Google a XTEC
  

Principal Mapa

Etapes creatives

 

[Primera]

[Segona]

[Tercera]

[Quarta ]

Bibliografia: 

Burton, S. H.Shakespeare's life and stage; Chambers, 1989
Honan, Park Shakespeare a life ; Oxford University Press, 1998
Rowse, A.L. Shakespeare the man; Harper & Row, 1973
Vergés, Gerard Tretze biografies imperfectes; Destino, 1986

 

En l'obra de Shakespeare se solen distingir quatre períodes corresponents a l'evolució de la seva obra quant a temàtica, llenguatge i interessos dramàtics.
Primera etapa Obres anteriors a 1594

En aquesta època Shakespeare recull la tradició del drama romà i medieval i està bastant influenciat per l'obra de Christopher Marlowe 

D'aquesta època procedeixen

La majoria de la seva obra poètica 

La primera de les seves tragèdies, Titus Andrònic, clarament influenciada pel Jueu de Malta de Marlowe

Les tres primeres comèdies La comèdia dels errors, L'amansiment de l'harpia i Dos cavallers de Verona

Els drames històrics de la primera època: Enric VI (segona part) Enric VI (tercera part) Ricard III i Enric VI (primera part)

 

Segona etapa. Abasta aproximadament des de 1594 fins 1600

Shakespeare va adquirint un estil propi, deslligant-se cada vegada més de la influència de Marlowe. El vers es torna més lleuger i el llenguatge menys forçat. Els personatges es fan molt més humans.

D'aquesta època procedeixen 

Les  comèdies altes Treballs d'amor perdut, Somni d'una nit d'estiu, El Mercader de Venècia, Les alegres casades de Windsor, Al vostre gust, Molt soroll per no resNit de Reis

Els grans drames històrics Ricard II, El Rei Juan, Enric IV (primera part), Enric IV (segona part) i Enric V.

Les tragèdies d'aprenentatge Romeo i Julieta i Juli Cèsar

 

Tercera etapa. De 1601 a 1608. 

Aquesta és l'etapa de plenitud de Shakespeare en la qual escriu les grans tragèdies que el situen com el més gran dramaturg tràgic de tota la història desprès de Sòfocles.

D'aquesta època procedeixen

Les grans tragèdies: Hamlet, Otel.lo, El Rei Lear, Macbeth i Antoni i Cleopatra

Les comèdies problemàtiques, dites així perquè en elles predomina un to nihilista i la seva solució sempre és satírica. Son tres: Troilus i Creseida, A bon fi tot li es camí i Mesura per Mesura.

 

Quarta etapa. des de 1608 fins 1613.

A l'etapa final de la producció shakespeareana la temàtica es fa més filosòfica i el text és més seriós i simbolista. 

D'aquesta època procedeixen 

Els romanços Pèricles, Cimbelí, Conte d'hivern i La Tempesta 

El llamdo epíleg tràgic Timó d'Atenes i Coriolà

Les obres en col·laboració amb John Fletcher Enric VIII i Dos parents nobles.


 

   
free hit counter  

 Susanna Alonso-Cuevillas Sayrol  2004  Correspondència amb ls professora

Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament 

Xarxa telemàtica educativa de Catalunya