Enrera
Guia
Estadística amb el full de càlcul: usos didàctics
 
 
  Apartats d'aquesta guia
   
 
   
  Consideracions de caràcter general
   
  El curs Estadística amb el full de càlcul: usos didàctics té el seu precedent històric en el curs Fonaments d'estadística amb eines informàtiques. Aquest curs es va dissenyar inicialment com una col·laboració entre el Programa d'Informàtica Educativa i el Seminari Permanent d'Estadística de l'ICE de la Universitat Autònoma i es va desenvolupar durant sis anys en el marc dels cursos del PIE com a formació en informàtica educativa.

Posteriorment, es van adaptar els continguts i es va redactar un nou material didàctic, enfocat com un curs d'autoestudi i autoaprenentatge amb suport telemàtic que s'ha impartit en el marc del Programa d'Informàtica Educativa del Departament d'Esenseyament, primer, i de la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, aquests darrers anys. Alhora, el curs s'ha anat actualitzant per adaptar-se a les disponibilitats del programari:

  • Fonaments d'estadística i ús del programa Statgraphics, 1992-1995
  • Fonaments d'estadística i ús del programa Minitab, 1996-2002
  • Fonaments d'estadística amb Minitab i Excel, 2002-2003

El fet que el full de càlcul Excel –sens dubte una eina a l'abast d'un col·lectiu molt ampli que l'usa habitualment– hagi anant incorporant procediments estadístics va fer recomanable, en primer lloc, la inclusió en el curs amb pautes de resolució dels problemes estadístics amb els recursos del programa Excel. Aquesta línia de treball ha cristal·litzat plenament i el curs té com un dels seus objectius aprendre a fer servir l'Excel com a eina de treball habitual en l'aprenentatge de l'estadística i esdevé a partir del curs 2003-2004:

  • Estadística amb l'Excel

La denominació del curs indica ben clarament que l'èmfasi no és solament el programari, sinó que una part fonamental dels objectius del curs es podrien reflectir com a Introducció a l'estadística superior i el curs va adreçat, doncs, a totes aquelles persones interessades en el treball estadístic en tots els seus aspectes: des del disseny d'una experiència, passant per la recollida, descripció, presentació i anàlisi de dades, fins a arribar a tractar temes d'inferència estadística.

En aquest sentit, els continguts del curs són els mateixos que els dels seus antecedents. Val a dir que en principi no requereix coneixements de matemàtica superior perquè no s'adopta un punt de vista "formalista", sinó més aviat intuïtiu en la introducció dels conceptes estadístics, l'assoliment dels quals és un dels objectius fonamentals del curs.

Per acompanyar l'exposició dels conceptes se suggereix en determinats moments l'ús d'altres programes didàctics i es fa referència a d'altres materials auxiliars complementaris. Aquests aspectes del curs conformen un tercer objectiu, que tot i que es tracta de forma tangencial, és ben important per al professorat que ha d'impartir estadística: facilitar eines que el puguin ajudar des del punt de vista didàctic.

   
  Continguts del curs
   
 

Els temes que es tractaran en el curs s'han agrupat en 7 mòduls, cadascun d'ells centrat en un bloc de continguts estadístics.

Mòdul 1. El treball estadístic
Mòdul 2. Estadística descriptiva
Mòdul 3. Estadística bivariant
Mòdul 4. Espais de probabilitat discrets
Mòdul 5. Probabilitat: models continus
Mòdul 6. Proves de contrast estadístic
Mòdul 7. Estimació

Les pràctiques permeten avançar en el coneixement de les possibilitats del full de càlcul Excel en el camp de l'estadística. Respecte a aquest punt, s'ha de dir que no són objectius del curs:

  • La introducció dels elements bàsics de treball amb el programa que serveix de fil conductor de les pràctiques: se suposa que les persones participants en el curs ja hi tenen una certa destresa (ús de fórmules, com s'escriuen i es copien; ús de referències relatives i absolutes; etc.). Si us fa falta una revisió d'alguns d'aquests elements en teniu una introducció en els materials curriculars de l'SGTI.
  • L'aprofundiment en els recursos operatius i didàctics de l'Excel (macros, ús de botons o desplegables, etc) que ja configuren els continguts i objectius d'un altre curs telemàtic de la SGTI.

