Pla d'Estudis
 
Especialitats
 
Equipaments
 
Accés
Finalitat dels Estudis
Horari i Temporalització
Titulació
Assignatures
Convalidacions
Formació Complementària
Document Gràfic
Arqueologia
Pintura
Escultura
Organització
 
Aules i Tallers
Biblioteca
 
   
   
 
Requisits
Admissió Alumnes
Accés Directe
Proves d'Accés(exemples)
Inscripcions
 
Unicum, la revista > Número 3
   
   
 
Número 0
Número 1
Número 2
Número 3
Número 4
Número 5
Número 6
Número 7
Equip
Subscripció
 
Monografia

Restauració de La Mare de Déu del Carme intercedint a favor de les ànimes del purgatori de Francesc Tramulles Roig
Durant el curs 2002-2003 a l'ESCRBCC es va restaurar una pintura a l'oli sobre tela procedent de l'església parroquial de Palau de Noguera (Pallars Jussà), en la qual hi ha representada la Mare de Déu del Carme intercedint a favor de les ànimes del purgatori. La tela mesura 153,5 cm d'alçària per 100 cm d'amplària, i s'ha d'atribuir al pintor Francesc Tramulles Roig.
En els quatre articles següents s'exposen els resultats del procés de conservació i restauració al qual s'ha sotmès la peça, així com les investigacions prèvies a la intervenció. Una actuació que ha comptat amb la participació de professionals de diverses disciplines i que ha permès fer troballes interessants.

 
Monografia
Palau de Noguera, un senyoriu dels ordes del Temple i de l'Hospital i el seu desconegut patrimoni artístic

En el present article es ressegueix la història del priorat hospitaler de Palau de Noguera, per tal de donar a conèixer el seu patrimoni i molt especialment els retaules barrocs de l'església parroquial de Sant Joan, per a un dels quals va treballar el pintor Francesc Tramulles, relacionat amb l'orde de l'Hospital.
Joan Fuguet Sans. Professor d'Història de l'Art de l'ESCRBCC. jfuguet2@pie.xtec.es
 
Monografia
Una pintura inèdita de Francesc Tramulles

En el següent article s'analitza la figura de Francesc Tramulles Roig -a partir de la seva biografia, producció artística i activitats pedagògiques-, amb l'objectiu d'emmarcar la pintura de la Mare de Déu intercedint a favor de les ànimes del purgatori, procedent de l'església parroquial de Palau de Noguera, dins de la producció i trajectòria artística del pintor, alhora que es fa un estudi històric i iconogràfic del quadre.
També s'exposa la faceta de Francesc Tramulles com a restaurador, en un segle durant el qual la restauració era considerada una tècnica artística.
Miquel Mirambell Abancó. Professor d'Història de l'Art de l'ESCRBCC. mmirambe@pie.xtec.es
 
Monografia
Caracterització dels materials i de la tècnica pictòrica

Aquest estudi està basat en l'aplicació de diverses tècniques analítiques i instrumentals, amb la finalitat de determinar la tècnica pictòrica i els materials de la pintura de la Mare de Déu del Carme intercedint a favor de les ànimes del purgatori. D'aquesta manera es pot establir la forma de treballar del pintor i deduir les seves característiques artístiques. També és important per tal de comprendre les alteracions observades, ajudar a determinar-ne les causes i decidir el procés de restauració i els paràmetres de conservació.
Rosa Rocabayera Viñas. Professora de Biologia, Física i Química de l'ESCRBCC. rrocabay@pie.xtec.es
 

Monografia
Procés de conservació i restauració

En aquest article s'expliquen les principals conclusions de l'examen organolèptic realitzat en la pintura de la Mare de Déu del Carme intercedint a favor de les ànimes del purgatori i la intervenció de conservació i restauració que posteriorment es va dur a terme. Es fa un èmfasi especial en el procés de neteja, ja que va ser el més delicat i segurament el més interessant.
Lídia Balust Claverol. Professora de Conservació i Restauració de Pintura de l'ESCRBCC. lbalust@pie.xtec.es

 
Restauració de grafits
Conservació i restauració de grafits incisos sobre morter. Resum de la intervenció a la Sala I de la Torre de l'Homenatge del castell de Bellver (Palma de Mallorca)

La sala restaurada es va utilitzar com a presó del castell, i en els seus murs els presoners deixaren testimonis de la seva captivitat. A l'article, un extracte de la memòria de final d'obra, s'emfasitza en alguns aspectes tècnics d'interès per a la conservació i restauració d'aquest tipus de suport.
Marta Pérez Azcárate. Diplomada en Conservació i Restauració d'Arqueologia per l'ESCRBCC i llicenciada en Història per la UAB. mparest@hotmail.com
Isabel Adrover Bia. Diplomada en Conservació i Restauració de Pintura per l'ESCRBCC. babelle@mixmail.com
Margarita Aguiló Buades. Diplomada en Conservació i Restauració de Pintura per l'ESCRBCC.
 
