|
|
|
En realitat, la
millor forma de conèixer un país i les seves manifestacions culturals és
fer-ho sobre el terreny i anant d'allò que ens és més proper a allò que
ens és més llunyà. I per això la millor proposta de treball seria començar
per conèixer el medi físic que ens envolta i anar ampliant el cercle desplaçant-nos
al lloc a què fa referència el text i fer-ne una lectura in situ. Ben segur
que les activitats a fer serien inacabables i realment molt més educatives.
Malauradament, això no sempre és possible, i hem d'acontentar-nos amb el
treball a l'aula. Tant per al cas ideal com per a la situació més comuna,
aquests són alguns exemples de propostes de tipus general, estructurades
seguint la mateixa pauta que els índexs establerts per a cada comarca, a
més d'un apartat dedicat a la literatura, que poden ser aplicades a tot
el material que conforma Un viatge literari per
les comarques de Catalunya.
1 La terra
1.1 El paisatge
- Recollir els trets essencials del paisatge que apareixen en els textos.
- Buscar informació geogràfica (recordeu que podeu accedir al programa
Comarques de Catalunya des de l'índex de cada comarca),
gràfica, àudiovisual,..., que complementi la que proporcionen els textos.
- Fer una llista dels elements del paisatge dels quals se serveix l'autor
en un text concret. Explicar la funció d'aquests elements.
- Comparar paisatge literari amb el paisatge real. Per exemple els paisatges
de la Ribera d'Ebre descrits per Josep
M. Espinàs.
- Un mateix indret pot ser tractat en més d'un text. Analitzar les diferències
i les similituds entre l'un i l'altre.
- Els canvis experimentats per un mateix paisatge són, sovint, motiu
d'inspiració per als autors i per als pintors. Llegir els dos fragments
-el que descriu el mateix paisatge a la primavera
i a l'estiu d'Albert Ràfols-Casamada.
Observar-ne les diferències i fer un vocabulari dels colors d'un i altre
moment.
- Observar les pintures d'Albert Ràfols Casamada i, després d'haver
llegit els textos anterios, explicar la influència del paisatge en la
seva obra.
- El paisatge influeix en la nostra vida i influeix en l'obra dels escriptors
i també en la dels pintors. Observar algunes obres de Salvador Dalí
a la llum de les afirmacions de J.V. Foix.
Igualment amb el text de Josep Palau
i Fabre i les obres de Pablo Picasso de l'època a què fa referència
el text del poeta.
- Llegir un text de caràcter eminentment paisatgístic que parli dels
canvis que s'hi hagin pogut produir
amb el pas del temps. Explicar el canvis que s'hagin pogut produir en
un paisatge conegut. Informar-se sobre canvis que hi hagin pogut tenir
lloc en temps anteriors i que no es coneguin personalment.
- Escollir un paisatge que es conegui prou bé. Descriure'l. Imaginar
com serà aquest mateix paisatge d'aquí a cent anys i tornar a descriure'l.
- A Catalunya hi ha paratges naturals reconeguts d'interès general com
ara els aiguamolls de l'Empordà.
Buscar informació i textos literaris sobre tots aquests paratges.
- Comparar dos paisatges, com ara un de la Catalunya seca
i un altre de la Catalunya humida; o un
de la costa i un altre de terra endins; o un d'alta muntanya i un de
la plana.
1.2 El relleu
- Recollir els elements de relleu que apareixen en els textos. Localitzar-los
en un mapa.
- Ampliar la informació que proporcionen els textos.
- Buscar altres textos literaris que tinguin per tema -o en els quals
surti- el mateix component del relleu.
- La importància d'alguns d'aquests elements del relleu, com ara els
Pirineus han merescut entrar en
la llegenda. Buscar altres versions de la llegenda. Buscar altres llegendes
que tinguin aquest origen.
- És freqüent la personificació d'algun element constitutiu del relleu
o del paisatge, com ara el fragment de Joan Santamaria sobre el Llobregat.
Reflexionar sobre els recursos de què se serveix l'autor per aconseguir
aquesta personificació. Escollir un element del relleu o del paisatge
i escriure un text en el qual aquest element aparegui personificat.
- Descriure un element de relleu que es conegui en profunditat.
- Hi ha carenes de muntanyes que s'estenen
per diferents comarques. Buscar-ne uns altres exemples. Localitzar-les
en el mapa.
1.3 La toponímia
- Localitzar en un mapa els topònims que apareixen en els textos.
- Averiguar si els topònims tenen un significat determinat i esbrinar
la seva relació amb l'indret a què és aplicat, com passa, per exemple,
amb el Pallars, o amb la Noguera.