L'organització del treball global del curs (fer estadística entre tots i totes) implica que –a diferència del que es planteja en altres cursos telemàtics– alguns dels aspectes del treball s'hagin de desenvolupar en paral·lel a l'activitat dels mòduls i això s'ha tingut en compte en el calendari. És molt important que procureu respectar els terminis que es marquen per a complimentar i trametre les propostes de treball associades als mòduls i al treball global; tanmateix, si teniu algun problema puntual per fer la feina en el període que s'aconsella de dedicar-hi, haureu d'enviar un missatge al vostre coordinador o coordinadora i ben segur que trobareu tota l'atenció necessària per aplicar el calendari amb cert grau de flexibilitat.

En els mòduls inicials –que abracen els temes més coneguts– cal dedicar molt més temps a l'aspecte informàtic, però ben aviat la càrrega teòrica passarà a ocupar bona part de les sessions perquè, llavors, l'ús de les aplicacions estadístiques del programa Excel, com que ja seran ben conegudes, serà àgil i ràpid però, en canvi, caldrà una anàlisi profunda de les dades que se'ns demanen i els resultats que se'ns ofereixen.

Els continguts del curs tenen una doble vessant, a saber, la presentació de conceptes i tècniques estadístiques, per una banda, i l'ús del programari informàtic per dur a la pràctica ràpidament els procediments estudiats, per una altra. Si considerem aquest doble objectiu i el públic a què s'adreça el curs és important de fer dues reflexions:

  • els coneixements previs en un i altre aspecte poden ser molt diversos segons les persones que s'inscriuren al curs
  • la conveniència de tractar acuradament continguts estadístics i tècniques informàtiques fan que el curs sigui "molt voluminós"

Per tal de facilitar un seguiment del curs on cadascú pugui posar l'èmfasi en els aspectes que més li interessen, en la pàgina inicial de cada mòdul trobareu unes orientacions on se'n comenten amb deteniment els objectius i, al costat del fet que algunes pràctiques es poden considerar d'ampliació o tenen un caràcter eminentment didàctic s'indica quines són bàsiques per a assolir els objectius fonamentals. És molt important que llegiu aquestes presentacions abans de fer la feina de cada mòdul i, alhora, ho confronteu amb la realització dels exercicis obligatoris o opcionals.

   
  Elements dels mòduls
   
  Text bàsic d'estudi i pràctica
   
  El material fix del curs es presenta en un CD però, tanmateix, en el web de l'XTEC hi ha el material de treball actualitzat per al curs 2003-2004 i indicacions de treball escaients en cada moment. Anoteu-ne la referència:
www.xtec.net/formaciotic/curstele/d128/index.htm.

El material de treball de cada mòdul comença amb una pàgina d'Objectius a partir de la qual es pot navegar a tots els documents del curs.

Algunes de les pàgines que el configuren són d'introducció teoricoconceptual (Fonaments).

Altres pàgines a les quals es pot accedir (Pràctiques) guien en la realització de treballs pràctics amb el programa Excel i això ens ajuda a portar a terme els procediments associats amb els conceptes exposats.

Finalment, a la pàgina d'Exercicis de cada mòdul es proposa una relació de qüestions de caràcter pràctic per comprovar l'assoliment dels objectius indicats.

Aquest material està redactat per facilitar l'autoaprenentatge, però no s'ha d'oblidar que el curs ofereix un suport telemàtic per a l'orientació tutorial que, des d'ara mateix, animem els participants perquè l'utilitzin.

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant els diferents mòduls en línia.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que es troben a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, podeu instal·lar el material si executeu el fitxer exe corresponent. Després podeu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet.

Tant si ho feu d'una manera com d'una altra heu de tenir present que en el context del material del curs disposareu d'uns elements per completar el vostre treball:

  • un ampli conjunt de llibres d'Excel, en aquest cas fitxers amb dades estadístiques, sobre els quals versaran les pràctiques.
  • un Glossari des del qual podeu accedir directament a consultar els aspectes concrets del curs i, doncs, pot ser un element fonamental en l'autoaprenentatge. Us animem a fer-lo servir!
  • en alguns punts dels documents que configuren els mòduls (de fonaments i pràctiques) trobareu la possibilitat d'accedir a comentaris, aspectes complementaris de les pràctiques o bé temes d'ampliació. Aquestes ampliacions no són imprescindibles, en primera lectura, per a un seguiment acurat del curs.
  • en altres punts podeu recuperar lectures relacionades amb temes de caràcter general sobre el món de l'estadística.
   
