|
Adaptacions i modificacions del currículumum Criteris generals Per a determinar les necessitats educatives d'un alumne/a cal tenir en compte les seves possibilitats de participació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge ordinàries. Si bé les adaptacions poden ser necessàries en diferents àrees, ha de ser prioritari assegurar l'adaptació dels continguts de les àrees considerades instrumentals: Llengua catalana, Llengua castellana i Matemàtiques. El treball en les àrees adaptades es pot plantejar en petit grup i en un espai diferenciat. La programació d'actuacions de caràcter singular
per a un alumne/a o grup d'alumnes ha de compaginar-se amb les necessitats
d'integració d'aquests alumnes en les activitats ordinàries
amb altres companys. Normativa legal En tot cas, cal tenir present el que respecte a l'avaluació dels alumnes s'indica als articles 32 i 33 del Decret 75/1992, de 9 de març (DOGC núm. 1578, de 3.4.1992), i als articles 12 i 13 del Decret 96/1992, de 28 d'abril (DOGC núm. 1593, de 13.5.1992), i a l'Ordre de 3 de juny de 1996, per la qual es desplega l'organització i l'avaluació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria (DOGC núm. 2215, de 7.6.1996). Tots els centres tenen, afegit al nombre de professors necessaris
segons el currículum, un nombre de professors calculat en 3 hores/grup
per a poder atendre la diversitat del seu alumnat, inclosos els que manifesten
necessitats educatives especials derivades de disminucions físiques,
psíquiques o sensorials i de problemes conductuals. Modificacions curriculars L'Ordre de 24 de novembre de 1998, per la qual s'estableix el procediment per a l'autorització de modificacions d'elements prescriptius del currículum de l'etapa d'educació secundària obligatòria (DOGC núm. 2807, de 18.1.1999), estableix la definició, les finalitats i els tipus de modificacions curriculars, els criteris per a l'avaluació de l'alumnat amb modificacions, i el procediment i la documentació necessària per sol·licitar-les. D'acord amb aquesta Ordre, les sol·licituds de modificacions de caràcter individual s'hauran d'adreçar a la Delegació Territorial corresponent. Es recorda que, tal com estableix l'Ordre de 24/11/98, les modificacions
curriculars s'han de referir a tota l'etapa, i van destinades només
a aquells alumnes amb qui s'hagin exhaurit les possibilitats d'adaptació
del currículum. Adaptacions curriculars En aquest sentit, s'entén que els alumnes d’adaptacions
curriculars (ACI) no són, amb caràcter general, objecte
de modificacions curriculars. Alumnes d'incorporació tardana Es consideraren alumnes d'incorporació tardana aquells que
s'incorporen al sistema educatiu de Catalunya i, per desconeixement de
les dues llengües oficials i/o per una insuficient escolarització
prèvia, tenen greus dificultats per seguir amb normalitat els estudis
d'educació secundària obligatòria. Avaluació d'alumnes amb modificació curricular a) Es recorda que, en aplicació del que estableix l'article 4.2 de l'Ordre de 24/11/98, el fet que un/a alumne/a hagi estat objecte de modificació, no impedeix que pugui ser proposat/da per a la tramitació del títol de Graduat en Educació Secundària. b) Les decisions respecte a la tramitació del títol
de Graduat en Educació Secundària per als alumnes amb modificacions
curriculars seran adoptades pels centres analitzant cada cas individualment,
evitant, per tant, l'establiment de pautes fixes respecte a aquesta qüestió.
Totes les modificacions del currículum es concretaran per
mitjà d'adaptacions curriculars individualitzades (ACI) per a cada
cicle o cicles de l'etapa educativa per a la qual s'hagi autoritzat la
modificació. Adaptacions del currículum per a l'alumnat nouvingut
Lespecificitat del procés daprenentatge daquest alumnat, sovint incorporat durant el curs escolar, amb situacions singulars fruit de la diversitat dedats, procedències i processos descolarització previs i especialment el fet de compartir el temps escolar entre laula dacollida o altres estructures de suport i laula ordinària, fa necessària lelaboració dun pla individual intensiu. Aquest document ha de recollir la informació obtinguda amb lavaluació
inicial de lalumne/a nouvingut, ha de prioritzar les necessitats
educatives a treballar i ha destablir els mecanismes de planificació,
seguiment i avaluació del procés dacceleració
del seu aprenentatge, que li ha de permetre incorporarse plenament, al
més aviat possible, a la dinàmica habitual del seu grup Quan les necessitats educatives de lalumne/a comportin importants
dificultats afegides a les pròpies de la competència lingüística,
selaborarà la corresponent adaptació curricular individualitzada
(ACI) o, si escau, es proposarà una modificació del currículum.
Les adaptacions curriculars individualitzades i les modificacions del
currículum han de preveure el procés Les adaptacions curriculars individualitzades han dexplicitar les característiques o situació de lalumnat, les prioritats educatives, la proposta curricular i els emplaçaments en què es durà a terme, així com els criteris per al seguiment i lavaluació dels aprenentatges daquest alumnat. El centre ha delaborar els plans intensius, les adaptacions curriculars individualitzades i les modificacions del currículum en relació amb el seu projecte i la programació didàctica de cada departament didàctic. Cal preveure la dotació dels suports necessaris amb tots els recursos del centre per a aquell alumnat amb una escolarització prèvia deficient. Correspon als departaments, seminaris i al professorat específic
que atén lalumnat nouvingut, amb la col·laboració
de lassessor o assessora dels LIC, en el marc de la comissió
datenció a la diversitat, lelaboració i actualització
del pla de treball individual intensiu de lalumne/a nouvingut/uda
que sincorpora al centre. Quan les dificultats dun alumne/a
comporten que manifesti necessitats educatives especials, el tutor/a,
amb la col·laboració del professorat de psicologia i pedagogia
i de lEAP, coordinarà amb lequip docent la formalització
per escrit de les adaptacions curriculars individualitzades i les modificacions
del currículum per a lalumnat de nova incorporació. Avaluació de l'alumnat nouvingut Com la resta dalumnat del centre, lalumnat nouvingut haurà de ser avaluat, almenys, trimestralment de les matèries curriculars cursades durant el trimestre. Lavaluació dels processos daprenentatge de cada alumne o alumna es durà a terme en relació amb els objectius del seu pla individual intensiu (PII) o, si escau, de ladaptació curricular individualitzada (ACI) o la modificació curricular corresponent. Lavaluació ha de ser contínua, amb observació sistemàtica i visió global del seu progrés daprenentatge, integrant les aportacions i les observacions efectuades en cada una de les matèries. En cap cas lavaluació no ha de ser la suma o combinació numèrica de resultats obtinguts en les diverses matèries. Les ACI, les modificacions del currículum i, per a lalumnat nouvingut que no manifesta necessitats educatives especials, el pla individual intensiu esdevindran el referent per a lavaluació final de lalumnat. Propostes i models de documents:
|
Joan M. Cruz - 2007 |