1.4 Els rius
- Localitzar els rius en un mapa i observar quines comarques recorren.
- Hi ha rius, com ara l'Ebre, que donen nom a algunes comarques. Buscar-les
en un mapa.
- Al naixement d'un riu sovint se li dóna una explicació extraordinària.
Llegir el text que referència a les fonts
del Llobregat i inventar i escriure una llegenda sobre l'origen
d'un riu.
- Escriure un text sobre un riu a la manera del de Joaquim
Casas.
- La literatura popular, de vegades, dóna raó d'alguna característica
d'un riu, com ara la cançó popular A
Pardines fan bugada. Explicar la cançó.
1.5 Els fenòmens atmosfèrics
- La literatura descriu i recull sovint els efectes fenòmens atmosfèrics,
com ara el vent, la neu
o la boira. Descriure un mateix paisatge
sota els efectes del sol i sota els efectes de la pluja o de la boira.
- Escriure un text en el qual tinguin un paper important els colors
i els sorolls d'un paisatge nevat.
- Observar durant una estona el moviment dels núvols. Descriure'ls en
un text.
- Fer un seguiment del clima de la comarca escollida.
- Explicar, si s'ha viscut, un fenòmen atmosfèric important. Podeu llegir
el fragment de Jacint Verdaguer que parla d'una allau.
1.6 La vegetació
- Alguns textos fan esment de la vegetació
de la comarca. Recollir els termes i fer-ne un vocabulari.
- Buscar informació gràfica sobre aquests termes.
- Buscar informació sobre la flora de la comarca. Ampliar el vocabulari
amb els nous termes.
- Comparar la flora de dues o més comarques.
- Hi ha arbres que tenen nom propi, com ara Lo
pi de les tres branques. Obtenir més informació sobre els fets històrics
origen de la llegenda.
- Buscar altres llegendes o rondalles en les quals un vegetal tingui
un paper destacat.
- La natura obsequia moltes vegades els homes amb una font de recursos
econòmics. Aquest és el cas de l'alzina
surera o dels bolets. Buscar més
informació sobre aquest tipus de recurs i sobre la importància de la
preservació de la natura per a la seva supervivència.
- Joaquim Ruyra ens explica la seva impressió davant un bosc
cremat. Fer un estudi sobre la massa forestal catalana i sobre els
efectes que, sobre aquesta, han tingut els incendis forestals durant
la darrera dècada.
1.7 Els cultius
- Els cultius són -o han estat- d'una importància cabdal en la majoria
de les comarques catalanes, com ara les avellanes
al Baix Camp, les oliveres a les Garrigues
o l'arròs al Montsià. Fer una llista
de les comarques agràries i dir el cultiu que més les caracteritza.
- Representar-los en un mapa.
- Buscar informació sobre els cultius i sobre les feines i l'economia
que generen.
- Sebastià Joan Arbó ens explica el
cultiu de l'arròs. Prenent aquest text com a punt de partida, explicar
el cultiu més important de la pròpia comarca.
1.8 Els animals
- Tant el text de Marià Manent com el
de Jacint Verdaguer ens parlen de dos
ocells de la nostra terra. Descriure les característiques i la vida
d'algun ocell de la nostra comarca.
- Estudiar els ocells de la nostra comarca i explicar les funcions que
hi realitzen.
- Buscar altres textos literaris que parlin dels ocells. Es pot començar
pel material objecte d'aquest treball i continuar pel llibre de Josep
Maria de Sagarra Ocells amics.
- Localitzar sobre un mapa de Catalunya els ocells més representatius
de cada comarca.
- Els ossos i els isards són uns animals
propis de les terres del Pirineu. Buscar informació sobre aquests dos
mamífers salvatges i sobre els altres mamífers salvatges de Catalunya.
- Personificar un d'aquests animals i explicar un dia de la seva vida.
- El litoral català és molt ric en peixos.
Descriure els peixos que surten en el text de Joaquim Ruyra.
- Fer un vocabulari amb els noms dels peixos que es coneguin. Buscar-ne
informació gràfica.
- Sovint els noms dels peixos canvien d'un lloc a l'altre. Buscar com
es diuen els peixos més coneguts al litoral gironí i al litoral tarragoní.
1.9 Les rutes
- Llegir algun dels viatges del baró
de Maldà. Senyalar la ruta en un mapa. Comparar les condicions del viatge
(temps, mitja de transport, estat de la ruta, nombre de viatgers, parades,
possibilitat d'observació,...) amb un viatge a l'actualitat.