  Exercicis
   
  Cada mòdul inclou, com ja s'ha dit, una pàgina d'Exercicis. La relació de propostes de treballs que es presenten pretén constatar la familiarització amb els conceptes i tècniques adquirides i el seu aprofundiment. Fonamentalment, cal treballar conceptes estadístics i es demana que envieu comentaris o respostes numèriques concretes.

La resolució dels exercicis, perquè tingui efecte avaluatiu, es recomana que sigui personal. Tanmateix, les dinàmiques de treball en grup seran permeses, però amb el benentès que caldrà comentar-ho amb el tutor o la tutora i que, sigui com sigui, l'aportació a les diverses fases del projecte de treball global ha de tenir caràcter individual.

Heu de trametre per via telemàtica a la coordinació del curs les respostes a aquests exercicis, tal com s'indica oportunament. Hi ha uns exercicis obligatoris i altres d'opcionals. Els exercicis, un cop avaluats pel tutor o la tutora, us seran retornats a la vostra adreça particular de correu amb les observacions, rectificacions i anotacions que escaiguin.

   
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones il·lustratives utilitzades són:
   
 
Informació
Documentació. Reflexions de caràcter teoricoconceptual sobre els continguts estadístics del curs.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de dur a terme seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques no s'han d'enviar al tutor del curs, sinó que constitueixen l'element d'autoaprenentatge.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Exercicis
Exercicis. Icona que indica gràficament el lloc on comencen els enunciats dels exercicis de cada mòdul.
 
Els elements de navegació són:
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
1
Ens indica la pràctica activa en la qual estem treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Torna a la pràctica
Permet tornar des d'una ampliació al punt d'enllaç.
Permet accedir a les ampliacions i comentaris.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Fitxers per a les pràctiques
Permet l'accés a la descripció dels fitxers de treball.
Impressió
Permet accedir al glossari.
Descàrrega
Permet la descàrrega del curs.
   
  Índex detallat de les pàgines del curs
   
  Si ja heu recuperat tots els materials del curs tal com s'ha explicat anteriorment, des d'aquí podeu accedir directament al document de fonaments o a la pràctica que us interessi.
   
 
Mòdul 1 Fonaments 1 L'àmbit de treball de l'estadística
Pràctica 1 Creació d'un fitxer de dades estadístiques  
Pràctica 2 Anàlisi de les dades d'un fitxer
Pràctica 3 Classificació de dades segons una variable categòrica
  Pràctica 4 Recursos bàsics per a l'elaboració de taules
  Pràctica 5 Estudi d'un fitxer de dades alienes
  Pràctica 6 Els gràfics que veiem a la premsa
 
Mòdul 2 Fonaments 1 Estadística descriptiva
Pràctica 1 Càlcul de paràmetres estadístics amb les funcions d'Excel
Pràctica 2 Càlcul de paràmetres estadístics a partir del menú Herramientas
Pràctica 3 Taules i gràfics per a variables discretes
Pràctica 4 Descripció d'una variable estadística contínua
Pràctica 5 Anàlisi d'una variable numèrica en funció d'una variable categòrica
  Pràctica 6 Anàlisi de dades amb els diagrames de caixa
 
Mòdul 3 Fonaments 1 L'estadística bivariant
Pràctica 1 Taules creuades
Pràctica 2 Gràfics i taules creuades
Pràctica 3 Relacions entre variables numèriques
  Pràctica 4 Regressió lineal i predicció de valors
  Pràctica 5 Correlació i regressió: aspectes a tenir en compte
  Pràctica 6 Recursos didàctics per a l'estadística bidimensional
 
Mòdul 4 Fonaments 1 La probabilitat
  Fonaments 2 Les distribucions de probabilitat discretes
Pràctica 1 Les simulacions com a recurs didàctic
Pràctica 2 La distribució binomial
Pràctica 3 El model adequat per estudiar les enquestes
Pràctica 4 Dues distribucions discretes
  Pràctica 5 Gràfics de les distribucions discretes
  Pràctica 6 Visió intuïtiva de l'ajust amb un model
 