Restauració de material arqueològic
Procés de conservació i restauració de fusta amarada d'aigua: Fragment del derelicte "Escombreras I"

Es descriu el procediment d'assecatge i consolidació d'un fragment de fusta amarada d'aigua procedent d'un derelicte d'època romana mitjançant la substitució de l'aigua per alcohol, èter i resines, que es va dur a terme al taller de Pràctiques de Conservació i Restauració de tercer curs de l'especialitat d'Arqueologia de l'ESCRBCC durant l'any acadèmic 2001-2002.
Lola Frutos Flores. Diplomada en Conservació i Restauració d'Arqueologia per l'ESCRBCC. lola_frutos@yahoo.es
 
Restauració d'escultura
Criteris d'intervenció en la imatgeria de l'Escola Castellana a Villalón de Campos (Valladolid)

Els criteris d'intervenció sobre les escultures policromades que s'han restaurat dependran de la funcionalitat que tenen en l'actualitat, en aquest sentit només una d'elles manté la funció per a la qual fou realitzada. A l'article s'expliquen els sistemes d'intervenció seguits en cada una de les talles i el motiu pel qual s'han aplicat.
Mónica Cantera Villazán. Diplomada en Conservació i Restauració d'Escultura per l'ESCRBCC i Llicenciada en Història de l'Art per la Universitat de Valladolid. alvinmac@menta.net
 
Restauració de segells
Restauració d'un segell penjant de lacre i paper

La intervenció realitzada en un segell penjant de lacre i paper de Pere Nolasc Móra Sever, bisbe de Solsona, ha constituït una tasca complicada i enriquidora. Es mostra la caracterització dels materials, les alteracions que han patit i el procés de restauració encaminat a la devolució de la seva integritat física i documental.
Gema Perales Hoces. Diplomada en Conservació i Restauració de Document Gràfic per l'ESCRBCC. gperales@jazzfree.com
 
Conservació de fotografies
La identificació de fotografies monocromes

La identificació de les tècniques artístiques de creació i la caracterització dels materials presents en una obra d'art és una tasca fonamental en totes les disciplines que tenen per objectiu la conservació-restauració del patrimoni. Es tracta d'una etapa indispensable per al diagnòstic de l'obra durant el procés de conservació i és prèvia a qualsevol intervenció.
En el camp de la fotografia patrimonial, l'interès per la conservació de col·leccions ha crescut en els darrers temps com a conseqüència de la presa de consciència de l'interès històric i artístic de la fotografia, així com de la fragilitat dels originals. D'ençà dels anys 1980 s'han proposat diverses metodologies per a la identificació de procediments fotogràfics històrics. Inspirant-se en les aportacions de diversos autors, aquest article descriu una metodologia simplificada per a la identificació dels principals procediments monocroms positius i negatius.
Pau Maynés Tolosa. Conservador-restaurador de fotografies. maynesp@yahoo.fr
 
Projecte de cooperació
Projecte Alajuela. Restauradors sense fronteres

L'Associació Restauradors Sense Fronteres (A-RSF) ha portat a terme durant l'estiu de 2003 el Projecte Alajuela a Costa Rica, en el marc del Programa Internacional de Conservació i Restauració de Béns Culturals Taubert. El projecte ha estat dirigit per Montserrat Artigau, professora de Conservació i Restauració d'Escultura de l'ESCRBCC, i ha consistit principalment en la restauració de la font metàl·lica del segle XIX situada al Parc Central d'Alajuela (Costa Rica), mitjançant la qual han estat posades en pràctica les línies d'actuació que caracteritzen l'Associació.
Montserrat Artigau Miralles. Professora de Conservació i Restauració d'Escultura de l'ESCRBCC. martigau@pie.xtec.es
 
 
Mètodes experimentals
El test d'Oddy: una eina de selecció de materials aptes per a la conservació-restauració

El test d'Oddy és una prova d'envelliment accelerat que serveix per determinar la innocuïtat d'un material que ha d'ésser posat en contacte o proper a una obra d'art. El protocol d'aquest test fou posat a punt per Andrew Oddy als anys 1970 al British Museum Research Laboratory (Oddy 1973). Posteriorment una revisió del test ha estat proposada pel Metropolitan Museum of Art amb l'objectiu de simplificar i estandarditzar la seva realització (Bamberger et al. 1999).
Aquest article proporciona informacions pràctiques i complementàries a aquest últim protocol amb l'objectiu de donar-lo a conèixer i de facilitar la realització d'aquest mètode d'avaluació que té l'avantatge de ser fàcil de posar en pràctica i que dóna resultats fiables si està ben realitzat.
Agnès Gall Ortlik. Conservadora-restauradora de vidre, ceràmica i esmalt sobre metall. gallortlik@yahoo.fr
 
Entrevista
Entrevista a Elvira Gaspar Farreras, conservadora i restauradora de document gràfic
Elvira Gaspar Farreras, professional del món de la conservació i restauració de document gràfic, realitza part de la seva formació a Catalunya i a l'estranger. Li agrada treballar principalment en el seu taller, però això no li impedeix col·laborar amb centres i institucions oficials i privades com la Fundació Joan Miró de Barcelona, la Fundació Gala-Salvador Dalí, el Museu Nacional d'Art de Catalunya, el Museu de la Ciència i de la Tècnica, el Museu Comarcal Salvador Vilaseca de Reus, el Museu d'Art de Sabadell, el Centre Cultural Fundació "La Caixa", la Fundació Antoni Tàpies, la Biblioteca-Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, la Biblioteca de l'Abadia de Montserrat, el Museu d'Art Contemporani de Barcelona, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona i el Museu d'Història de Barcelona.
Dolors Sala Fenés. Diplomada en Conservació i Restauració de Document Gràfic per l'ESCRBCC.dolsalafenes@eresmas.com
Elisa Díaz González. Diplomada en Conservació i Restauració de Document Gràfic per l'ESCRBCC.emdi73@hotmail.com