- Llegir el fragment de Carles Bosch
de la Trinxeria. Senyalar en un mapa la ruta del viatge. Explicar una
ruta que enllaci dos punts escollits i que tingui una determinada finalitat.
- Elegir una ruta i descriure-la com si es viatgés en diferents mitjans
de transport com ara amb avió i amb tren.
- Elegir una ruta coneguda i descriure-la com si es tractés d'un viatge
durant el segle passat. Abans, però, caldrà fer un estudi de tot allò
que hagi pogut canviar i de tot allò que no es podrà fer servir.
- Ramon Xuriguera ens explica un viatge
a través de diferents comarques. Representar-lo sobre un mapa. Observar
com va variant el paisatge. Explicar un viatge d'aquestes característiques
però en el qual es travessin altres comarques.
2 La història
- De vegades un mateix fet ens és narrat per la literatura
culta i per la literatura popular,
com és ara el cas de la invasió de Girona per les mosques. Observar
les diferències entre la forma de tractar en fet en un text i en l'altre.
Buscar informació sobre altres produccions semblants.
- La literatura popular tracta moltes vegades fets històrics. Els romanços,
les cançons populars en són un exemple.
Buscar informació sobre els fets històrics que han motivat aquestes
produccions.
- La història és tractada també per la literatura d'imaginació com ara
la recreació del castell de Mataplana
que fa Joan Perucho. Buscar informació sobre els fets històrics que
recrea el text i sobre el castell. Escollir un altre indret històric
i recrearlo en una història fantàstica.
- Una situació concreta -com és el cas del setge de Balaguer el 1228,
el 1280 i el 1413-
es repeteix en diferents èpoques i per diferents raons. Buscar informació
sobre els fets històrics i sobre altres situacions semblants.
- La història fa que alguns indrets tinguin una característica singular,
com ara Llívia. Localitzar-la en un
mapa i completar la informació sobre la ciutat.
- Hi ha textos literaris que ens expliquen les arrels
històriques d'un determinat indret. Cercar informació sobre el fet i
altres textos literaris que tractin el mateix assumpte.
- Informar-se sobre les arrels històriques de la comarca en què vivim.
- Trobar informació i textos literaris sobre els esdeveniments
històrics més importants de la nostra comarca.
- De vegades, en alguna comarca, hi ha una construcció
o algun indret singular. Buscar informació sobre aquest lloc. Reviure
en un text l'ambient en què va ser construït o el de l'època en què
va tenir un paper rellevant.
- Alguns invents han canviat la vida
de les comarques. Fer una llista dels invents que hagin pogut canviar
la vida de les comarques durant el segle XX. Imaginar con era la vida
abans de la incorporació d'aquests invents
a la vida quotidiana.
3 Les viles
- Descriure la població en què vivim.
- Explicar l'indret que més aprecieu de la vostra població.
- Comparar poblacions que tinguin algun tret en comú, com ara el cas
de Tarragona, Reus i Valls.
- Diferents autors acostumen a tenir diferents visions d'una mateixa
pobalció. Comparar les descripción fetes de la vostra població.
- Els autors ens expliquen com era la població que ells
van veure. Comparar aquesta visió amb la vostra.
- Una mateixa població pot ser descrita de diferents formes. Explicar
amb quina descripció s'està més d'acord.
- Observar i explicar els canvis que, amb el pas del temps, ha patit
la vostra població.
- Els pobles d'algunes comarques tenen unes característiques generals
que les diferencien dels de les altres, com ara els pobles del Penedès
o els del Maresme. Explicar les característiques
generals dels pobles de la comarca.
- Cada població celebra les seves festes
populars. Investigar el seu origen i explicar en què consisteixen aquestes
festes. Hi ha festes de molta anomenada, com ara la Patum de Berga.
Buscar informació sobre les festes populars més famoses de Catalunya.
4
Els homes
- Quan en algun text hi aparegui un personatge, explicar-ne les característiques
i relacionar-les amb els trets distintius de la seva comarca.
- La manera de ser dels homes d'alguna comarca ha estat origen d'algunes
llegendes i d'algunes cançons
populars, buscar-ne alguna que faci referència a la vostra comarca i
explicar-ne els orígens.
- Hi ha alguns textos que tracten d'oficis,
desapareguts o no. Buscar informació sobre aquests oficis.
- Alguns oficis són especialment representatius d'algues comarques catalanes,
com ara els raiers. Raonar en quines
altres comarques es poden donar aquests oficis.
- Buscar informació sobre els oficis i les feines més característics
de cada comarca.