Mòdul 5 Fonaments 1 Les distribucions de probabilitat contínues
Pràctica 1 La distribució normal
Pràctica 2 La distribució exponencial
  Pràctica 3 Aproximació de la binomial mitjançant la normal
  Pràctica 4 Probabilitat en enquestes amb mostres grans
  Pràctica 5 Gràfics de funcions de densitat de distribucions de probabilitat contínues
  Pràctica 6 Simulacions per obtenir dades
 
Mòdul 6 Fonaments 1 Els contrastos d'hipòtesis. La prova khi quadrat
  Fonaments 2 Proves de normalitat
Pràctica 1 Valoració de la bondat de l'ajust per un model empíric
Pràctica 2 Ajust a un model donat per una distribució de probabilitat discreta
  Pràctica 3 Anàlisis de taules creuades amb
  Pràctica 4 Més exemples d'aplicació de la prova de
  Pràctica 5 Proves de normalitat
  Pràctica 6 Proves estadístiques de contrast de la mitjana
 
Mòdul 7 Fonaments 1 Idees sobre estimació. Estimació d'una proporció
  Fonaments 2 El teorema del límit central. Estimació d'una mitjana
Pràctica 1 Quin és el millor estimador?
Pràctica 2 Simulacions d'enquestes
Pràctica 3 Estimació d'una proporció: marge d'error i mida de la mostra
Pràctica 4 El teorema del límit central: visió empírica
  Pràctica 5 Sigma-n o bé sigma(n-1)?
  Pràctica 6 Estimació d'una mitjana
  Organització del curs
   
  Per rebre el certificat del curs cal, d'acord amb les indicacions que es donen seguidament:
  • Haver donat resposta, amb un grau de correcció acceptable, a les qüestions que es plantegen en els mòduls de l'1 al 7.
  • Participar de forma individual, en totes les seves fases, en la realització d'un treball estadístic conjunt que es desenvoluparà al llarg del curs, com s'explica més avall.
  • Com a treball final del curs, fer una anàlisi particular de les dades recollides globalment.
  Tutoria
   
  Els participants i les participants s'adscriuen a un grup que queda sota la coordinació d'un professor o professora responsable, que anomenarem tutor, el nom i identificador per al correu electrònic del qual es comuniquen oportunament als participants.

El curs està dissenyat per a l'autoaprenentatge, però l'organització tutorial, que es fa sempre per via telemàtica, ha de ser un element bàsic del seu funcionament, tant per a l'aclariment de possibles dubtes com per a l'avaluació de la feina feta.

Els participants en el curs han de fer els treballs o respondre les qüestions plantejades al final de cada mòdul –en la pàgina Exercicis– i seguir les indicacions que es donen seguidament. És molt important per facilitar la tasca de correcció i avaluació concretar les respostes i redactar-les de manera concisa. Les respostes es trameten per correu electrònic, incloses en un fitxer del Word on sovint es demana que inclogueu gràfics elaborats amb l'Excel o alguna taula de valors copiada i enganxada.

Després de rebre aquests fitxers, els tutors-coordinadors del curs els avaluen i en fan les observacions i anotacions escaients, que us retornaran també per via electrònica al vostre identificador personal.

  Fòrum
   
 

Durant el desenvolupament del curs, hi haurà un fòrum de debat entre tot el professorat i els participants del curs D128 que s'explicarà oportunament.

En aquest entorn de treball hi haurà una secció de Preguntes amb resposta, una altra de dedicada a aclarir detalls de funcionament de l'Excel, una altra per donar instruccions sobre la bona marxa del curs i, finalment, una secció molt important d'aquest espai d'intercanvi que fa referència al desenvolupament del treball global-projecte del curs, que es comenta seguidament.

   
  El projecte de treball col·lectiu (visió global del curs)
   
  Aquest curs que presentem té dos aspectes molt diferenciats: l'estadístic al costat de l'informàtic. Això va impulsar a dissenyar un treball final que prengués en consideració les possibilitats de sumar esforços individuals per a una tasca estadística col·lectiva. Es tracta, entre tots, de fer estadística.

El tipus de projecte que es presenta seguidament ja s'ha dut a terme en altres ocasions i, com que l'experiència va mostrar-se ben positiva, el projecte o treball final que incorporen els altres cursos amb suport telemàtic, en aquest curs queda substituït per un projecte de treball estadístic col·lectiu aconseguit a partir de les aportacions individuals dels participants.

