FIGURES
FONÈTIQUES
|
FIGURES
SEMÀNTIQUES O TROPS
|
Afecten al
so de les paraules
|
Modifiquen
el significat dels mots
|
|
Repeteix
el mateix so i produeix un efecte fònic
|
|
Sèrie
d'idees que es correspon paral.lelament a una altra sèrie
d'idees (metàfora continuada)
|
|
Repetició
d'un so en un mateix enunciat que produeix una combinació
desagradable i molesta a l'oïda.
|
|
Ús
d'un nom comú o epítet en lloc del nom d'una persona
|
|
Repetició
d'un so en un mateix enunciat que produeix una combinació
bella i agradable a l'oïda
|
|
Relació
entre dos termes,un figurat i un altre real, presents tots dos
en el text , a través de la paraula "com", "tal"...
|
|
2
paraules que sonen igual però es diferencien per la grafia
i el significat
|
|
Mots
que prenen més d'un sentit alhora (dilogia) o combinació
de s'il.labes de dues paraules diferents per formar-ne una de
nova (calembour)
|
|
Imitació
de sons reals mitjançant el llenguatge.
|
|
Relació
entre dos termes, un real i un altre figurat, en absència
del real.
|
|
2
paraules que s'assemblen i només tenen un so diferent
|
|
Designar
una cosa amb el nom d'una altra amb la qual manté relacions
de : causa-efecte, continent-contingut,marca-producte, lloc d'origen-producte,
o autor-obra
|
|
|
Un
signe que ens remeta un altre en virtut de la semblança
entre els dos conceptes. Són d'abast general o propis d'un
autor, i en això es diferencien de la metàfora.
|
|
Relació
entre dos termes, un real i un altre figurat, presents tots dos,
a través de la partícula "és"
|
|
Designar
una cosa amb el nom d'una altra amb qui té una relació
de: la part pel tot o el tot per la part.
|
|
Vincular
un mot o idea d'un dels cinc sentits corporals amb un altre sentit
que no hi té res a veure.
|
FIGURES
SINTÀCTIQUES
|
FIGURES
LÒGIQUES O DE PENSAMENT
|
Afecten a
la sintaxi o morfologia de les paraules o frases
|
Afecten al
nivell semàntic sense modificar el significat de les paraules.
|
|
Repetició
de l'últim fragment d'un grup sintàctic o vers al
començament dl següent
|
|
Contraposar
mots, expressions o pensaments contraris
|
|
Repetició
d' 1 o més paraules al'inici d'un seguit d'oracions o versos,
per donar-los èmfasi.
|
|
Invocació
vehement a un ésser real o imaginari
|
|
Juxtaposició
de dos paraules o expressions de la mateixa categoria gramatical
que compleix una funció explicativa.
|
|
Adjectiu
que expressa una qualitat que ja és pròpia del substantiu
al qual acompanya
|
|
Omissió
de les conj. de coordinació. Provoca rapidesa
|
|
Paraula
o expressió de doble sentit
|
|
Supressió
d'elements que se sobreentenen en una frase
|
|
Substitució
de mot o expressió indelicat o dur (tabús) per un
altre més suau
|
|
Trencament
sintàtic d'una oració quan el vers s'acaba i ha
de continuar el següent vers
|
|
Expressió
vehement d'un sentiment, amb signes d'exclamació i interjeccions,
de vegades
|
|
Llistat
d'idees o conceptes que es refereixen a una sola cosa, entre comes.
|
|
Enumeració
progressiva d'estats , dondicions, etc. per donar un sentit totalitzador
a la cosa tractada
|
|
Alteració
del'ordre lògic dels elements d'una oració
|
|
Deformar
la realitat per exageració
|
|
Repetició
de la mateixa estructura sintàctica en frases seguides
|
|
Presentar
una afirmació vehement en forma de pregunta que no cal
respondre
|
|
Repetició
d'una paraula o idea per donar-li èmfasi
|
|
Donar
com a certa una afirmació falsa, per fer un retret, mostrar
indignació o fer burla.
|
|
Repetició
de les conj. de coordinació per a intensificar la seva
funció (copulativa, adversativa...)
|
|
Negació
del contrari d'allò que es vol afirmar
|
|
Disposar
de manera enceuada els elements sintàctics de dos versos
contigus.
|
|
Relacionar
dues paraulescontigües, els significats de les quals s'exclouen
mútuament
|
|
Adjectiu
o verb que concorden amb un mot , però que es refereixen
també a uns altres mots més allunyats
|
|
Presentar
dues idees aparentment irreconciliables, però que contenen
un enunciat veritable
|
|
|
Expressa
ramb diverses paraules allò que es podria dir amb una sola
|
|
Atribuir
qualitats humanes a éssers no racionals i objectes
|