amor guanyat, el seu Somni d'una nit d'estiu i el seu Mercader de Venècia; de la tragèdia, els seus Ricard II, Ricard III, Enric IV, El Rei Juan, Titus Andrònic i el seu Romeu i Julieta"

Al 1603 va morir la Reina Isabel I  va ser substituïda per Jaume I, fill de la malmesa Maria Estuard i que ja era Rei d'Escòcia. Els Lord Chamberlain's Men van passar a dir-se King's Men i a ésser per tant la companyia a la qual el rei afavoria explícitament. Aquest va ser el període de més esplendor en l'obra de Shakespeare, les seves grans tragèdies i les més elaborades de les seves comèdies procedeixen d'aquesta època (per a cronologies concretes veure Teatre de Shakespeare).

A partir de 1607 la trajectòria de Shakespeare com a dramaturg dóna un gir important. Shakespeare comença a retirar-se cada vegada més de l'escena i passa llargues temporades a Stratford fins que al 1608 es retira allí definitivament. Shakespeare escriu les seves obres per a ser representades davant la Cort i els drames adquireixen un caràcter més refinat, un humor més fi i una sublim simbiosi de tragèdia i comèdia matisada per elements màgics o sobrenaturals; són els celebrats Romanços que tanquen la producció del dramaturg. Després de La Tempesta, Shakespeare ja només col·laborarà amb John Fletcher en dues obres del 1613:  Enric VIII i Dos parents nobles 

 

 

   
free hit counter  

 Susanna Alonso-Cuevillas Sayrol  2004  Correspondència amb ls professora

Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament 

Xarxa telemàtica educativa de Catalunya