Una anàlisi senzilla de la proposta que presentem us farà veure de seguida que és imprescindible respectar escrupolosament els terminis fixats, que podeu veure en el marc del calendari del curs.

Fase prèvia: suggeriments de temes per a l'estudi que farem

La primera tasca d'un treball estadístic –no sempre fàcil– és l'elecció del tema que es vol tractar i els aspectes fonamentals de l'estudi així com una acurada selecció de la població a què es referirà l'estudi. 

Com en ocasions anteriors, demanem als participants i a les participants en el curs que tinguin alguna proposta que creguin d'interès per a tothom i que, en el termini indicat, suggereixin (mitjançant un missatge de correu electrònic adreçat al tutor o a la tutora del seu grup) un tema sobre el qual pogui versar l'estudi col·lectiu. 

A títol orientatiu, us fem saber els temes decidits en els diversos anys que s'ha fet aquesta experiència en el marc d'un curs amb suport telemàtic: 

  1. "La valoració que fem els docents de la nostra tasca i la nostra professió", adreçat a docents de l'ensenyament públic o de l'ensenyament privat i també a d'altres de temporalment fora de la docència (curs 1992-1993)
  2. "Estudi d'algunes característiques sociològiques, d'hàbits, d'aficions... i la seva possible influència en el rendiment escolar", adreçat a alumnes de la franja 12-16 (curs 1993-1994) 
  3. "El veritable ús del català a Catalunya... dins i fora de l'aula", adreçat a alumnes de la franja 12-16 (curs 1994-1995) 
  4. "Coneixement que té l'alumnat de secundària sobre les calculadores i les eines informàtiques i telemàtiques", adreçat a una població estadística implícita en el títol: l'alumnat de secundària de Catalunya (12-18) (curs 1997-1998)
  5. "Docents, com valorem la nostra feina?" (curs 1998-1999). L'enquesta s'adreçava a professionals de l'ensenyament no universitari (preferiblement de l'ensenyament secundari) i tractava de posar un èmfasi especial en el contrast de valoracions entre l'any 1993 i l'any 1999, període d'implantació de la reforma
  6. "El temps de lleure de les nostres alumnes i dels nostres alumnes", adreçat a l'alumnat de l'ensenyament secundari de Catalunya (curs 1999-2000)
  7. "Tolerància, crèdit superat o crèdit pendent?". Població: l'alumnat de l'ensenyament secundari de Catalunya (curs 2000-2001) 
  8. "Telèfon mòbil: ús o abús?".Població: l'alumnat de l'ensenyament secundari de Catalunya (curs 2001-2002) 
  9. "Pares-fills: una vida de pel·lícula". Adreçat a l'alumnat de l'ensenyament secundari de Catalunya (curs 2002-2003).
  10. "Reciclem o embrutem? Estudi dels hàbits relatius al reciclatge i al respecte al medi ambient pel que fa als residus". Adreçat a l'alumnat de l'ensenyament secundari de Catalunya (curs 2003-2004).
Si us interessa una informació detallada sobre algun d'aquests treballs, podeu demanar-la a agoma@xtec.cat

Primera fase del treball global: elaboració del qüestionari

Després d'analitzar les vostres propostes, l'equip de coordinació del curs publicarà al web el tema de l'estudi i la població a la qual s'adreça el qüestionari. Fet això, caldrà decidir el títol "formal" que donarem a l'estudi i establir els apartats que tindrà el qüestionari. seguidament es farà una elaboració detallada del formulari o full de recollida de dades. 

Podeu consultar la documentació orientativa sobre el disseny de qüestionaris si recupereu el fitxer compactat lectures.exe que, una vegada descompactat, produirà un fitxer lec3.rtf, que podreu llegir des del Word, a més de dos altres, lec1.rtf i lec2.rtf sobre temes de reflexió general al voltant del treball estadístic.

Cadascú de vosaltres ha d'enviar, en el termini indicat, un missatge al seu tutor o a la seva tutora que inclogui:

  • Una proposta de títol per a l'estudi que s'ha fet públic al web.
  • La indicació dels principals aspectes que caldria incloure en l'estudi. Es tracta, doncs, que doneu títols de subapartats que cregueu interessants per a l'anàlisi estadística del tema tractat (per exemple: dades personals, situació familiar... ).
  • La redacció d'un mínim de sis ítems del qüestionari corresponents, si més no, a dos apartats diferents de l'estudi estadístic que es plantegi.

