Unicum, la revista > Numero 0

Restauració de les portes del Tresor de San Juan el Real de Calatayud.

El mes de maig de 1999, després de nou mesos de restauració es van presentar a Calatayud (Zaragoza) de manera oficial les pòrtes que tanquen el Tresor de la Sala Capitular en l’església de San Juan el Real. La importància de la intervenció es deu a les pintures que apareixen a les portes, olis sobre fusta, amb la representació de l?ascenció de la Verge i de San Iñigo Abad, patró de la ciutat. Les obres de restauració, les quals es van portar a terme desconeixent la seva autoria, van reafermar la hipòtesi de la seva realització per Francisco de Goya y Lucientes. Al llarg del procès es van obtenir detalls que van afavorir l’estudi paral·lel sobre el seu orígen. Conclosa la restauració, es va determinar amb total seguretat que els trets, tonalitats i factura de l’obra pertanyia a Goya encara jove, realitzada durant l’època que treballava en el taller del seu mestre José Luzán. Tot i això, els estudiosos reserven una petita parcel·la al resultat dels examens científics de pigments, tècniques amb infrarroig i raigs X.

Restauración de las puertas del tesoro de san Juan el Real de Calatayud.

En mayo de 1999, y tras nueve meses de restauración se presentavan en Calatayud (Zaragoza) de modo oficial las puertas que cierran el Tesoro de la Sala Capitular en la iglesia de San Juan el Real. Su importancia radica en las pinturas que aparecen sobre estas puertas, óleos sobre tabla, con las representaciones de la Ascensión de la Virgen y de San Iñigo Abad, patrón de la ciudad. Las obras de restauración, llevadas a cavo desconociendo aún su autoría, vinieron a reafirmar la hipótesis de su creación por Francisco de Goya y Lucientes. A lo largo del proceso se obtuvieron detalles que favorecieronel estudio paralelo sobre su origen. Una vez concluída la restauración, Se lllegó a determinar con total seguridad que aquellos trazos, tonos y factura pertenecían a la mano de un joven Goya, que trabajaba por aquella época en el taller de su maestro, José Luzán. Aún así, los estudiosos reservan una pequeña parcela al resultado de los exámenes científicos de pigmetos, técnicas infrarrojos y rayos X.

Doors’ restoration of the treasure of San Juan el Real de Calatayud

In may of 1999, and after 9 months of restoration were oficially presented in Calatayud (Zaragoza) the doors that close the treasure of the Chapter House San Juan el Real church. Its importancce lies in the paintings which appear on the doors, oil paintings, with the representations of the Lady’s Ascension and Saint Iñigo Abad, the city’s patron saint. The restoration’s works, made it without knowing the author, confirm the hyphotesis of its realisation by Francisco Goya y Lucientes. During the process were obtained details favourable to the paralel study about its origin. When the restoration finished, it was determined with total certainty that those strokes, shades and execution belong to a young Goya, who worked in that time in his teacher’s workshop, José Luzán. But the experts Keep a litlle part to the exam’s result of pigments, techniques with infrared and X-rays.

Ana Galán, Student of 2nd year of Conservation and Restoration of Paintings. Year 2000-2001. ESCRBCC