EGIPTE

Juliol 1998

1r dia BARCELONA – LUXOR Vam arribar a Luxor de nits, ens van instal•lar en el vaixell i ens van donar sopar. El vaixell estava força bé , hi havia molts pocs vaixells navegant pel Nil degut als atentats de l’any anterior .

2n dia LUXOR Visitem els temples de Luxor i Karnak dues de les meravelles d’Egipte. El dos temples són impressionants, el què és conserva millor és el de Karnak. A dins del temple de Luxor els musulmans hi van construir una mesquita. Està situat al sud del temple de Karnak, connectat amb aquest mitjançant l'avinguda de les esfinxs, de 2,7 quilòmetres de llargada.El temple de Karnak està format per quatre parts de les quals només una, el temple principal (la més gran de les quatre), es pot visitar. A l'entorn del conjunt del temple, hi ha també alguns petits santuaris i alguna avinguda amb esfinxs, que connecta el Temple de Mut, el temple d'Amon-Ra i el temple de Luxor.Durant segles, aquest lloc va influir molt, i va ser un centre religiós egipci. El temple principal estava dedicat al culte del déu Amon, però com en altres temples egipcis també es veneraven altres divinitats. El temple fou construït al segle XVI aC, i uns trenta faraons van prendre part poc o molt en la seva construcció.A la tarda vam visitar la necròpolis de Tebas ( Luxor) : la Vall dels Reis ( on es trobem amagades les tombes dels faraons de l’Imperi Nou, entre elles la més famosa la del faraó Tutankamon ), la Vall de les Reines i el temple de la reina Hathshepsut. A l’entrada de la vall del Reis vam poder veure les estàtues dels colossos de Menon.També vam poder veure com treballant els artesans d’aquesta zona i vaig comprar el “cap” d’Akhenaton.A la vall dels reis només pots visitar 3 tombes i la més famosa no és la millor ( Tutankamon).

3r dia CREUER EDFÚ Vàrem navegar durant el dia, vam passar diferents encluses i vam visitar el temple d’Edfú, el temple del déu Horus, el falcó solar protector dels faraons.

4rt dia CREUER KOM OMBO ASWAN Visita al temple doble de Kom Ombo dedicat als déus Sobek i Haroeris.És el temple del déu cocodril. El guia t’explica una llegenda que diu que el déu cocodril es quedava amb la força dels homes que s’atrevien a mirar-lo. Vaig fer l’experiment i realment em vaig quedar sense forces...L’altre part del temple estava dedicada al déu de la medecina i a les parets hi podem veure molts escrits referents a aquest tema ( podem veure com donaven a llum les dones egípcies a l’antiguitat)En aquest temple també vam poder veure el pou que servia perquè els sacerdots poguessin fer prediccions sobre les crescudes del riu Nil, els sacerdots observaven les crescudes al pou molt abans de que les aigües arribessin a la capital.

5è dia ASWAN Vàrem visitar la famosa presa d’Aswan, la més gran del món en el moment de la seva construcció. Després vàrem visitar les antigues pedreres d’on treien les pedres els egipcis antics per construir els seus edificis importants i vam poder veure l’obelisc inacabat i la tècnica que feien servir per trencar aquestes grans pedres de granit. A la tarda vam passejar amb una faluca pel Nil, els nens s’acostaven a la barca amb petites embarcacions fabricades amb caixes per cantar cançons i demanar alguna moneda. També vam visitar un poble tradicional al costat del riu. Ens vam banyar al riu en un lloc paradisíac.

6è dia ABU SIMBEL Tornada a LUXOR Aquest dia vam aprofitar per fer una visita opcional ( era molt cara però realment valia la pena ) a Abu Simbel.La ciutat dóna nom a un conjunt arqueològic de dos temples egipcis que va ser salvat de les aigües del llac Nasser quan es va construir la resclosa d'Assuan, i reconstruït exactament pedra a pedra en un lloc proper més alt, amb suport internacional. El projecte va començar el 1963 i va costar 36 milions de dòlars de l'època. Els dos temples foren construïts per Ramsès II i el primer porta el seu propi nom i el segon el de la seva dona Nefertari. Van ser excavats directament als penya-segats de gres de la riba oest del riu Nil.El temple de Nefertari fou construït per Ramsès per dedicar-lo a la seva dona més estimada i a Hathor. Fou excavat a la pedra i, encara que sembla petit està ricament decorat: al mig hi ha una estàtua de Nefertiti i, a cada costat, una estàtua del faraó. Cada estàtua fa 11 metres d'altura. Als pilars hi ha dibuixats caps d'Hathor i, enmig, Nefertari, i està ple de frescos i relleus pintats.El temple està dedicat als déus Amon, Ra-Horakety, Ptah i al mateix Ramsès deïficat. Es creu que un dels motius de construir el temple tan al sud va ser per no entrar en conflicte amb els poderosos sacerdots d'Amon a Tebes. El temple és considerat com la construcció més bella i ben acabada del regnat de Ramsès, i una de les més belles d'Egipte i del Món Antic. Les estàtues del faraó el mostren a diverses edats.En aquesta sortida vaig tenir un problema molt gros, el dia abans i segurament degut als “cubitos” de gel vaig tenir una diarrea increïble a la nit. A l’hora d’agafar l’avió a l’aeroport d’Aswanem vaig trobar molt malament i no vaig poder pujar. Vam decidir que la Puri fes el viatge tota sola. Al cap d’una estona , quan ja em trobava millor, vaig poder agafar un altre vol i vaig poder gaudir de la visita. Al arribar tard em vam introduir al monument a través de la muntanya artificial. Els del tour es van portar molt bé.