  • En el document ja esmentat s'anomena ítem del qüestionari cada qüestió concreta que es fa servir per a la cerca d'informació, incloent-hi la presentació, les opcions de resposta o l'espai destinat a l'esmentada resposta.
     
La participació en aquesta fase del treball és obligatòria i individual.

Després del contrast de la informació rebuda i la posada en comú que faran els coordinadors, aquests decidiran els apartats definitius de l'estudi i redactaran el model definitiu de formulari per a la recollida de dades, que podreu recuperar per via telemàtica, a la pàgina web del curs D128.


Segona fase: recollida de dades

  • Cada participant del curs ha de seleccionar una mostra adequada que consisteix, com a mínim, en l'equivalent de l'alumnat de dos grups classe que corresponen a diferents cicles de l'educació secundària, i recollirà dades sobre aquesta mostra. 
  • Les dades recollides les trametrà, en format d'arxiu Excel .XLS, com a part del projecte global de treball estadístic.


Tercera fase: preparació de l'estudi final

 Aquesta preparació té dos aspectes diferents, que es comenten seguidament:

  • L'equip de coordinació del curs ajuntarà tots els arxius individuals de dades en un sol arxiu, sobre el qual caldrà realitzar l'anàlisi estadística. Aquest arxiu es podrà recuperar per via telemàtica en la data i la forma que s'anunciarà oportunament.
  • Cada participant –si vol de forma paral·lela a la recollida de dades– elaborarà un projecte d'anàlisi estadística d'algun aspecte concret de l'arxiu global de dades. Aquesta proposta haurà de ser supervisada pel tutor o la tutora.
  • Quan sigui el moment i es coneguin les característiques de les dades recollides, es donaran instruccions concretes i es proposaran uns guions per a possibles estudis, però ja des d'ara, es pot dir que, si més no, l'estudi particular i individual ha d'incloure l'anàlisi d'alguna variable numèrica, d'alguna variable qualitativa, algun estudi de relacions entre variables i la confrontació de les dades d'alguna submostra amb les de l'arxiu global.


Darrera fase: treball final

 En aquesta fase final del treball, que es farà sobre l'arxiu que abastarà l'àmbit territorial de tot Catalunya, que cada participant en el curs haurpa recuperat telemàticament:

  • Cada participant farà l'anàlisi estadística d'algun aspecte concret de l'arxiu global de dades, tal com l'havia projectat amb el vist-i-plau de la tutora o el tutor. 
  • Aquest estudi es trametrà, per via telemàtica, al tutor corresponent com a treball final del curs seguint les instruccions concretes que es donaran quan escaigui.
   
  Sobre el programa Excel
   
  Com ja s'ha comentat, enguany s'ha actualitzat totalment el curs, i les pràctiques d'exercitació estadística fan ús del programa Excel.

Actualment, en els centres de secundària (i segurament també als ordinadors personals del conjunt de participants en el curs) conviuen la versió Excel 97 i l'Excel 2000. Tot i que no hi ha diferències substancials de funcionament (pel que fa a recursos estadístics), sí que, en algun cas, calen comentaris sobre algun petit detall que no és idèntic en una versió i en l'altra. Trobareu oportunament explicats i comentats aquests detalls, però, alhora, per no fer excessivament enfarfegadora la lectura, en alguna ocasió s'ha evitat la repetició d'instruccions i s'ha deixat al bon criteri del lectors i les lectores la interpretació correcta. Per exemple, si una versió diu Finalizar i l'altra Terminar, entendreu perfectament que s'hagi usat indistintament una paraula o l'altra sense dir, tota l'estona, "Finalizar o Terminar segons la versió d'Excel que feu servir".

Una part de les pràctiques fa servir els procediments de l'opció Herramientas | Análisis de datos. Si aquesta opció no la teniu visible quan desplegueu el menú Herramientas, cal que procediu de la manera següent:

  • Accediu a Herramientas | Complementos.
  • Activeu l'opció Herramientas para análisis.
  • Ara bé, si quan reviseu els complements que teniu accessibles no trobeu l'opció Herramientas para análisis, cal que reinstal·leu l'Excel amb el CD original i trieu aquesta possibilitat entre totes les opcions disponibles.