5
La gastronomia
- Alguns productes de la terra originen una gastronomia específica.
Aquest és el cas de les anguiles
del Delta de l'Ebre. Investigar sobre els plats més representatius de
cada comarca.
- Explicar com es fa el plat típic o el producte gastronòmic propi de
la vostra comarca. Esbrinar-ne els orígens.
- De vegades, una beguda s'identifiquen amb una població o amb una zona
determinada, com ara el cremat amb Calella
de Palafrugell. Buscar altres poblacions que s'identifiquin amb alguna
altra beguda. Explicar en què consisteix.
6 La literatura
6.1 Els autors
- Buscar informació sobre l'autor del text.
- Informar-se sobre la possible relació de l'autor amb el lloc a què
fa referència el text.
- Esbrinar si hi ha altres obres del mateix autor es desenvolupen en
aquest mateix espai.
- De vegades un mateix autor tracta el mateix paisatge de diferent manera,
com és ara el cas de Jacint Verdaguer quan tracta el Pla de Beret d'una
forma més aviat descriptiva o d'una
forma poètica. Analitzar-ne les
diferències i escriure dos textos d'aquestes característiques el centre
del qual sigui un paisatge conegut.
- Buscar textos del mateix autor que es desenvolupin en una altra comarca.
6.2 Les tipologies textuals
- Sovint els autors relacionen un indret amb una experiència pròpia,
com ara el fragment de Josep M. de Sagarra en el qual ens explica la
seva infantesa a Santa Coloma. Buscar
un escenari de la memòria i explicar-lo. Buscar fragments del mateix
tipus.
- No tots els escenaris són reals, n'hi ha que són modificats voluntariament
per la imaginació i els referents
culturals. Elaborar un text d'aquestes mateixes característiques.
- Un mateix paisatge pot ser expressat emprant diferents recursos. Comparar
els textos de Miquel Arimany i de
Josep Pla sobre la Cerdanya.
- De vegades un mateix autor tracta el mateix paisatge de diferent manera
, com és ara el cas de Jacint Verdaguer quan tracta el Pla de Beret
d'una forma més aviat descriptiva
o d'una forma poètica. Analitzar-ne
les diferències i escriure dos textos d'aquestes característiques el
centre del qual sigui un paisatge conegut.
- Entre el material hi ha textos cultes, històrics,
i textos populars que tracten un mateix
fet. Observar les diferencies entre uns i altres. Fer una versió popular
d'un altre fet històric i donar fonaments històrics a una producció
popular.
- Identificar un text o fragment amb un moviment literari en concret.
6.3 La llengua i els recursos estilístics
- Entre el material que compon Un viatge literari per les comarques
de Catalunya hi ha textos o fragments de diferents èpoques,
alguns estan en català antic, uns
altres en el català del segle XVIII
i uns altres en català no normalitzat.
Observar-ne les diferències amb el català actual
. Rescriure un fragment del text en català actual.
- Recollir i explicar les figures literàries que apareixen en els textos.
- Observar els recursos estilístics que dominen en el text. Escollir-ne
tres i intentar utilitzar-los en un text de les mateixes característiques.
- Comparar els recursos estilístics emprats en dos textos i explicar
la seva funció.
- Observar els recursos estilístics emprats per un determinat autor,
com ara les comparacions que empra Jacint
Verdaguer per descriure les muntanyes i escriure un text a la manera
d'aquest autor.
- Alguns autors són fills de la comarca que tracten en el seu text.
Identificarlos per la seva llengua.
- Guillem Viladot voluntàriament o
involuntària ens ajuda a reflexionar sobre el llenguatge i sobre les
seves variants geogràfiques. Estudiar les variats geogràfiques de la
pròpia comarca.
- Situar en un mapa de les comarques les principals variants geogràfiques
de la llegua catalana posant-ne alguns exemples.
- Buscar els gentilicis corresponents a viles que surten en el text.
- Establir diferents vocabularis específics -la flora, la fauna, el
paisatge, els colors, ...- sobre els temes tractats en els textos.
- La geografia és una bona font d'inspiració per a les dites. Buscar-ne
les que tinguin relació amb la vostra població i amb la vostra comarca.
- De vegades les rondalles paremiològiques -aquelles que expliquen l'origen
de les frases fetes- estan localitzades en un indret determinat, com
ara la de: Enredar com un xino a
la Conca de Barberà. Fer una base de dades amb les rondalles paremiològiques
que apareixen en el material Un viatge literari per les comarques
de Catalunya i completar-la amb unes altres.
|