7è dia LUXOR – HURGHADA Després d’esmorzar vam abandonar el vaixell i vam pujar a un autocar en destinació la ciutat turística d’Hurghada. Per sortir de Luxor vam haver de formar una caravana de cotxes i autobusos que anava protegida per la policia i l’exèrcit. A la tarda vam poder gaudir de la platja i vam fer una activitat de snorkel per veure els magnífics fons marins de la Mar Roja. La Puri va tenir problemes amb les ulleres i el tub.

8è dia HURGHADA-MONASTERI DE SAN ANTONI-RUS EL SURD Vam sortir molt aviat en direcció Zafrana per poder visitar els monestirs de San Antoni i San Pau. Varen ser els primers monestirs cristians que es van construir. La visita als monestirs va ser molt interessant, els monjos ens van explicar la seva història i les dificultats en que es van trobar aquestes comunitats al mig del desert, ens van explicar el seu sistema per conservar l’aigua ( pràcticament igual que el que feien servir els indis americans a Mesa Verde).Vam seguir el viatge en direcció el famós Canal de Suezon vam fer una parada. A la nit vam dormir a Rus el Surd, zona turística al costat de la Mar Roja.

9è dia RUS EL SURD- HAMAM FARAUN -SANTA CATALINA La primera visita del dia la vam fer a Hamam Faraun, unes fonts d’aigües sulfuroses a una temperatura superior als 40º que es troben al costat de la platja. Allà hi havia una petita cova, que els musulmans consideraven sagrada, on anaven els malalts a estirar-se sobre les roques calentes per curar les seves malaties. Vam entrar un petit moment dins la cova però vam sortir ràpidament per el fort olor i per no molestar als mallats que hi havia dins. Ens vam banyar a la platja de davant on es produïa un fenomen curiós ja que les aigües calentes sortien al mig del mar i trobaves zones d’aigua calenta barrejades amb aigua freda. Aquí vam tenir un problema amb un grup de fanàtics religiosos que primer es volien banyar al costat de les dones amb bikini, però que quan el seu líder es va renyar van començar a cridar en contra nostra. Vam haver de marxar ràpidament, però el nostre guia va fer parar l’autobús en un control militar que hi havia a prop i ens va fer recular acompanyats pels militars perquè ens demanessin perdó. Jo anava al davant de l’autocar i vaig passar una mica de vergonya...A la tarda vam arribar a l’oasis Wadi Firam, el més gran del Sinaí.

10 è dia MONT SINAÍ-MONASTIR DE SANTA CATALINA Abans de la sortida del sol, de matinada, vam començar la pujada al Mont Sinaí, on Moisés va rebre les taules de la llei. Vam ser els únics que vam pujar a peu, la resta dels turistes van pujar amb camell. Després de veure una magnífica vista vam baixar a l’hotel i vam esmorzar. Vam visitar el monestir de Santa Catalina que pertany a l’església ortodoxa grega. Vam visitar la magnífica església construïda per l’emperador Justinià l’any 527 amb les seves pintures i mosaics.El monestir té gran importància per la seva antiga i valuosa biblioteca, que guarda la segona col•lecció més extensa de còdexs i manuscrits grecs i cristiano-orientals del món, només superada en nombre d'exemplars per la Biblioteca Vaticana.

11è dia SANTA CATALINA- EL CAIRE Després d’esmorzar vam sortir en direcció El Caire. Vam gaudir del paisatge de la península del Sinaí i vam tornar travessar el Canal de Suez. Ens vam aturar a veure posicions militars de la guerra dels 6 dies al costat del canal. Ens vam allotjar a l’hotel Pyramids Park Hotel Cairo al costat mateix de les piràmides de Gizeh.