Veureu que al llarg del curs se suggereix l'ús d'aplicacions estadístiques elaborades en l'entorn Excel. Tot i que es podrien obrir des de l'Explorer, aconsellem que es treballin en local atenent al fet que les haureu descarregat amb tot el material del curs.

   
  Altres requeriments tècnics
   
 

Els materials d'aquest curs s'han dissenyat per ser visualitzats amb els navegadors Netscape o Internet Explorer (versió 4 i superiors) amb les opcions Javascript i Cookies activades (eines accessibles des del DVD Materials de formació).

En algunes pràctiques es fa referència a activitats de caràcter didàctic:

  • Algunes s'adrecen a l'entorn del portal educatiu edu365.cat; les haureu de fer en línia i requereixen tenir instal·lat el plug-in o connector del Flash. Des de la mateixa pàgina on s'engega l'activitat és possible aquesta instal·lació si no la teniu prèviament.
  • Unes altres estan elaborades amb la calculadora Wiris. Per fer-les, heu d'estar treballant en línia o bé podeu instal·lar-vos prèviament la versió local de l'esmentada calculadora (que, de fet, és molt més que una calculadora!), cosa que podeu fer amb el CD de materials de formació que heu rebut o bé des d'aquest enllaç.

 

   
  Bibliografia general
   
  J. Alsinet; C.Barceló; A.Gomà. Estadística i probabilitat II. Crèdit per al segon cicle de l'ensenyament secundari obligatori. Departament d'Ensenyament. 

Bailo; Casals; Gomà; Tudurí. Matemàtiques II. COU. Barcelona: Editorial Teide, 1988. 

Bonet, Eduard. Fonaments d'estadística. Barcelona: Editorial Teide, 1974. 

Cuadras, Carles M; Echevarría, Benito, et al. Fundamentos de Estadística. Aplicación a las ciencias humanas. PPU. Barcelona: Promociones Publicaciones Universitarias, 1988.

Holmes, Peter (director de l'equip) et al. STATISTICS IN YOUR WORLD. Col·lecció de temes per a l'ensenyament de l'estadística. Foulsham Educational. Schools Council. Sheffield. 1980. (Traducció catalana amb el títol L'estadística en el vostre món de Barceló,Borrell, Pol i Saguer. ICE de la UAB 1990. 

Johnson-Bhattacharya. Statistics. Principles and Methods. USA: John Wiley & Sons Inc, 1985. 

Marsh,  Catherine. Exploring Data. An introduction to Data Analysis for Social Scientists. Cambridge: Polity Press, 1988. 

Moore, David S. Statistics: Concepts and Controversies. New York: W. H. Freeman & Company.  

Mothes-Torrens. Ibern. Estadística aplicada a la Ingeniería.Esplugues de Llobregat: Ediciones Ariel, 1970

Nortes Checa, Andrés. Encuestas y precios. Madrid: Editorial Síntesis, 1987. Colección Matemáticas: Cultura y aprendizaje.

   
  Enllaços
   
  És força important el volum de recursos estadístics que es poden trobar a la xarxa Internet. En aquest sentit, és imprescindible un reconeixement especial a la tasca de classificació i difusió que ha fet la Càtedra Lluís Santaló, de la Universitat de Girona, dirigida pel Doctor Carles Barceló. A la seva pàgina web, ima.udg.es/~cls, trobareu una exhaustiva relació de recursos per al treball estadístic, per a la docència i per a l'aprenentatge de l'estadística.

  • Hi trobareu una àmplia referència de cursos d'estadística en línia.

  • Hi trobareu també la referència als webs dels organismes oficials d'estadística d'arreu del món. Per exemple, els més propers a nosaltres, el de l'Institut d'Estadística de Catalunya, des d'on podeu accedir també als web estadístics des diferents països del món, i el de l'Instituto Nacional de Estadística.

  • Hi trobareu també enllaços a recursos didàctics interactius. Per començar, podeu consultar una pàgina web (en anglès) amb simulacions que poden ajudar la docència. Us hem adreçat a un exemple amb una miniaplicació o applet que permet veure de manera interactiva les propietats de la mitjana i la mediana d'un conjunt de dades.

 
Amunt