Equip Docent

La investigació integral de les obres d’art. A propòsit dels estudis científics de laboratori.

El valor estètic i la perdurabilitat de les obres d’art estan associats als materials i a la tècnica d’execució emprats per cada autor. El desenvolupament i la disponibilitat dels procediments d’anàlisi no destructius permet cercar altres mètodes d’investigació, complementaris de la recerca artística. Cal, però, racionalitzar i optimitzar l’adquisició i l’ús de les tècniques i la metodologia d’estudi. Els resultats assolits s’han d’integrar en la recerca global de les obres d’art, conjuntament amb els estudis i els treballs dels historiadors, conservadors i restauradors.

La investigación integral de las obras de arte. A propósito de los estudios científicos de laboratorio.

El valor estético y la perdurabilidad de las obras de arte están asociados a los materiales y a la técnica de ejecución utilizados por cada autor. El desarrollo y la disponibilidad de los procedimientos de análisis no destructivos permite buscar otros métodos de investigación, complementarios a la investigación artística. Es necesario, no obstante, racionalizar y optimizar la adquisición y el uso de las técnicas y la metodología de estudio. Los resultados conseguidos se tienen que integrar en la investigación global de las obras de arte, junto con los estudios y trabajos de los historiadores, conservadores y restauradores.

The complete investigation of works of art. Scientific studies in the laboratory.

The aesthetic value of works of art and their durability are associated to the materials and techniques employed by its author. The development and availability of non destructive analytical techniques has made possible investigation methods that complement artistic investigation. It is necessary though to choose the correct equipment as well as to make good use of the techniques and the study methodology. The results obtained should be part of the whole investigation of the work of art, together with the studies and work carried out by historians, conservators and restorers.

Antoni Morer Munt. Doctor en Ciències i Conservador tècnic de museus. Cap del departament de Conservació Preventiva i del Laboratori del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).