12è dia PIRÀMIDES DE GIZEH- SAKKARA Vam visitar el recinte de les famoses piràmides:Keops , Kefren i Micerinos. Els temples que les rodegeni la famosa Esfinx. Les Piràmides de Gizeh (o Gizah) es troben entre les més famoses i més antigues construccions monumentals de la humanitat. Estan situades a la riba occidental de la vall del Nil, uns vuit quilòmetres al sud-oest de la ciutat de Gizeh. Es troben aproximadament a 15 km del centre de la ciutat del Caire i s'hi arriba directament des de l'anomenada "Avinguda de les Piràmides" (Sharia el-Ahram). La piràmide de Keops és l'única que queda de les set meravelles del món anticLa Puri no va voler entrar dins la piràmide ja que pateix claustrofòbia, jo vaig entrar i vaig gaudir molt baixant les escales de l’estret passadís i estirant-me dins el sarcòfag ( fals, l’autèntic es troba al mig de la piràmide) .A la tarda vam visitar la necròpolis de Sakkara pel nostre compte. Vam poder veure la piràmide escalonada per fora. La piràmide esglaonada de Djoser és la primera piràmide esglaonada que es va construir a l'antic Egipte. L'edificació és una evolució ambiciosa de les antigues mastabes, on s'enterraven els faraons i els membres destacats de la reialesa, de la noblesa i del clergat. No es tracta d'una piràmide real, sinó d'una superposició de pisos o mastabes, les superiors més petites que les inferiors, de manera que recorda una piràmide amb graons.Va ser construïda durant el regnat de la tercera dinastia (vers el 2630 aC) per servir de tomba al faraó Djoser, i la construcció fou dirigida pel seu ministre Imhotep. És la més famosa, però no l'única que va emprar aquesta tècnica.

13è dia VISITA LLIURE EL CAIRE Vam visitar el Museu del Caire: El Museu d'Antiguitats Egípcies o Museu Egipci, conegut popularment com a "Museu del Caire", és el museu egipci més important del món: és el que té més antiguitats i de més qualitat. Està situat al centre de la ciutat del Caire, a la plaça Tahrir. Tot i que els objectes més apreciats són els relacionats amb Tutankhamon (especialment la seva màscara d'or) el museu és ple d'objectes de totes les dinasties, de la més variada natura, des d'objectes d'ús diari a les mòmies de faraons i alts personatges. Vam poder fer la visita amb total tranquil·litat, ja que com he dit abans degut als atemptatsde l’any anterior pràcticament no hi havia turistes.Vam agafar el metro i ens vam traslladar al barri copte de la ciutat per visitar la seva catedral. “La actual Catedral de San Marcos fue construida en 1968. La catedral, de tamaño considerable, contiene siete iglesias, incluyendo la Iglesia de Rouis Anba. Antes de la finalización de la catedral, el papa católico de la época, Pablo VI, devolvió parte de las reliquias de San Marcos el Evangelista, que fueron sacadas de Egipto en el año 828 y trasladadas a Venecia, en Italia.Tras su entrega, estas reliquias fueron trasladadas a la catedral copta de San Marcos, donde se colocaron en un altar especialmente construido y decorado con iconos coptos, lugar donde aún permanecen y son veneradas. En la Catedral de San Marcos también se veneran parte de las reliquias de San Atanasio, patriarca de Alejandría.”Vam caminar pels carrers de la ciutat i vam fer compres.

14è dia EL CAIRE Aquest segon dia el vam dedicar sobretot a passejar però també vam aprofitar per visitar la “Mezquita de Alabastro es una mezquita situada en la parte más alta de la Ciudadela de El Cairo. Fue construida a instancias del gobernador otomano Mehmet Alí entre los años 1830 y 1848. Fue la mezquita más grande construida en la primera mitad del siglo XIX y es también la más visible de la capital egipcia por su elevada ubicación y la altura de sus minaretes.”Anant cap a la mesquita, des de l’autobús vam poder veure ”a ciutat dels morts”: “Se trata de una red de tumbas de 4 millas (6,4 km) de largo (norte-sur) y estructuras como Mausoleos, donde algunas personas viven y trabajan entre los muertos. Algunos residen aquí para estar cerca de los antepasados, que van desde recientes a los de antiguo linaje. Algunos viven aquí después de haber sido obligados a abandonar el centro de El Cairo debido a la demoliciones de la renovación urbana y las presiones urbanísticas que ocurrieron en la década de 1950.”A la tarda vam passejar per el mercat i vam fer les últimes compres abans de tornar a l’hotel.