|  | Restauració 
                                      de les portes del Tresor de San Juan el 
                                      Real de Calatayud.
 El mes de maig 
                                      de 1999, després de nou mesos de 
                                      restauració es van presentar a Calatayud 
                                      (Zaragoza) de manera oficial les pòrtes 
                                      que tanquen el Tresor de la Sala Capitular 
                                      en l’església de San Juan el 
                                      Real. La importància de la intervenció 
                                      es deu a les pintures que apareixen a les 
                                      portes, olis sobre fusta, amb la representació 
                                      de l?ascenció de la Verge i de San 
                                      Iñigo Abad, patró de la ciutat. 
                                      Les obres de restauració, les quals 
                                      es van portar a terme desconeixent la seva 
                                      autoria, van reafermar la hipòtesi 
                                      de la seva realització per Francisco 
                                      de Goya y Lucientes. Al llarg del procès 
                                      es van obtenir detalls que van afavorir 
                                      l’estudi paral·lel sobre el 
                                      seu orígen. Conclosa la restauració, 
                                      es va determinar amb total seguretat que 
                                      els trets, tonalitats i factura de l’obra 
                                      pertanyia a Goya encara jove, realitzada 
                                      durant l’època que treballava 
                                      en el taller del seu mestre José 
                                      Luzán. Tot i això, els estudiosos 
                                      reserven una petita parcel·la al 
                                      resultat dels examens científics 
                                      de pigments, tècniques amb infrarroig 
                                      i raigs X.
 
 . . . 
                                      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
                                      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
                                      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
                                      .
 
 Restauración de las puertas del tesoro 
                                      de san Juan el Real de Calatayud.
  En mayo de 1999, 
                                      y tras nueve meses de restauración 
                                      se presentavan en Calatayud (Zaragoza) de 
                                      modo oficial las puertas que cierran el 
                                      Tesoro de la Sala Capitular en la iglesia 
                                      de San Juan el Real. Su importancia radica 
                                      en las pinturas que aparecen sobre estas 
                                      puertas, óleos sobre tabla, con las 
                                      representaciones de la Ascensión 
                                      de la Virgen y de San Iñigo Abad, 
                                      patrón de la ciudad. Las obras de 
                                      restauración, llevadas a cavo desconociendo 
                                      aún su autoría, vinieron a 
                                      reafirmar la hipótesis de su creación 
                                      por Francisco de Goya y Lucientes. A lo 
                                      largo del proceso se obtuvieron detalles 
                                      que favorecieronel estudio paralelo sobre 
                                      su origen. Una vez concluída la restauración, 
                                      Se lllegó a determinar con total 
                                      seguridad que aquellos trazos, tonos y factura 
                                      pertenecían a la mano de un joven 
                                      Goya, que trabajaba por aquella época 
                                      en el taller de su maestro, José 
                                      Luzán. Aún así, los 
                                      estudiosos reservan una pequeña parcela 
                                      al resultado de los exámenes científicos 
                                      de pigmetos, técnicas infrarrojos 
                                      y rayos X.
 . . . . 
                                      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
                                      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
                                      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 
 Doors’ restoration of the treasure 
                                      of San Juan el Real de Calatayud
 In may of 1999, and 
                                      after 9 months of restoration were oficially 
                                      presented in Calatayud (Zaragoza) the doors 
                                      that close the treasure of the Chapter House 
                                      San Juan el Real church. Its importancce 
                                      lies in the paintings which appear on the 
                                      doors, oil paintings, with the representations 
                                      of the Lady’s Ascension and Saint 
                                      Iñigo Abad, the city’s patron 
                                      saint. The restoration’s works, made 
                                      it without knowing the author, confirm the 
                                      hyphotesis of its realisation by Francisco 
                                      Goya y Lucientes. During the process were 
                                      obtained details favourable to the paralel 
                                      study about its origin. When the restoration 
                                      finished, it was determined with total certainty 
                                      that those strokes, shades and execution 
                                      belong to a young Goya, who worked in that 
                                      time in his teacher’s workshop, José 
                                      Luzán. But the experts Keep a litlle 
                                      part to the exam’s result of pigments, 
                                      techniques with infrared and X-rays.  Ana 
                                      Galán, Student of 2nd year 
                                      of Conservation and Restoration of Paintings. 
                                      Year 2000-2001. ESCRBCC
 |