BRAGANÇA

Nadal 2001

26-12-2001 ESPOLLA - SALAMANCA Vamsortir molt aviat i quan vam passar per Lleida ja vam trobar la primera neu. Eren les 8 del matí i feia molta fred. Vam seguir el viatge i ens vam aturar als voltants de Peñafiel per dinar. Al vespre vam arribar a Salamanca, sort que teníem pàrquing a l’hotel ja que els carrers estaven completament glaçats.

27-12-2001 SALAMANCA La ciutat descansa sobre un altiplà a la riba del riu Tormes, que és travessat per un pont de 26 arcs, quinze dels quals d'origen romà, mentre que la resta data del segle XVI.La Plaza Mayor, porticada, és el punt de trobada dels salmantinos, i té la fama de ser una de les places més boniques d'Europa. Salamanca és considerada com a una de les ciutats renaixentistes més espectaculars del continent. Vam passar el dia passejant per la ciutat i visitant els seus principals monuments.

28-12-2001 SALAMANCA-LA ALBERCA Vam sortir amb sol i una bona temperatura. Vam visitar Guijuelo, la terra dels pernils … És una ciutat sense grans monuments i que pràcticament està dedicada a la indústria càrnia. Passant pels camps vam poder veure moltes deveses amb gran quantitat de porcs ibèrics.Ens vam parar a Candelario.“Pueblo de montaña con construcciones muy características, con muros anchos de piedra, grandes balcones de madera y las célebres batipuertas. Candelario, que da nombre al espacio natural protegido de Candelario, está rodeado de espectaculares bosques de robles y castaños, con elevaciones superiores a los 2000 m. de altura.”A la tarda vam arribar a La Alberca. “En 1940 el pueblo se convirtió en Monumento Histórico-Artístico facilitando la conservación del casco urbano. Fue el primer municipio español que consiguió tal distinción. Monumentos y lugares de interés :la iglesia parroquial, Gran torre, la Ermita de Nuestra Señora de Majadas Viejas,la Ermita de San Marcos ,Ermita del Cristo del Humilladero, la Ermita de San Blas,... “És un poble preciós i molt ben cuidat.

29-12-2001 El dia 29 vam sortir en direcció Portugal, només d’entrar , al costat de la frontera, vam poder visitar Castelo Bom , una petita població d’un centenar d’habitants amb les restes d’un antic castell. Els pocs habitants que vam veure semblava que venien de principis del segle XX, una senyora passejant la seva vaca, ...molta pobresa!Vam seguir camí cap a Bragança passant per una zona de muntanya on tot estava gelat. Ens vam aturar al petit poble de Pinhel on vam poder veure unes quantes tombes antropomorfes.Ens vam tornar parar a Castelo Rodrigo, una petita localitat medieval plena d’encant: “Estas son aldeas para recorrerlas sin prisas. Muchos detalles salen a nuestro encuentro con facilidad si paseamos con tranquilidad por las plácidas callejuelas de Castelo Rodrigo: una rueda de molino incrustada sobre la fachada de una casa, una inscripción judía sobre el dintel de una puerta, macetas y flores embelleciendo ménsulas y esquinas... “ Abans d’arribar a Bragança, al costat de la carretera vam veure un cartell que ens indicava el poble de Vinhas, ens va fer molta gracia i vam decidir visitar-lo. No tenia res d’interessant, era un petit poble molt pobre com tots els d’aquesta zona.A mitja tarda vam arribar a Bragança : “Situada en el extremo noreste de Portugal, Bragança es una antigua ciudad cuyo castillo todavía mantiene un núcleo urbano medieval dentro de sus murallas.”Vam arribar cap al tard i vam trobar una ciutat morta, sense llums de Nadal… una ciutat que en algun moment havia estat important i que ara s’estava morint a poc a poc. Tenia un encant de pel·lícula romàntica. El millor de la ciutat va ser l’hotel on vam dormir: Pousada de San Bartolomeu. “En lo alto de una colina de la cordillera de Nogueira, en Portugal, se encuentra situada la Pousada Sao Bartolomeu de Bragança, un hotel con un encanto especial donde pasar una temporada tranquila y agradable.” La vista de Bragança des del balcó de l’habitació era de pel·lícula. El dia de boira ajudava a la perfecció del moment.

30-12-2001 BRAGANÇA-ZAMORA-AVILA Al matí vam retornar cap a Espanya i a molts pocs quilòmetres de la frontera ens vam trobar amb la sorpresa de trobar un altre Viñas. El poble també era molt petit i molt pobre,dedicat a l’agricultura de muntanya ... A mig matí vam arribar a Zamora, on vam visitar el centre, la catedral i també i vam dinar. Una ciutat plena de funcionaris i amb molt poca vida. La catedral fantàstica...“Es un edificio muy sencillo en sus formas. Tiene planta de cruz latina, tres naves de cuatro tramos y tres ábsides que fueron sustituidos por una cabecera gótica en el siglo XVI.La cúpula es, con su decoración exterior de escamas, el elemento más destacado del templo y un auténtico símbolo de la ciudad. A la tarda vam anar a Àvila, on vam dormir. La ciutat és molt petita i vam tenir temps de visitar-la bé. “A principios del siglo XVI en el casco viejo de la ciudad, dentro de la muralla, aparecían dos zonas muy diferenciadas: la zona norte, entre la catedral y el Mercado Chico, y la zona sur. En la primera se encontraban los palacios y las viviendas de los hidalgos y los clérigos, mientras que en la zona sur se localizaban las viviendas de los judíos y los musulmanes. Los moriscos estaban instalados al norte, fuera de la muralla, así como al sur, poblando los arrabales de Santiago y San Nicolás. De los distintos tipos de ciudades que se fueron formando en la España de los Austrias a Ávila se le asignó la etiqueta de «ciudad conventual».Durante el Siglo de Oro español (1550-1650) la ciudad afrontó una intensa renovación urbana, en la cual se levantaron multitud de conventos y palacios. “...Era l’últim dia de l’any 1 a l’any 2002 ja tindríem l’euro, al vespre tothom buscava un caixer per treure euros; nosaltres vam fer el mateix i vam canviar les primeres pessetes per euros a Àvila.

31-12-2001AVILA-MADRID Vam anar a passar l’últim dia de l’any a Madrid, vam passejar pel centre als voltants de la Plaza Mayor i vam esperar l’arribada de l’any nou al mig de la Plaza del Sol.La Puri es va trobar malament i el dia 1 vam marxar molt aviat cap a Espolla. Vam passar per Vic, era la primera vegada que ens vam aturar en aquesta ciutat que protagonitzarà moltes de les coses que ens havien de passar en el futur.